Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Yrpa stallas in på box imorgon. Foderstaten ändras!

grovfoder? ja
sort? hösilage
hur mkt? 15-20 kilo/dag
hur ofta? 4 ggr

box eller lösdrift? box

kraftfoder? ja
sort? 1 l korn, 1 l betfor, 1 l pellets (Hippo Alfa) mineraler. Lite proteintillskott
hur ofta? 3 ggr

har ni analyserat grovfoder? ja
uträknad foderstat? Typ

hur mkt jobbar hästarna/vecka? Inget, dräktig
ålder på hästen? 18
vikt? 350-400
mkh? 1.28 :angel:

Yrpa skall bara gödas, därför skall hon stå inne. Foderstat uträknad av kraft samt rekommenadtioner av veterinär.. Nu inte sagt att Yrpa är SMAL för det är hon inte. Men hon har vart dålig sen i sommras och behöver lite hjälp att hitta rätt..

grovfoder? ja
sort? Analyserat hösilage
hur mkt? 6 kg/häst dag + stödfoder vid behov
hur ofta? 3-4 ggr/dag

box eller lösdrift? Lösdrift

kraftfoder? ja
sort? Kraffr groov 125
hur mycket? 6-8 dl
hur ofta? 7 dagar/vecka

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Nej

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 6 gånger/vecka
med vad? Olika
ålder på hästen? 11 år
vikt? ~350
mkh? 1.36

Senast ändrad:

Kan inte ladda upp bilder... Hullet anser jag är perfekt. Precis anar revbenen om jag lägger handen över dem. Uppdragen och fin, ej bukig, välmusklad. Men på det stora hela beror det nog på sammansättningen av fodret, inte bara kraftfodret. Jag aktar mig för att ge för mycket energi till mina ridvalacker. Anledningen till att jag ger Krafft Grön müsli är att det är så lågt proteininnehåll i hösilaget.

Uträkningen är ju inte så svår, bara man vet hur mycket man ger och vad det man ger innehåller. Bara enkel matematik så får man ju fram alla värden. Ofta är innehållsdeklarationen på foder i kg och då räknar man fram foderstaten i kg och sedan hittar ett mått som passar. Det svåra är att veta exakt vad ens häst behöver och där får man ta hjälp av böcker, foderstatsprogram m.m. för att sedan titta på hästen och se hur den mår.

QUOTE]

Jag vet mycket väl hur man räknar en foderstat. Därför min fråga till de som inte analyserar grovfodret. Hur baserar man mängden kraftfoder, betfor m.m. när man inte vet vad som fattas, om det fattas något? Som jag förstår det så chansar man och ger "vad andra i stallet ger". Jag menar som så som ett exempel: Någon ger t ex 10 kg oanalyserat hösilage, 2 L havre, 1 L uppblött betfor + mineraler, vitaminer, foderjäst, vitlök. I detta fallet vet man ju inte vad som fattas i grovfodret. Man vet inte vikten på havren, uppblött betfor, hur mycket väger det torrt? Det är detta som är ett mysterium för mig hur man kan fodra på detta sättet. Fodra med ögat säger en del, men hur vet man att hästen behöver den mängden havre och betfor? Hur vet man behovet av extra kraftfoder, mineraler och vitaminer när grovfodret inte är analyserat?
Det var det här jag ville ha svar på. Om det går ;)

Och så är det ju, grovfodret är det som avgör vad som ev kan bli aktuellt att komplettera med. Vet man inte grunden för det, är det mycket svårt med resten.

En foderstat är ju inte på något sätt slavisk, den är ett hjälpmedel på vägen och utifrån den kan man ju enkelt lägga till eller ta bort om man känner till analysen på respektive fodersort. Det är också långt mycket enklare att göra nödvändiga justeringar om man ser att hästen har ett sådant behov, och utan att man får ett tokfel någonstans.

Precis, och plånboken blir säker lite gladare också om man slipper köpa till extra tillskott. Om nu grovfodervärdena är så bra vill säga.

slog upp microniserad i fass
produkten är finfördelad för att lättare lösa upp sig i vätska.
med andra ord finmalen.
tror att i fibergi så tycker man att mjöl låter billigare än microniserad.
man kan sälja produkten till ett högre kg pris med denna deklaration.

Som sagt, det är dyrt i förhållande till vad man får för sina slantar. Inget foder är billigt, det billigaste är att se till så grovfodret innehåller allt eller i varje fall det mesta. Ju bättre kvot grovfodret innehåller, desto mindre foder behöver hästen ha som komplement. Det är billigast så, det är alltså vara lönsamt att bli kräsen vid valet av grovfoder.

Som sagt, det är dyrt i förhållande till vad man får för sina slantar. Inget foder är billigt, det billigaste är att se till så grovfodret innehåller allt eller i varje fall det mesta. Ju bättre kvot grovfodret innehåller, desto mindre foder behöver hästen ha som komplement. Det är billigast så, det är alltså vara lönsamt att bli kräsen vid valet av grovfoder.

måste fråga, hur många hästar är det du egentligen har? du har unghästar med? hur har du låtit dem växa upp år för år?

Unghästflock med fri tillgång av kvalitativt grovfoder, just denna pålle funderade vi på om han skulle få extra lucern pga en tidigare historia men i slutändan var det ej nödvändigt.

Den här.

im000115.jpg

Var så här vid tre år

Leyinir0.jpg

Jag har för ögonblicket 4 st, och en femte på väg.

Senast ändrad:

så du har en egen unghästflock hemma?
men eftersom du haft så bra grovfoder(ensilgebal fri tillgång eller?) så har du inte behövt tillsätta något kraftfoder överhuvudtaget? inte ens mineraler?

får man fråga varför fölis ev skulle få extra lusern pga en tidigare historia?

Senast ändrad:

Därför att fölis inte skulle ha funnits.

Nej jag har inte egen flock hemma, vårat föl som föddes 2007 camperar hos en vän till mig och likaså hans mamma. Fölis som du ser på bilden är numera vuxen och under ridning, blir 5 år till sommaren.

Senast ändrad:

Därför att fölis inte skulle ha funnits.

Nej jag har inte egen flock hemma, vårat föl som föddes 2007 camperar hos en vän till mig och likaså hans mamma. Fölis som du ser på bilden är numera vuxen och under ridning, blir 5 år till sommaren.

okej? hur menar du då? du trodde inte stoet var dräkligt så hon fick inte extra mat som ett dräktigt sto skall ha eller?

okej men du har alltså aldrig behövt ge kraftfoder eller minerale till dina växande unghästar?
då borde jag ju slippa det till min glampi med om bara höet e bra.

Stoet föder helt enkelt små föl, vi trodde att hon fått för lite mat men så var ej fallet. Hon fick rejält med mat.

grovfoder:

Morgon 2 kg
Förmiddag 2 kg
Kväll 3 kg
detta är bara en liten uppskattning av hur mycket hö han får eftersom han går tillsammans med en shettis och dom får allt hö tillsammans så man vet juh inte hur mycket var en får i sig. Jag ökar även grovfoder givan efter väder tex om det är extremt kallt.

kraftfoder:
Vita mineraler
1 dl
Vetekli
2-2½ dl
lucernpellets
1½ dl
Soja
1 dl
Måtten är i torrvikt vet ej hur mycket det är uppblött

box eller lösdrift? Lösdrift (oftast)
har ni analyserat grovfoder? Nej
uträknad foderstat? nja så gott det går utan att ha analyserat hö.

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 5 till 6 pass i veckan
med vad? mycke skogritter/klättring och annars jobbar vi mycket med tölten
ålder på hästen? Född 00
vikt? Vet ej, men kan väl gissa på runt 300-350 kanske
mkh? 133cm

Senast ändrad:

Boj, du som är så bra på det här med foder...

Vad gör jag för fel egentligen? Thytur kommer inte upp ordentligt i hullet! När det har varit pissväder i två, tre dagar så rasar han i vikt. Han är nyligen avmaskad, så det borde inte kunna vara mask.

Thytur har en uträknad foderstat där han medvetet får lite för mycket energi. Han får 0,5kg musli, 0,75 kg lucern hack, 7 kg hö/dygn (får inte i honom mer), 2,5 dl rapsolja, 50ml linfröolja samt mineralpellets (50g). Anledningen till att han får musli är egentligen att jag blev lite lurad i affären och när jag ändå hade det så tog jag med det i foderstaten. Det är dessutom bra när jag ska blanda i olja och mineralpellets. Jag har tänkt öka lucernet till 1kg, eftersom han är så smal.

Här är en bild på hur han såg ut för en vecka sedan, och nu är han ännu smalare.

17909544.jpg

Vore tacksam om du kunde ge mig något råd! (han är pigg och glad i övrigt, busar och leker).

//julia

vet att det inte var till mig men skriver iaf att krossat korn kanske kan vara ngt för din häst, ges ofta till hästar som har svårt att komma upp i hull.

Har du kollat tänderna? Konstigt, han borde ju gå upp med en så bra foderstat. Höet är väl analyserat? Jag skulle öka lucernet om han klarar äta mer av det när han inte äter mer hö.

(Hade en häst för många år sedan som åt hur mkt som helst men inte gick upp alls- där magrade han pga tänderna. Så fort det fixades gick han upp.)

Backa grovfodret med ett halvkilo, öka lucern till 1 kg eller något mer. Ja jag vet att det kostar, men har man den typen av häst så har man och det har jag med. Du kan prova att lägga oljan i krubban, skär ner morötter i oljan och låt honom pyssla med det en stund. Sen häller du kraftfodret över allt ihop, om det inte ger resultat så håller jag med Balderum kolla tänder om det inte är gjort.

Vad för slags musli har du? Kan du hitta någon återförsäljare av Hestekraft i ditt område? Det är ett foder som är outstanding när det gäller att öka hullet på svåra hästar, används på kliniker just därför att fodret bidrar med att hästen inte går ner sig lika kraftigt efter te x OP eller andra ingrepp.
Korn håller i princip samma värden som havre, det räcker inte till din häst nu tydligen. Dessutom är det svårt att få tag på nykrossat korn, och att köpa det som finns i butiken känns lite som att kasta pärlor för svin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025