Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Sv: Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Är det sant att ris innehåller en massa socker?Jag trodde också det var nyttig bukfylla och ger lite extra ris nu när jag gått över till färskfoder där portionerna inte är lika stora som i torrfodervarienterna.
....????

Jag tycker Standardt beskriver det bra på sin sida. De nämner det i ett annat sammanhang, men infon finns där. De anser dock ris bättre än tex vete, men infon gäller även ris:

I flertalet foder på marknaden används någon eller några av de följande kolhydraterna: majs, korn, vete, havre, sockerbetsfiber, potatis, soja och övriga fiber.

Råvaror som ger upp till tre gånger högre kalorivärden jämfört med ris, medför att insulinproduktionen kraftigt ökar och förhindrar fettförbränning. Fettförbränning är det som påverkar utsöndring av glykogenenergi. Kolhydrater/spannmål innehåller stärkelse som omvandlas till glukos/socker vid fodertillverkningen och är en billig energikälla. Används råvaror med hög stärkelse/kalorinivå resulterar det i felaktig energi och kaloriintag.

Riset finns för att kunna bilda en kula. Valet av kolhydrater är ris med låg stärkelse/ sockernivå (låga kalorier), som ger en mycket låg insulinproduktion. Näringsämnena i ris är försumbara och försvinner vid processen. Naturligt låga fibernivåer finns i ris. Kolhydrater bildar hunden själv från aminosyrorna i köttet och är därför inte nödvändiga.

**

Detta är baserat på att ett foder innehåller en liten del ris. Spär man sedan ut detta foder med MER ris för att öka mättnaden har man höjt insulinnivån, och sänkt hundens fettförbränning.

*KL*
Vad luktar det om bajset. Luktar det skit som det ska lukta eller luktar det surt?
Är hunden avmaskad? Då du tydligen provat flera olika foder o ingen ändrign så kan det vara mask som är orsaken till dålig mage. Du kan byta foder hur mycket som helst utan att något hjälper.
Har du provat tex ris o lax som ska vara det mildaste för magen eller ris o lamm.
Har läst att någon gett vitkål mot dålig mage med bra resultat.
www.kurant.se

Om det är mig du menar så har inte denna hunden ätit något annat foder än Eukanuba innan den fasades över på Standardt så så himla många foder har han inte provat tycker jag.... Eukanuba funkade han nog på men jag vill inte ge det då jag tycker det är ett skitfoder (och mina andra funkar inte på det...)
Han har inte mask och vad jag vet så luktar skiten just...skit.

Tack för informationen,jag hade ingen aning:)

Tänkväd läsning

Varför inte ge hunden Eukanuba om den nu fungerar på det? Visst du tycker det är ett skitfoder men funkar hunden på det så...... (hårda krav från livsmedelsverket ang hur ett foder ska vara så jag tror inte det är sämre än något annat foder) Att du ska hitta ett foder som alla funkar på är inte säkert o vilken tid kan det inte ta att hitta det?

Känner en som har 5 hundar o dom äter 4 (tre olika märken) olika sorters foder. Visst jobbigt för ägaren men bra för hundarna o det är väl det som är det viktigaste eller?

Visst luktar skit skit men jag är extremt känslig för om min hund luktar illa/lös i magen för det är det första tecknet på att någonting inte är rätt. Skit ska lukt skit men inte stinka eller lukta surt.

Har du provat att svälta honom i 24 tim o sen börjat försiktigt med ris o fisk för att sen börja försiktigt med vanlig mat igen.
Får han något annat att äta tex ben det är inte det då som gör att han blir dålig i magen?

Varför inte ge hunden Eukanuba om den nu fungerar på det? Visst du tycker det är ett skitfoder men funkar hunden på det så...... (hårda krav från livsmedelsverket ang hur ett foder ska vara så jag tror inte det är sämre än något annat foder) Att du ska hitta ett foder som alla funkar på är inte säkert o vilken tid kan det inte ta att hitta det?
Jag tänker inte ge Eukanuba av en massa skäl, så är det bara - man måste inte ge samma mat som hunden fötts upp på om man känner att man inte står för innehållet i det, eller hur?

Har du provat att svälta honom i 24 tim o sen börjat försiktigt med ris o fisk för att sen börja försiktigt med vanlig mat igen.
Får han något annat att äta tex ben det är inte det då som gör att han blir dålig i magen?

Nej det har jag inte och jag tänker inte börja med det heller, han har nämligen ingen sprutdiarre utan är "bara" lös då han skiter (dvs lösa korvar) och han skiter inte mer än 2-3 ggr/dag.
Jag är nog ganska säker på att han inte fixar ett så kraftigt foder som Standardt bara. Han är ingen allergihund alltså.

Påpekar återigen Standardts andra sorter. Det är stor skillnad på Mild, Normal, Hjort och Extra. :)

Påpekar återigen Standardts andra sorter. Det är stor skillnad på Mild, Normal, Hjort och Extra. :)

Hjorten innehåller för lite fett till min lilla och milden beskrivs ju som typ "halvfabrikat" för att den innehåller så lite protein och en växande unghund behöver mer protein än så.

En annan sak jag börjat tänka på är min mellanhund som helt plötsligt börjat stinka analsäck - har läst på ett flertal ställen om att många haft det problemet med Standardt. Alltså passar kanske inte det fodret henne heller? :(

Ah, på så vis.

Extran då? Den är ju ganska kraftig dock. Men jag vet inte hur man ska få ett mildt foder med hög protein o fetthalt.

Ställer samma fråga som C.

Hur mycket fett/protein skulle hon behöva tror du?

Ja, det har jag ingen 100%:ig koll på :) men en valp/unghund behöver nog garanterat mer än 19/16 resp 23/14 eller vad tror du? :)

Någon som hört om någon annan som haft "analsäcksproblemet"??

Extran har 28/21 om jag inte minns fel. :)

En av mina tre går på den under sommarhalvåret.

Ah, på så vis.

Extran då? Den är ju ganska kraftig dock. Men jag vet inte hur man ska få ett mildt foder med hög protein o fetthalt.

Ställer samma fråga som C.

Hade extran ett tag också men det var de två "gamla" lösa i magen av så jag vågar nog inte prova det på denna.

Men om man jämför med t ex Eukanuban som lillis ätit innan så har ju den 28/16 så han verkar ju klara av halterna - men Standardt är ju känt för att antingen funkar det kanon eller inte alls.

Ingen skulle ju vara gladare än jag om det funkade....

Hade extran ett tag också men det var de två "gamla" lösa i magen av så jag vågar nog inte prova det på denna.

Men om man jämför med t ex Eukanuban som lillis ätit innan så har ju den 28/16 så han verkar ju klara av halterna - men Standardt är ju känt för att antingen funkar det kanon eller inte alls.

Ingen skulle ju vara gladare än jag om det funkade....

Nej precis.
Men en yngre hund har ju större behov av högre halter, så om man som du gärna vill ha dem på Standardt så hade jag nog gett extran ett försök. ( om man ska se det ur valp/unghund synpunkt bortsett från speciella behov )

Färskfoder är tyvärr uteslutet då jag inte har tillräckligt stor frys.....

Hmm det är ju väldigt individuellt ( ras? ) vad en unghund behöver.

Zaga äter RC medium sensible (25/18) och det har hon fungerat riktigt bra på under unghundstiden också, hon motioneras normalt mot aktiv.

Det jag kan säga är att alla hundar inte kan äta Standardt, utan att gå in djupare på varför det är så.

min hanhund skiter som en elefant jämfört med tiken trots att de får samma mängd mat. ger jag honom något som han inte tål så bra så blir högarna snabbt dubbelt så stora. jag tycker att lamm & ris-foder är det som ger minst skitar, förutom färskfoder då. finns det inget lamm & ris med extra höga värden? om du vill ge svenskt foder, har du tittat på magnussons? det ska visst vara snällt för känsliga magar men jag har dålig koll på värdena. själv ger jag 1st choice lamb & rice (normal fett och proteinhalt) och jag är nojd med det fodret men det är ju dyyyrt.

Ja, naturligtvis är det individuellt men denna hund är som en skållad iller så han behöver nog en hel del.
Så som jag märkt så är detta en ras som faktiskt behöver en hel del för att inte se ut som spjälstaket i unghundsåldern.

Nej, alla hundar funkar inte på Standardt - det har jag också förstått. Hur bra konceptet än är, det är ju tråkigt men man får helt enkelt söka vidare....

First choice verkar inte finnas här någonstans i närheten. Har de uppfödarrabatt tror du?
Med 4 hundar att mätta så är det ju naturligtvis en stor fördel om det är ett foderföretag som erbjuder rabatt ;)

Magnussons har jag provat tidigare (inte till just denna hund iofs) och hundarna sket kopiösa mängder av det och det var ganska lös skit...
Tycker det är alldeles för mycket vete i det. Blir isf billigare för mig att ge dem mackor :cool:;)

Lånar min egen knapp:

Jag har ju haft hund ganska länge så jag har provat en hel del fodersorter genom åren, tänkte sammanställa dem lite så kan ni ju komma med tips, feedback eller nåt märke som jag inte känner till :)

Eukanuba: Gillar ej konceptet, för mycket tillsatser i maten och hundarna tålde inte det. En av hundarna (som idag är 9 år) började klia av sig pälsen.
Royal Canin: Använde jag ganska länge (size) men upptäckte att hundarna blev matta i pälsen och fes både högljutt och illaluktande av det :eek:.
ANF: Funkade jättebra, gillade speciellt deras holistic. Dock är bitarna sååå små (som kattmat) och mina glupska hundar riskerade ibland att kvävas för att de kastade i sig så fort. Det har även höjts till hutlösa priser nu (649 kr/säck)
Precept: Blä, tyckte hundarna och vägrade äta.
Hill's: Samma som ovan, jag fick lämna tillbaka säcken när hundarna matvägrat i 4 dagar :crazy:
Purina Pro plan: Samma som Precept.
JWB: Smaklöst tyckte hundarna. Alldeles för fettfattigt, även min annars halvtjocka hund magrade av med denna :cool:
Sportsmans pride: Smaklöst och hundarna gillade det inte.
Nutra nuggets: Nutra gold funkade hundarna bra på men det är ju då ganska svårt att få tag på.... och ganska dyrt även det...
Nutro Choice: Körde jag jättelänge och detta är ett foder som funkat klockrent på mina hundar. Tyvärr så var jag tvungen att byta när de haft så mycket strul med leveranser etc och droppen kom när de drog in mitt (och andras) uppfödarkort då jag inte haft någon kull på två år :crazy: De sa ordagrant att de ville ha uppfödare som födde upp minst vartannat år :cool: (bara storkennlar alltså). Trist eftersom detta är enda fodret som funkar riktigt, riktigt bra.
Robur: Magarna pajade på en gång och det var ganska smaklöst enligt hundarna.
Doggy: Provades en gång men det skets kopiösa mängder av det och hundarna fes så det bara brakade om det! :eek::cool:

Jag har säkert missat nåt märke för detta är en sammanställning för allt som provats genom åren.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 017
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 306
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka