Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föda barn med dåliga gener

Självklart är det upp till varje individ/par att avgöra om deras sjukdomar är tillräckligt besvärliga för att inte skaffa biologiska barn. Jag kan inte säga var jag personligen skulle dra gränsen, jag vet dock att min milda gräsallergi inte hindrar mig från att skaffa barn.
Generellt är väl något som kräver konstant medicinering, regelbunda sjukhusbesök, assistans i vardagen osv något som jag skulle vilja undvika att ha i mitt barns liv.
Men jag kan även erkänna att jag några gånger tänkt att blivande föräldrar kanske inte är det bästa "avelsmaterialet" men naturen är ju så att ibland går det kanon och ibland inte trots att man gör alla fel eller alla rätt.

Kanske off topic, men dessa saker kan man ju ibland slippa med IVF och analys av embryon. Vilket ju är tillåtet i Sverige.

Jag tycker inte det är OT, jag tycker det är viktigt att veta om man är orolig för allvarliga sjukdomar i släkten. Det är ju en räddning för de som är i den sitsen! Jag visste faktiskt inte att man 'fick' det.

här har ni en sån där som har ärftlig sjukdom(som man dör relativt tidigt av), vet dock inte om jag är bärare än.. Men jag tänker inte adoptera, utan blir det så att jag är bärare så löser vi det på annat håll (IVF, sen hette det nå mer, kommer ej ihåg, finns bara i gbg, eller fosterdiagnostik) Man får inte hur många ivf som helst dock! ett visst antal försök sen får man betala som alla andra..(men i och med det inte är för jag har svårt att bli gravid så hoppas jag att försöken räcker) men man får ju bara för ett barn, resten får man vackert betala som resten ;)

Men jag resonerar som så att det är upp till var och en! men jag personligen vill ej ha ett barn med denna sjukdom...

Jag tycker inte det är OT, jag tycker det är viktigt att veta om man är orolig för allvarliga sjukdomar i släkten. Det är ju en räddning för de som är i den sitsen! Jag visste faktiskt inte att man 'fick' det.

Jo vid allvarliga sjukdomar som t ex CF, Huntingtons (danssjuka) etc så får man göra det. Kallas för PGD om jag inte har helt fel. Jag tycker det är en fantastisk möjlighet och jag vet flera i min bekantskapskrets som har funderat på det eftersom de är anlagsbärare av allvarliga sjukdomar, och då kan de sjuka embryona sorteras bort.
Detta är ju inte okontroversiellt, var går gränsen någonstans? Men en sak som är lite märklig är att det är förbjudet att kolla om embryot har t ex DS, men sedan går det alldeles utmärkt att abortera fostret om det upptäcks med FVP. Det säger något om hur komplext detta är. (nu säger jag inte att vi ska sortera bort embryon med DS, jag illustrerar bara problemet).

Ja det är verkligen märkligt, är det inte egentligen huvudsakligen downs som är anledningen till att man tar fostervattenprov? Kan det bero på att downs inte är en ärftlig sjukdom (?) och att det bara är ärftliga sjukdomar som hanteras med PGD? Men just genom att vissa undersökningar och behandlingar görs möjliga eller är förbjudna så styr ju i praktiken vården redan den fråga vi diskuterar här: var ska gränsen dras och vem ska dra den? Man får nog vara rätt stark som blivande förälder för att orka stå på sig om vården rekommenderar att man aborterar fostret.

Ja, och frågan tangerar ju litegrann; vilket samhälle vill vi ha egentligen? Där inga svaga, känsliga, funktionsnedsatta individer ska få finnas? Om man hårddrar det hela. Ska människor med t ex asperbergers syndrom tvångskastreras? Om man har ett lätt utvecklingsstörning, ska man då inte heller få skaffa barn? Frågan blir lätt absurd. Det kostar ju samhället massor med pengar och därmed dess skattebetalare att bekosta stöd som dessa föräldrar kan behöva och som de har rätt till, enligt mig.
Ingen vill ju ha ett sjukt barn, men det verkar inte som många föräldrar ångrar sina DS-barn.
Jag själv är gravid med mitt andra barn. Jag har tänkt att göra NuPP/KUb test för att se om mitt barn har DS. Och jag har också tänkt att göra abort om det visar sig att barnet har det. Ett extremt svårt beslut som jag brottats med länge. Det är så svåra etiska, moraliska frågor detta. Ibland är inte tekniken direkt nån hjälp.

Ja, det är synd att ev syskonförsök kostar. Så himla dumt när det är samhällsekonomiskt lönsamt med fler IVF-barn.

Jag själv är gravid med mitt andra barn. Jag har tänkt att göra NuPP/KUb test för att se om mitt barn har DS. Och jag har också tänkt att göra abort om det visar sig att barnet har det.

Fast testet visar ju inte om barnet har Down's eller inte. Det visar sannolikheter, om jag inte fattat helt fel (NUPP/Kub fanns inte på min tid, vad jag vet).

Vid vilken grad av sannolikhet skulle du tycka att det var läge att göra fostervattenprov? 1 på 5? 1 på 100? 1 på 477?

Om risken för missfall vid fostervattenprov är högre än risken för Down's?

Fast testet visar ju inte om barnet har Down's eller inte. Det visar sannolikheter, om jag inte fattat helt fel (NUPP/Kub fanns inte på min tid, vad jag vet).

Vid vilken grad av sannolikhet skulle du tycka att det var läge att göra fostervattenprov? 1 på 5? 1 på 100? 1 på 477?

Om risken för missfall vid fostervattenprov är högre än risken för Down's?

Ja, det visar sannolikhet, upp till 1 på 20 000 (vilket om jag räknar rätt blir mindre än 99,9% sannolikhet för att barnet har downs)

Jag tror att vid sannolikhet 1 på 300 för DS så får man komma till en läkare för diskussion. Beslutet är ens eget såklart, men man får ju rådgivning och står inte helt själv inför funderingarna.

Beslutet är ens eget såklart, men man får ju rådgivning och står inte helt själv inför funderingarna.

Nej, det vet jag.

Frågan blir ju svår när man ger sig in i den, som Kattennizze skriver är inte tekniken alltid till hjälp.

Det blir ju också uppenbart att det inte är barn vi vill ha när vi blir (vill bli) gravida, utan vi vill ha barn av en viss sort, så att säga. Barn som vi kan ha vissa förväntningar på. Det låter lite illa, men jag vet inte om det också är illa.

Senast ändrad:

Ja, jag kan lätt erkänna att jag helst vill ha ett friskt barn. Och man skall inte glömma att med Downs följer ju ofta hjärtfel och annat också. Om man inte tänker på de sjukdomar som ofta hänger med Downs så tycker ju inte jag att Downs i sig är så hemskt, men såklart, får jag välja vill jag ha ett barn som växer upp och blir självständigt och slipper dras med Downsstämpeln, eller någon annan stämpel för den delen.

Sedan är det en annan fråga om vi andra kanske har en kromosom för lite, alla med Downs jag träffat är så rara och enkla och glada att jag undrar om inte världen sett bättre ut med bara dem :).

Hmm, nej, jag var kanske lite vag.

Exempel (icke baserat på verkliga personer): Mamman och pappan bär båda på flera psykiska åkommor, inte bara sådant som de har själva utan även sådant som finns i släkten och har en risk att finnas i det gemensamma barnet. Det handlar allt som allt om beroendesjukdomar, aspergers syndrom, ADHD, uni- och biopolära sjukdomar, ångestgrundade sjukdomar, benägenhet till psykos. Det har förekommit självmord i släkten till följd av dessa sjukdomar. Farmor har gråstarr. Föräldrarna har inte själva alla dessa sjukdomar men mamma är manodepressiv och har OCD och pappa har aspergers syndrom. De lever fungerande liv men behöver stöd från omvärlden i form av terapi och medicin. De längtar verkligen efter en liten knodd och har ett ordnat liv efter sina förutsättningar: Fast jobb, förstahands-hyresrätt. De är noga med att läsa in sig på livet med barn, de diskuterar på nätet med andra föräldrar, går kurser och grupper vis BVC. Blivande morföräldrar är jätteglada att få barnbarn och vill hjälpa till. De ytliga förutsättningarna är med andra ord bra, men barnet är nästan garanterat att födas med psykisk sjukdom.

Är dessa gener lämpliga att föras vidare?

Anledningen till att jag jag började fundera är för att jag pratade med en vän som har en rätt bred sjudomsbild, själv och i släkten. Vi pratade om barn och han sa med glittrande ögon att han trodde att han skulle bli världens bästa pappa, vilket jag inte tvekar på en sekund - han är världens största, snällaste och tryggaste nallebjörn. Han gillar verkligen barn. Jag frågade lite skämtsamt om det inte var dags att hitta sig en mamma till ungarna då, men då sa han att han inte tänkte skaffa några barn. "Vill inte föra vidare mina skitgener, vill inte utsätta en annan människa för vad jag går igenom". Ett annat par jag känner har inte heller speciellt friska gener men längtar efter ett barn när deras liv är mer stabila.

Kan du inte ta hand om dig själv fullt ut både psykiskt och fysiskt så nej, fundera ett varv till innan du skaffar barn...

Jo vid allvarliga sjukdomar som t ex CF, Huntingtons (danssjuka) etc så får man göra det. Kallas för PGD om jag inte har helt fel. Jag tycker det är en fantastisk möjlighet och jag vet flera i min bekantskapskrets som har funderat på det eftersom de är anlagsbärare av allvarliga sjukdomar, och då kan de sjuka embryona sorteras bort.
Detta är ju inte okontroversiellt, var går gränsen någonstans? Men en sak som är lite märklig är att det är förbjudet att kolla om embryot har t ex DS, men sedan går det alldeles utmärkt att abortera fostret om det upptäcks med FVP. Det säger något om hur komplext detta är. (nu säger jag inte att vi ska sortera bort embryon med DS, jag illustrerar bara problemet).

Du ser om
Fostret har Downs vid ett fostervattenprov innan v 12. Så sen är det upp till dig efter det.

Gammal tråd...
Men vad innebär ta hand om sig själv fullt ut?
Såna med återkommande depressioner, bipolära etc?

Ja jag kan väl tycka att det inte är för barnets bästa att växa upp med en förälder som går igenom djupa depressioner istället för att vara med på skolavslutning osv.
Är du bipolär och medicinerar tillräckligt för att vara stabil så är det väl inga problem.

Vad är det för skillnad att missa skolavslutning pga depressioner eller influensa?

För att om du är sjuk så kan du gott pallra dig dit ändå om så bara för en stund, drivkraften för ditt barn skall finnas där. Men en deprimerad person kommer alltid att ha ”ursäkter” osvsett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 842
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama