Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i tråden lite snabbt för ett par frågor till er som har årsföl. När och vad tänker ni göra med dem avseende vaccinationer och avmaskning? Vad är brukligt innan de blir dryga 6 månader?

Mina avmaskas med Axilur när de är 8 veckor och när de är 16 veckor.
Vaccination mot stelkramp när de är 6-8 månader

Hoppar in i tråden lite snabbt för ett par frågor till er som har årsföl. När och vad tänker ni göra med dem avseende vaccinationer och avmaskning? Vad är brukligt innan de blir dryga 6 månader?

Jag har läst och frågat runt och kommit fram till följande: avmaskning med Axilur vid 8 och 16 veckors ålder. Träckprov vid 6 månader (och i januari?).

Första vaccinering mot influensa och stelkramp vid 4 månaders ålder eller strax därefter.

Min blev avmaskad vid 4 veckors ålder då vet misstänkte mask utifrån blodprov.

Angående vaccin så funderar jag på att vaccinera honom innan vi åker på utställning i augusti - han kommer vara 3 1/2 månad när utställningen är... Låter det vettigt, eller blir det för tidigt?

Inatt kom sista fölet hos oss för i år, det var min kompis' 20-åriga ERDH-sto som fick ett stort och fint stoföl e. Casall Ask. :love:
Fölningen gick snabbt och smidigt, förutom att den lille sväljde lite fostervatten innan det gick hål på fosterhinnan.

Blir spännande när alla fölen ska släppast ihop om ett litet tag. :D Den lilla nyfödda damen är nästan lika hög redan som våra 6 veckor gamla hingstföl...!

Hovslagare ute idag eftersom C är fortsatt väldigt hjulbent fram till och från. Han filade litegrann på bägge hovarna och höll med om att hon blivit sämre i benställningen sen han sist såg henne. Han trodde inte att det var någon fara utan hängde ihop med växtperiod men att veterinär ändå borde titta på henne, så nu kommer veterinär i morrn.

Hon är en väldigt grov och musklad dam, ser nästan ut att ha typ quarter i sig :cool: och det känns som att hon har breddat sig i bringan men att knän och kotor inte riktigt hängt med. De går i en platt beteshage, mamma häst får inget tillskottsfoder alls utöver mineraler och lilla C ligger ner och vilar massor, springer sällan. Det finns väl inte mycket mer jag kan göra?

Sen tycker jag att det är olika illa från dag till dag, vilket väl borde tyda på att det hänger ihop dels med hur hon växer och dels hur trött hon är i kroppen?

11216794_10153177627868682_2332307387768741632_n.jpg
I måndags,29/6, föddes detta efterlängtade stoföl e:Baltimore-Cardento. Tror hon blir skimmel =)

11666063_10153177628128682_8280481973166994666_n.jpg

11665379_1197192910306385_6677109666157473072_n.jpg
Anton har varit lite blyg av sig men nu börjar det släppa. Han och hagkompisen vill hemskt gärna leka med varandra men ingen har vågat ta första steget ännu. Tror de kommer ha mycket roligt med varandra de närmsta månaderna. Min förhoppning är att han ska få gå ut med två fölkompisar på det gigantiska hingstbetet när de har vuxit till sig lite mer.

Ester (e. Diarado) er åtte uker gammel i dag, og stor som et hus! Hun er veldig sosial, og kommer alltid fram i hagen.

Hennes mamma er drektig med Diatendro, så neste år blir det mer Diarado-blod på gården. Planen er å beholde Ester, og selge neste års føll.

11010990_10155730218915403_6635571027965657229_n.jpg

11403431_10155730219380403_7523699309860974028_n.jpg

:love::love:

Vid midnatt, natten till igår föddes mitt stoföl, islandshäst efter Samherji från Konga. Svartskäck, tyvärr, hade inte tur nog att få den svarta som jag önskade, men hennes vita tecken i ansiktet får väl väga upp lite. ;) Och så har hon ju i alla fall svart svans...

Ett halvt dygn gammal:

98tzza.jpg

1,5 dygn gammal:

ras32o.jpg

Vid midnatt, natten till igår föddes mitt stoföl, islandshäst efter Samherji från Konga. Svartskäck, tyvärr, hade inte tur nog att få den svarta som jag önskade, men hennes vita tecken i ansiktet får väl väga upp lite. ;) Och så har hon ju i alla fall svart svans...

Ett halvt dygn gammal:

98tzza.jpg

1,5 dygn gammal:

ras32o.jpg
Men hon är ju ursöt

Cannelle blev påtittad av veterinär i fredags, som höll med om att hon blivit mer hjulbent sedan han sist såg henne. Verkning en gång i veckan nu så behövs förhoppningsvis ingen mer åtgärd... Lite nervöst tycker jag, men det är ju bara att vänta. Min ordinarie veterinär kommer hem från semestern om två veckor så ser det inte bättre ut tills dess ska jag be henne kolla också, även om jag har förtroende för den som var här.

Cannelle blev påtittad av veterinär i fredags, som höll med om att hon blivit mer hjulbent sedan han sist såg henne. Verkning en gång i veckan nu så behövs förhoppningsvis ingen mer åtgärd... Lite nervöst tycker jag, men det är ju bara att vänta. Min ordinarie veterinär kommer hem från semestern om två veckor så ser det inte bättre ut tills dess ska jag be henne kolla också, även om jag har förtroende för den som var här.
Håller tummarna för att det ska rätta ut sig snabbt utan mer åtgärder @superstar
Tack!

Beställt kit för färgtypning av stoet då Anton blir brunare och brunare och...brunare. Hur länge väntar ni innan ni sätter igång med registrering och pass? Han är ju född så pass sent att det kommer ta ett tag innan fölpälsen släpper men det blir dyrt att vänta också.

Beställt kit för färgtypning av stoet då Anton blir brunare och brunare och...brunare. Hur länge väntar ni innan ni sätter igång med registrering och pass? Han är ju född så pass sent att det kommer ta ett tag innan fölpälsen släpper men det blir dyrt att vänta också.
Vad menar du med beställt kittt för färgtypning ?
Var beställer du det ?
Vad kostar det ?
Har aldrig haft något kitt tagit tagelman och skrivit i ett papper och sen skickat till animal genetic ?

Vad menar du med beställt kittt för färgtypning ?
Var beställer du det ?
Vad kostar det ?
Har aldrig haft något kitt tagit tagelman och skrivit i ett papper och sen skickat till animal genetic ?

Gick via SLU:s sida för beställningar av provtagningsmaterial, antar att det är blankett och typ en påse för tagel. Där står att de testar för härstamning, sjukdomar och färger, skrev att jag ville ha för färg. Vet inte om det är OK att länka. 400:- för alla tester förutom skimmel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 010
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
562
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama