Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Om shettisen är överviktig varför ger du krafft ponny och betfor. :confused:
Ta bort det så ska du se att han går ner.
Det minskar mj intaget rejält.
En överviktig häst kan snart bli sjuk.
Fång eller ledproblem tex. :crazy:

Nej jag har faktiskt inget bra argument där...:crazy:
Tycker synd om honom eftersom Kaela får så MKT mat...

Om du vill ge något skrammel i krubban att lägga mineralerna i så välj någon näve lusernhack istället. Det tar tid att äta och han blir inte tjock av den mängden.

Ofta behöver de hellre något med protein i än det kraftfoder som ligger högt i energi.

Hjälp den lille och ta bort kraftfodret idag! :-)

Jag vet faktiskt inte. Men de kanske är för att de inte ska trampa sönder mer (om det nu skulle vara möjligt :cool: )
I vanliga fall går de in mellan 4 och 5.

Måste bara få ställa en följdfråga till alla er som svarat att ni ger kraftfoder. Hur uppskattar ni erans hästs hull?

Om du vill ge något skrammel i krubban att lägga mineralerna i så välj någon näve lusernhack istället. Det tar tid att äta och han blir inte tjock av den mängden.

Ofta behöver de hellre något med protein i än det kraftfoder som ligger högt i energi.

Hjälp den lille och ta bort kraftfodret idag! :-)

Ska göra det!!Men vad ska jag göra med all krafftPonny som nu blir över...

Ha det som hästgodis ibland kanske?
Det kommer att räcka länge men ...bättre än en fet häst ...;-)

ni som skriver att era hästar får ex 3-4gånger/dag(grovfoder alltså)
varför varierar det?

Jag fodrar frukost lunch o kvällsmat. Mellan lunch o kvällsmat brukar de få krafft i samband med ridning, men om de vilar brukar jag lägga ut mellanmålshö istället - då blir det fyra ggr. Idag har jag dock ändrat givorna så från o med nu blir det fyra givor om dagen rakt av.

En fråga till er som inte har analyserat grovfodret. Hur beräknar ni kraftfodermängden när ni inte vet vad som fattas? Det verkar variera mycket mellan någon dl till 1 kg + befor m.m.

Beräkningen sker med ögonmått:D
Haha, på Kristall syntes det gått o väl att han behövde öka rejält i vikt, han magrade av på sen sommaren snabbt pga mask. Då fick han ju inget hö utan gick på oanalyserat bete....Fick rådet att ge honom flera kilo lucern som komplement till betet, när det började bli höst o jag fortfarande ville ha upp hullet började jag lägga till olja. När han inte åt det lade jag till mer betfor o även kornkross för då tyckte han om det. Nu när han är uppe i bättre hull och han är maskfri har jag börjat trappa ner på krafftfodret.
Anledningen till att jag inte analycerade från början var att jag inte visste om jag skulle få hö från samma leverantör hela vintern, så snål helt enkelt. Ville inte skicka in massa olika analyser.

Jag vet varför dem går in så tidigt, det är för att dem inte kan få något foder ute i denna lera. När det är fruset får dem som sagt fri tillgång på HS, men nu går det ju som sagt inte... När dem har fri tillgång gär dem in innan ridskolan börjar, dvs 5-halv 6

knapplån

Jag är förvånad över att så många proppar i sina islandhästar en massa kraftfoder som är stärkelserikt och kan ställa till det i tarmarna om man har otur.

Är verkligen era hästar så undernärda?
Är höet dåligt så är det ju ofta något proteinmedel som behövs. Kraftfoder är ofta väldigt energirikt och sänker bara kvoten ännu mer?

Hur väl använder ni er höanalys igentligen och hur har ni räknat?
Täcker ni just er hästs behov av protein och energi eller
ska det bara vara kraftfoder för skojs skull?

En som inte riktigt tror på färdiga kraftfoder när det finns annat som lusern, mm som är mer grovfoderbaserat och arbetar tarmen rätt.

knapplån

Är höet dåligt så är det ju ofta något proteinmedel som behövs. Kraftfoder är ofta väldigt energirikt och sänker bara kvoten ännu mer?

Hur väl använder ni er höanalys igentligen och hur har ni räknat?
Täcker ni just er hästs behov av protein och energi eller
ska det bara vara kraftfoder för skojs skull?

QUOTE]

Ungefär så tänker jag också. Betfor t ex höjer ju alltid MJ eftersom det inte innehåller så värst mycket protein och mycket MJ. Och dessa konstiga mängder av kraftfoder, 3 dl, 1kg. Hur vet man att mängden stämmer med grovfodret? Det är ju bara en ren chansning. Om man analyserar grovfodret så ser man ju direkt om det fattas något.
Vet en som analyserade men inte visste vad man gjorde med det sen. Men skröt över att det att " det minsann är analyserat!". Men till vilket syfte då? När jag förklarade hur man gör med uträkningen av foderstat m.m såg h*n ut som en fågelholk i ansiktet. :eek: Och den här människan var enligt många mycket hästkunnig, tävlar och avlar i liten skala.

Jag förvånas över att så många foderstater faktiskt anges i L och dl, det verkliga måttet är gr, hg eller kg. Man räknar inte foder i l eller dl, pararellt med kg i grovfoder. För att utgå till ursprungsfrågan.

grovfoder? Ja
sort? Hösilage, + 0,5 kg lucernehack
hur mkt? 7 kg
hur ofta? 4 ggr per dag

box eller lösdrift? Box

kraftfoder? Ja
sort? Hestekraft, + olja, och soja
hur mycket? 1 Kg, 2dl samt 2 hg
hur ofta? 2 ggr per dag

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 5 dagar
med vad? Ridning/träning
ålder på hästen? 22 år
vikt? 385 kg
mkh? 141 cm

Senast ändrad:

Jag förvånas över att så många foderstater faktiskt anges i L och dl, det verkliga måttet är gr, hg eller kg. Man räknar inte foder i l eller dl, pararellt med kg i grovfoder. För att utgå till ursprungsfrågan.

grovfoder? Ja
sort? Hösilage, + 0,5 kg lucernehack
hur mkt? 7 kg
hur ofta? 4 ggr per dag

box eller lösdrift? Box

kraftfoder? Ja
sort? Hestekraft, + olja, och soja
hur mycket? 1 Kg, 2dl samt 2 hg
hur ofta? 2 ggr per dag

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 5 dagar
med vad? Ridning/träning
ålder på hästen? 22 år
vikt? 385 kg
mkh? 141 cm

räknar du vikten med måttband eller våg?

okej man skall ej räkna i dl varför har du gjort det då:rofl:

Nu har jag gjort en liten ändring i Kjarnis foderstat.
Han får nu endast 1½ kg hö på natten:devil:
Men han äter inte mer nu utan rör runt höt över hela boxen och använder det som underlag, så han får skylla sig själv:p

Om du menar oljan så väger 1 dl 1 hg, i detta fall har jag angivit dl eftersom frågan annars snabbt hade uppstått bl a från dig hur mycket 2 hg olja är.;)

Nej jag väger min häst på våg, därför vet jag vad han väger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA