Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om mamman låter henne vila är det bra. Om hon rör sig så fölis måste resa sig och apringa efter är det inte så bra och då hade jag begränsat mammans rörelsefrihet.

Fiorano, oj då!

Tack! Väldigt lugnt i hagen, vi har nästan oroat oss för att de springer så lite ;) och fölis ligger väldigt ofta och vilar så då kör jag på så... Får se vad hovslagaren säger i morrn.

Ang flugskydd har jag också börjat fundera på det. Avvaktar så länge det går så får jag se sen. Är väl det ända positiva med att det blåser så mycket hela tiden, att de är mindre besvärade av insekter än vanligt.

Lilla C hade hovslagarpremiär igår och förtjänar många guldstjärnor! Gick bra att få på grimman och leda. Låg kvar i boxen och sov när mamma K gick ut på gången och blev verkad! Stod sedan snällt på gången bakom mamma med lite stöd och skuttade bara till en gång på ena bakhoven. Fick dessutom beröm för fin-fin benställning så matte är såklart jättestolt.

Nu får de gå i hagen och ha det bra tills jag är färdig med mitt eget barnafödande :)

Superstar jag fick ta bort mitt sto från gräsplanen och sätta sto och föl i vinterdagen och fodra med bara hö, promenad flera gånger om dagen och hårtunderlag för fölet.

Superstar jag fick ta bort mitt sto från gräsplanen och sätta sto och föl i vinterdagen och fodra med bara hö, promenad flera gånger om dagen och hårtunderlag för fölet.
Jag är inte orolig, den bilden jag la ut var inte till hennes fördel och hon var nog i en växtfas då för nu ser hon inte alls lika stram ut. Ska lägga ut nya kort nån dag. Hovis har lång erfarenhet av föl och fölkorrigering samt håller nu på att vidareutbilda sig inom precis detta och han hade bara lovord att komma med. Så tack och lov verkar det bara lugnt!

Hur gick det för ditt föl?

Lilla Love och hans mamma är nu på betet, dock inte fölbete då det andra stoet är nere på ombetäckning och jag vet inte när hon kommer tillbaka.
Så jag tog och släppte ihop dom med resten av den vanliga flocken. Det gick betydligt bättre än jag trodde. Dom andra hästarna var nyfikna men höll sig på 10-20 m håll så att han inte blev rädd. Och nu 4 dagar senare så har han 4 stycken barnvakter och en betydligt roligare hage än min 20*40 ridplan. Och Tummen behöver det bra gräset för sitt hull =)
11254499_10153033986703460_7245978047004136240_n.jpg

Love med sin "stora syster" Roxi
11407118_10153035705533460_6127900547139192659_n.jpg
11008546_10153035705588460_5849958597147724271_n.jpg

Farbror Bruno försöker flörta in sig hos Love ( han har gått med föl flera gånger tidigare )
11403467_10153035705518460_7122414932353237015_n.jpg

Fölis har blivit behandlad med ett medel som jag inte kommer ihåg vad det heter han ser bättre ut nu och han fått metacam fram tills idag. Nu ska han vara utan metacam och vi ska se vad som händer när det går ur kroppen. Blir det sämre igen får vi sätta in metacam igen. Håller tummar och tår att det ska hjälpa med lite foder till stoet, hårt underlag, promenader och att stretcha.

11407205_10153157963106263_2347740827346871653_n.jpg

Drutten fick promenera till annat stall igår kväll när mammahäst skulle få fixat tänderna, inga som helst problem, han sköter sig väldigt exemplariskt hittills. Åka transport till och från station var heller inget konstigt.
Tar på och av honom grimma i hagen, och lyfter alla ben när stoet får mineraler på kvällen och det tycker han är helt okej också, gosar gärna och kommer själv fram och hälsar.
Har vuxit en hel del, både på höjden och bredden, och är nu 124 cm, både de på stationen och veterinären som fixade stoets tänder tyckte han var stor.

1795686_10153157971416263_1084400812789701171_n.jpg

Nästan alltid söt också!

Cannelle blev mätt med mätsticka häromdagen när vi hade en sådan tillgänglig! 111 cm, knappt 4 veckor gammal. Jag har ju inget att jämföra med, gissar att hon är rätt normal, men jämfört med sin lilla fullblodskompis är hon både hög, bred och lång.

Cannelle blev mätt med mätsticka häromdagen när vi hade en sådan tillgänglig! 111 cm, knappt 4 veckor gammal. Jag har ju inget att jämföra med, gissar att hon är rätt normal, men jämfört med sin lilla fullblodskompis är hon både hög, bred och lång.

Har en egen mätsticka, superkul att kunna mäta regelbundet för att se hur mycket han växer. Han är fem veckor nu så det är en rejäl kille. Måste bestämma namn snart, nån Drutt är han ju inte längre...

Lägger in de inlägg jag lagt under presentationstråden på de tre fölungar jag varit fölmorska åt i år. Ingen av dem är mina egna men kanske är det någon som vill fråga något om det jag skrivit om dem i andra tråden
(för där kan man ju inte diskutera och prata SAS )
Föl nr 1
Jag har varit fölmorska åt en kompis som köpt en av mina quarteruppfödningar. Hon fölade 6/6 (beräknad till 1/6) ett välskapt hingstföl som kommer heta något med Pontiac
Mamma heter Baloos PocaHontas och pappa All Dun Working
Han kommer nog se ut som pappa:) då han har en ål så blir han en dun
Pappan :
AllDunWorking071jpg-for-web-large-1295106302.jpg

Och så Pontiac:
7E49B556-E8A4-46FA-88E9-D8D6FF23CAB8.jpg

föl nr 2
Detta fölet kom 15 dagar för tidigt men hade vakat en vecka innan hon kom för mamman satte fullt juver , vit mjölk och höga värden på reffen redan 22 dagar innan beräknad nedkomst. Nu höll hon den en vecka till vilket var bra. Reffen låg i taket sista tre dagarna och rejäla vaxproppar hade hon också. Men inte förrens mjölken började rinna var det dags för fölis att komma. Ca kl 8 på morgonen 17/6 kom en liten men välmående tjej. Allt enligt skolboken denna fölning så inga konstigheter.
"Lillan" är också av kallblodig norsk travstam
Pappa heter även här Felles Kjereste
och mammas O.S Jonna

FBE15970-0D80-4E84-BA90-6E9ED2FA0B8A.jpg

D9A38BFC-F5C8-4460-9B26-946F27AE911E.jpg

och föl nr 3
( både föl nr 2 och 3 är inackorderade för fölövervakning och därpå följande tillsyn/omsorg under sommaren)
Föl nr 1 en svart stor hingst , kallad "Svarten" född tidigt på morgonen 8/6. Fölningen gick komplikationsfritt och även allt annat med fölet. Dock var efterbörden en annan historia och efter jag försökt binda upp efter konstens alla regler och med tyngder samt motion 1gång/ halvtimmen utan föl så hämtade jag oxytocin på hästkliniken efter ca 4 Tim och sprutade henne med- inget resultat (de inre lila hinnorna syns inte alls under hela tiden )
Via Rådgivning via veterinär i telefonen så gav jag ytterligare oxytocin ( hade 10 ml) men ingenting händer så ringer ut distriktaren som kommer efter ett par timmar och som försöker vrida ut den med hjälp av tång - inget resultat. Då sätter hon dropp som innehåller ytterligare oxytocin samtidigt som hon fortsätter vrida inget händer. Men stackars stoet har ju rejäla "värkar "så hon lägger sig ner medans vet jobbar med efterbörden. Då sätter hon in en slang som får vattenfylla efterbörden med koksalt så det blir som en ballong av det. Hon lyckas med hjälp av det få det hela att lossa. Och efterbörden såg tom hel ut. Så det var en pärs men mediciner sattes in och stoet mår utmärkt , inga fångkänningar eller otrevligt avslag. Men har rekommenderat ägarna att kolla med bakterieprov på 30 dagars brunsten.
Bild på "Svarten"
Pappa heter Felles Kjereste
Och mamma Vinning Alfa
E7677658-AFAA-47ED-8C88-064608E18115.jpg
0B191CCB-DB8B-4ABE-9024-90457E41A615.jpg

Hur gör ni med era föl i detta skitväder? Smuggs är nu lite mer än tre veckor och han går ute i hagen tillsammans med sin mamma och sin kompis (en 20-årig b-ponnyvalack). Jag är sååå trött på att släpa in och ut på dem när det regnar. Kommer ju skurar hela tiden. Rädd att han ska bli kall och frysa. Han stod och skakade häromdagen när jag tog in honom.
Hur gör ni? Jag vågar ju inte släppa på bete. :(

Hur gör ni med era föl i detta skitväder? Smuggs är nu lite mer än tre veckor och han går ute i hagen tillsammans med sin mamma och sin kompis (en 20-årig b-ponnyvalack). Jag är sååå trött på att släpa in och ut på dem när det regnar. Kommer ju skurar hela tiden. Rädd att han ska bli kall och frysa. Han stod och skakade häromdagen när jag tog in honom.

Mina är på bete!
Måns 4 veckor idag är just nu på seminstation med sin mamma, men det fanns ingen box till dom utan de får gå ute. Jag försöker att inte bekymra mig O_o

Lyxa är 7 veckor på tisdag så hon är rätt stor känns det som. Jag är inte oroad för henne. Hon har bra hull och det finns träd som de kan stå under om det blir förjävligt.

Den siste är inte född än - hoppas att det blir varmt när den föds - är beräknad till 1/7

Mina är på bete. Det var oväder när Cannelle var knappt 2 veckor och då tog vi in dem en natt, till och med mammorna stod och skakade. Då var det ihållande regn i över 6 timmar och under 10 grader.

Nu är C drygt 4 veckor och det är varmare och mer skurar än ihållande + att hon har gott hull och är välmusklad. Jag är dessutom bortrest så jag slipper se eländet ;) Försöker tänka att de är hästar och är gjorda för att vara ute men ibland är det svårt. Vill inte ha en häst som i vuxen ålder står vid grinden så fort det regnar, men jag vet inte om det finns något samband där.

10154188_963082367046616_2194066339629426585_n.jpg

Nu får man äntligen hänga här! Min lilla flicka föddes igår på dygn 335!
Så nyfiken..hon är ju swb..tkr hon är så liiten bara..mätte idag och ca metern. Men det är väl ganska "normalt"?
Mamma och pappa ca 168 båda två..

Å från att oroa sig till allt om hur födseln skall fungera till att nu oroa sig om bajset och ätandet och hur mkt sovning och bla bla;)! Pigg och härlig är hon iallafall!

Här går de ute dygnet runt och har gjort sen Drutten var en vecka gammal, när det pissade ner hela dagen/ natten för några dagar sen kände jag på honom på morgonen, helt torr längst in på kroppen, han är så fet i pälsen och varken han eller mammahäst frös. De rörde sig mer den natten när det regnade så han sov mer dagen efter, annars bekymrade regnet inte dom :)

Här går de ute dygnet runt och har gjort sen Drutten var en vecka gammal, när det pissade ner hela dagen/ natten för några dagar sen kände jag på honom på morgonen, helt torr längst in på kroppen, han är så fet i pälsen och varken han eller mammahäst frös. De rörde sig mer den natten när det regnade så han sov mer dagen efter, annars bekymrade regnet inte dom :)

Ikväll fick jag ta in dem igen. Inte för regnet utan för knotten! Jag ska resa iväg på tisdag och min sambo är själv hemma med hästarna och eftersom han inte är hästvan kommer de få gå ute. Jag oroar mig mycket för det.

10154188_963082367046616_2194066339629426585_n.jpg

Nu får man äntligen hänga här! Min lilla flicka föddes igår på dygn 335!
Så nyfiken..hon är ju swb..tkr hon är så liiten bara..mätte idag och ca metern. Men det är väl ganska "normalt"?
Mamma och pappa ca 168 båda två..

Å från att oroa sig till allt om hur födseln skall fungera till att nu oroa sig om bajset och ätandet och hur mkt sovning och bla bla;)! Pigg och härlig är hon iallafall!

Grattis! Canterbury-döttrarna verkar vara punktliga ;) Min kom 5 minuter före dygn 335.

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Innan fölning oroar man sig bara för fellägen och andra fölningskomplikationer men efteråt inser man att det finns så mycket mer som kan gå fel :o:p

Min var ca 105 cm när hon var 5 dagar så det låter inte alls så litet tycker jag :)

Ikväll fick jag ta in dem igen. Inte för regnet utan för knotten! Jag ska resa iväg på tisdag och min sambo är själv hemma med hästarna och eftersom han inte är hästvan kommer de få gå ute. Jag oroar mig mycket för det.

Såg att du också bor i Skåne, jag hade inte oroat mig, vädret ska ju bli något bättre i veckan som kommer också, att det varit knott ikväll är nog en engångsföreteelse, såhär vindstilla brukar det ju inte vara i blåshålet ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama