Sv: Föda barn med dåliga gener
Hmm, nej, jag var kanske lite vag.
Exempel (icke baserat på verkliga personer): Mamman och pappan bär båda på flera psykiska åkommor, inte bara sådant som de har själva utan även sådant som finns i släkten och har en risk att finnas i det gemensamma barnet. Det handlar allt som allt om beroendesjukdomar, aspergers syndrom, ADHD, uni- och biopolära sjukdomar, ångestgrundade sjukdomar, benägenhet till psykos. Det har förekommit självmord i släkten till följd av dessa sjukdomar. Farmor har gråstarr. Föräldrarna har inte själva alla dessa sjukdomar men mamma är manodepressiv och har OCD och pappa har aspergers syndrom. De lever fungerande liv men behöver stöd från omvärlden i form av terapi och medicin. De längtar verkligen efter en liten knodd och har ett ordnat liv efter sina förutsättningar: Fast jobb, förstahands-hyresrätt. De är noga med att läsa in sig på livet med barn, de diskuterar på nätet med andra föräldrar, går kurser och grupper vis BVC. Blivande morföräldrar är jätteglada att få barnbarn och vill hjälpa till. De ytliga förutsättningarna är med andra ord bra, men barnet är nästan garanterat att födas med psykisk sjukdom.
Är dessa gener lämpliga att föras vidare?
Anledningen till att jag jag började fundera är för att jag pratade med en vän som har en rätt bred sjudomsbild, själv och i släkten. Vi pratade om barn och han sa med glittrande ögon att han trodde att han skulle bli världens bästa pappa, vilket jag inte tvekar på en sekund - han är världens största, snällaste och tryggaste nallebjörn. Han gillar verkligen barn. Jag frågade lite skämtsamt om det inte var dags att hitta sig en mamma till ungarna då, men då sa han att han inte tänkte skaffa några barn. "Vill inte föra vidare mina skitgener, vill inte utsätta en annan människa för vad jag går igenom". Ett annat par jag känner har inte heller speciellt friska gener men längtar efter ett barn när deras liv är mer stabila.