Det du beskriver betecknar jag personligen som panikångest.

Ångest i normaltal känner jag mer är en gnagande oro i magen, en obehagskänsla som paralyserar handlingar och gör att jag blir sittande utan att göra något, trots att jag har hur mycket som helst att ta itu med.
Jo, det är panikångest jag har. Den kan vara mycket kraftig men det är den inte alltid. Ibland är intensiteten lägre.

Att prova att gå en promenad på 30min och ge upp för man blev svettig gör ingen skillnad. Men att gå den där promenaden varje dag i en vecka kommer göra skillnad! Till slut blir du inte svettig. Du kanske möter någon dag nr4 som du byter några ord med? Om hoppet ändå är tappat kan man lika gärna prova detta.. det lär ju inte göra livet sämre?

Varje dag kl 12 :) ta på systrarna elfstrands podd i öronen

Jo, det är panikångest jag har. Den kan vara mycket kraftig men det är den inte alltid. Ibland är intensiteten lägre.

Jag tror du ska fundera över hur ångest (inte panikångest) drabbar. För mig gör det att jag inte kommer ur fåtöljen (vad är meningen med det?), sover dåligt, går runt med gnagande oro i magen och tankar som susar runt i cirkel utan att någonsin komma till ro.

Hur ser ångest ut för dig?

Jag tror du ska fundera över hur ångest (inte panikångest) drabbar. För mig gör det att jag inte kommer ur fåtöljen (vad är meningen med det?), sover dåligt, går runt med gnagande oro i magen och tankar som susar runt i cirkel utan att någonsin komma till ro.

Så skulle jag också definiera ångest, och jag lägger dessutom till rastlöshet för egen del.

Du får sjukt mycket respons på bukefalos iaf, det är oerhört många som bryr sig om dig och svarar i dina trådar:)
Har sett ett fåtal användare få så många svar som du.
Det är konstigt. Och det är inte riskfritt heller.
Att prova att gå en promenad på 30min och ge upp för man blev svettig gör ingen skillnad. Men att gå den där promenaden varje dag i en vecka kommer göra skillnad! Till slut blir du inte svettig. Du kanske möter någon dag nr4 som du byter några ord med? Om hoppet ändå är tappat kan man lika gärna prova detta.. det lär ju inte göra livet sämre?

Varje dag kl 12 :) ta på systrarna elfstrands podd i öronen
Jag har under en period gått promenader. Jag började smått och utökade sedan. Tillslut var jag uppe i över en timme per dag. Men sen tappade jag allt. Skolan tar min energi och allt känns allmänt övermäktigt så jag har inte orkat ta mig i kragen på ett tag.

Jag vet faktiskt inte hur vanlig ångest ser ut.

Har du Musi? Det är en app i mobilen där du lägger in låtar du gillar, kostar inget. Jag använder den jämt! Har spellistor av olika slag. Musi, utan k på slutet :-)
Nej, den hade jag inte hört talas om. Funkar den på datorn? På datorn har jag bra högtalare vilket jag inte har på mobilen.

Det kan vara en skrämmande tanke som drar igång en panikattack eller att jag får syn på en otäck bild eller läser något otäckt.

Nej, absolut inte ångest. Det har du tolkat fel.

För mig är ångest en mycket stark panikartad känsla där jag inte kan andas och jag skakar hysteriskt. Det känns som om jag skulle kunna dö när som helst.
Och då sätter du dig och kör bil till akuten??

Det finns ingen som kan köra mig och måste man så måste man.
Jag lyckades med att köra till psykakuten när jag hade flippat efter att ha blivit hotad till livet. Väl där så var just min förmåga att ändå köra bil det som gjorde att de ansåg att jag klarade mig själv. Jag åkte därifrån med en burk Atarax som jag faktiskt lyckades med att hämta ut på Apoteket. Atarax hjälpte faktiskt.
Numera så kombinerar man inte Atarax med SSRI då det kan ge hjärtarytmi (jo det fick jag, men det är en annan historia).

Spela något instrument kanske?
Det kan man ju öva och bli bättre på.
Jag har i perioder spelat elbas och elorgel som förströelse när jag inte har orkat med komplicerade förberedelser för aktiviteter. Det är ju direkt på.
Jag spelade blockflöjt i ettan och ansågs mycket begåvad. Men jag klarade inte av känslorna som musiken väckte i mig, så jag slutade.
Låter livsfarligt för både dig och dina medtrafikanter. Väldigt olämpligt. Skulle lösa det på något annat sätt, taxi?
Är det kris så skiter jag i om det är olämpligt.

Taxi får man ofta vänta en timme på. Den tiden står jag inte ut med att vänta.

Jag spelade blockflöjt i ettan och ansågs mycket begåvad. Men jag klarade inte av känslorna som musiken väckte i mig, så jag slutade.

Är det kris så skiter jag i om det är olämpligt.

Taxi får man ofta vänta en timme på. Den tiden står jag inte ut med att vänta.
Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag orsakade en allvarlig olycka. Men visst, vi är alla olika med olika samveten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 177
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar