Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick via SLU:s sida för beställningar av provtagningsmaterial, antar att det är blankett och typ en påse för tagel. Där står att de testar för härstamning, sjukdomar och färger, skrev att jag ville ha för färg. Vet inte om det är OK att länka. 400:- för alla tester förutom skimmel.
Är det 400kr per test tex fuxanlag brun svart eller totalt ?
Skicka gärna en länk där du läst om färgbestämning hittar ingenting på slu sidan ?
Per pm så slipper det bli borttaget från tråden
Och ljusbruna kan de bli bebisarna och de bleks snabbt , så din kan vara svart ändå men det jag reagerade på att han redan på första kortet var så ljusbrun på mulen om jag inte minns fel .
Men kul att du testar honom då vet du säkert

Beställt kit för färgtypning av stoet då Anton blir brunare och brunare och...brunare. Hur länge väntar ni innan ni sätter igång med registrering och pass? Han är ju född så pass sent att det kommer ta ett tag innan fölpälsen släpper men det blir dyrt att vänta också.
Ha is i magen tycker jag, jag hade inte lagt ut pengar på att testa nu vilken färg han får, du ser ju det ändå senare :)

Och skulle det bli fel kan man ändra det senare i passet om man tvunget vill. Det gjorde jag för mitt halvblodssto då hon stod registrerad som mörkbrun eftersom hon var så brun ett tag som föl, men sen blev hon helt svart igen. ASVH tog inte ut någon kostnad för ändringen då i alla fall.

Är det 400kr per test tex fuxanlag brun svart eller totalt ?
Skicka gärna en länk där du läst om färgbestämning hittar ingenting på slu sidan ?
Per pm så slipper det bli borttaget från tråden
Och ljusbruna kan de bli bebisarna och de bleks snabbt , så din kan vara svart ändå men det jag reagerade på att han redan på första kortet var så ljusbrun på mulen om jag inte minns fel .
Men kul att du testar honom då vet du säkert

http://www.slu.se/sv/institutioner/...titutionen/hgenlabtest/hast1/fargtester-hast/

Ha is i magen tycker jag, jag hade inte lagt ut pengar på att testa nu vilken färg han får, du ser ju det ändå senare :)

Och skulle det bli fel kan man ändra det senare i passet om man tvunget vill. Det gjorde jag för mitt halvblodssto då hon stod registrerad som mörkbrun eftersom hon var så brun ett tag som föl, men sen blev hon helt svart igen. ASVH tog inte ut någon kostnad för ändringen då i alla fall.
Nej men det gör Id kontrollanten som måste komma och ändra och varför inte få det rätt från början ?

Hej från Rut:D! ( Burberry snart tre veckor)
11696814_971268179561368_1503459912_n.jpg

Tycker det är härligt när dom mullar till sig och kroppar sig undan för undan. Tyvärr är hon ganska försiktig och ingen som kommer fram för kli direkt:(..Men lite rumpkli går bra.:)

Hej från Rut:D! ( Burberry snart tre veckor)
11696814_971268179561368_1503459912_n.jpg

Tycker det är härligt när dom mullar till sig och kroppar sig undan för undan. Tyvärr är hon ganska försiktig och ingen som kommer fram för kli direkt:(..Men lite rumpkli går bra.:)
Canterbury typar verkligen sina avkommor, det där hade kunnat vara min Cannelle!

Jag skrev tidigare i tråden om min oro för att C var för skygg, nu är hon nästan för på och man får passa sig när hon kommer nära och vill leka, så ge det några veckor så ska du se att hon blir mer social :)

Jag tänkte testa stoet, då hon alltid sett kolsvart ut men fölet verkar onekligen väldigt brunt. Hon är inte testad sedan tidigare så jag vill göra det för min nyfikenhets skull. :) Jag tror att jag väntar lite med Anton då även de vita tecknen ändrat sig en del.

Nej men det gör Id kontrollanten som måste komma och ändra och varför inte få det rätt från början ?
Det är ju inte superviktigt egentligen menar jag om hästen står som mörkbrun eller svart, det måste inte ändras alls om man inte vill. Det är ju många av hästar som står med fel färg, brun istället för mörkbrun etc.

Naturligtvis gör man som man själv vill, men det är ju en extra kostnad för något som inte behövs egentligen :)

Det är ju inte superviktigt egentligen menar jag om hästen står som mörkbrun eller svart, det måste inte ändras alls om man inte vill. Det är ju många av hästar som står med fel färg, brun istället för mörkbrun etc.

Naturligtvis gör man som man själv vill, men det är ju en extra kostnad för något som inte behövs egentligen :)

Liite o.t., men... Jag höll på att köpa en röd valack e. Jaguar Mail (brun) under ett rött sto för några år sedan - denna häst var reggad som skimmel.....!?! :confused:
Då kan man ju börja undras...... :p Det var tom en vuxen tävlingshäst....

Själv har jag ingen aning om vad Love blir för färg. Har börjat hitta små enstaka vita hår på rumpan och runt ögonen. Troligen blir han brun men man vet aldrig med knabstrup :p får se när fölpälsen börjar släppa :)

Kan hälsa att min lillkille haft en jobbig dag och varit rejält förstoppad - men efter rätt intensiv insats av undertecknad är han nu pigg som en lärka :love:

Fy i helvete så orolig man blir och vilka oanade talanger det visade sig att jag hade att ta fram i skarpt läge.

@dobbis Haha jasså? Först trodde jag inte att dom kunde ändra färg om dom var enfärgade från födseln men jag har fått sett en del som ändrat färg när fölpälsen släppt. Han har börjat släppa lite päls så man får vänta och se :D

Här är några nya bilder på vilden =)
11038082_10153083459978460_2690371395673147609_n.jpg

11659453_10153085537148460_670770791861020723_n.jpg

Mamma häst har äntligen kommit tillbaka i hullet =)
11219623_10153085713753460_3603822548560763126_n.jpg

Ska se om jag kan få en bild när han leker med shettisen ser superkul ut när Love är mycket större :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV