Eftersom du har svårt att laga mat och följa recept. Youtube har enorma mängder receptvideos där man följer någon som pedagogiskt går igenom varenda steg så du kan lätt följa med och bara göra samma sak.
Det är din depression som talar men eftersom vi direkt kan stryka, film, böcker, konserter, tv, radio och liknande, de två saker du verkar fått glädje av tidigare är ridning och trädgården. Ridning tycker du inte om längre eftersom du vill tävla och det är svårt/omöjligt i din situation (du blir ingen förebild eller gör något för jorden genom att tävla). Trädgården är en så stor källa för ångest att du funderat på att flytta.
Du vill göra en insatts för planeten, vara en förebild. Bra grund. Hur gör du det rent konkret? Du kan bidra med en liten, eller mycket liten peng, till en organisation som gör något miljömässigt du tycker är rätt. Det kräver inte någon ansträngning eftersom du kan sätta det på autogiro men kan ge dig en eventuell kick att du gör någonting. Någon förebild blir du inte genom det.
Du kan börja leva så miljömässigt du bara kan, blogga om det och därigenom bli en förebild. Fördelen är att du inte behöver umgås direkt med några människor vilket du uppgivit är svårt pga social fobi. Du behöver inte göra det andra föreslår att du ska gör för att känna dig bättre. Jag hatar att gå promenader och vill bita folk som pratar om hur det gör att man mår så bra.
Kan inte tänka mig något värre än vara ute i skogen och lyssna på hoande ugglor eller plocka svamp. Detta med frigörande endorfiner när man tränar har jag aldrig någonsin stött på. När jag tränade så gjorde jag det sammanbitet i vetskapen att jag avskydde varenda minut. Vill du ligga på soffan och ha ångest över allt som går fel i ditt liv och allt du inte orkar med, gör det. Du får ligga och ha ångest i en timme, sedan gå upp och diska en kastrull. Sedan gå och lägga dig igen och ha ångest. Var inte rädd över din ångest, den är något helt naturligt i din situation.
Något som ibland fungerar när det blir akut är att ge kroppen en fysisk chock. Ta en iskall dusch tex. Inte särskilt roligt men när du fokuserar på att du fryser kan det ibland ta bort den värsta udden. Du behöver inte göra något roligt/konstruktivt/måste när ångesten slår till. Vad du behöver är att distrahera dig. Bra om det är något roligt, annars får det bli något icke-roligt.
Att ta sig ur depression och ångest är så långt ifrån något roligt man kan göra och när man accepterar det så har man ofta tagit första steget. Andra steget är att försöka finna glädjen i något igen. Men ytterst, ytterst få går från direkt från depression/ångest till kreativitet och livsglädje.