Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
11403038_1192935547398788_3714874975362544076_n.jpg
Attitude föddes igår kl 04.40 efter en riktig kämparinsats från stoet. Pappa Sir Oldenburg, mamma är e Rosevelt - Don Schufro
Grattis! Så fin hon eller han är, är det en kille eller tjej?

Jaha, då var det dags att oroa sig lite igen då... Lilla C föddes ju med, i mina amatörögon, helt ok benställning, lite vek i kotorna och lite vriden i höger fram första veckorna. Jag höll mig rätt cool och det gick åt rätt håll. Hovslagaren var här för två veckor sedan och då var hon lite parallellförskjuten i höger fram men fick i övrigt bara lovord. Nu, nästan 6 veckor gammal, är hon plötsligt hjulbent på båda fram? Syns framförallt i skritt men även stillastående. Går det upp och ner med växtperioderna eller bör man bli orolig på riktigt? Hon går ute dygnet runt men det är inte mycket spring och hon ligger ofta ner och sover.

Jag tänkte innan att de kan födas felaktiga men det rätar upp sig och när det väl blivit bra så är det bra.

Hovslagaren kommer igen på torsdag.

11694886_1195032197189123_4936156375452149057_n.jpg
Anton växer så det knakar. Man börjar ana små partier av brunt i allt det stålgrå. Jag hade ju tippat på svart då båda föräldrarna är det, men nu börjar jag bli tveksam. Det är full rulle, antingen står han still eller så är det galopp. Det går inte lika fort som när travarkompisen kör sina race, det går mer uppåt än framåt och han byter galopp hej vilt. Ska se om jag kan filma honom.

Man börjar ana små partier av brunt i allt det stålgrå. Jag hade ju tippat på svart då båda föräldrarna är det, men nu börjar jag bli tveksam.

Om båda föräldrarna är svarta kan han bara vara svart eller fux och han ser inte särskilt fuxig ut på bilderna. :) Skulle tro att han blivit solblekt om det skiftar i brunt.

Om båda föräldrarna är svarta kan han bara vara svart eller fux och han ser inte särskilt fuxig ut på bilderna. :) Skulle tro att han blivit solblekt om det skiftar i brunt.
Ja, det är det jag hävdat också, men vissa har påstått att han kan bli mörkbrun ändå och nu när jag såg lite brunt så började jag tveka. Skönt att fler än jag är inne på samma spår.:)

Ja, det är det jag hävdat också, men vissa har påstått att han kan bli mörkbrun ändå och nu när jag såg lite brunt så började jag tveka. Skönt att fler än jag är inne på samma spår.:)
Har du dna testat stoet svart ? För jag tycker inte han ser grå ut som nyfödd heller utan bruna partier ?
Men det kanske är kameran som luras ?

Smugge fäller fölpälsen nu och ser för rolig ut. Han är ju fux men nu iom fällningen ser han svartsminkad ut runt ögon och mule. Han är väldigt social men avskyr grimman så det är hårdträning nu.

Ja för jag har hagar på andra sidan vägen och vill icke ha en vild fölunge på bygden.

Aha, ja då förstår jag!
Synd att du inte kan släppa dom på bete så du slipper ta dom fram och tillbaka. Jag antar att Indra ska betäckas om och det är vad du väntar på.

Min som jag betäckt om fick ha ungen lös med sig på station- däremot ville han inte kliva på släpet - han hade nog blivit lite bortskämd - gullig ponnyunge bland alla stora pållar

Aha, ja då förstår jag!
Synd att du inte kan släppa dom på bete så du slipper ta dom fram och tillbaka. Jag antar att Indra ska betäckas om och det är vad du väntar på.

Min som jag betäckt om fick ha ungen lös med sig på station- däremot ville han inte kliva på släpet - han hade nog blivit lite bortskämd - gullig ponnyunge bland alla stora pållar
Jo de går på bete men vill ändå att han ska gå och leda när det behövs.
Indra ska inte betäckas om. Får räcka med två ston i år. ;)

Jo de går på bete men vill ändå att han ska gå och leda när det behövs.
Indra ska inte betäckas om. Får räcka med två ston i år. ;)

Vi har alltid grimma på så fort de leds ut, har också väg emellan.
Vissa är lite korviga men det brukar ge sig om man bara ignorerar och fortsätter med det. Man får in tekniken :)

Har du dna testat stoet svart ? För jag tycker inte han ser grå ut som nyfödd heller utan bruna partier ?
Men det kanske är kameran som luras ?

Stoet är inte dna-testat men står som svart och har aldrig visat minsta antydan till att ha nån annan färg, hon är kolsvart även på sommaren. Han var helt stålgrå som nyfödd, då såg jag inga bruna partier, men å andra sidan tittade jag inte så noga då heller.

Stoet är inte dna-testat men står som svart och har aldrig visat minsta antydan till att ha nån annan färg, hon är kolsvart även på sommaren. Han var helt stålgrå som nyfödd, då såg jag inga bruna partier, men å andra sidan tittade jag inte så noga då heller.
Jag har fått 4 svarta fölungar och visst bleks dom men det har väll knappt gått någon tid från födelsekortet du lagt ut när han visas i tråden .
Men det är ju bara att DNA testa honom så vet du

Hoppar in i tråden lite snabbt för ett par frågor till er som har årsföl. När och vad tänker ni göra med dem avseende vaccinationer och avmaskning? Vad är brukligt innan de blir dryga 6 månader?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama