Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det för tecken du menar dom ska se som dom inte kan se nu? Har fölen strumpor eller andra vita tecken så syns det med fölpälsen också.
tyckte ett tag det syntes tydligt att det var vitt till kotan men mer osäker nu. Trodde hon skulle vara vit på bakbenen också, de ser ungefär lika ut men hoven som kommer uppifrån är svarta bak.
Men det kanske inte blir något vitt alls helt enkelt 😆

DFEE282E-95E8-459D-9D97-816BBD1E748F.webp

Spelar det nån roll att man inte kan se tecknen på benen än?
Ibland kan det vara svårt att se, speciellt på fuxben. Har en jätte duktig id-kontrollant och hon brukar ha rätt. Men ja ibland är det lurigt. Tänker att chipmärkningen är det viktiga och skulle det bli lite fel på något annat så får det vara så.

tyckte ett tag det syntes tydligt att det var vitt till kotan men mer osäker nu. Trodde hon skulle vara vit på bakbenen också, de ser ungefär lika ut men hoven som kommer uppifrån är svarta bak.
Men det kanske inte blir något vitt alls helt enkelt 😆

Visa bifogad fil 98655
Du kan testa att blöta ner benen riktigt ordentligt, det kan på vissa hästar få huden att lysa igenom så pass så övergången mellan grå och skär hud syns.

Skryt! Det tog 2 min att chippa Calle o ta svanshår (togs två gånger för veterinären ville ha två prover). Han stod ensam på gången o så var det färdigt! Hans mamma sov i boxen.
Calle är nu ”skimmel, född brun”.
Han gillar ju när man kliar på rumpan så han brydde sig inte alls om att svanshåret försvann 😁

Och jag är faktiskt stolt att jag lyckas hålla hans mamma i bra skick för det tycker jag hon är. Han är 3.5 månad nu och mamman är ju fullblod. Hon får grovfoder och 600 gram equi-jewel samt salsa grönpellets.
4B100411-2013-40BA-8F94-A5EC8316B890.webp

Skryt! Det tog 2 min att chippa Calle o ta svanshår (togs två gånger för veterinären ville ha två prover). Han stod ensam på gången o så var det färdigt! Hans mamma sov i boxen.
Calle är nu ”skimmel, född brun”.
Han gillar ju när man kliar på rumpan så han brydde sig inte alls om att svanshåret försvann 😁

Och jag är faktiskt stolt att jag lyckas hålla hans mamma i bra skick för det tycker jag hon är. Han är 3.5 månad nu och mamman är ju fullblod. Hon får grovfoder och 600 gram equi-jewel samt salsa grönpellets. Visa bifogad fil 98676
Om inte annat kunde hon fått låna lite av vår Mamma mu 😂 Herregud hon är tjock för två fortfarande trots att hon knappt får något och Ella tuttar ju en del fortfarande även om hon upptäckt att det finns fastföda som smakar gott.

Idag löshoppade vi igen. :) Leia ville inte fastna på film, däremot hoppade hon faktiskt ett par gånger innan hon tröttnade och tittade på istället.

189E9020-A721-458A-A072-D7DB8EC10694.webp

Sen ledde jag ut henne och mamma i hagen, dvs Leia leddes istället för att sitta fast i mamma. Så duktig! Mamman däremot skulle stanna lite då och då för att försöka beta… Vi har 0,5 km till betet, så det tar en stund.

Fick 1(!) bild från dagen bara... Och dålig är den. Men fanns fotograf på plats, hoppas att hon fick något vettigt.
IMG_20220827_151421.webp

Hur som helst skötte sig Emeri mycket bra med förberedelser, lastning, körning etc. Var något matt i värmen (kvavt och klibbigt) och tog inte för sig så mycket som hon gör hemma i hagen. Men 8 på typen, 7,5 på gångarterna och 7,5 på allmänt totalt 76.7% är vi nöjda med. Fina kommentarer.

Och mammahäst fick godkända poäng 8,8,7 och är därmed selektionssto :love:

Fick 1(!) bild från dagen bara... Och dålig är den. Men fanns fotograf på plats, hoppas att hon fick något vettigt.
Visa bifogad fil 98778
Hur som helst skötte sig Emeri mycket bra med förberedelser, lastning, körning etc. Var något matt i värmen (kvavt och klibbigt) och tog inte för sig så mycket som hon gör hemma i hagen. Men 8 på typen, 7,5 på gångarterna och 7,5 på allmänt totalt 76.7% är vi nöjda med. Fina kommentarer.

Och mammahäst fick godkända poäng 8,8,7 och är därmed selektionssto :love:
Grattis! Vilket fint resultat!

Grattis till fina resultat på visningarna 🙌

Marvin har också varit iväg, fick 75 %, 8 på typ, 7 på alla gångarterna och 7,5 på allmänt intryck. Han vart lite spänd när man kollar på filmerna , så kanske fanns något extra poäng att hämta ev.

Men är så nöjd med han och mamma häst ändå - gick jätte bra att lasta och skötte sig bra inne i manegen också 👌🐴😍

Tänker att det är ju i hoppningen han ska glänsa lite extra, så ska bli himla intressant vad som händer i framtiden som tex.unghästbedömning etc. 🙌😇

Bifogade filer

• 5A4B83A9-0F9D-4B35-85BC-EC47DA793DCA.webp
    5A4B83A9-0F9D-4B35-85BC-EC47DA793DCA.webp
    170,1 KB · Visningar: 55
Grattis till alla er som visat och med så fina resultat!👍
Är väll enda gången jag saknar att ha en renrasig häst, just för att kunna visa!😉
Får istället terra alla i bekantskapskretsen med bilder och filmer på min stjärna. 😁

Har bokat tid för chipp och signalement beskrivning den 6/9. Får hoppas hon sköter sig.
Hon fäller fölpälsen väldigt fint och får samma nyans på den under.
Tycker att de helt plötsligt ser så vuxna ut när fölpälsen försvinner. 😀
20220827_195059.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
1 984
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
553
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama