Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, de flesta kraftfoder har en högre kvot än "vanligt hö/hösilage", dvs. vanligaste orsaken till att ge kraftfoder är för att höja kvoten smrp/MJ. Mitt hösilage har kvoten 5,4 vilket jag tror är ganska normalt. Sen har jag valt kraftfoder med mycket hög kvot för att inte behöva ge så stora mängder i kg. Jag ger därför Krafft protein med kvot 27,5, krafft groov 125 med kvot 12,5 och lusern med kvot 12,4. Hade jag bara gett lusern så hade jag fått ge mer än 1½kg/dag istället för ½kg för att få samma proteinvärde. Dessutom får han betfor, men det är mest för att det anses vara bra för magen. Dessutom så vill jag ge lite kraftfoder för att "gömma" mineraler m.m. i. Jag blöter även pellets så det går att gömma mineraler även i det.knapplån
Är höet dåligt så är det ju ofta något proteinmedel som behövs. Kraftfoder är ofta väldigt energirikt och sänker bara kvoten ännu mer?
Hur väl använder ni er höanalys igentligen och hur har ni räknat?
Uträkningen är ju inte så svår, bara man vet hur mycket man ger och vad det man ger innehåller. Bara enkel matematik så får man ju fram alla värden. Ofta är innehållsdeklarationen på foder i kg och då räknar man fram foderstaten i kg och sedan hittar ett mått som passar. Det svåra är att veta exakt vad ens häst behöver och där får man ta hjälp av böcker, foderstatsprogram m.m. för att sedan titta på hästen och se hur den mår.Ungefär så tänker jag också. Betfor t ex höjer ju alltid MJ eftersom det inte innehåller så värst mycket protein och mycket MJ. Och dessa konstiga mängder av kraftfoder, 3 dl, 1kg. Hur vet man att mängden stämmer med grovfodret? Det är ju bara en ren chansning. Om man analyserar grovfodret så ser man ju direkt om det fattas något.
knapplån
Är verkligen era hästar så undernärda?
Utan tillskottet av protein så får han väldigt dåligt med ryggmuskler. Med denna foderstat så har han bra med ryggmuskler, pälsen är fin och glansig. Man kan känna revbenen men inte se dem. Han har ingen bukig mage utan ser ut att vara i toppform. Veterinären var ute i veckan och hon tyckte att han såg kanonfin ut. Hovslagaren tycker han har bra hovar. Sen som jag sa i mitt tidigare inlägg så hade han gärna fått äta mer hösilage om jag hade fått i honom det.Täcker ni just er hästs behov av protein och energi eller
ska det bara vara kraftfoder för skojs skull?
En som inte riktigt tror på färdiga kraftfoder när det finns annat som lusern, mm som är mer grovfoderbaserat och arbetar tarmen rätt.
jaså hur har du sån tillgång till våg?
hihi ja men då e det ju inte omöjligt att ange i dl, vi (dock inte jag just nu som du ser) anger nog i dl eftersom det är såna mått man har hemma, hg är ju inte det lättaste kanske att väga upp olja med.
Du försvarar bara vad du ger. Jag ser att du ger proteinrikt foder men alla som ger basic-foder eller havre ändrar ju inte kvoten med det särskillt mycket. Det finns tom sådana som sänker kvoten.Nej, de flesta kraftfoder har en högre kvot än "vanligt hö/hösilage", dvs. vanligaste orsaken till att ge kraftfoder är för att höja kvoten smrp/MJ. Mitt hösilage har kvoten 5,4 vilket jag tror är ganska normalt. Sen har jag valt kraftfoder med mycket hög kvot för att inte behöva ge så stora mängder i kg. Jag ger därför Krafft protein med kvot 27,5, krafft groov 125 med kvot 12,5 och lusern med kvot 12,4. Hade jag bara gett lusern så hade jag fått ge mer än 1½kg/dag istället för ½kg för att få samma proteinvärde. Dessutom får han betfor, men det är mest för att det anses vara bra för magen. Dessutom så vill jag ge lite kraftfoder för att "gömma" mineraler m.m. i. Jag blöter även pellets så det går att gömma mineraler även i det.
Du är helt rätt ute. Det är just detta jag är ute efter att fler måste göra och inte bara ge kraftfoder i onödan.Uträkningen är ju inte så svår, bara man vet hur mycket man ger och vad det man ger innehåller. Bara enkel matematik så får man ju fram alla värden. Ofta är innehållsdeklarationen på foder i kg och då räknar man fram foderstaten i kg och sedan hittar ett mått som passar. Det svåra är att veta exakt vad ens häst behöver och där får man ta hjälp av böcker, foderstatsprogram m.m. för att sedan titta på hästen och se hur den mår.
Bilvåg kallas det för, så vad har det med saken att göra hur jag har tillgång till det?
Dl eller L är inte möjliga att räkna med i foderstaten, fast det kvittar ju egentligen om man struntar i sånt förståss.
hihi för att jag vill oxå ha tillgång till en såklart dummer
vadå struntar i vad?
Är det bara i vårt stall vi fodrar med fibergi?
Vet faktiskt inte helt hur bra det är, har inte haft det tidigare, men hästarna älskar det iaf
Är det bara i vårt stall vi fodrar med fibergi?
Vet faktiskt inte helt hur bra det är, har inte haft det tidigare, men hästarna älskar det iaf
Struntar i att räkna på vad hästen får i sig.
Visst låter det fint, men jag håller nog med att fodret är dyrt jämfört med vad man får.
vem gör det?? haha fattar ingenting.
grovfoder
sort - hösilage
hur mkt - 7 kg per dag
hur ofta - 3 ggr per dag
box eller lösdrift - box
kraftfoder
sort - Krafft Grön müsli
hur mycket - 1 kg
hur ofta - 1 gång per dag
har ni analyserat grovfoder? SJÄLVKLART
uträknad foderstat SJÄLVKLART