Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Det har även Boj sagt till mig, och det är viktigt att höra båda sidor - men hursomhelst så ser jag en tydlig skillnad i Fjalars behåring och välmående överhuvudtaget. En väninna till mig hade det på sin häst och det hjälpte henne något så otroligt och som hon sa - Om det kan hjälpa betalar jag gärna 800 spänn för en dunk.

Det har aldrig varit fel att prova.

Glukosamin hjälper kroppen att bilda ämnen som smörjer lederna. Dock så fungerar det bäst om man ger det tillsammans med MSM (organiskt svavel) eftersom upptaget av Glukosaminet i kroppen ökar.

Jag ger mitt sto Gluk. och har gjort det ett par år nu. Hon fick kotledsinflammation en gång och jag fick rådet av vet att börja. Tyckte dock inte att det hjälpte något vidare (allt detta var så klart efter att kotledsinflammationen var behandlad och hästen konstaterad "frisk" igen). Men efter mycket informationssökande så läste jag att man ska ge det tillsammans med MSM.

Jag kan bara säga att för mitt sto var det markant skillnad efter tillskott av MSM också.
Jag ger dessa tillskott för att förebygga inflammation osv. så känns det lite som att man gjort vad man kan för att förebygga att det händer igen. :) (naturligtvis inkl korrekt ridning osv...)

//Sara

Då så! :crazy:
Har gett Kiselgur under längre period till bla exemhäst och en annan pålle som var allmänt "mjällig" i hudbotten men märkte inget resultat överhuvudtaget. Ingen vetenskaplig undersökning men för de hästarna var det bortkastade pengar. (tyvärr)

//Sara

Vi har bra resultat av kisel men inte till eksem häst och huden. Vi ger det för hovarna och tillväxt av man/svans.
Har inte träffat någon som get det för att förbättra huden.

Vi har märkt en betydlig kraftigare tillväxt av både hovar och man/svans.

Fick det rek av vet. så jag provade. Exemhästen hade även dåliga hovar men märkte ingen förbättring på det heller. :(

//Sara

Foderjäst är bra för man/svans/hårrem. Och mot hudömhet, åtminstone på Svala.

Hej jag har ett islandssto som är dräktig och beräknas föla månadsskiftet mars-april så det närmar sig med stormsteg:) Hoppas nu allt kommer att gå bra. Hon har också fallit ur lite sista tiden så jag rådfrågade dem som jobbar på Granngården om foder så jag har köpt multivitaminer och ett muslifoder och ökat på grovfodergivan med 2-3kg per dag. Det verkar dock som att hon inte får plats med så mkt mat i magen så att jag ger henne 4 ggr per dag istället. Det blir väl fullt med fölingen den är ju ganska stor nu. Är din mkt rund om magen nu då?
;)

Jag räknar ett och ett halvt år som relativt lång tid. Men såg ingen förbättring på varken hovar, mjällighet, hårväxt eller allmäntillståndet i övrigt över huvud taget så då slutade jag.

//Sara

Jag räknar ett och ett halvt år som relativt lång tid. Men såg ingen förbättring på varken hovar, mjällighet, hårväxt eller allmäntillståndet i övrigt över huvud taget så då slutade jag.

//Sara

Det här är ju baksidan av myntet sas, en balanserad foderstat förser hästen med det som hittills föreslagits i fodertillskott. Om då det brister även på annat håll, så gör enstaka insatser varken till eller ifrån. Det handlar för det mesta om helheten totalt, och i regel inte enstaka brister.

Sen kan man ha en häst med kass kvalitet på hornet, men allt är ju relativt. Jag tror det mesta kan bli bättre med en bra foderstat, och alla kan ju inte ha en kanon kvalitet på hornet.

Eller så tar man hand om någon annans häst och försöker göra absolut allt man kan (för att hjälpa hästen) utom att just smyga ut i hagen två gånger om dagen och byta ut grovfodret hos dem som har hästen... :crazy:

//Sara

Ger du honom vitlök? Det är visat att det kan ge anemi hos hästar..
Var är han torr (huden överallt, på vissa ställen?), kliar han sig?, fjällar han? Berätta mer!

Jag ger honom inte vitlök.

Han är liksom mjällig i huden, främst på halsen och i man och svans. Han fjällar inte men huden är torr. I "man- och svansbotten" är han fet. Pälsen är glansig och fin och han har börjat fälla. Han kliar sig endast lite (och är nu behandlad för pälsätare). har haft diverse hudproblem sen han kom hem. Första gången var det krustor som varade med röda sår under, hela huden runtomkring svullnade upp och det blev tjocka "korvar". Han fick hippotrim (antibiotika) och finadyne då det var stora områden på halsen som var inflamerade. När det hade läkt dök det upp en mildare variant som försvann av sig självt på två-tre dagar. Två veckor efter det (drygt) dök nu muggen/raspen upp, först på ett bakben och sedan på alla fyra, dock mildare varianter på frambenen. Ena bakbenet var stekhett och svullet och han blev återigen behandlad med finadyne. Nu är muggen helt okej, men på sista tiden har han börjat klia sig bakom ena örat och på ett område på halsen. Hans kompis har troligtvis pälsätare (det ser ut så), så antagligen har Thytur det med. De är nu behandlade med etotal.

Skrap- och hårproverna visade ingenting på svamp, bakterier eller parasiter.

Thytur får lucernhack, lite musli, mineralpellets, rapsolja, linfröolja och b-vitamin (precis börjat med) + hö.

//julia

roligt att denna tråden lever vidare.

just nu får min ridhäst:
han går på lösdrift och skall väga runt 300kg är ca 126-130 i mkh.
rids inte så mkt som jag skulle velat ännu.

morgon:
2kg hö

eftermiddag:
1kg hö + 0,5kg luser hack
2dl musli och mineraler

kväll:
2kg hö och 0,5kg lusern hack

han får alltså 6kg grovfoder under dygnet.
han börjar bli riktigt fin på detta och är mätt för de lämnar t.o.m hö i hagen som de går och snuttar på under dagen.
de står aldrig o hänger vid griden utan står ofast längst ner i hagen när man kommer o fodrar så de är iaf inte hungriga.

Julia!
Tack för beskrivningen.
Det låter som han är väl "täckt".
Det enda jag funderade över är när på året han kom till Sverige och om det lugnat sig nu?
Går det åt rätt håll hade jag bara kört mjukgörande omv med tvål och vatten om det blir riktiga hudsprickor/sår eller kanske man kan badda med kaliumpermanganat. Används på människoeksem och som är lugnande och klådstillande för huden. Det är ju helt tunt som vätska och ingen smörja, kanske funkar på häst med päls??
Du förresten, vad fin han var på bilderna och vad du är duktig!!
:bump:

Hej igen!

Tack för dina vänliga ord! Han är fin min lilla prins, och framförallt är han så underbar att jobba med!

Han är svenskfödd och kom till mig i oktober. Jag tycker att huden har blivit bättre nu, men det är ännu inte helt bra. Jag avvaktar ett tag och ser om det blir någon skillnad (jag har ju behandlat pälsätare nu).

//Julia

Jodå!

Jag är fortfarande nyfiken, vad tycker ni är det bästa tillskottet som är bra för man, svans & päls?
Helst inte ngt som är för fett då jag redan har en liten tjockis :p

Hehe :devil:
Askur och Dagur får B-vitamin, mineraler Equion och linfröolja för att manen ska växa :angel:

Måste rekommendera linfrökross/olja. Verkligen kanon och vilken skillnad i pälskvalité.
Vi har tre hästar i stallet som får det och jag kan garantera att hade du ställt dig i hagen med ögonbindel hade du kännt direkt vilka tre det var sonm får linfrö som tillskott. :)

//Sara

Aha, låter ju bra :) Funderar på att ge han tillskott på det och ev b-vitamin nu under fällningen.

Men är inte linfröolja "fett"? Eller är det en magrare olja?
Behöver nämligen inget "fetare" i foderstaten om man säger så :angel:

Jag ger endast ca 50-100 gram linfrökaka varje gång jag är i stallet bara för att pälsen ska hålla sig fin så det är inget som hästen "lägger på sig" om man nu är orolig för det. Men man ska ge det konstant, alltså inte tillfälligt under en period utan alltid som ett komplement till resterande foderstat.

Efter några månades märker man definitivt resultat. Pälsen blir otroligt mjuk och glansig och det är verkligen mycket lättare att rykta hästen. Smutsen fastnar inte alls som innan utan man bara drar en piggborste igenom pälsen och det trillar av. (bara av den anledningen kan man ju ge linfrökrossen... :idea:)

//Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA