Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
:rofl: Och där fick jag lämna tråden igen.

"Mitt" föl har gjort ett hastigt könsbyte, så köp är inte längre aktuellt tyvärr. :laugh:

Men jag hoppas kunna återvända i höst efter saluhästvisningen. :up:

Ooops, kom hon inte till för stoet? Hehe, sådana "misstag" är svåra att gör annars tänker jag.

Vad synd!

Hahaha! Påminner om ett föl som föddes 3 veckor för tidigt hemma hos oss :p
Jag hittade ett föl i boxen vid morgonfodringen. Kollade snabbt rumpan och såg att det var en hingst. Sprang in till min mor och berättade att stoet fölat en hingst. Och mitt i all förvirring med att kolla efterbörd och allt sånt så gjordes en snabbkoll och då konstaterar min mor att det är ett sto.Och dagen gick och alla i stallet tyckte det var ett sånt feminint sto med så långa ögonfransar ;)
Tills "hon" ställde sig och kissade ;) då insåg dom att det var en hingst. Och han fick heta Missen :p

Jag tittade under svansen på min yngsta innan hon ens kommit upp och konstaterade lite sorgset att det var en hingst. Sen reste sig fölet och kissade, jag såg det inte utan min stallägare gjorde det, och jag kommer aldrig att glömma hennes rop att det var ett sto!

:rofl: Och där fick jag lämna tråden igen.

"Mitt" föl har gjort ett hastigt könsbyte, så köp är inte längre aktuellt tyvärr. :laugh:

Men jag hoppas kunna återvända i höst efter saluhästvisningen. :up:
oh no!
Såg faktiskt en statusuppdatering på fb via en vän som håller på med bla fjordinger, om just en sådan sak- tänkte direkt på dig och hoppades att det inte var "ditt" föl ( det framgick av statusen att det var synd om tilltänkta köparen som nu får leta vidare efter sitt stamsto)
Hoppas du hittar ditt sto!!!

Nog är det härligt att gå ut i stallet på morgonen och mötas av dessa sötnosar. Fölis är rätt så vit på undersidan ser jag nu.

b151889.jpg

oh no!
Såg faktiskt en statusuppdatering på fb via en vän som håller på med bla fjordinger, om just en sådan sak- tänkte direkt på dig och hoppades att det inte var "ditt" föl ( det framgick av statusen att det var synd om tilltänkta köparen som nu får leta vidare efter sitt stamsto)
oh no!

Japp, det var jag. ;) Jag letar vidare. :D

Cannelle har hög integritet, det är hon som bestämmer om man får umgås med henne eller inte. Men när man får det så är hon ljuvlig :love: Ikväll när jag stod och borstade på mamma K så kom C fram och ville få uppmärksamhet hon också. Borstade lite på rumpan och strök med handen längs benen och det gick bra. Har inte börjat lyfta ben än, eftersom jag bara hanterar henne lös i hagen och dessutom är höggravid själv :cool: Det får lösa sig sen. Väntar fortfarande på att hovslagaren ska ha tid att kika på henne, men hon ser finare ut i benen för var dag så är inte orolig.

På fredag blir det chipmärkning och id-fix. Fick tips om att göra det tidigt innan de blir kaos på asvh och det kommer ändå hit en veterinär som är id-kontrollant så då passar jag på.

11391517_10153459955912577_1022245342696170728_n.jpg

Cannelle 3 veckor.

Min lilla tjej är fortfarande pigg och glad. Rör sig riktigt trevligt och verkar lite försiktig men vänlig. Ska bli spännande att se vilken färg hon får. Var rätt säker på att hon var mörkbrun men hon har faktiskt en klart gråaktig ton nu. Mörkare än mamma lär hon bli i alla fall.
5213-1433962535-1ca4fe0d5102fb5e26e6ecc770d30b33.jpg

Min lilla tjej är fortfarande pigg och glad. Rör sig riktigt trevligt och verkar lite försiktig men vänlig. Ska bli spännande att se vilken färg hon får. Var rätt säker på att hon var mörkbrun men hon har faktiskt en klart gråaktig ton nu. Mörkare än mamma lär hon bli i alla fall.
5213-1433962535-1ca4fe0d5102fb5e26e6ecc770d30b33.jpg
Grattis, så fin :) Hon ser ut att bli väldigt mörk, om inte svart?

Såhär ser Unik ut just nu. Tur att han fäller symmetriskt på huvudet i alla fall..
I3541873W279H507V20150612T042137Z.jpeg
I3541765W285H507V20150612T042142Z.jpeg
I3541764W285H507V20150612T042142Z.jpeg

Ser han inte lite ut som en superhjälte? Med en superhjältemask?
Nähä, som en skabbräv... ok.:D

Annars så tycker jag att han är väldigt trevlig. Han är inte kelig men social på ett trevligt sätt. Han älskar att bli kliad och igår stod han till och med kvar med mig fast mamma gick iväg. När jag sen gick så följde han efter mig istället.:heart

Hur gör ni med insektskydd för era ston och föl? Finnst det flugmedel som är trygt att använda? Tänker att fölen går ju och slickar på sina mammor hela tiden...

Nu har det äntligen blivit lite värme här, men då kommer ju insektarna med...

Cannelle har hög integritet, det är hon som bestämmer om man får umgås med henne eller inte. Men när man får det så är hon ljuvlig :love: Ikväll när jag stod och borstade på mamma K så kom C fram och ville få uppmärksamhet hon också. Borstade lite på rumpan och strök med handen längs benen och det gick bra. Har inte börjat lyfta ben än, eftersom jag bara hanterar henne lös i hagen och dessutom är höggravid själv :cool: Det får lösa sig sen. Väntar fortfarande på att hovslagaren ska ha tid att kika på henne, men hon ser finare ut i benen för var dag så är inte orolig.

På fredag blir det chipmärkning och id-fix. Fick tips om att göra det tidigt innan de blir kaos på asvh och det kommer ändå hit en veterinär som är id-kontrollant så då passar jag på.

Cannelle 3 veckor.

hanteringen släpper säkerligen så tror du gör helt rätt där. benen däremot hade jag sett över mammans foderintag, C ser ju välnärd och lite broiler ut, man ser att bogen och rumpan stramar. Lätt att benen rätar upp sig då. Minskad mat och kontrollerad motion brukar hjälpa fort.

Cannelle 3 veckor.
Ge ADE droppar eller vetegroddsolja så mjuknar senorna.
Det andra löser sig.
Grattis till fin unge:)

Jag vet, hon är extremt välnärd :o Mamma K äter bara bete så kan nog inte göra så mycket åt det? Fick lusern och betfor o början men det har jag slutat med. Fölis ligger ner och vilar mycket i hagen, det är bra som jag förstått det? Hovslagaren kommer i morrn...

Hade veterinär ute för chipmärkning idag, inte populärt hos C såklart men nu är det gjort. Hon reste sig när han chippade så det blev ett större ingångshål än nödvändigt, hoppas verkligen inte det blir något problem efter det... :crazy:

@sorbifolia Inte tjärsalva iaf. Använde det på mitt sto kring juver och fram på magen. Fölet fick det således på ganascherna där han tappade massa päls. Gick riktigt fort!
39855_1439696124308_3486429_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 515
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama