Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Jag vet inte ts eller några andra faktorer från en analys, så i alla de fälten fick det förbli tomt. Misstänker att det blev väldigt missvisande av det. Annars fyllde jag i vikt, ålder, dräktighet osv.

Talar du inte om ts, innebär det att hästen inte har fått något grovfoder enligt prgarammet och därav svaret.

Det är möjligt, men de flesta travare är väl iaf väldigt smala?
Iaf om man jämnför med kallblod.

Det är möjligt, men de flesta travare är väl iaf väldigt smala?
Iaf om man jämnför med kallblod.

Ja det är dom. Men det beror ju lite på kroppsformen också och sånt. Jag har sett travare gå på bete som skulle få Kjarni att rulla fram och ändå var travaren grymt smal :p

Men jag tror att dom ser lättare smala ut än vad ett kallblod gör på grund av extriörn och så.

Sen jobbas nog de flesta travare avsevärt hårdare än de flesta islänningar. Travare har inte heller växt upp på en karg ö där vädret växlar snabbt och där de kan få skrapa fram gräs under snön, islandshästar har avlats fram under lite hårdare förhållanden ;)

Jag fick också kommentaren att hästen får för lite grovfoder. Fast jag skrev att hon var en lättfödd ponny. Hon får då 12 kg grovfoder + 1kg lucern.

Jag förstod mig inte riktigt på den sidan. :crazy:

Fyllde du i rätt vikt på hästen och rätt TS på grovfodret?

Hon fyllde inte i ts om jag förstod det rätt, då säger programmet att det inte finns något grovfoder.

En lite udda foderfråga, men;

Läste i en annan tråd att det tydligen inte alls var bra att ge hästen hö i transporten då den inte kan andas/frusta på samma sätt som löst och detta + hödamm kunde tydligen leda till transportsjuka vilket kunde ge allvarliga följder...
Men så vitt jag vet så har alla en höpåse med när de skall någonstans med hästen :confused:
Kan det vara så att islandshästen inte är lika känslig eller är detta bara ovanligt?

Blir lite nervös när man läser om hästar som tom dött av detta, av vanligt hö i transporten! :eek:

Hur gör ni? Har ni ens hört om detta?

Hö kan ha den benägenheten att vara dammigt, så kvittar det om du fodrar i transport, på box eller annat ställe. Risken är fortfarande densamma.

Detta är det jag läst:

---
"Transportsjuka
Man hör ibland talas om tävlingshästar på väg tvärs över land och rike som drabbas av något som kallas för transportsjuka. Det är ett sjukdomstillstånd som utlöses av stress i kombination med luftvägsvirus som kan ligga latent i kroppen. Fixeringen av hästens huvud, dålig luft, damm från hö bidrar också till sjukdomen. Förr drabbades främst hästar efter långa järnvägstransporter men idag är det ofta tävlingshästar som reser långt eller importer från USA som drabbas. Tidiga tecken är att hästen lyfter överläppen, darrar, fryser och inte dricker. Därefter får hästen feber, ökad puls, näsflöde och hosta. Ju tidigare man upptäcker symptomen desto bättre, i långt gångna fall är prognosen dålig.
http://www.stallsmart.nu/article.asp...857&forumID=34

---
God ventilation innebär även att hästen inte ska stå med nosen i ett hönät under hela transporten, utan gör pauser, erbjud hästen vatten ochge den hö medan ni pausar. Så länge bil och släp/lastbil rör på sig blir det automatiskt ventilation hos hästen men vid stillastående som vid båtresa uteblir denna naturliga ventilation så se till att öppna upp i släp/lastbil under ev båtresor.
http://hem.passagen.se/netil/fvanligaskador.html
---
Tillför absorberande, "icke skrymmande" kostfibrer inför transporten - t ex i form av Betfor ...
· Lär hästen äta i samband med raster.
· Undvik hönät under transport.
· Utfodra hö från markplanet. "

Finns även mer att läsa på krafft.se

Är ju bra att få lite koll inför ev transporter.
Hur gör ni, ger ni hö under transport?
Jag fick läst detta igår, helt chockad faktiskt! Hade ingen aning om att det kunde vara farligt att ge dem hö i transporten!

Hösilge kan ju vara lite bättre men är tyvärr inget alternativ för våra hästar då de aldrig ätit hösilage och inte heller har vaccinerats mot Boutilism...

Jag har aldrig åkt så långt att jag sett någon anledning till att ge hö i transporten. Skulle jag åka så långt så skulle jag nog ändå stannat och fodrat.

Jag ger inte grovfoder i samband med transport, och skulle jag ha gjort det så hade det blivit i pausen samt hösilage som är mer hygieniskt än hö.

Det som inte är bra med att ge hö i transporten är om det tex blockerar ventilationen, om man sätter en hömatta framför hästen där luft samtidigt blåser igenom & hästen får sammet i inandningsluften.
Sätter man en hömatta har man liksom täckt ett stort utrymme för frisk luft.
Hästen äter från en onaturlig ställning & kan inte sänka hals & huvud i marken för att få ut skit som samlas i luftvägar.

Detta gäller främst under långa transporter & under kortare transporter är det många som inte ger hö åt hästarna.
Jag har själv hönät i transporten, så långt ner som är möjligt utan att hästen riskerar att fastna med benen osv.
Nu transporterar jag inte dem jättelångt så de hade kunnat klara sig utan hör men m¨nga hästar blir lugna av att stå & plocka strån.

Det där hade jag ingen aning om :eek:
Jag brukar försöka att alltid ge mina hö i trnaporten i ett nät när vi åker. För att de ska få pilla med något under vägen. Det längsta vi åkt är 8 mil.

Det där hade jag ingen aning om :eek:
Jag brukar försöka att alltid ge mina hö i trnaporten i ett nät när vi åker. För att de ska få pilla med något under vägen. Det längsta vi åkt är 8 mil.

8 mil ska absolut inte vara ngn större fara, det är mest under långa transporter det kan bli problem & hästar som har ngt virus i kroppen löper såklart större risk än friska hästar.

Hej ! Hästarna är innackorderade på en gård med stora hagar de går ute med tillgång till skydd för sol vind etc och för sommar ev bytes hage med tillgång till gå in i box vid behov om knott finnes tex.

Träd skyddar också i hagen. De ger svalka skugga och insektskydd etc.

Mat hö fri tillgång i rundbal hästarna drar ut strån dvs äter rätt lugnt. De går mycket i hagen som är stor och går då och då upp till höet. Lite hö också även sommartid ev mer vid behov.

Morötter dagligen. Mineralsten i hagen utan socker dvs utan melass.

Ger örter efter behov läser mycket om detta. Info finns på nätet böcker och av fabrikanter. Försöker komplettera och ge örter som naturligt bör finnas i markerna som stöder hästarnas mage ex och för naturlig rening av parasit och mask tex. Hästarna går med en highland cattle ko och hästarna skulle gärna gå också med får om det fanns här. Det minskar parasiter och mask i hagen att ha hästar, kor och får tillsammans.

Ger också kurer då och då med helkornshavre eller havre produkt en slags youghurt för hästar för att lindra ex gräsmage. Detta är alltså särskilda havreprodukter som ges en matsked per häst i några veckor då och då.

Jag hör med kinesiolog som går igenom hästarna några gånger per år för detaljer i foderstaterna. Samt också hjälp av homeopat.

CarinaMargret.

Jo det är ju mest därför man vill att de skall ha hö kortare sträckor, för att ha ngt att pilla med...

Men är lite kluven nu hur jag vill göra om man skall åka kanske en 20 mil ex, då kanske det bästa är att de får höt när de kommit fram istället och lite betfor.
Man vill ju varken att hästen skall få foderstrupsförstoppning eller transportsjuka...

Blev riktigt chockad när jag fick reda på detta då jag aldrig tänkt på det tidigare!

Vi har mineralsten i hagen.

Har nu läst att mineralsten kan ge problem för hästens tarmar eller om det var njurar ?

Vet nån nåt mer om detta ?

Är det olika olika mineralstenar ? Är det bättre med mineralhink?
Vissa märken bättre än andra ?

Jag ger också djurkalk och har tidigare testat olika pulver med mineraler vitaminer mm.

Vad är era erfarenheter av mineralstenar. ??

CarinaMargret.

Är vattnat hö bättre än vanligt hö?
Om man nu skall resa långt och vill ge hästen ngt att plocka med tänkte jag...

Våra hästar har aldrig ätit hösilage och har heller inte vaccinerats mot boutilism,
så det är tyvärr inget alternativ att ge hösilage isf.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London