Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Nej hestekraft var en pelletsblandning (typ krafft) som våra ridskolehästar fick, kommer ju tyvärr inte ihåg vad müslin hette men vet att det var ett tyskt märke iaf.

Jo jag håller med dig, 6 kg/dag tycker jag är ok nästan lite men det fungerar ju på våra hästar då det är ett mkt bra hö.
Och nej, Draumur är ju ingen liten häst han är ju minst 1,45 och av den kraftigare typen.

Veterinären var nog lite för insnöad på travare tror jag :angel:
han blev helimpad för att Draumur kunde trava med för det brukar ju inte islänningar kunna, spec inte femgångare de har ju knappt trav tydligen...

Men hur tycker ni han ser ut i hull?
Jag tycker han är ok, ngt mullig men vi måste ju ha ngt att bygga på...

Och hur är det med B-vitamin? Ngt man måste ha eller bara om foderstaten är otillräcklig?

Hestekraft är ett danskt muslifoder där basen består av lucern, i övrigt finns poppade popcorn, örter mm.

Sorry, förväxlade det med Hestesport!
Det är ett norskt pelletsfoder liknande krafft.

Poppade popcorn? Det lät ju gott :D

Jag tycker det ser ut som han har en pågående infektion, har det funnits förkylningar? Hosta eller liknande. Det är en del låga värden, men inget dramatiskt, utan bör vara enkelt för en häst att återställa om hälsan och balansen i fodret finns.

Nej, inga förkylningar, men han har ju haft en del problem med huden. när provet togs hade han just fått mugg och var varm och svullen i benet.

Veterinären skrev att testet var u.a, och menar att det som visar på infektion är vita blodkroppar och inte röda (hans vita var bra värden på). De sa också att islandshästar generellt har lägre värden och särskilt unghästar som är i vila.

Men om han hade haft brist på koppar, hade inte järnvärdet varit dåligt då (eftersom koppar styr upptaget av järn)? Järnvärdet är nämligen bra. Enligt foderstatsanalys ska alla värden vara i balans och han ska få i sig det han behöver (plus extra protein o energi för hullet). Funderar nu på att ge extra koppar, men det är ju inge bra om han få för mycket heller...

suck. Han är generellt lite torr i huden, lite mjällig, men verkar inte klia sig nämnvärt. Han har kommit upp fint i hullet nu och är pigg och glad.

//julia

En till fråga... kan man ge kiselgur utöver den vanliga foderstaten för att se om det ger någon effekt på huden, eller kan det bli någon farlig överdosering av något ämne då?

Tänkte att jag skulle testa att ge det och b-vitamin nu för att se om huden blir bättre. Pälsen är blank och fin, men huden är torr.

//julia

Nej, inga förkylningar, men han har ju haft en del problem med huden. när provet togs hade han just fått mugg och var varm och svullen i benet.

Veterinären skrev att testet var u.a, och menar att det som visar på infektion är vita blodkroppar och inte röda (hans vita var bra värden på). De sa också att islandshästar generellt har lägre värden och särskilt unghästar som är i vila.

Men om han hade haft brist på koppar, hade inte järnvärdet varit dåligt då (eftersom koppar styr upptaget av järn)? Järnvärdet är nämligen bra. Enligt foderstatsanalys ska alla värden vara i balans och han ska få i sig det han behöver (plus extra protein o energi för hullet). Funderar nu på att ge extra koppar, men det är ju inge bra om han få för mycket heller...

suck. Han är generellt lite torr i huden, lite mjällig, men verkar inte klia sig nämnvärt. Han har kommit upp fint i hullet nu och är pigg och glad.

//julia

Tycker (liksom Boj) att det låter som att det låga Hb värdet beror på en infektion. Eftersom serumjärnet är normalt borde det ju inte vara järnbrist i alla fall. Vid infektion ökar koncentrationen ferritin, som är ett akutfasprotein, och binder då upp mycket av järnet så att det ej blir tillgängligt vid bildandet av erytrocyterna.

Okej, men skulle det då kunna bero på just muggen som han då ganska nyligen utvecklat på ett bakben? Han var som sagt rejält svullen och mycket varm (fick senare finadyne för att få ner svullnad och värme).

Jag läste också att hb värdet kan sjunka vid pälsfällning, och han har börjat fälla en del redan. Kan det kanske vara en kombination av allting? att han är ung, i vila, islandshäst, hade mugg/rasp och fäller?

Tycker att det är konstigt att vet skrev u.a.

//julia

Nu stämmer det som veterinär säger, islandshästen kan ha lite lägre värden över lag utan att det behöver dramatiskt. Men de flesta värden ligger inom ramen för vad som är ok, och jag tycker att det kan se ut som om det finns en liten infektion. Nu behöver den i sig inte bestå i förkylning, utan kan lika gärna härröra från en hudinfektion. Men jag vet inte om jag skulle labba med att ge enstaka fodertillskott själv, som te x koppar.

Jag tror nog att det kan bero på muggen och även i kombination med de andra faktorerna du nämner. Värdena är ju inte jättelåga så du behöver nog inte vara orolig. Om du ändå känner dig orolig tycker jag att du ska avvakta ett tag och sedan ta nya prover och se om det blivit någon förändring. Tycker inte du ska ge några tillskott utan att veta vad orsaken är.

Nä, jag håller med. Tycker inte heller att det känns kul att experimentera med koppar!

Men vad tror ni om kiselgur då?

Jag tänkte köpa b-vitamin och ge en kur på 14 dagar nu och se om det blir bättre. Ska nog ta ett blodprov igen om några månader för att se om det blivit någon förändring. Eftersom han verkar pigg så ska jag väl inte oroa mig då, men det är så känsligt med den lilla skrutten!

Tack för era svar!

//julia

Isafold
grovfoder? Japp
sort? hösilage och lucern hackad strå
hur mkt? Vet ej hösilage (lösdrift), lucern upp till 0,5 kg
hur ofta? Hösilage 2 ggr per dag, lucern 4-6 dagar i veckan

box eller lösdrift? Lösdrift

kraftfoder? Japp
sort? D&H Pasturemix och Competition mix, linfrökross, MSM+Bioglukosamin, selen
hur mycket? upp till 0,5 kg totalt av D&H, ca 100 g linfrökross, rek dos av MSM+Gluk och selen
hur ofta? 4-6 dagar i veckan

har ni analyserat grovfoder? Nej
uträknad foderstat? Nej

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 4-6 dagar i veckan
med vad? Varierad träning, allt från markarbete löshoppning, dressyr och gångartsträning.
ålder på hästen? 11
vikt? Något överviktig pga ökad grovfodermängd gissar ca 360-380 kg
mkh? ca 135

Har börjat dra ner på "kraften" och lucern eftersom grovfodermängden verkar vara tillräcklig just nu.

//Sara

Hej,
Jag skulle vilja rekommendera linfrökross (eller oljan) har verkligen gjort underverk på de hästar som jag vet får det. Verkligen superbra! :idea:

//Sara

Tack, men han får redan linfröolja =) Pälsen har blivit jättefin, men huden är fortfarande torr.

Jag har lite frågor om tillskott...

B-vitamin: Nödvändigt eller bara vid brist i foderstaten?
Bra vid pälssättning/fällning är jag med på men är det även bra för hårrem, man, svans rent allmänt?

Biotin: Samma här, bra eller batra nödvändigt vid brist?
Är det "bara" för hästar med dåliga hovar eller även för normala hovar som kan bli bättre?

Glucosamin: Det känns som att detta är bra att ge i förebyggande syfte mot spatt då det är bra för lederna, är detta bara en fantasibild jag har? :o När är det bra att ge Glucosamin?

Finns det ngt annat som är bra för man/svans/hårrem´som jag inte nämnt här?

Okej :)
Vart kan man få tag på det?

Draumur har ju kliat av sig man & lite av svansen efter en salubrinbehandling han inte tålde, jättebra om man då kan ge honom ngt som får pälsen att glänsa och man/svans att växa :D

Jag har lite frågor om tillskott...

B-vitamin: Nödvändigt eller bara vid brist i foderstaten?
Bra vid pälssättning/fällning är jag med på men är det även bra för hårrem, man, svans rent allmänt?

Biotin: Samma här, bra eller batra nödvändigt vid brist?
Är det "bara" för hästar med dåliga hovar eller även för normala hovar som kan bli bättre?

Glucosamin: Det känns som att detta är bra att ge i förebyggande syfte mot spatt då det är bra för lederna, är detta bara en fantasibild jag har? :o När är det bra att ge Glucosamin?

Finns det ngt annat som är bra för man/svans/hårrem´som jag inte nämnt här?

Biotin är ett B-vitamitamin, B tillverkar hästen själv vid en balanserad foderstat. MEN jag har själv distat mig att ge extra B om hästen uppvisat hudömhet i samband med sättning/fällning och tycker att det hjälper. Oftast har jag givit under en period av 14 dagar. Extra B kan också motverka överträningssymptom, har man tränat extra hårt under en period kan man ge B för att underlätta för hästen att sllippa träningsvärk.

Glucosamin förebygger inte spatt, det finns det dessvärre inget som gör. Glucosamin öka förutsättningarna för kroppen att bilda smörja i glidlederna och kan användas om hästen har eller är utsatt för slitage i glidleder.

Sen ska jag göra Carla besviken, vid tester han man kommit fram till att nonijuice innehåller knappt 2 % av vad den utger sig för att innehålla. Resten är vatten, man får betala ohyggliga pengar för en flaska vatten. Detta har upprepade gånger pratats om både på radio och på TV, om man söker på nonijuice så kommer det upp åtskilligt om dessa tester.

Okej, då kan man alltså ge lite b-vitamin just vid pälssättning/fällning med andra ord, annars verkar det ju inte vara ngt större behöv av det.

Glucosamin är alltså inte nödvändigt då han inte har ont i några leder, vet inte varför jag tror det är så bra :p

Men finns det inget annat som är bra för man/svans/hårrem?
Är inte linfröolja bra för detta? Och isf hur fett är linfröolja?

Då så! :crazy:
Har gett Kiselgur under längre period till bla exemhäst och en annan pålle som var allmänt "mjällig" i hudbotten men märkte inget resultat överhuvudtaget. Ingen vetenskaplig undersökning men för de hästarna var det bortkastade pengar. (tyvärr)

//Sara

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London