Jag har genomgått en npf-utredning. Det var 5 entimmesmöten med en psykolog plus WAIS IV (tror jag det var). Jag fick ingen diagnos, varken autism eller add.

Jag skulle faktiskt be om att få göra om den, och helst med en annan psykolog, för att få en second opinion om inget annat. Nu vet jag visserligen inte hur du betedde dig under den utredningen, men om du t ex maskerade eller inte svarade fullt ärligt på alla frågor så skulle jag inte bli förvånad om resultaten inte blev fullt korrekta. Det händer väl också att man helt sonika inte får nån diagnos om de tycker att man framstår som för välanpassad, eftersom det hör till diagnoskriterierna att ens svårigheter ska vara handikappande. Och så som du beskriver din tillvaro låter för mig som någon med NPF som blivit totalt utbränd, inte en annars neurotypisk människa som "bara" fått en utmattningsdepression.

Men jag lämnar det spåret här. Eftersom du bara verkar ha sett början av inlägget och inte riktigt tagit in resten så tror jag inte att jag har så mycket mer att bidra med i tråden. Jag fattar, A-ordet är något som får många att rygga tillbaka, för de vill inte vara En Sån Där.

Jag skulle faktiskt be om att få göra om den, och helst med en annan psykolog, för att få en second opinion om inget annat. Nu vet jag visserligen inte hur du betedde dig under den utredningen, men om du t ex maskerade eller inte svarade fullt ärligt på alla frågor så skulle jag inte bli förvånad om resultaten inte blev fullt korrekta. Det händer väl också att man helt sonika inte får nån diagnos om de tycker att man framstår som för välanpassad, eftersom det hör till diagnoskriterierna att ens svårigheter ska vara handikappande. Och så som du beskriver din tillvaro låter för mig som någon med NPF som blivit totalt utbränd, inte en annars neurotypisk människa som "bara" fått en utmattningsdepression.

Men jag lämnar det spåret här. Eftersom du bara verkar ha sett början av inlägget och inte riktigt tagit in resten så tror jag inte att jag har så mycket mer att bidra med i tråden. Jag fattar, A-ordet är något som får många att rygga tillbaka, för de vill inte vara En Sån Där.
Jag hade några invändningar på det som stod i utredningen. Jag gick igenom dessa med min ordinarie psykolog som inte trodde det ändrade något. Hon trodde bedömningen var korrekt.

Det fanns en tråd här på buke där folk berättade hur det är att leva med autism. Jag läste den och kände inte igen mig i det folk skrev.

Senast ändrad:
Jag hade några invändningar på det som stod i utredningen. Jag gick igenom dessa med min ordinarie psykolog som inte trodde det ändrade något. Hon trodde bedömningen var korrekt.

Det fanns en tråd här på buke där folk berättade hur det är att leva med autism. Jag läste den och kände inte igen mig i det folk skrev.

Börja med att bena ut hur nedsättningen av de exekutiva funktionerna påverkar dig och försök att vara ärlig med vad som funkar och inte, både inför dig själv och inför psykologen. Ju mer fasad du lägger på desto svårare blir det att hitta rätt hjälp. Förhoppningsvis har psykologen idéer om hur ni kan gå vidare utifrån hur just du fungerar.

Det är ingen här som försöker trycka på dig någon diagnos men jag ser åtminstone två skäl till varför kunskapsbanken kring diagnoser med liknande symptom som du har, är värd att utforska. Utan att syftet för den skullär att trycka in dig eller någon annan i ett fack. Dels för att alla funktionsvariationer är just variationer, där vi alla befinner oss på skalor för olika egenskaper. Det är inte binärt. Det innebär att man kan inspireras av strategier och verktyg som används av personer med en viss diagnos, även om man inte har diagnosen själv. Och dels för att OM det skulle vara så att du skulle bli hjälpt av att utforska detta kunskapsområde, så tappar du tid ju längre du väntar, tid som inte kommer tillbaka.

Boendestöd behöver inte sorteras under LSS/socialpsykiatrin. I den kommun jag jobbar så har även vuxen (missbruk, problem med ekonomin etc) och barn och familj möjlighet att bevilja insats i form av boendestöd.

Vilket är himla bra, för många av våra familjer behöver lite (eller mycket) stöd för att få vardagen att gå ihop. Ibland under längre tid och ibland under kortare tid.

Nu är det garanterat olika från kommun till kommun men sprids ordet kanske fler får möjligheten.

Den första psykologen jag hade ansåg direkt att jag var autistisk. Enligt honom hade jag specialintressen, var lillgammal och tyckte mest om att umgås med äldre personer och så ansåg han att jag borde flytta till lägenhet alternativt ha en förmyndare som sprang efter mig så jag skulle göra rätt saker.

Jag började ifrågasätta min verklighetsuppfattning för jag tyckte ju inte som han. Detta ledde till en stor stress och jag började undra om jag skulle få en psykos.

Boendestöd behöver inte sorteras under LSS/socialpsykiatrin. I den kommun jag jobbar så har även vuxen (missbruk, problem med ekonomin etc) och barn och familj möjlighet att bevilja insats i form av boendestöd.

Vilket är himla bra, för många av våra familjer behöver lite (eller mycket) stöd för att få vardagen att gå ihop. Ibland under längre tid och ibland under kortare tid.

Nu är det garanterat olika från kommun till kommun men sprids ordet kanske fler får möjligheten.
Jag fick reda på att jag som deprimerad kunde ha rätt till boendestöd då jag gick på en depressionsskola. Då hade jag hunnit vara sjuk i ett par år och det var misär hemma.

Jag fick reda på att jag som deprimerad kunde ha rätt till boendestöd då jag gick på en depressionsskola. Då hade jag hunnit vara sjuk i ett par år och det var misär hemma.

Det är ett problem att det ofta är så svårt att få veta vad man faktiskt kan få hjälp med. Det tycker jag är en brist i samhället. Har du resurser (inte bara pengar) så har du ofta också bättre tillgång till samhällets hjälp och det är skevt.

Säker på att det är så att du inte ville känna igen dig? För mycket av det du beskriver är precis så som jag har det och jag har autistiska drag. Det är svårt att få en korrekt diagnos när det finns diagnoser som man inte vill ha, man måste vara väldigt öppen för diagnoserna när dom gör en utredning.

Den första psykologen jag hade ansåg direkt att jag var autistisk. Enligt honom hade jag specialintressen, var lillgammal och tyckte mest om att umgås med äldre personer och så ansåg han att jag borde flytta till lägenhet alternativt ha en förmyndare som sprang efter mig så jag skulle göra rätt saker.

Jag började ifrågasätta min verklighetsuppfattning för jag tyckte ju inte som han. Detta ledde till en stor stress och jag började undra om jag skulle få en psykos.
För att diskutera diagnoser, så är min uppfattning att det är skillnad mellan autism och det som tidigare kallades asperger, även om de finns inom samma diagnosområde.
Lyckades du tala om för den läkaren att du inte höll med honom om den diagnos han satte på dig? Eller mådde du bara dåligt för att det kändes fel?
Jag kan nog hålla med tidigare svar om att en ny utredning, med nya inblandade läkare (eller vad de nu är som utreder?), kunde vara på plats för din del. Kanske kan du få mycket bättre hjälp med en bättre förståelse för hur du fungerar?

För att diskutera diagnoser, så är min uppfattning att det är skillnad mellan autism och det som tidigare kallades asperger, även om de finns inom samma diagnosområde.
Lyckades du tala om för den läkaren att du inte höll med honom om den diagnos han satte på dig? Eller mådde du bara dåligt för att det kändes fel?
Jag kan nog hålla med tidigare svar om att en ny utredning, med nya inblandade läkare (eller vad de nu är som utreder?), kunde vara på plats för din del. Kanske kan du få mycket bättre hjälp med en bättre förståelse för hur du fungerar?
Nej, jag tror inte jag lyckades förmedla att jag inte höll med den psykologen. Jag var i rätt dåligt skick då också.

Jag mådde dåligt för det kändes fel. Han målade upp en verklighet jag inte kände igen mig i.

Det är en psykolog som gör utredningen. WAIS-testet kan det vara en annan person som gör.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 760
Senast: Wille
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 177
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar