Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Håller med dig om lucernhacket, Boj.
Vår gamla shettis (30 år i år) har haft svårt att hålla huller på vintrarna. Tänderna är enligt tandläkare/veterinär fina för att ha varit med så länge, men han har tappat ett par st.

Han har svårt att få i sig tillräckligt med hösilage, så han får bara lagom mycket hösilage för att han ska ha något att göra hela natten, och sen för han lucernhack morgon och kväll. Vet ej hur mycket, men det är nog mer än en halv murarhink. Det blöter vi, och han älskar det + att han hållit hulelr kanonbra den här vintern.

Dessutom får han lite betfor och kraft rehab, mineraler, foderjäst och olja. Works like a charm- gammelman måste ju få hänga med så länge han är pigg och glad!

Tack så mycket för ditt svar!

Jag har själv tänkt att öka lucernet och började att öka lite igår. Min tanke var att öka upp till ett drygt kilo. Jag tänkter som du; det kostar men det är mitt ansvar att se till så att min häst mår bra och då spelar inte priset någon roll.

Jag tror inte att det är något fel på tänderna, men säker kan jag inte vara. Veterinären har kikat lite hastigt i munnen, men ingen ordentlig undersökning har gjorts. Men jag har tittat på honom när han äter, och han verkar inte ha några problem med det (han äter alltid upp all sin mat). Jag funderade på om det kunde vara tandlossning, men eftersom han inte har några problem att äta och eftersom jag inte kan se något i munnen, så har jag släppt det lite nu. Han äter ju faktiskt bra, det är liksom inte det som är problemet.

Jag ska kolla upp hestekraft, det finns återförsäljare i gbg om inte annat. Just nu får han RedMills. Han är jättefin i pälsen (glänser och det känns som pälsglans när man tar på den) och pigg och glad i övrigt.

Tusen tack igen för dina tips!

//Julia

Backa grovfodret med ett halvkilo, öka lucern till 1 kg eller något mer. Ja jag vet att det kostar, men har man den typen av häst så har man och det har jag med. Du kan prova att lägga oljan i krubban, skär ner morötter i oljan och låt honom pyssla med det en stund. Sen häller du kraftfodret över allt ihop, om det inte ger resultat så håller jag med Balderum kolla tänder om det inte är gjort.

Vad för slags musli har du? Kan du hitta någon återförsäljare av Hestekraft i ditt område? Det är ett foder som är outstanding när det gäller att öka hullet på svåra hästar, används på kliniker just därför att fodret bidrar med att hästen inte går ner sig lika kraftigt efter te x OP eller andra ingrepp.
Korn håller i princip samma värden som havre, det räcker inte till din häst nu tydligen. Dessutom är det svårt att få tag på nykrossat korn, och att köpa det som finns i butiken känns lite som att kasta pärlor för svin.

Är ju datummärkning på säckarna, men ska man bara ge till en häst färdigkrossat så hinner mkt av näringen försvinna.
& jag antar att alla inte har egen kross.

Nu vill jag få upp mitt dräktiga stos hull mer. Hon är i bra träningshull. Jag vill ha henne lite tjock inför sommaren.

Hon får ca 15-20kg hösilage, 3 dl betfor, 3 dl havre, ca 4 liter lucern hack, ca 1 dl majsolja, mineraler.
Hon rids ingenting.

Jag funderar på att byta ut havren mot Krafft Groov. Vad tror ni om det? vad är skillnaden mellan krafft groov 90 och 125?

Blir inte hullet bättre med betet till våren?!

Groov 90 är inte så mycket "bättre" än havre, det är tämligen likvärdiga näringsmässigt sett. 125 innehåller lite mera protein, 125 g/ kilo. Fullständig innehållsförteckning finns att se på Kraffts hemsida.

Är det MJ eller protein du är ute efter?

Men jag känner att jag inte vill vänta så länge som när betet till våren kommer. Det dröjer ju månader.

Vi har dåligt med protein i hösilaget.

Jag läste på en krafft grov 90 som en har i stallet. "Lämpligt till föl, unghästar och avelsston". Så är det verkligen så likvärdigt som havre? Det innehöll ju mycket annat...

Skit i texten. Det beror ju helt på vad ditt hö innehåller, för rimligen kompletterar du grovfodret med kraftfoder och inte tvärt om ;)

Saknas protein, så är lucern mitt första val. Räcker inte det, så blir det hellre t ex Pluss grön (200 g smb rp) eller i värsta fall Krafft Protein.

Jag fick tipset att ge mitt dräktiga sto 125 eftersom det är mer näringsrikt än 90, men exakt hur skillnaden är kan jag inte uttala mej om då jag inte läst innehållsförteckningen på båda & jämfört.
Tycker väl inte detta kan jämföras med havre då detta är ett fullfoder som har mer näringsinnehåll, garanterat mer protein, & just rekommenderas till avelshästar.
OT egentligen men kan meddela att jag ser skillnad på min valacks rygg nu sedan han fått groov125, han har alltid haft svårt att bredda sig men nu börjar ryggen se runt ut:)

Havre generellt 10-12 Mj, 80-90 smb rp.
Groov 90 har 9 Mj, 90 smb rp, och 125 har 10/125. Det är alltså endast den som har mera "näring". Om hästen behöver extra vitaminer + mineraler så finns det i produkterna förstås men just mineralerna är ju bra om de matchar grovfodret.
Garanterat MER protein är det inte. Behöver hästen just protein finns andra produkter som ger mera effekt.

grovfoder? Ja
sort? Hösilage
hur mkt? 7 kg/dag
hur ofta? 3 gånger/dag

box eller lösdrift? Box

kraftfoder? Ja
sort? Betfor, soja samt Krafft miner vit
hur mycket? 0,1 kg betfor, 0,2 kg soja och 60 gr mineraler
hur ofta? 3 gånger/dag

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka? Vilar för tillfället
med vad? Tömkörning om vi gör något
ålder på hästen?
vikt? Ca 350-370 kg
mkh? Ca 138 cm

Senast ändrad:

islandshästar i alla åldrar, vill veta vad just DU ger din/dina hästar:

grovfoder? Silage
sort? Hösilage
hur mkt? morgon 3, lunch 2, kväll 4 kg)
hur ofta?

box eller lösdrift? Box

kraftfoder? Hestekraft
sort? Dangro
hur mycket? 1-2 liter
hur ofta? Efter ridpassen

har ni analyserat grovfoder? Antar att skolan har gjort det
uträknad foderstat? ?

hur mkt jobbar hästarna/vecka? Det är så olika, hon står ungefär 1-2 ggr i veckan. Rider i ridhus, ute, eller longerar eller dyl.
med vad?
ålder på hästen? 6 år
vikt? Runt 300-400 ?
mkh? 140 kanske

Inga skitbra svar men :o

Ja lucernen ska jag fortsätta med. Men vill ha nått mer kompliment till foderstaten hon har nu.

grovfoder? Japp
sort? Hö
hur mkt? 6kg
hur ofta? 3-4 ggr
box eller lösdrift? Box

kraftfoder? Japp
sort? Betfor, Havre, Staypower Musli
hur mycket? 0.1 kg betfor, 0,5 kg havre, 1,1 kg Staypower Musli
hur ofta? Uppdelat på 2 gånger. (Morgon, kväll)

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Japp

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 4-5 gr i veckan
med vad?dressyr, hoppning, uteritter, longering, markarbete, promenader
ålder på hästen? 6
vikt?350
mkh?137-140

KL

Idag har jag fått svar på Thyturs blodprov som vi tog pga hans hudproblem. Jag fattar inte så mycket eftersom de bara skrivit ut en massa värden som jag ska jämföra med referensvärden, och sedan skrivit u.a, så jag antar att det är bra... men jag hittar ändå några värden som jag tycker är lite låga:

Hemoglobinet ligger på 103 och referensvärdet på 115-168 (S-järn ligger dock på 21 med referensvärden på 14-30).
Röda blodkroppar ligger på 6.50 och referensvärdet på 7.1-10.7.
S-protein ligger på 55 och referensvärdet på 56-79.

S-zink har de kryssat i (vet inte vad som menas med det dock) och det värdet ligger på 8 (referensvärde på 6-18).

Så, vad får man ut av det här? Att han eventuellt har lite blodbrist? Men eftersom järnvärdet är okej kan det då vara koppar han behöver mer av? Och varför har de kryssat i zinken? Ligger det för lågt trots att det håller sig inom referensvärderna?

Thytur har ett överskott av både energi och protein i sin foderstat för att hålla hullet, och han har ett mineralfoder som innehåller zink och ska enligt foderstatsanalys täcka alla värden. Men han kanske ändå behöver extra av koppar eller järn? Vad tror ni?

//julia

Jag tycker det ser ut som han har en pågående infektion, har det funnits förkylningar? Hosta eller liknande. Det är en del låga värden, men inget dramatiskt, utan bör vara enkelt för en häst att återställa om hälsan och balansen i fodret finns.

Jag har en fråga till er islanshäst/foder kunniga :)

Min häst käkar i dagsläget:
Ca 6 kg BRA hö/dag (2 frukost, 2 lunch, 2 kväll)

Ca 5 dl betfor & ca 1-1½ dl fibergi + mineraler
Han är "normal" i hullet just ny tycker jag, visst lite överviktig då han ej hunnit komma upp i normal kondis ännu då han var sjuk länge i höst/vinter.

På vet.besiktningen igår så påpekade vet. att han var överviktig och sa att det vore som om han (veterinären alltså) skulle ha 40 kg övervikt själv (han vägde väl en 80 kg max) jag är inte helt med på att man skulle banta bort 1/3 av Draumur men men,
han sa dessutom att 90% av alla islänningar är överviktiga så man kanske inte skall lyssna blint på detta. (Han är "travgubbe")

Hursom behöver pojken komma i bättre form, vet. rekomenderade inget kraftfoder alls ("Islandshästar behöver inte det") och 3-4 kg hö/dag, detta tycker jag verkar extremt lite!
Vill inte svälta hästen + att han behöver ändå lite kraftfoder då han är i träning tycker jag...
Vad tycker ni?

Såhär ser pojken ut i hull idag:
18321339.jpg

SÅ extremt fet tycker jag inte att han är, eller är jag hemmablind?

Sen har jag en fråga ang. b-vitamin, är detta ngt hästen skall ha eller är det bara när det är brist i foderstaten hästen behöver detta?
Det finns ju en hel del delade meningar om detta...

Är det några här som ger hästarna müsliblandning? Vilka är bra isf?
Där jag jobbade förrut fick alla privathästarna müsli med majs, banan, paprika och lite diverse blandningar :p men det verkade rätt bra, de sorterna de hade var ngt tyskt märke som såldes där i Norge... Skulle vara intressant att se vad som finns här.

Tacksam för tips då jag är lite "ny" innom fodring, iaf med egen häst när jag bestämmer själv :)

Senast ändrad:

Han ser inte överviktig ut på det kortet iallafall!
Mycket är ju päls också.

Jag skulle ta veterinärens ord med en nypa salt.

Nej jag tycker inte heller det, visst ett par kilon kan ju gärna omvandlas till muskler, han måste ju ha lite fett för att kunna bygga muskler!

Jo jag gör det, som sagt han är ju van vid travare som är en aning smalare än våra som trots allt är kallblod och har en annan kroppsbyggnad, dessutom hellre några kilon för mkt än för lite!

Är det några här som ger hästarna müsliblandning? Vilka är bra isf?
Där jag jobbade förrut fick alla privathästarna müsli med majs, banan, paprika och lite diverse blandningar :p men det verkade rätt bra, de sorterna de hade var ngt tyskt märke som såldes där i Norge... Skulle vara intressant att se vad som finns här.

Låter som Hestekraft. Är tydligen jättebra att ge till hästar som är svårare att hålla i hull.

För att vara en veterinär så var denna person INTE påläst, att rucka på 6 kg hö till en islänning gör man bara inte. Vad finns det att minska på? 4 kg hö ger 3,3 kg TS, har du en liten häst under 300 kg så är det väl ok annars skit i gubben.:devil: Fö svälter man inte en häst som ska bantas, det borde väl ändå en veterinär känna till.:eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025