Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Sv: Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Min sch/bc var fruktansvärt kräsen o krånglig med maten när han var upp till typ 5 års åldern, det enda han åt var Coops torra ...faktiskt och det gillade han och höll hullet...jag provade en massa dyra foder men han vägrade äta dom mer än ett par tre dar. Dom hade gjort nån undersökning om torrfoder och då hade Coops legat väldigt bra till, dock vet jag inte protein/MJ värdena....
På senare år har han ätit proplans salomon/rice bra och nu är han 10 år och äter klassfoder...han är kastrerad pga prostatit och håller hullet på 1 korv om dagen .
Färskfoder är nog det allra bästa för hundarna egentligen. Kan du inte köpa en extrafrys på typ blocket eller så ? Eller en stoooor frys o bli åf själv :idea:

jag tror precis som martha att en stor frys är bästa lösningen för dig.

Glömde skriva att jag har både BARF:at och kört färskfoder tidigare.
Har haft lite Bravo kvar i frysen som jag givit nu till frukost.

Problemet är att det dels är fruktansvärt dyrt att ge färskfoder, jag skulle behöva köpa hem för flera tusen åt gången och det har jag inte råd med och den äldsta vägrar dessutom att äta färskfoder. Hon gillar inte ens rått kött. Det skulle alltså betyda att jag ändå skulle få ha flera olika sorter.

Sen är jag en sån som inte kommer ihåg förrän typ 15 min innan att jag ska ta ut från frysen.... mission impossible :crazy:

Ett till problem är att jag inte har någonstans att ställa en stor frys även om jag köpte en.... den kan ju inte gärna stå utomhus eller i vardagsrummet...

-------------

Varför tycker ni förresten det vore det bästa (förutom av helt uppenbara skäl att det är naturligast för hundarna). Det är ju bara vissa fodersorter de inte gillat.....

Jag tycker det mer verkar falla på att inget duger åt frun....vill man inte hinna få ut mat ur frysen så funkar det ju inte som du säger, själv tar jag ut när jag gett morgon eller kvällsmaten. Det är väl inte för mycket begärt att komma ihåg.
Såklart är ju köttfoder bättre än torrt , men besvärligare verkar det som att det är, idag ska ju allt vara så enkelt :D

Ge dom de fodersorter de gillar då...lätt som en plätt :idea:

Varför tycker ni förresten det vore det bästa (förutom av helt uppenbara skäl att det är naturligast för hundarna).

Du har ju svaret i meningen...det är ju hundarna som äte fodret, inte ska väl vår bekvämlighet styra?

Jag tycker det mer verkar falla på att inget duger åt frun....vill man inte hinna få ut mat ur frysen så funkar det ju inte som du säger, själv tar jag ut när jag gett morgon eller kvällsmaten. Det är väl inte för mycket begärt att komma ihåg.
Såklart är ju köttfoder bättre än torrt , men besvärligare verkar det som att det är, idag ska ju allt vara så enkelt :D

Ge dom de fodersorter de gillar då...lätt som en plätt :idea:

Inget duger åt FRUN? Menar du mig då? :mad::mad: Du har ju bara föreslagit färskfoder, eller hur?
Har du öht läst det jag skrivit? Om min gamla tik vägrar äta färskfoder så är det mig det inte duger åt eller? Jag tröttnade rätt fort på att antingen behöva slänga ett halvt kg varje dag eller att få en andra hund som rullade fram (för ja, hon åt gärna upp det den första inte åt). Och sen har jag ju då inte en stor frys så det går inte där heller....

Sen skrev jag att färskfoder är DYRT. Bravo skulle t ex kosta mina tre runt 75 kr om dagen och DET har inte jag råd med, så enkelt är det!!

Färskfoder är också lite otympligt att kånka runt på då mina hundar ofta äter annanstans än hemma.
Men men, det är väl mig det inte duger för.

Och jo, ibland måste faktiskt vår bekvämlighet få styra också, det ska ju vara genomförbart eller hur?
Det är inte heller bara att ge det de gillar vilket du borde insett om du läst inläggen här.

Senast ändrad:

Jamen jag har ju läst alla inläggen och det är väl då onödigt att säga samma saker....men ett argument var ju att du inte skulle komma ihåg maten...??!! Det är ju ett ganska så dåligt argument.
Jag konkar runt kvällsmaten varje dag då mina hundar äter den hos min mor...inget krångligt bara lägga den i en burk så tinar den hos henne.
Men saker blir ju vad man gör dom till.
Däremot så är ju för dyrt, ett bättre argument.
Min sch/bc äter en korv om dagen, lika mycket som min DSG....båda är nöjda faktiskt konstigt nog...min åf har också en senior RR som äter endast en korv om dagen.
Men det var bara mitt tips till dig och du behöver inte bli upprörd, jag tipsade om färskfoder bara och du gav mig olika argument varför du inte ville använda det.....

jag har min frys i vardagsrummet och hade jag enbart gett färskfoder hade min foderkostnad kanske ökat med någon hundralapp per månad. hur din kan öka så mycket förstår jag inte.

det är helt klart frustrerande när man försöker ge råd och alla förslag ratas. du har redan plöjt igenom större delen av fodersortimentet och inte hittat något som passar alla hundarna + dig. sannolikheten att du kommer hitta något "mirakelfoder" är nog så liten att du måste överväga att köpa olika foder till hundarna. t ex låta de gamla gå kvar på standardt och ge den yngre ett annat torrfoder eller färskfoder.

Nu ska vi se.

Jag ger min ena Nordic Special + och har gjort i flera år, funkar klockrent och det rekommenderar jag verkligen om du skulle skaffa frys;)

Min andra har lite speciella näringsbehov hon också och där har jag testat massor olika. Men just nu kör jag på Standart Mild och färskfoder på henne, perfekt kombo. Så jag skulle nog också rekommendera en annan sort Standart.

Varför kan de inte äta olika mat? Jag har 3 som käkar olika sorter och det är inte så jobbigt....

Jag tycker oxå det verkar så att inget duger. Antingen är det för lös skit hunden äter inte det är för lite protein för dåliga rabatter eller så är fodret för dyrt. Du kanske skulle kolla magen hos en veterinär (dyrt ja visst)

Ja det kostar att ha hund.

Undra varför man startar en tråd när man har alla svaren själv redan.

"Hukar mej för komentarerna som kommer"

Nu har jag läst igenom tråden och jag ser tre-fyra förslag (tror jag det var). Jag ser ingenstans där jag "ratar" förslagen heller - förutom färskfoder för det vet jag att det inte funkar i detta hushåll. Men det är tydligen inte legitimt att säga det för då är man bara "bekväm" av sig. Den stora majoriteten av Sveriges hundägare är alltså bara bekväma av sig.
First choice t ex frågade jag mer om men fick inget svar på det....

Som jag skrev så är alla de foder jag testat - testade under en period av kanske 10 år. Det är dessutom knappast hela sveriges foderuppsättning heller utan jag kan enkelt räkna upp minst 10 sorter till men man vill ju helst inte testa alla en säck i taget - därför man vill ha lite feedback härifrån men jag är ledsen för att jag frågade, ska inte hända igen.

Vad gäller färskfoderkostnaden så kostar t ex Bravo 525 kr för 24kg. Mina hundar ska enligt uträkning äta ca 1 kg var om dagen och unghunden ännu mer. Det blir 3 kg om dagen och skulle kosta runt 22 kr/hund och dag. Alltså 66 kr/dag.
Klass verkar kosta ca 10 kr/500g av det skulle jag behöva ge 1,10 kg/dag för de vuxna två och 1,50 kg för den unga. Dagskostnad ca 70 kr
Nordic ca 800 g/hund och dag och 1200 g för unghunden. Nordic kostar 24 kr/kg. Dagskostnad ca 70 kr.
Blir betydligt billigare med torrfoder hur man än vrider och vänder på det.

Sen har vi ju då min gamla hund som vägrar färskfoder... hon måst eju ändå ha torrisar så då blir det dubbeljobb.

Jag tycker oxå det verkar så att inget duger. Antingen är det för lös skit hunden äter inte det är för lite protein för dåliga rabatter eller så är fodret för dyrt. Du kanske skulle kolla magen hos en veterinär (dyrt ja visst)

Ja det kostar att ha hund.

Undra varför man startar en tråd när man har alla svaren själv redan.

"Hukar mej för komentarerna som kommer"

öhm? Var har jag skrivit att något har för dåliga rabatter? Visa gärna det för jag har plöjt igenom alla mina svar och har mig veterligen inte skrivit det någonstans. Klart det är kul om något bra foder erbjuder rabatter men det är ju inte det primära. Eukanuba t ex har ju 32,5% i uppfödarrabatt men jag vill ändå inte ha det fodret :grin:
Varför skulle man nöja sig med ett foder som ger ens hund oönskvärd avföring? eller för lite protein för den delen eller dyl??
Hade jag inte brytt mig hade jag kunnat gå och köpa första bästa Willys mat....

Tala om för mig VARFÖR jag ska gå och kolla magen på hunden? Vet du något jag inte vet?

Oj, kostar det att ha hund? Du det visste inte jag så tack för att du påpekade det snälla du!

Vilka "alla svar" har jag redan? Lite ödmjukhet skulle inte skada.

Ärligt talat så bryr jag mig ju inte om vad du vill/kan/orkar/har råd med att fodra dina hundar med men att inte komma ihåg att ta fram mat är ju fortfarande ett dåligt argument..fattar inte varför du blev så upprörd.
Jag har väl för hundan inte tvingat dig att ge färskfoder, jag gav dig ett tips men sen kom du med så konstiga svar att jag faktiskt ifrågasatte svaren.
Det är jobbigt, det är dyrt och du kan inte komma ihåg maten, ok...du behöver inte försvara det mer, jag fattar :bow:

Lånar min egen knapp.

Jag fattar verkligen inte vad det är som är fel med att trevligt förklara varför man t ex inte är intresserad av ett visst foder? Om man inte tycker att ett förslaget foder funkar så är man tydligen en "som har alla svaren från början" :crazy: eller att inget duger..

Men tack för svaren ändå... jag har troligtvis redan löst "problemet" så det nog blir bra i slutändan.

Ärligt talat så bryr jag mig ju inte om vad du vill/kan/orkar/har råd med att fodra dina hundar med men att inte komma ihåg att ta fram mat är ju fortfarande ett dåligt argument..fattar inte varför du blev så upprörd.
Jag har väl för hundan inte tvingat dig att ge färskfoder, jag gav dig ett tips men sen kom du med så konstiga svar att jag faktiskt ifrågasatte svaren.
Det är jobbigt, det är dyrt och du kan inte komma ihåg maten, ok...du behöver inte försvara det mer, jag fattar :bow:

Det var inget argument heller utan bara en liten grej ovanpå det andra :grin:

Jag blev inte särskilt upprörd, tycker bara det är lite lågt och drygt att säga att "det passade visst inte lilla frun" eller vad du nu sa.... är inte mycket för sådana kommentarer av folk som inte ens vet vem jag är.

Folk som känner mig kan t o m bli lite irriterade för mig för att jag alltid sätter mina hundar i främsta rummet (efter barnen då förstås) och att då underförstått få höra att man inte bryr sig om sina hundar är ju lite magstarkt....

jag är inte uppfödare så jag har ingen aning om 1st choice har uppfödarrabatt. för oss vanliga dödliga får man en säck gratis när man har köpt 10 säckar.

mina två hundar äter en säck i månaden vilket blir ca 570 kr (minns inte exakt, de har höjt alldeles nyligen). om jag hade gett enbart färskfoder så räknar jag på ca 600 g/hund/dag. och köper jag nordic special + i 16 x tvåkilosförpackningar går det åt två lådor i månaden vilket ger en månadskostnad på 600 kr + kanske en tjuga för bulk (kål, morötter etc). skillnaden i månadskostnad mellan torrfoder och färskfoder är ju väldigt liten. hur räknar du när din kostnad går upp så mycket att du inte har råd? färskfoder är väldigt energirikt och lättsmält, så ska du ge så mycket som 1 kg/hund så lär de äta rätt kopiösa mängder torrfoder redan.

Nordic ca 800 g/hund och dag och 1200 g för unghunden. Nordic kostar 24 kr/kg. Dagskostnad ca 70 kr.
Blir betydligt billigare med torrfoder hur man än vrider och vänder på det.
nordic kostar 18,75 kr/kg om du väljer de stora korvarna...

och sen kanske det hade varit en idé att jobba på attityden. flera här har försökt hjälpa till, bl a jag, och vi förtjänar inte så snäsiga svar.

jag är inte uppfödare så jag har ingen aning om 1st choice har uppfödarrabatt. för oss vanliga dödliga får man en säck gratis när man har köpt 10 säckar.

Förlåt för att jag frågade.... :cool: Tyvärr verkar det vara ganska omöjligt att få tag på ändå eftersom inte ens foderbilen säljer det...

i månadskostnad mellan torrfoder och färskfoder är ju väldigt liten. hur räknar du när din kostnad går upp så mycket att du inte har råd? färskfoder är väldigt energirikt och lättsmält, så ska du ge så mycket som 1 kg/hund så lär de äta rätt kopiösa mängder torrfoder redan.

Ja, jag har bara räknat ut det utifrån vad det står på de olika hemsidorna om att en hund i mina hundars viktklass ska äta. De väger 35, 38 och hanen som vuxen ca 45 kg och som jag redan sagt så är det ju kontentan av allt ihop (av det jag tidigare räknat upp) som gör att jag inte anser färskfoder vara ett alternativ i dagsläget (dvs en hund som inte äter det + kostnaden + inget utrymme + att jag kan vara glömsk + svårt att hantera när man ska resa bort).
Men jag förstår inte varför jag ska behöva rättfärdiga det heller?

Vad gäller min attityd så förstår jag inte vad som är fel med den heller?
Jag har varit väldigt trevlig tills jag började få dryga svar. Ska jag fortsätta vara trevlig då också...? nä tack.
Jag menar - om jag har en hund som bajsar något löst - och jag har förklarat att det inte är diarré - så förstår inte jag varför jag ska behöva ta en kommentar som att jag ska ta hunden till veterinären och om jag inte vill ta den kostnaden så ska jag inte ha hund typ...
Marthas kommentarer om "det passar inte damen" var också sagda med trevlig attityd eller?

Men som sagt så har jag löst det hela nu så jag behöver inga fler förslag som jag drygt kan rata - jag måste ändå sitta här hemma och bättra på min attityd. Något fler här skulle behöva.... :cool:

Varför kan de inte äta olika mat? Jag har 3 som käkar olika sorter och det är inte så jobbigt....

Såg att jag glömt svara på detta;

Jodå, naturligtvis kan de äta olika foder men det hade ju varit klart skönare om de hade kunnat det :)
Nu verkar det ju ändå vara så att de inte kan det och då får det helt enkelt vara så :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 017
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 306
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer