Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Varför går Kaela själv på lösdrift nattetid? Låter inte speciellt avkopplande för ett flockdjur.
Tror du inte hon är orolig på nätterna och kanske inte känner sig trygg. Därav att hon har svårt att äta?

Jag skulle ta in hästen och ge henne hö inne på nätterna så hon står ihop med shetlandsponnyn. Och ge henne så mycket hon kan äta.

Hon är ju rätt så smal, jag skulle gärna se mina ridhästar i mer hull än henne =/

Alltså det är för Kaelas skull som hon går själv i lösdriften nattetid!:)
På natten äter hon det allra mesta men lämnar lite.
Oskars box är bredvid lösdriften så dom står alldelses bredvid varandra hela natten,inga galler eller så, så dom kan stå o gosa hur mkt dom vill!!
Dessutom är det på dagtid hon strejkar mest med maten när dom går tillsamans.
Hon har ju mkt större plats att vila på nattetid om Oskar har sin box,dom brukar ligga ned o sova båda två!!
Kan som sagt inte hjälpa hennes dåliga hull, hon är svårfödd,går nog inte att få tjock men vi jobbar på det!
Skulle aldrig få för mig att ha henne utan sällskap, det vill hon inte.

Jaha okej då förstår jag.

Men jag läste på avel att hon var full av mask. Är inte det en orsak till att hon inte går upp i vikt?

Jag har ändrat foderstaten en hel del under hösten, men har nu lyckats hitta en foderstat som han verkar fungera väldigt bra på:
grovfoder Hösilage, Lusern, halm
sort? Hösilaget har torrsubstans 71% och kvot på 5,4 smrp/MJ, Krafft Lusern hackad strå
hur mkt? 8kg hösilage, ½kg lusern, ca 1kg halm (skulle gärna ge honom mer hösilage men det får han inte i sig. Han står på spån, men har en halmsäck i boxen. Av någon anledning så varierar han mellan halmpåsen och hösilaget när han äter)
hur ofta? 4ggr/dag. Morgon (06:00) 2kg, Lunch i hagen (13:00) 1kg, Intag 3kg (tiden varierar och ofta får han hälften innan ridning och hälften efter), Kväll (22:00) 2kg. Lusern får han bara på kvällen.
box eller lösdrift? Box

kraftfoder: Krafft, Betfor
sort? Krafft protein, Krafft groov 125, Betfor.
hur mycket? 0,2 kg protein, 0,4 kg groov 125, 1l Betfor (han får även krafft mineral vit 40g, Chevinal+ 25ml, efter hårda pass så får han även extra E-vitamin 25ml och vid pälsfällning/sättning 25ml extra B-vitamin)
hur ofta? Groov 125 på morgonen, allt annat på kvällen efter ridningen

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Ja (har dels räknat ut själv och dels fått från kraffts foderrådgivare, men har ökat både energi och framförallt protein jämfört med vad behovet ska vara enligt foderstatsprogram eftersom han inte bygger muskler om man håller honom på rekommenderat intag av protein. Han är avmaskad och tänder är kollade, så det beror inte på det att han "kräver" mer mat. Han har betydligt mer energi än övriga hästar så jag tror helt enkelt att han bara gör av med mer)
hur mkt jobbar hästarna/vecka? Oftast 6 dagar i veckan, 1-1½ h varje pass
med vad? Dressyrpass i paddocken 3 ggr/vecka, Uteritt 2ggr/vecka, longering,tömkörning eller hoppning 1 ggr/vecka
ålder på hästen? Fyller 10 år i år
vikt? Vet ej. Har ej vägt honom, men gissar på strax under 400kg. Han är i precis lagom hull, är i bra kondition och välmusklad, är inte av den grövre typen utan han ganska långa ben.
mkh? Vet ej exakt. Har bara mätt honom när jag köpte honom för 1½ år sedan och då var han "drogad" pga röntgen. Då var han "bara" 140cm, men han är betydligt högre än övriga isisar i stallet så jag gissar på att han är ca 143-146 egentligen, dvs. när han inte står och hänger för att han precis har blivit drogad :D

Jaha okej då förstår jag.

Men jag läste på avel att hon var full av mask. Är inte det en orsak till att hon inte går upp i vikt?

:rofl:Ja jag fick för mig det,är nojjig för allting nu.
Så dom är avmaskade,men INGA maskar kom ut...

herjia går på lösdrift och där får don hö på vinter och hösten.
dom är 17 hästar där don får 2 balar ihagen dom äter typ 2 balar på en vecka.

när jag har motionerat herjia får hon:

1,5dl betfor
1dl mineraler
5dl havre

Svala

grovfoder?
sort? hö
hur mkt? ca 6 kg
hur ofta? 3-4 ggr/dag

box eller lösdrift? box

kraftfoder?
sort? Hippo Alfa
hur mycket? 1 kg
hur ofta? 1 gång/dag

har ni analyserat grovfoder? ja
uträknad foderstat? ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka? 3-4 ggr
med vad? ridning (och mjölkproduktion :) )
ålder på hästen? 14
vikt? uppåt 400 kg?
mkh? 138

Rodi

grovfoder?
sort? hö
hur mkt? ca 5 kg
hur ofta? 3-4 ggr/dag

box eller lösdrift? box

kraftfoder?
sort? Hippo Alfa
hur mycket? ½ kg
hur ofta? 1 gång/dag

har ni analyserat grovfoder? ja
uträknad foderstat? ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka?
med vad?
ålder på hästen? 4
vikt? ca 370 kg enligt måttband
mkh? 140 cm

Är det bara i vårt stall vi fodrar med fibergi? :p

Vet faktiskt inte helt hur bra det är, har inte haft det tidigare, men hästarna älskar det iaf :)

Nej, jag skulle inte heller lita på ett sådant måttband...
Muskler väger ju tex mer än fett, så hur kan måttbandet veta hur musklad hästen är, hur mycket som är fett och hur mycket som är muskler liksom?

suck, som jag sa så kan man ju med ett måttband iaf se om hästen går upp eller ner.
sen känner man ju om det är daller eller muskler:) + ser hur hästen ser ut i övrigt, och känner över revbenen.

hur gör ni då eftersom ni inte väger dem på våg, ser en exakt vikt bara med ögat eller:D

Jag har alltid uppskattat att Fjalars idealvikt ligger runt 390 kg och nu när en ponny av samma typ, samma storlek bara något tjockare vägde 415 antar jag att jag är rätt i min bedömning. Att han borde ligga runt 390-400.

Har alltid tyckt det är så kul när folk starkt hävdar att "nejnej, Fjalar kan väl absolut inte väga mer än 350" Pff, tja.

Oskar Shettlandsponny

grovfoder?Ja
sort?Analyserat Hö
hur mkt?ca 6kg/dygn
hur ofta?Vid fyra tillfällen för det mesta.

box eller lösdrift?Box

kraftfoder?Ja
sort?Krafft Ponny,Betfor,Krafft Mineraler Blå
hur mycket?0,7dl Ponny,0,5dl Betfor,1dl Mineraler.
hur ofta?Ett tillfälle

har ni analyserat grovfoder?Ja
uträknad foderstat?Nej han bantar på order av veterinären,dock omöjligt att hålla honom borta från allt hö i hagen,eftersom Kaela lämnar mat.

hur mkt jobbar hästarna/vecka?Inte mkt,små rundor med barnen.
med vad?Se ovan.
ålder på hästen?10 år i år.
vikt?280 kg vägde han sist.
mkh?112 cm.

Om shettisen är överviktig varför ger du krafft ponny och betfor. :confused:
Ta bort det så ska du se att han går ner.
Det minskar mj intaget rejält.
En överviktig häst kan snart bli sjuk.
Fång eller ledproblem tex. :crazy:

suck, som jag sa så kan man ju med ett måttband iaf se om hästen går upp eller ner.
sen känner man ju om det är daller eller muskler:) + ser hur hästen ser ut i övrigt, och känner över revbenen.

hur gör ni då eftersom ni inte väger dem på våg, ser en exakt vikt bara med ögat eller:D

Jag bryr mig inte om vikten, just eftersom muskler väger mer än fett o.s.v, jag tycker inte man får en korrekt bild av det, speciellt inte ett måttband som på något sätt lyckas räkna ut hästens vikt.

Jag ser och känner hellre, och får på så sätt veta hur dem är i hullet.

KL.

Gullan: Variering blir det ju eftersom jag ibland ger efter att jag ridit. Då blir det 4 ggr/dag och annars blir det 3ggr/dag.

Ang. hur jag kan veta hästens vikt: Man uppskattar på ett ungefär utefter hästen höjd, hull m.m.
Ärligt talat så struntar jag i exakt hur mkt mina hästar väger, för jag tittar hellre på hullet och känner efter hur dom känns.
Vet att dom ligger mellan 360 - 400kg och för mig så räcker det.

Jag har alltid uppskattat att Fjalars idealvikt ligger runt 390 kg och nu när en ponny av samma typ, samma storlek bara något tjockare vägde 415 antar jag att jag är rätt i min bedömning. Att han borde ligga runt 390-400.

Har alltid tyckt det är så kul när folk starkt hävdar att "nejnej, Fjalar kan väl absolut inte väga mer än 350" Pff, tja.

men även om du vet idealvikten så kan du ju inte veta hur mkt eller om han väger det om man inte väger dem på våg;)

Nej, men hästarna får inte sin kvällsmat förän vid 22-tiden och ofta kommer de in i samband med det. Men ibland tar jag in Thytur tidigare (t ex vid 19-tiden) och då får han oftast lite extra hö i väntan på kvällsmaten ;)

//julia

Oj! Våra hästar går in vid tre nu pga av leran.

Vad spelar det för roll hur mycket hästen väger.
Det är väl viktigare att hästen ser bra och ut och att den är bra i hull. Bara för att en häst är 130 och väger 340 kg så behöver ju inte det betyde att den är "korrekt" ..

Nä, men jag skrev uppskattat.

Kiickan - Går era in vid TRE?! Fjalar är ute till 20-21 varje dag, förutom de dagar han verkligen vill stanna kvar inne efter att de har fått sitt eftermiddagshö vid 5-tiden.

grovfoder? Ja.Foderstaten ökas när hon börjar träna igen...
sort? Hö + Lucern
hur mkt? 4kg hö + 0.8 kg Lucern + vinterbete hela dagen,ca 10tim.
hur ofta? 3gr/dag

box eller lösdrift? Box

kraftfoder? Nej, bara lite vetekli+minelaler
sort?
hur mycket?
hur ofta?

har ni analyserat grovfoder? Ja
uträknad foderstat? Ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka? Just nu vila
med vad?
Ridning
ålder på hästen? 10
vikt? ca 350kg?
mkh? ca 138

Oj! Våra hästar går in vid tre nu pga av leran.

Oj, det var tidigt! Varför måste de in så tidigt? Leriga blir de ju ändå, oavsett om de går ute till tre eller till tio. Det viktigaste är väl att de blir ordentligt rengjorda en gång om dagen (eller varannan dag kanske räcker om man inte rider) och att de får torka upp under natten (både hovar och päls).

Jag tycker att det känns jätteskönt att Thytur får vara ute så länge då han är van vid lösdrift :)

//julia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025