Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

jaså hur har du sån tillgång till våg?

hihi ja men då e det ju inte omöjligt att ange i dl, vi (dock inte jag just nu som du ser) anger nog i dl eftersom det är såna mått man har hemma, hg är ju inte det lättaste kanske att väga upp olja med.

knapplån
Är höet dåligt så är det ju ofta något proteinmedel som behövs. Kraftfoder är ofta väldigt energirikt och sänker bara kvoten ännu mer?
Nej, de flesta kraftfoder har en högre kvot än "vanligt hö/hösilage", dvs. vanligaste orsaken till att ge kraftfoder är för att höja kvoten smrp/MJ. Mitt hösilage har kvoten 5,4 vilket jag tror är ganska normalt. Sen har jag valt kraftfoder med mycket hög kvot för att inte behöva ge så stora mängder i kg. Jag ger därför Krafft protein med kvot 27,5, krafft groov 125 med kvot 12,5 och lusern med kvot 12,4. Hade jag bara gett lusern så hade jag fått ge mer än 1½kg/dag istället för ½kg för att få samma proteinvärde. Dessutom får han betfor, men det är mest för att det anses vara bra för magen. Dessutom så vill jag ge lite kraftfoder för att "gömma" mineraler m.m. i. Jag blöter även pellets så det går att gömma mineraler även i det.

Hur väl använder ni er höanalys igentligen och hur har ni räknat?
Ungefär så tänker jag också. Betfor t ex höjer ju alltid MJ eftersom det inte innehåller så värst mycket protein och mycket MJ. Och dessa konstiga mängder av kraftfoder, 3 dl, 1kg. Hur vet man att mängden stämmer med grovfodret? Det är ju bara en ren chansning. Om man analyserar grovfodret så ser man ju direkt om det fattas något.
Uträkningen är ju inte så svår, bara man vet hur mycket man ger och vad det man ger innehåller. Bara enkel matematik så får man ju fram alla värden. Ofta är innehållsdeklarationen på foder i kg och då räknar man fram foderstaten i kg och sedan hittar ett mått som passar. Det svåra är att veta exakt vad ens häst behöver och där får man ta hjälp av böcker, foderstatsprogram m.m. för att sedan titta på hästen och se hur den mår.

knapplån
Är verkligen era hästar så undernärda?
Täcker ni just er hästs behov av protein och energi eller
ska det bara vara kraftfoder för skojs skull?
En som inte riktigt tror på färdiga kraftfoder när det finns annat som lusern, mm som är mer grovfoderbaserat och arbetar tarmen rätt.
Utan tillskottet av protein så får han väldigt dåligt med ryggmuskler. Med denna foderstat så har han bra med ryggmuskler, pälsen är fin och glansig. Man kan känna revbenen men inte se dem. Han har ingen bukig mage utan ser ut att vara i toppform. Veterinären var ute i veckan och hon tyckte att han såg kanonfin ut. Hovslagaren tycker han har bra hovar. Sen som jag sa i mitt tidigare inlägg så hade han gärna fått äta mer hösilage om jag hade fått i honom det.

jaså hur har du sån tillgång till våg?

hihi ja men då e det ju inte omöjligt att ange i dl, vi (dock inte jag just nu som du ser) anger nog i dl eftersom det är såna mått man har hemma, hg är ju inte det lättaste kanske att väga upp olja med.

Bilvåg kallas det för, så vad har det med saken att göra hur jag har tillgång till det?
Dl eller L är inte möjliga att räkna med i foderstaten, fast det kvittar ju egentligen om man struntar i sånt förståss.:idea:

Nej, de flesta kraftfoder har en högre kvot än "vanligt hö/hösilage", dvs. vanligaste orsaken till att ge kraftfoder är för att höja kvoten smrp/MJ. Mitt hösilage har kvoten 5,4 vilket jag tror är ganska normalt. Sen har jag valt kraftfoder med mycket hög kvot för att inte behöva ge så stora mängder i kg. Jag ger därför Krafft protein med kvot 27,5, krafft groov 125 med kvot 12,5 och lusern med kvot 12,4. Hade jag bara gett lusern så hade jag fått ge mer än 1½kg/dag istället för ½kg för att få samma proteinvärde. Dessutom får han betfor, men det är mest för att det anses vara bra för magen. Dessutom så vill jag ge lite kraftfoder för att "gömma" mineraler m.m. i. Jag blöter även pellets så det går att gömma mineraler även i det.
Du försvarar bara vad du ger. Jag ser att du ger proteinrikt foder men alla som ger basic-foder eller havre ändrar ju inte kvoten med det särskillt mycket. Det finns tom sådana som sänker kvoten.
Jag tror att många ger kraftfoder utan att veta varför eller utan att det behövs.
Du har ju inte särskillt dåligt hö. Många hade klarat sig på enbart det eller med lite lusern upptill. De flesta islandshästa t o m .
Uträkningen är ju inte så svår, bara man vet hur mycket man ger och vad det man ger innehåller. Bara enkel matematik så får man ju fram alla värden. Ofta är innehållsdeklarationen på foder i kg och då räknar man fram foderstaten i kg och sedan hittar ett mått som passar. Det svåra är att veta exakt vad ens häst behöver och där får man ta hjälp av böcker, foderstatsprogram m.m. för att sedan titta på hästen och se hur den mår.
Du är helt rätt ute. Det är just detta jag är ute efter att fler måste göra och inte bara ge kraftfoder i onödan.

Just detta att få rätt proteinhalt är viktigt. Kul att du hittat rätt för din häst. (Dock sällsynt att kraftfoder behövs i din mängd.)
Hoppas att fler gör det så vi slipper se alla bukiga islandshästar. Ofta pga proteinbrist men ibland ren fettma p g a för högt energiintag.

Bilvåg kallas det för, så vad har det med saken att göra hur jag har tillgång till det?
Dl eller L är inte möjliga att räkna med i foderstaten, fast det kvittar ju egentligen om man struntar i sånt förståss.:idea:

hihi för att jag vill oxå ha tillgång till en såklart dummer;)

vadå struntar i vad?

Är det bara i vårt stall vi fodrar med fibergi? :p

Vet faktiskt inte helt hur bra det är, har inte haft det tidigare, men hästarna älskar det iaf :)

Har utfodrat med fibergi sedan -98, men har just nu ett dräktigt sto som jag inte tycker att fibergi passar till riktigt med tanke på innehållet så nu har jag köpt in krafft groov 125, helhavre, betfor, krafft miner blå, har även chevinal plus.
Jag gillar fibergi men just i vinter blev det för många olika sorter att utfodra med då alla hästar har olika behov kändes det som.

Är det bara i vårt stall vi fodrar med fibergi? :p

Vet faktiskt inte helt hur bra det är, har inte haft det tidigare, men hästarna älskar det iaf :)

Fibergi är förhållandevis dyrt med tanke på vad man får för pengarna, halm och havre kan man köpa mycket av mot fodrets säckkostnad. Lägg sen till lite melass efter att ha kört halmen i en kompostkvarn, blanda med havre och vips har du fibergi.:idea:

Nu är det ju inte bara halm, melass & havre fibergi består av.
Om jag tar den mest vanliga, fibergi bas som exempel så innehåler den knäckt havre, knäckt korn, microniserade ärtor,melass, vetehalm, microniserat korn, linfrökaka,sojaolja, linolja,vitamin , mineral & spårämnen.

Visst låter det fint;), men jag håller nog med att fodret är dyrt jämfört med vad man får.

Det är en process för att fodret ska bli mer lättsmält för hästen och lättare att ta upp, korn i hel form te x kan hästen inte tillgodogöra sig om den inte är processad i någon form då är skalet alldeles för hårt. Likaså gäller för majs, ärtor mm.

Visst låter det fint;), men jag håller nog med att fodret är dyrt jämfört med vad man får.

Ärligt talat faller jag inte för att det skulle låta fint med ngt som är microniserat men däremot ville jag påpeka att det inte bara är ihopslängd halm, havre & lite melass utan faktiskt innehåller lite mer näring än så.
Om det är oekonomiskt eller ej låter jag hästägarna välja, men själv gillar jag fibergi(& hästarna gillar det såklart oxå), denna vinter hade dock alla lite för olika behov, hade väl slutat i 5-6 olika fodersorter på 3 hästar;)

vem gör det?? haha fattar ingenting.

Så du vet inte om din häst får sina näringsbehov täckta? Men många som rider och tävlar vill veta att deras hästar verkligen får i sig vad de behöver för att kunna bygga muskler etc, därför räknar man på en foderstat och gör sen nödvändiga justeringar efter vägens gång. Då slipper man få en häst som inte bygger muskler, som inte faller ur eller blir bukig pga fel balans vid intaget. För en ung växande häst är det viktigt att veta vad de får i sig, analyserat foder här är ett måste. Får man en felställd Ca/P kvot kan den växande hästen drabbas av antingen urkalkning eller pålagringar.

Det är nog ganska ovanligt med felställd kvot iofs, om man nu inte är en hästägare som verkligen öser på kli eller en massa olika mängder mineraler.
Många har ett hum om ungefär vad hästen behöver, kollar på hullet, på prestationer, energin hos hästen osv.

det jag undrar lite, & det är till alla egentligen, är hur folk som har hästar på lösdrift & fri tillgång räknar en foderstat egentligen, man vet inte exakt hur mkt hö hästen äter & då hjälper det inte med en analys på höet & slänga in lite kraftfoder.

Inte alls, det räcker om kvoten är fel mellan Ca/P för att få denna effekt. Handlar alltså inte om att ösa på kli eller inte, det är inte ovanligt att kvoten inte är ok i grovfoder något som justeras genom att man tillsätter diverse olika fodersorter.

grovfoder
sort - hösilage
hur mkt - 7 kg per dag
hur ofta - 3 ggr per dag

box eller lösdrift - box

kraftfoder
sort - Krafft Grön müsli
hur mycket - 1 kg
hur ofta - 1 gång per dag

har ni analyserat grovfoder? SJÄLVKLART
uträknad foderstat SJÄLVKLART

hur mkt jobbar hästarna/vecka - 5 dagar/vecka
med vad -ridning/motion, lätt träning
ålder på hästen - 9
vikt 375 kg
mkh - 142 cm

grovfoder
sort - hösilage
hur mkt - 7 kg per dag
hur ofta - 3 ggr per dag

box eller lösdrift - box

kraftfoder
sort - Krafft Grön müsli
hur mycket - 1 kg
hur ofta - 1 gång per dag

har ni analyserat grovfoder? SJÄLVKLART
uträknad foderstat SJÄLVKLART

hur mkt jobbar hästarna/vecka - 5 dagar/vecka
med vad -ridning/motion, lätt träning
ålder på hästen - 9
vikt 375 kg
mkh - 142 cm

visa gärna en bild på din hästs hull.
tycker du kraft musli grön är bra

just det, mätte thengill med viktbandet idag och det visade 330kg(om man tog lite tryck pga vinterpälsen) så han e ju inte alls så förskräckligt tjock vid sadelgjorden som han varit innan varje vinter.
tror lusernet gör MKT nytta.
som minst har han med måttbandet vägt 296kg

som mest har han nog vägt 360 nåt sånt hm minns typiskt nog inte.

just det mätte honom med och nu är han ju UTAN skor, och för första gången visade måttbandet på 130:D:angel: så kanske kanske har han vuxit med hihi. min lillskit e kanske inte bara 126 längre utan hela 130 hihi.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar