Foder Till Islandshäst

Sv: Foder Till Islandshäst

Jag har testat att ge min bronkithäst vattnat hö, gillades inte då han knappt åt det. Ur dammsynpunkt tror jag inte heller det hjälper så mycket. Mina är inte vaccinerade mot botulism, där jag köper grovfoder är de noga med sorkhål och har lite högre stubb, dessutom kollar vi igenom allt foder vi ger varje dag. Hösilage tycker jag är mer hygieniskt, plus att man bronkithäst är helt symptomfri med det :idea:

Hmm, tyvärr har vi inte hösilage alls i mitt stall utan då skulle de behöva köpa det enbart för en häst vilket är lite onödigt, är ju inte lika lång hållbarhet på en öppnad bal hösilage.

Men vattnat hö borde väl iaf damma mindre?
Draumur är så glupsk så han skulle äta vad som helst!

Jo det spelar stor roll om man har en bronkit häst, hör kan vara väldigt dammigt ändå. Detta kan också variera, vissa partier är dammigare än andra, men det kommer alltid att vara dammigare än hösilage.
Hästar kan få botulism av hö också, om det nu inte var någon som visste det. Hösilage kommer alltid att vara ett bättre foder för hästar med luftvägsproblem.

Det finns flera former av botulism, 7 eller 8 st. Vi vaccinerar mot 1 form, den man skulle kunna finnas i partier med låga halter av TS under 50%. Så en vaccination ger varken skydd eller garanti, den inger bara en viss säkerhet åt hästägaren kort och gott.

Min host-häst har hostat fast att vi har blötlagt hö, så då antar jag att det fortfarande dammar. Jag har haft en hösilage bale, väldigt torr, öppnad i två veckor utan problem, men det tar ju evigheter att få slut på den om man bara har en häst, så jag förstår ditt läge ;)

Tror tråden har kommit ifrån huvudfrågan.

Min häst äter hösilage
3ggr/dygn
8 kg, enligt uträknad fodersta borde hon äta 7 kg men går på lösdrift med andra hästar som behöver mer mat.
Inge kraftfoder mer än en näve havre efterridtur.

Annalyserat 58 % ts
smp 315 g
Energi 44 MJ

Ålder 4 år
vikt 350 kg
MAnkhöjd 135 cm
Lätt träning 3-4ggr/v

Vad får era hästar i smp och energi?

KL

En fundering.

Nu ger jag ju Gauti foder efter vad han behöver enligt foderstatsprogrammet. Kvoten är där den ska osv.

Han får torrhö och krafft protein pga det dåliga proteinhalten i höet. och så får han krafft mineraler grön.
Nu får han även b-vitamin vid pälsfällningen

Men det gjorde inte honom mer energirik... Behöver han nå kraftfoder eller liknande?!

2 saker, har hästen varit utsatt för en brist så kan det ta en stund innan orken återvänder. Man ska komma ihåg, muskler försvinner och därmed orken när det inte finns gödning till dessa.

Din häst är kanske inte är ett energiknippe, vissa hästar kan man inte fodra upp hur man än försöker de blir bara feta och får mindre energi.

2 saker, har hästen varit utsatt för en brist så kan det ta en stund innan orken återvänder. Man ska komma ihåg, muskler försvinner och därmed orken när det inte finns gödning till dessa.

Din häst är kanske inte är ett energiknippe, vissa hästar kan man inte fodra upp hur man än försöker de blir bara feta och får mindre energi.

ja. okej. får vänta ett tag till då och se. kan ju bli bättre när pälsen är färdig fälld osv också. däremot tycker jag inte att musklerna hade försvunnit innan, men det kanske går lättare att bygga fler muskler nu. han är inte så lättfödd, men heller inte svårfödd.

Gauti är inget energiknippe. förut har han bara varit det till och från och då oftast när man rider med någon annan. det gör jag aldrig nu eftersom det inte finns någon att rida med, så tror det beror mycket på att han inte får busa och "rejca" med någon annan under ridningen längre. (har vi inte gjort på ett år nu :( )

Han gör det man ber honom om och arbetar fint, men han har inte så mycket extra power om du förstår vad jag menar. Vissa dagar bara, men inte alltför ofta :)

Men du skulle väl byta stall nu?
Tycker det är på tiden då både du och Gauti verkar tappa gnistan.

Men du skulle väl byta stall nu?
Tycker det är på tiden då både du och Gauti verkar tappa gnistan.

Har inte hittat något stall än. Verkar inte vara någon som har någon ledig plats, vill ju att det ska stå en islänning i stallet minst också då Gauti trivs bäst då (har provat olika stall förut med olika raser).

Ett år utan att rida med någon har gjort Gauti rätt loj, nu är han ju inte jätteseg eller så, missförstå mig inte :) utan bara det att jag saknar lite gnista liksom. Det kan ju bero på den varma vintern också och den tjocka pälsen. Men tror det hänger mycket på att han saknar alla dom roliga turerna vi haft innan!

*kl*

Hur är det med betfor, är det energi i det eller inte? Alltså energi som hästen t ex kan bli fet utav? Räknas det som ett kraftfoder? Någon som vill förklara, t ex Boj?

*kl*

Hur är det med betfor, är det energi i det eller inte? Alltså energi som hästen t ex kan bli fet utav? Räknas det som ett kraftfoder? Någon som vill förklara, t ex Boj?

Det bero på hur mycket du ger. Under ett ½ kg torrt räkna jag inte som kraftfoder tillskott. I många storhäst stall ger man betfor som ett grovfoder tillskott på grund av fibrerna.

Hästar blir inte feta av betfor då ska du ge stooooooooooooora mängder.

Nja, nu är vi där igen och ser enbart till enstaka fodersorter. Det funkar inte i en foderstat, att generellt påstå att inte betfor skulle vara hullbindade är fel.
Allt blir hullbindande när intaget överstiger det hästen förbrukar, dvs överskottet av Mj oavsett det kommer från betfor eller annan fodersort ger en fet häst.

Jag är så in i :devil: envis, så jag fortsätter att predika, det är det totala intaget per dag man måste se till. Om betfor är ett bra komplement i fodergivan, så ge det. Men allt utöver den foderstat man kommit fram till kan ge mer hull, dvs man har förmodligen fodrat sin häst med mer energi än vad den förbrukar och då blir den fet.

½ kg torr betfor som sedan blöts upp, ger ca 48 Mj, detta är vad många islänningar kan komma att behöva totalt över ett dygn. Skulle man i man i det läget plussa på med ytterligare 48 Mj så har man snart en fet häst. 96 Mj per dag börjar närma sig intaget för ett halvblod i lätt ridning.

Senast ändrad:

½ kg torr betfor som sedan blöts upp, ger ca 48 Mj, detta är vad många islänningar kan komma att behöva totalt över ett dygn. Skulle man i man i det läget plussa på med ytterligare 48 Mj så har man snart en fet häst. 96 Mj per dag börjar närma sig intaget för ett halvblod i lätt ridning.

Vad ger du för betfor???.
1 kg tort betfor ger 11.2 Mj var få du 48 Mj ifrån???:confused:

Vi ger i allafall betfor till de hästar som är på bantning för magens skull och det fungera bra, och våra hästar få mycket mat med super grovfoder. I andra länder räkna man betfor som grovfoder, varför är man så rädd för betfor i sverige??

Jo det spelar stor roll om man har en bronkit häst, hör kan vara väldigt dammigt ändå. Detta kan också variera, vissa partier är dammigare än andra, men det kommer alltid att vara dammigare än hösilage.
Hästar kan få botulism av hö också, om det nu inte var någon som visste det. Hösilage kommer alltid att vara ett bättre foder för hästar med luftvägsproblem.

Det finns flera former av botulism, 7 eller 8 st. Vi vaccinerar mot 1 form, den man skulle kunna finnas i partier med låga halter av TS under 50%. Så en vaccination ger varken skydd eller garanti, den inger bara en viss säkerhet åt hästägaren kort och gott.

Men det är väl inte särskillt vanligt att hästar får boutilism av vanligt hö?
Det har iaf jag aldrig hört talas om..?

I Norge är det knappt ngn som vaccinerar mot Boutilism öht då veterinärerna där inte tror på det vaccinet om jag förståd det hela rätt (pratade med en norsk vet. + att det inte var ngn häst som jag vet om där som var vaccinerad emot det, tror inte ens det vaccinet fanns att få i Norge men är inte helt säker...)

Svara bara på Náttrún, dom andra får samma men minus Musli.

grovfoder? Ja
sort? Hösilage
hur mkt? ca 4 kg + lusern på kvällen
hur ofta? 3ggr

box eller lösdrift? Lösdrift

kraftfoder? Musli + betfor
sort? Ja du lantmännens havrefria som jag blandat svarthavre i
hur mycket? 1 liter musli och ½ liter betfor (innan det svällt då vill säga)
hur ofta? efter varje ridpass

har ni analyserat grovfoder? ja
uträknad foderstat? ja

hur mkt jobbar hästarna/vecka? ca 5 dagar
med vad? markträning, skogsturer, gångartsträning
ålder på hästen? 8
vikt? knappt 308kg enligt måttbandet
mkh? 138

Och nä min häst är inte tunn...vill bara påpeka detta så jag inte får några påhopp, däremot behöver hon muskla sig mer.

Senast ändrad:

Nertrampat hö i hagen tillsammans med bajs och lera kan väl ge upphov till botulism?

Jag ger 5 dl riven torr betfor/dag till min nu för fete valack. Utöver det alger, kalk och ev kraffts blåa musli några dl om han har jobbat lite hårdare. Grovfodret är ett fint hösilage, ca 8 kg/dygn. Han är fortfarande för fet, men jag tycker fettet på rumpan har försvunnit lite, och magen har "sjunkit ner" mer. Jag vill ju inte ta bort för mycket mat heller. Jag rider varierat ca 5 dgr/vecka, och jag hoppas överskottsfettet försvinner inom en snar framtid :crazy:.

Jag ger 5 dl torr betfor, det är väl bra 2 hg? 48 MJ låter jättemycket, du kanske menar 4,8 MJ?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London