Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Sv: Foderproblem igen, lite hjälp pliiz!

Marthas kommentarer om "det passar inte damen" var också sagda med trevlig attityd eller?

martha med litet m :D

och ärligt talat så var det mer med glimten i ögat jag sa det, fast det märks ju inte i skriften....men shit the same...skulle aldrig falla mig in att tvinga nån att köpa ett foder dom inte vill ha, det var bara ett tips i all välmening faktiskt.

Nu skrev du ju att du löst problemet redan,men som det ser ut på din foderfront just nu,så är det nog bara att fortsätta pröva dig fram till vad som kan bli ett bra hundfoder för just dig.

Visst kan du fråga,be om hjälp och få tips och råd här,men i det sista måste du ju själv hitta en lösning.Ett foder som är bra för någon,kan vara kass för någon annan,så att bara säga att det och det är bra/dåligt funkar inte.

Jag har själv testat flera foder till min kräsna allergihund och är nu inne på Nordic färskfoder.Jag har bara gett det i en vecka,så resultatet väntar jag med,men hunden älskar det och äter med god aptit.

Jag har även testat dessa:

Acces(billigt foder i mataffär) som fungerade kanonbra tills hunden vägrade äta det....
JWB,hunden åt,men inte tillräckligt,blev smal och glanslös i pälsen
Pedigree:hunden pillade ut en sort i fodret och vägrade äta det andra
Hills:Dålig i magen av de två sorter jag prövade,hunden var inte förtjust i det
Allergifoder hos vetrinär:matvägrade in i det längsta,men åt sen små mängder under två månaders prövotid
Eukanoba:funkade skapligt,men avbröts då vi började med allergifodrerna.

Ja,så det är en djungel med foder och jag tror att man själv får pröva sig fram till vad som funkar för just din hund

Såg att jag glömt svara på detta;

Jodå, naturligtvis kan de äta olika foder men det hade ju varit klart skönare om de hade kunnat det :)
Nu verkar det ju ändå vara så att de inte kan det och då får det helt enkelt vara så :)

Jag håller med dig!! Det hade varit underbart, men har inte varit verklighet för mig de senaste 5 åren tyvärr... Jag har en allergihund som äter färskfoder och min andra käkar special pga njursjukdom (iofs läkt nu) så vi har precis kunnat gå över till foder man kan köpa i djuraffär.

Men jag har testat ett annat foder också nyligen som jag tyckte var helt okej och framförallt billigt, Bosch hette det. Nåt tyskt som jag köpte i en jaktaffär. Tror jag gav 350 :- för 15 kg och det var inte baserat på vete utan skulle vara ett bra Premiumfoder. Tyckte det var helr okej och hunden mådde bra på det, men valde sen att testa Standart ändå.

*KL*

Varför inte prova något till hunden med lös avföring som dina andra hundra ratat pga smaklöshet. ? Hur du nu kom fram till det kan du prata med hundar?
OK där var jag lite elak.

Du skrev att något foder hade för små kulor. Ett tips är att istället för att ge i skål så ger man helt enkelt på golvet. Då har jag ialla fall upptäckt att det blir svårare för hunden att äta o dom äter saktare.

Men nu när du verkar ha förstått att alla hundarna inte fungerar på samma foder får du väl ta o prova fodret som de andra inte fungerar på.
Kanske prova en annan sort av fodret. En annan sammansättning

Ang mängden foder till hunden som det står på påsen. Skulle jag ge rekomenderad dos till min hund så skulle hon rulla fram. Ger dryga hälften av vad det står. O hon mår jättebra. Men det vet du säkert redan

Ett veterinär besök skulle kanske klara upp om din hund nu var överkänslig eller om den inte kunde ta upp något ämne i maten som gör att den blir dålig i magen.

ja, man kan faktiskt vara trevlig tillbaka fast man får irriterade svar! man måste inte börja sura och smirka till höger och vänster! särskilt inte när folk anstränger sig för att hjälpa dig med en lösning.

du behöver inte rättfärdiga någonting. du kan säga "jag vill inte ha färskfoder". svårare är det inte. det blir inte konstigt alls förrän du påstår att du skulle behöva köpa korvar för 25 spänn när den verkliga kostnaden är över 20 % lägre.

min hund reagerar också på vissa foder och den gemensamma nämnaren är vete. för mycket vete gör att han skiter fluffiga högar. inget konstigt, inget ovanligt. men hade han varit så känslig att han hade skitit fluffigt av alla möjliga foder, trots att de vanligaste födoämnena var uteslutna, så hade jag nog övervägt att ta hunden till vet för att försäkra mig om att det var överkänslighet och inte något annat. det har jag dock inte föreslagit att du ska göra, så du behöver inte sura på mig om det.

Förlåt för att jag frågade.... Tyvärr verkar det vara ganska omöjligt att få tag på ändå eftersom inte ens foderbilen säljer det...

och det här? vad är det för attityd? först surar du för att jag inte svarar på om de har uppfödarrabatt, sedan surar du för att jag förklarar att jag inte vet, och att den rabatten jag får är den vanliga sorten?

*KL*

Varför inte prova något till hunden med lös avföring som dina andra hundra ratat pga smaklöshet. ? Hur du nu kom fram till det kan du prata med hundar?
OK där var jag lite elak.

Ja, jag kan prata med mina hundar - åtminstone så till vida att jag märker om de inte tycker att ett foder smakar bra dvs de äter men inte så mycket mer... dvs ingen glädje i de hela.
Jag vill heller inte prova sort efter sort efter sort om jag slipper... därför jag inte bara testar hejvilt :)

skrev att något foder hade för små kulor. Ett tips är att istället för att ge i skål så ger man helt enkelt på golvet. Då har jag ialla fall upptäckt att det blir svårare för hunden att äta o dom äter saktare.
Det är tyvärr inget alternativ av flera olika skäl såsom bl.a att de då får och snor av varandra - min 2 åriga dotter går och snor av hundmaten :angel: - och jag skulle få städa dubbelt så mycket.

nu när du verkar ha förstått att alla hundarna inte fungerar på samma foder får du väl ta o prova fodret som de andra inte fungerar på.
Kanske prova en annan sort av fodret. En annan sammansättning

Det har jag väl ändå förstått från början... :cool:

Ett besök skulle kanske klara upp om din hund nu var överkänslig eller om den inte kunde ta upp något ämne i maten som gör att den blir dålig i magen.
Jovisst men man provar väl ändå något annat först än att springa til vetten och göra allergiutredningar det första man gör. Speciellt när fodret man testat är känt att inte funka på alla hundar :)

ja, man kan faktiskt vara trevlig tillbaka fast man får irriterade svar! man måste inte börja sura och smirka till höger och vänster! särskilt inte när folk anstränger sig för att hjälpa dig med en lösning.
Fast det är väl ingen lösning att rekommendera något som jag redan en sida bort sagt inte är ett alternativ (utan att ange skäl) och när jag påpekar det igen (denna gång MED skäl för att vara tydligare) så får jag höra att jag är bekväm och "vet allt från början" etc...

behöver inte rättfärdiga någonting. du kan säga "jag vill inte ha färskfoder". svårare är det inte. det blir inte konstigt alls förrän du påstår att du skulle behöva köpa korvar för 25 spänn när den verkliga kostnaden är över 20 % lägre.
Vilket jag även gjorde på någon annans tips om färskfoder.
Priserna har jag tagit från återförsäljarnas hemsida - dvs de återförsäljare som skulle vara aktuella för mig (område osv). Jag måste väl ändå lita på att det är de priserna som står som gäller, eller? :confused:

det här? vad är det för attityd? först surar du för att jag inte svarar på om de har uppfödarrabatt, sedan surar du för att jag förklarar att jag inte vet, och att den rabatten jag får är den vanliga sorten?
Ja, jag uppfattade ditt svar som drygt ("vi vanliga dödliga" etc), ber om ursäkt ifall jag feltolkade....
Får väl skylla på att jag hade mayor PMS igår - andra mensdagen och mensvärken från helvetet.... men som sagt, ber om ursäkt ifall jag tolkade ditt - och även marthas - svar fel.

Oj vad dyrt!
Jag köper av återförsäljare och betalar 410 kr /kartong på 24kg, de har nyss höjt från 400kr. Har för mig att en kartong på Bravos fabrik kostar ca 385 kr.
Vad har du för återförsäljare :eek:

Senast ändrad:

Ok, hon verkar bra men tror att hon tar det höga priset för att hon kör ut fodret med egen bil. Vi åker till vår återförsäljare och köper, det enda vi betalar extra tror jag är deras hyra för frysplats för allt foder.

Jo antagligen men det finns ingen återförsäljare norr om stan och skulle jag åka och köpa 5-6 mil bort så skulle det verkligen blir dyrt :cool:

Innan vår återförsäljare sluta sälja färskfoder så hade priset på Bravo stigit till 500 kr för 24 kg. Detta pga att det inte alls gick ihop sig för honom att åka runt i länet med bil för att sälja.
Där gick dock min smärtgräns och jag gick då över till Priima en period istället. 300 kr för 20 kg, som innehåller mer animasliska produkter, var klart bättre.

Jo, norrlänning som man är då :angel: så är man van att åka långt till det mesta. Jag tror det blir 8-9 mil t & r för mig ;).
För att tjäna så mycket som möjligt själv då så köper jag 6 kartonger gång, tyvärr så gick frysen i garaget sönder så nästa gång kan jag bara köpa tre, tills jag fått tag på en till beg. frys igen :(

Tror faktiskt att torrfoder/färskfoder kostnaden är ungefär lika för mig. Vintertid kostar mina hundar 42 kg och 28 kg ca 1250 kr/mån och sommartid blir det ca 1100 kr/mån. Har för mig att jag skulle ha legat där i kring med torrfodret jag använde - RC:s schäferfoder.

Iband blir man trött på hanteringen men jag ser att hundarna mår så bra med färskfodret, blanka och fina i pälsen och äter med god aptit varje gång.

Om man vill beställa så bravo själv kör hem så måste jag beställa 850kg för att få det fraktfritt :crazy: Men det var lite för mycket även för mig :D

Ok, hon verkar bra men tror att hon tar det höga priset för att hon kör ut fodret med egen bil. Vi åker till vår återförsäljare och köper, det enda vi betalar extra tror jag är deras hyra för frysplats för allt foder.

Jag åkte och hämtade hos mälarö när Rådi åt Bravo, och det var samma pris att hämta som att få utkört.

Usch vad dyrt :crazy:
Blir ju väldigt högt pris om de får sätta priserna själv :mad:

Hos Bravo kostar en kartong 385 kr, steget till 525 kr är ju väldigt mycket och hur kan man som återförsäljare lägga på så mycket pengar, tycker det är fult gjort. Jag förstår att det läggs på ett antal kronor, för de lägger ner lite tid samt i mitt fall så betalar de hyrplats i ett fryshus.
Som återförsäljare finns det säkert en hel del fördelar som en annan inte vet om, vi som köper "lite" åt gången. Det bästa vore om man var några stycken som kunde hyra frysplats och köpa tillsammans för ett halvår eller dyl.
När jag köper sex kartonger så räcker det i två månader åt mina hundar, hade jag plats så skulle jag köpa fler åt gången.

Usch vad dyrt :crazy:
Blir ju väldigt högt pris om de får sätta priserna själv :mad:

Hos Bravo kostar en kartong 385 kr, steget till 525 kr är ju väldigt mycket och hur kan man som återförsäljare lägga på så mycket pengar, tycker det är fult gjort.

Det förstår iochförsig jag. Branschen lägger generellt på mer på foder än så. Det enda som talar emot det är ju att Bravo själva verkar sälja direkt till slutkonsument, och då blir det svårt att själv få en förtjänst emellan.

Som återförsäljare finns det säkert en hel del fördelar som en annan inte vet om, vi som köper "lite" åt gången. .

Jag utgår från att en återförsäljare köper för ett grosspris och inte för samma pris som slutkonsumenten, annars vore det ingen affärside.

Mmm, och då har ju den som tar 525 kr lagt på väldigt mycket. Jag som privatperson köper direkt från Bravo för 385 kr. Det är synd att man bor så långt i från :(

Jag ringde och frågade hur mycket man behövde köpa för att få det så billigt som möjligt och det var då jag fick svaret - minst 850 kg och då blev det fraktfritt.
Min återförsäljare har jobbat åt glassbilen så h*n känner till frysplatserna i hamnen och hyr säkert till ett bättre pris än vad en annan skulle få göra. Man behöver ju hyra "pallplats" om man ska köpa så mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 017
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 306
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer