Flytta långt ensam - någon som gjort det?

helt enkelt klara sig själv eller be om hjälp om man behöver
Så är det. Eller så kan vilt främmande människor erbjuda dig sin hjälp, om det är i en situation där de förstår att du behöver det.

Gör en resa själv; stick iväg en helg eller ett halvår. Till Tranemo eller Sydney. Eller hyr en stuga nånstans då och då. Prova dina vingar och se om de bär.

Gör en resa själv; stick iväg en helg eller ett halvår. Till Tranemo eller Sydney. Eller hyr en stuga nånstans då och då. Prova dina vingar och se om de bär.

Tänkte testa i sommar faktiskt att åka dit näsan pekar och tälta där jag tycker det verkar vara trevligt. Det blir utanför komfortzonen då jag aldrig gjort sånt själv förut.

Jag vill ha ett eget hus någon gång så småningom, men i Stockholms län där jag bor nu kommer jag inte att ha råd, någonsin. Jag kommer nämligen att betala allt själv och det ska helst vara färdigbetalt när jag går i pension om cirka 25 år. Det innebär att jag måste flytta långt härifrån för att ha råd. Dessutom tycker jag att det är för kallt här på vintrarna så en mildare vinter skulle jag ju inte tacka nej till.

Men hur klarar man en sådan flytt helt ensam? Man lämnar ju vänner, bekanta och allt annat som man är delaktig i och under den första tiden i alla fall så är man ju helt utan någon social gemenskap.

Jag har egentligen råd med ett hus i annan del av landet redan nu, men vill minimera lånedelen så jag tänkte spara ett tag till. Jag hänger dock på Hemnet väldigt ofta och är väldigt sugen på något eget nu. Min chef har ju också öppnat för att det skulle kunna vara möjligt för mig att ta jobbet med mig och då behöver jag ju inte fundera på ett nytt jobb på nya orten.

Men är det någon som flyttat långt helt ensam och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur klarar man sig helt själv utan släkt, vänner eller anknytning till orten man flyttar till?

Hur långt ska du flytta? För mildare vildare vintrar ska du flytta utomlands då?

Hur långt ska du flytta? För mildare vildare vintrar ska du flytta utomlands då?

Det har varit en tanke. Nya Zeeland hägrar. Men jag tror det blir för mycket att bita tag i. Så jag får ta något ställe inom landet som är bättre än odlingszon 3, typ Blekinge, norra Skåne eller södra Kalmar län. Så jättestor skillnad är det väl inte, men lite mindre kallt, lite mindre äckelsnö och så kommer våren några veckor tidigare kan man väl förvänta sig.

Jag har flyttat långt - över Atlanten, Jag kände inte en kotte när jag landade och är inte världens mest utåtriktade människa men vi är ju sociala varelser i grunden, så till och med sådana som jag lyckas hitta nya vänner och bygga upp ett socialt liv. Egentligen är det lättare att lära känna nya människor på okänd plats: man är inte begränsad av sina tidigare plats-specifika erfarenheter, så att säga.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 537
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 921
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel