Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det ser ut som han har en pågående infektion, har det funnits förkylningar? Hosta eller liknande. Det är en del låga värden, men inget dramatiskt, utan bör vara enkelt för en häst att återställa om hälsan och balansen i fodret finns.
Nej, inga förkylningar, men han har ju haft en del problem med huden. när provet togs hade han just fått mugg och var varm och svullen i benet.
Veterinären skrev att testet var u.a, och menar att det som visar på infektion är vita blodkroppar och inte röda (hans vita var bra värden på). De sa också att islandshästar generellt har lägre värden och särskilt unghästar som är i vila.
Men om han hade haft brist på koppar, hade inte järnvärdet varit dåligt då (eftersom koppar styr upptaget av järn)? Järnvärdet är nämligen bra. Enligt foderstatsanalys ska alla värden vara i balans och han ska få i sig det han behöver (plus extra protein o energi för hullet). Funderar nu på att ge extra koppar, men det är ju inge bra om han få för mycket heller...
suck. Han är generellt lite torr i huden, lite mjällig, men verkar inte klia sig nämnvärt. Han har kommit upp fint i hullet nu och är pigg och glad.
//julia
Jag har lite frågor om tillskott...
B-vitamin: Nödvändigt eller bara vid brist i foderstaten?
Bra vid pälssättning/fällning är jag med på men är det även bra för hårrem, man, svans rent allmänt?
Biotin: Samma här, bra eller batra nödvändigt vid brist?
Är det "bara" för hästar med dåliga hovar eller även för normala hovar som kan bli bättre?
Glucosamin: Det känns som att detta är bra att ge i förebyggande syfte mot spatt då det är bra för lederna, är detta bara en fantasibild jag har? När är det bra att ge Glucosamin?
Finns det ngt annat som är bra för man/svans/hårrem´som jag inte nämnt här?