Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har känt de gånger galoppen på ridbanan blivit riktigt samlad att andningen omedelbart blivit hastig och intensiv. han måste springa oerhört fort och långt för att få upp pulsen med slätlöpning. Så där känns det mer skonsamt att galoppera samlat.
Men såklart tror jag inte det räcker med några 15 min om dagen om man ska springa fort/hoppa högt. Tror de behöver grunda hjärta, lungor o skelett tidigt för att klara sådana belastningar. Inte börja ridas vid fyra år, sakta utbildas ochs sedan belastas hårt med något de inte tränats för. Men sen då grunden sitter behövs det inte mycket för att behålla/öka muskelstyrkan.
*knapplån*
Måste återkoppla till det där med variera ridtiden till kvalitén på passet..
Idag var det så sjukt att när jag hade hoppat upp och ridit ett halvt varv i skritt (alltså inte ens "krävt" något av hästen) så fick jag REDAN känslan - "shit, vad bra hästen känns, bäst att hoppa av nu medans det går bra!" slutade med att efter att ha skrittat ca 15 minuter ute i väntan på att ridhuset skulle bli ledigt så gick jag i princip in i ridhuset - ett halvt varv på volt i trav, vardera varv och sen kändes det som att hästen tyckte "men NU har jag väl ändå varit duktig?" och så var jag tvungen att hoppa av..
Ska man utgå ifrån den känslan så förstår jag absolut varför många rider så kort tid och inte kondistränar på banan s a s, det går för bra helt enkelt!
Oops,läckert!Men varför ska man hoppa AV när det går bra?Den fattar inte jag riktigt?
Om jag skulle sitta av direkt då det går "som bäst" och då i förhållande till passet innan.. Då skulle vi inte komma många pinnhål framåt.
För då hästen slipper sina ofta envisa stumma muskler som kommer ur obalanser i vågskålen mellan träning/näringstillförsel, då börjar han dans. och skulle jag inte ta vara på de pass då han kan utnyttja sin kapacitet mer till fullo, då skulle vi stanna på försöksstadiet år efter år..
Springa framåt o hoppa kan ju de flesta utan att vara så välgymnasticerade.
Men de som dessutom gymnasticeras, Hoppar o springer MYCKET bättre än resten!
Går inte att jämföra omvänt med tex hopphäst som plötsligt ska utföra dressyrövningar. Eller travare eller promenadhäst. För de är ju inte fokuserade på samma slags muskelarbete.
-Dynamiskt, mothållande o lösgjort arbete genom HELA hästkroppen.
Springa framåt o hoppa kan ju de flesta utan att vara så välgymnasticerade.
Men de som dessutom gymnasticeras, Hoppar o springer MYCKET bättre än resten!
Hej! Jag skulle bara vilja göra ett litet inlägg här och säga att sedan jag började rida AR så går allt så himla mkt lättare, nu när jag inte behöver titta på klockan när jag rider dressyr för att rida min jävla timme Vet inte vad jag hade fått det ifrån men minst en timme skulle man rida annars var man inte seriös......
Hej! Jag skulle bara vilja göra ett litet inlägg här och säga att sedan jag började rida AR så går allt så himla mkt lättare, nu när jag inte behöver titta på klockan när jag rider dressyr för att rida min jävla timme Vet inte vad jag hade fått det ifrån men minst en timme skulle man rida annars var man inte seriös......