Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Om du ger linfröolja så handlar det om 30-60ml om dagen, vilket ju inte är så mycket. Det är ingenting som hästen blir fet av.

Jag ger Thytur linfröolja och jag märkte skillnad på pälsen jättesnabbt. Det känns som om han har pälsglans i pälsen och den har en fin lyster!

//julia

Linfrökross/linfrökaka, vars hittar man det?

Fungerar linfröoljan lika bra?

Det låter ju superbra, skall nog investera i en dunk :)
Hur blir man/svans? Lika fin som pälsen? :)

Linfröolja finns antingen i välsorterade hästaffärer eller i matvarubutiken.
Köpte en halv liter olja för att kolla om det gick hem och som person är jag sådan att allt hästarna äter ska jag oxå tycka ser smakligt ut och jag brukar alltid provsmaka något nytt (dock inte selen och glukosamion osv...) men kan säga att den oljan var (förutom sniglar) det värsta jag smakat i hela mitt liv... Såg ut ungefär så här :eek:

I alla fall så gav jag det till pållan och hon såg ungefär likadan ut!! Det gick INTE hem. Så det blir linfrökross för min del. Min rekomendation är att prova en liten flaska olja först och se om det går hem satsa annars på krossen.

//Sara

Vart hittar man linfrökross/kakor?

Jo skall pröva med lite linfröolja först, blandar man ner det i betforn så säger det nog slurf innan det är renslickat i krubban! :rofl:

Vart hittar man linfrökross/kakor?

Jo skall pröva med lite linfröolja först, blandar man ner det i betforn så säger det nog slurf innan det är renslickat i krubban! :rofl:

"Linfrökaka" är egentligen linfröpellets (iallafall de jag sett). Bland annat Svenska foder säljer det.

*knapp*

Nu har jag fixat en hage till Kjarni och Moa så dom inte behöver gå på fri tillgång av hö, äntligen :D

Men är lite undrande över hur jag ska göra med höt..

Låter detta bra?

Morgon 7.30: 2½ kg
Lunch 12.30: 2 kg
Em 16.30: Lucern, då får Kjarni ½ kg
Kväll 21-22.00: 1½ kg

Det fetmarkerade är vad Kjarni själv får. Det andra delar dom på i hagen. För mycket eller för lite? Moa äter nog minst av dom båda så han får nog i sig lite mer än hälften kanske. Men jag kan inte sänka jätte mycket mer för då får Moa knappt något alls.

Jag funderar på om jag alls behöver ge lunch. Idag när jag var uppe var dom måttligt intresserade. Klart dom åt när dom fick, men det var ingen hysteri kring det hela. Dom lunkade fram till var sin hög och Kjarni jagade inte ens bort Moa från högen närmast honom. Utan han gick förbi henne och tog en hög längre bort vilket typ aldirg har skett när dom inte haft fri tillgång. I hagen finns det mycket gammalt gräs som dom kan pilla med.

Hur hade ni gjort?
Verkar det bra?

Jag tycker nog att det låter i minsta laget om de dessutom delar på det, tänk på att när det är kallt så behöver de extra grovfoder för de gör av med energi för att hålla värmen.

Jo fast nu är det inte kallt här och dessutom så är dom feta så meningen är att dom ska gå ner. Skulle nog skrivit det i första inlägget. Likaså att Moa är en shetlandsponny som lider av kronisk fetma. Jag räknar med att Kjarni äter 1½ kg på morgonen, mellan 1-1½ kg på lunchen. Så allt som allt under dagen får han mellan 4½-5 kg grovfoder om dagen + pill i gräs ute i hagen.

Men det är ändå för lite tror du?

Ja, det är väldigt lite foder. Eller väldigt lite TS om det är hö du fodrar med, i så fall får hästen i sig uppskattningsvis 3,8 kg TS per dygn vilket gör att jag förmodar att den här hästen inte rids utan står på vila eller liknande.

Jaha.. Jag har läst att man ska räkna 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt. Och då ska han ju ha 4,20 kg enligt det, vilket han får.

*knapp*

Nu har Yrpa ny foderstat, hösilaget har en TS-halt på uppskattningsvis 85%.

Morgon: 2 kg
Lunch: 2 kg
Middag: 3 kg (stödfodras i egen hage) samt 1 kg Krafft Groov, aloevera och kisel
Kväll: 2 kg

Hon går på lösdrift i blandflock därav höuppdelningen.
Snart sommarbete!! Jejj!

Jaha.. Jag har läst att man ska räkna 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt. Och då ska han ju ha 4,20 kg enligt det, vilket han får.

Detta är den absolut minsta givan, och 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt och dygn gäller för häst i boxvila. Själv skulle jag inte ge en häst på box så lite grovfoder, då finns risk för att hästen skaffar sig olater i form av krubbitning, vävning etc. För liten giva av grovfoder kan dessutom förorsaka sjukdoms tillstånd såsom, magsår och/eller kolik.
Det här är också ett effektivt sätt att svälta hästen på, blir den smalare av det? Nej, det startar med att hästen sväller om buken och ser långt mycket fetare ut än tidigare. Detta beror på näringsbrist, sen börjar tillbakabildningen av musklerna. När det sker blir det smärtsamt för hästen, ungefär som att gå omkring med en influensa i kroppen dvs konstant ömhet i sina muskler. När detta har pågått en tid ramlar hästen i hop över rygg, sen kors och resten av överlinjen.

Banta gärna hästen om den har övervikt, men svält inte ner den i vikt. Det ger bara dig och din häst vidare problem.

Perla har fortfarande inte blivit tjock. Hon har normalt ridhäst full. Nån cm under huden känner man revbenen. Jag vill ju ha henne tjockare eftersom hon är dräktig.

Nu har jag fått dra ner på hösilaget för det är lite blötare nu och det passar inte fröken lika bra längre. Hon lämnar massor kvar på kvällen. Helst hade jag velat ge henn 20kg/dygn. Nu äter hon ca 12kg.
4dl havre
7dl groov krafft 125
6 liter lucern hack
1dl mineraler
3dl betfor (torr)
2dl majsolja

Ska jag öka något eller ska jag bara invänta vårens gröna gräs och hoppas på det bästa då?

Hur långt gången är hon, vet du värdena i grovfodret?

Det är nog ganska naturligt att hästen minskar intaget av grovfoder när dräktigheten kommit en bit på väg. Det ryms mindre i magen, och därför önskvärt att det hästen får i sig per dygn håller en hög kvalitet näringsmässigt och stråmässigt.

Tyvärr kan jag inte värdet mer än "dåligt med protein". Dock har de senaste hösilagebalarna varit mer proteinrikare. Hon ska föla i juli så hon har gått ca 200 dagar.

Utan arbete bara gå i hagen och skrota kräver vid 8:e dräktighets månaden ca 55 Mj och 365-370 smrp rids hästen så tillkommer det även för lite arbete.

Från 10:e dräktighetsmånaden utan arbete krävs 59-60 Mj samt 420-425 smrp.

Den sista månaden kräver ca 65 Mj samt 450-460 smrp, dessa värden är beräknad för häst i normalhull och är hästen lite smalare än normalt så höjs dessa värden ganska mycket.

Du lämnade ju mängden foder din häst åt, jag utgår ifrån att det finns en bakgrund att du ville vet om det räcker. Räkna ut på de foderstatsprogram som finns, så ser du var din häst befinner sig med det foder den äter idag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025