Jag har bara en fobi (eller två). Jag har gått i behandling för den med både kbt och hypnos men dessa har inte lyckats. Förra året blev jag satt i kö för att få emdr. Väntetiden var ett halvår. När väntetiden gått fick jag veta att den som jobbade med detta inte längre gjorde det. Så behandlingen uteblev.
Jag gillar bl.a. Mark Knopfler och Avicii.
Bör inte vårdgarantin se till att du då via öppenpsyk kan få EMDR via någon utomstående?
Jag fick det iag för typ 300 år sedan då inte min öppenpsyk kunde erbjuda det. Så det kostade mig inget extra. Och hjälpte väldigt!
Mitt trauma hämmade ju mig(förutom att jag hade psd och andra diagnoser) i mitt liv innan EMDR.
Och för dig är ju din fobi än mer hämmande iom att den hindrar dig från många vardagliga saker.
I jobbet har jag ofta mött ekipage där en häst som tex skyggat konstant och kastar sig vid en ridhusdörr. Ägaren blir rädd och rider inte vid dörren. Då börjar hästen bli rädd för den platsen med stol och lite värme en ridlärare kan sitta på i ett hörn i andra änden av ridhuset. Då rider ryttaren inte där. Då helt plötsligt blir läktaren läskig och man kan nu bara rida på en yttepyttevolt i mitten.
Och i vissa fall då bara i en gångart iom att i övriga kaosar det och man har undvikit dem. Man kan till slut knappt göra någonting.
Och så sitter ryttaren där på sin pyttevolt i trav och deppar över att den inte kommer starta MSV B i år heller.
Lite så blir ju ditt liv pga din fobi.
Kanske du kan beskriva för vården att ditt liv faktiskt begränsas väldigt av hur du mår. Och att du behöver EMDR.
Plus kanske annat också efter/före det.
Jag förstår att det känns fruktansvärt att vara så ensam. Och det borde ligga i vårdens intresse att hjälpa dig så att du känner dig trygg i att kunna delta i vardagliga event, samtal, lyssna på musik eller se på TV utan att få sådan panikångest.
Jag säger inte att du måste se på TV eller spela musik, umgås med folk du ogillar etc. Men att få så starka reaktioner på vardagliga ting är för mig tells på att de reaktionerna kan provceras fram av annat i vardagen. Och det vill man ju gå till grunden med och släcka ut de triggersarna. Så att du kan få ett mer öppet och tryggt liv.
Alla mediciner har heller inte viktuppgång som biverkning.