Fler med samma inställning????

Sv: Fler med samma inställning????

..men jag antar att du ändå värmer dem lite innan du kräver arbete (samling) av dem? Med lösgörande övningar osv...

Jag tror ändå inte det är speciellt vanligt att träna på det viset. Jag känner ingen som gör det i alla fall. Det låter inte hälsosamt för hästen varken fysiskt eller psykiskt.

Ja självklart - och jag tror inte direkt på "stretching" under ryttare - dvs rörelser i ytterläge (för leder alltså). Rider nog mycket stillsamt övht.

Alltså.. det Immer skriver ang. att hästen rör sig i hagen finns det ju en liten poäng i. Minst 5 min uppvärmning och en stunds avskrittning bör man ha (dock tror jag att det är lite överdrivet med avskrittning och nedvarvning, har hästarna fräscha muskler och inte tränas så de får mjölksyra tror jag inte de blir stela av att släppas ut i hagen direkt). Sen låter 15 minuter väldigt lite, men kör man enligt "alltid sluta när man nått sitt mål" så betyder väl det att man är väldigt skicklig? ;) Jag personligen är en slowstarter som ibland måste rida längre för att få till det.

Kan någon, som inte specifikt tränat kondition springa 10000meter? Kan någon som inte specifikt tränat styrka lyfta tungt? Hur många hopphästar klarar fysiskt av att göra riktigt samlande dressyrarbete i balans och harmoni?

Man kan inte generalisera och säga att alla som tränar akademiskt gör si eller så. Däremot kanske synen på ett givande dressyrpass skiljer sig lite. För min egen del handlar det mycket om min egen fysiska hälsa - jag klarar inte alltför långa och ansträngande ridpass. I skogen får jag ofta sitta av och gå med hästen, för att avlasta min kropp... Jag tror ändå att vi med korta pass kan bygga upp muskler, både hästen och jag. Att man också tränar allsidigt handlar väl i slutändan om att det är upp till var och en hur "brukbar" häst man vill ha? Jag vill ha en stark, frisk, trygg och pålitlig häst, däremot behöver den inte kunna löpa snabbt och länge... Jag förutsätter att min häst motionerar en hel del i hagen, där han befinner sig en stor del av tiden, med sina kamrater! En vildhäst löptränar inte som vi tränar våra, ändå har de kraft och energi att utföra explosiva, ofta livsavgörande, löpturer...

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger inte att det är fel att inte rida sin häst mer än korta stunder varje dag, det jag reagerat på är påståendet att dessa hästar som tränas 15min/dag 4-5 ggr/vecka utan problem skulle kunna gå en hoppbana på 110-120-höjd. Det låter i mina öron väldigt naivt. (som ju du var inne på i ditt inlägg, man måste träna för sin uppgift)

Att man sedan av ett eller annat skäl inte rider långa pass varje dag är ju upp till var och en, men då får man ta det för vad det är.. (känns som jag skrev lite luddigt, hoppas min tanke går fram....)

KL
Vår häst har aldrig tränats så lite motionsmässigt. Och aldrig varit så bra..
Nu är det mest ridträning. och ridträningen ligger på ett par tre korta pass i veckan på ca 20 min i ridhagen. Däremellan ett par pass med lång skritt, lite smygtrav o uppvärmning i galopp. sedan ett par tre intensiva fullt-ös-galoppintervaller.

Förr har han travat långa pass i vagn varannan dag. Nu ploppar det upp ridmuskler på baken, länden o halsen och rekorden radar upp sig.

Jag tror att då han eventuellt kommer att jobba med mer intensiva dressyrrörelser som pumpar upp pulsen kan vi skippa lite mer av motionspassen.
Galoppjobben tränar idag mjölksyretoleransen och dressyren de långsamma muskelfibrerna. Bra kombination som nu resulterat i ständig rekordsänkning och vinst på travet!:banana:(kanske för att Evis var där o höll tummarna!:D)

Har känt de gånger galoppen på ridbanan blivit riktigt samlad att andningen omedelbart blivit hastig och intensiv. han måste springa oerhört fort och långt för att få upp pulsen med slätlöpning. Så där känns det mer skonsamt att galoppera samlat.

Men såklart tror jag inte det räcker med några 15 min om dagen om man ska springa fort/hoppa högt. Tror de behöver grunda hjärta, lungor o skelett tidigt för att klara sådana belastningar. Inte börja ridas vid fyra år, sakta utbildas ochs sedan belastas hårt med något de inte tränats för. Men sen då grunden sitter behövs det inte mycket för att behålla/öka muskelstyrkan.

Har känt de gånger galoppen på ridbanan blivit riktigt samlad att andningen omedelbart blivit hastig och intensiv. han måste springa oerhört fort och långt för att få upp pulsen med slätlöpning. Så där känns det mer skonsamt att galoppera samlat.

Absolut! Om alternativet är högt tempo och långt kontra samlat och lugnt, då känns det senare alternativet klart skonsammast. Variation lär såklart vara bra eftersom de också behöver bli härdade till det snabba/långa.
Sen tror jag att galopp- och skrittjobb är otroligt bra för travare i travträning för att traven riskerar att bli för ensidig, större risk för stelhet i sidorna och ryggen, snedheter osv när den inte "jobbar igenom" ryggen. Att variera mellan gångarterna borde vara bra för alla hästar, åtminstone att man inte låser sig för mycket vid EN gångart.

Men såklart tror jag inte det räcker med några 15 min om dagen om man ska springa fort/hoppa högt. Tror de behöver grunda hjärta, lungor o skelett tidigt för att klara sådana belastningar. Inte börja ridas vid fyra år, sakta utbildas ochs sedan belastas hårt med något de inte tränats för. Men sen då grunden sitter behövs det inte mycket för att behålla/öka muskelstyrkan.

Precis. 1-2 rena konditionspass per vecka borde vara nog när hästen väl "härdats" och lite mer varierat jobb däremellan. När hästen kan sin sak och har denna grund finns det ju vissa som t ex inte behöver hoppträna sina hopphästar utan bara hoppa på tävlingarna utan att få skador :p och travhästar som inte behöver snabbjobbas mellan starterna utan bara joggas och jobba på andra sätt. Varför slita i onödan liksom?
Jag utgår från att även dressyrryttare tar lugnare pass och inte kör hela registret inom svår dressyr under varje pass..

Tja, då kan man fråga sig vad man ska ha hästen till?!. Det är väl helt klart att ingen häst häst är född till att hoppa en bana med en tyngd på ryggen. Hästar har
förhoppningsvis kondition nog att undkomma rovdjur, detta är hästar födda till, det är lätt att glömma hästens behov och bara tänka på ryttarens behov att komma runt en människobestämnd bana på tidsbestämd tid. Därför har jag inget behov av att "värma upp" hästen, kan det vara så att vi förmänskligar våra hästars behov/ eller ställer krav på dem som är orimliga?? Tävling till häst - på vems villkor är det??

Hej! Jag skulle bara vilja göra ett litet inlägg här och säga att sedan jag började rida AR så går allt så himla mkt lättare, nu när jag inte behöver titta på klockan när jag rider dressyr för att rida min jävla timme:( Vet inte vad jag hade fått det ifrån men minst en timme skulle man rida annars var man inte seriös......:crazy:

Nu rider jag bara och bryr mej inte och när det går bra så slutar jag även om det känns som att jag nyss började. (oftast blir det runt en halvtimme ändå) Men det är ju så skönt att bara rida för ridningens skull inte för klockan.:)

Sen när jag rider i skogen kan jag ju vara ute länge om jag känner för det eller kort om jag inte har så mkt tid. Men det blir ju variation och det tror jag på.

Sen tror jag inte att jag i nuläget i allafall skulle kunna kräva av mina hästar att dom skulle hoppa en 110-120 bana, den tanken skulle aldrig falla mej in.

Men det är ju som min tränare sa i helgen att tyvärr så är den bästa belöningen för hästen att vi sitter av eller åtminstone gör något annat. Det hade ju varit mkt roligare om den bästa belöningen var att göra någonting ännu svårare eller att fortsätta en halvtimme till. Men så fungerar inte hästar och det är väl bara att acceptera det.:banana:

*knapplån*

Hej,

Jag bara vill säga att era hästar i Sverige har det så bra så bra! Oavsett om de bara rids 15 min per dag så får de flesta vara ute resten av tiden. Jag tror att ingen häst "behöver" ridas varje dag så länge de har tillgång till stora rasthagar, och det har de flesta i Sverige.

Jag jobbar i ett stall här nere i Spanien och här går ingen av hästarna ut. Dvs. kommer inte ägaren och rider varje dag, står hästen inne i en box 24h per dygn. (Ibland släpper vi ut dem i smyg på ridbanan så de får springa av sig, men det är max 1h per dag) Flera av ägarna kommer bara på helgerna. Och när de kommer tar de ut den otränade hästen på ett två timmars ridpass i bergsterräng = långa uppförsbackar i gassande sol! En ägare envisas till och med med att ha sin häst oskodd! (hästen är en gammal hopphäst med nedslitna hovar så hon är så öm så att hon inte kan gå på jämn asfalt ens) Den hästen tas också ut i bergen!
Det konstiga är att detta är normalt här nere och ingen reagerar på det.

Så när ni tycker att folk missköter sina hästar i Sverige - så får ni här lite distans till det hela.

/Alkemisten

Jag tränar intensivt i ca 30 min inkl uppvärmning & avskrittning. Rider ut minst 2-3 dagar i veckan i skogen i ca 1½ - 2½ timme i alla 3 gångarter.
Vi busgalopperar utan krav på form, hoppar stockar & diken, har framförallt fruktansvärt roligt tillsammans.
Nu på vintern så hinner jag bara rida ut fre-sön annars är det beckmörkt & kallblodet är mörkrädd :crazy:
Annars rider jag hemma med en bil på tomgång som ljus uppe på gårdsplanen.

*knapplån*

Måste återkoppla till det där med variera ridtiden till kvalitén på passet..
Idag var det så sjukt att när jag hade hoppat upp och ridit ett halvt varv i skritt (alltså inte ens "krävt" något av hästen) så fick jag REDAN känslan - "shit, vad bra hästen känns, bäst att hoppa av nu medans det går bra!" :rofl: slutade med att efter att ha skrittat ca 15 minuter ute i väntan på att ridhuset skulle bli ledigt så gick jag i princip in i ridhuset - ett halvt varv på volt i trav, vardera varv och sen kändes det som att hästen tyckte "men NU har jag väl ändå varit duktig?" och så var jag tvungen att hoppa av.. :rofl:
Ska man utgå ifrån den känslan så förstår jag absolut varför många rider så kort tid och inte kondistränar på banan s a s, det går för bra helt enkelt! ;)

*knapplån*

Måste återkoppla till det där med variera ridtiden till kvalitén på passet..
Idag var det så sjukt att när jag hade hoppat upp och ridit ett halvt varv i skritt (alltså inte ens "krävt" något av hästen) så fick jag REDAN känslan - "shit, vad bra hästen känns, bäst att hoppa av nu medans det går bra!" :rofl: slutade med att efter att ha skrittat ca 15 minuter ute i väntan på att ridhuset skulle bli ledigt så gick jag i princip in i ridhuset - ett halvt varv på volt i trav, vardera varv och sen kändes det som att hästen tyckte "men NU har jag väl ändå varit duktig?" och så var jag tvungen att hoppa av.. :rofl:
Ska man utgå ifrån den känslan så förstår jag absolut varför många rider så kort tid och inte kondistränar på banan s a s, det går för bra helt enkelt! ;)

Oops,läckert!Men varför ska man hoppa AV när det går bra?Den fattar inte jag riktigt?

Oops,läckert!Men varför ska man hoppa AV när det går bra?Den fattar inte jag riktigt?

Det är väl snarare det där med att sluta när det går som bäst, eller sluta när man uppnått sitt mål för dagen. Eftersom kvalitén lätt sjunker om man bara fortsätter och kräver mer... Särskilt under inlärningsprocesser känns det viktigt att sluta i tid så hästen hinner smälta det den lärt sig, vanlig inlärningspsykologi - lite ofta med chans att smälta emellan är bättre än ett långt pass. Men man behöver ju inte sluta för dagen, man kan ju göra något annat emellan (rida ut en sväng t ex) och sen komma tillbaka och fortsätta en stund, eller träna två gånger samma dag.
För min del vill jag hålla träningen så kvalitativ och positiv som möjligt, och eftersom han var så himla trevlig att rida idag så tyder det på att jag ridit precis lagom förra gången, det märks direkt när man tragglat! :p
Men som sagt, tror det beror otroligt mycket på dagsformen och hur skärpt jag själv är, vissa pass blir längre för att det tar längre tid för mig att känna mig nöjd för dagen.

Om jag skulle sitta av direkt då det går "som bäst" och då i förhållande till passet innan.. Då skulle vi inte komma många pinnhål framåt.

För då hästen slipper sina ofta envisa stumma muskler som kommer ur obalanser i vågskålen mellan träning/näringstillförsel, då börjar han dans. och skulle jag inte ta vara på de pass då han kan utnyttja sin kapacitet mer till fullo, då skulle vi stanna på försöksstadiet år efter år..

Brukar försöka ta det en vända längre då hästen verkar vara i sin bästa form och det går lätt. Inte kräva då det går tungt o jobba på ur den mindre goda känslan.

Då musklerna tillåter full rörlighet och hästen verkar finna rätt läge utan en massa teknik o uppvärmning, då passar jag på att göra de saker han inte har smidighet o styrka till annars.

För jag tycker det finns två huvudproblem i ridningen (o träning över lag. (hrm.. bland många fler..balans, taktkänsla o annat..) lösgjordhet o styrka. Styrkan kan vara STOOR men inte kunna utnyttjas pga inskränkt lösgjordhet.
och då det släpper i rörlighet och styrkan kommer till sin rätt, då hoppar ju kapaciteten upp många snäpp. och då är det väl bara att ta vara på det och gymnasticera till den andra gränsen: Styrkan.

Men det finns ju lealösa hästar som saknar styrka oxå.. Båda ingredienserna bör väl ligga i nivå med varandra.
En svag häst kan väl vara hjälpt av lite mer stadga i form av mindre bra lösgjordhet. Om inte ryttaren är superstabil o kan hjälpa upp det.

O en häst som tränas i dressyr för att uppnå båda kriterierna, de borde väl vara ganska väl förberedda för alla andra typer av kroppsarbete.

Går inte att jämföra omvänt med tex hopphäst som plötsligt ska utföra dressyrövningar. Eller travare eller promenadhäst. För de är ju inte fokuserade på samma slags muskelarbete.
-Dynamiskt, mothållande o lösgjort arbete genom HELA hästkroppen.

Springa framåt o hoppa kan ju de flesta utan att vara så välgymnasticerade.
Men de som dessutom gymnasticeras, Hoppar o springer MYCKET bättre än resten!

Om jag skulle sitta av direkt då det går "som bäst" och då i förhållande till passet innan.. Då skulle vi inte komma många pinnhål framåt.

För då hästen slipper sina ofta envisa stumma muskler som kommer ur obalanser i vågskålen mellan träning/näringstillförsel, då börjar han dans. och skulle jag inte ta vara på de pass då han kan utnyttja sin kapacitet mer till fullo, då skulle vi stanna på försöksstadiet år efter år..

Kanske ska förtydliga att jag inte heller till fullo följer det mottot, men att jag förstår principen och tycker den verkar bra, men sen bör ju målet för dagen vara satt som ett rimligt mål - inte för lätt men rimligt att klara :p Är det en skräpdag däremot lutar det mer åt "sluta när det går som bäst" dvs försöka ta sig igenom grovjobbet för att åtminstone få LITE kvalitet för dagen, men sen inte traggla vidare i evigheter när man väl nått dit utan sluta medans det går bra. Sen kan det såklart vara bra att rida på vågen EN STUND (dvs med måtta) även när det går ovanligt bra för att befästa den positiva känslan i häst och ryttare. Men nu menar jag när det går ovanligt bra, för att inte trötta ut hästen och för att belöna, snarare än om den går lika bra som vanligt, visst måste man få pusha på gränserna.
Sen kan det ju ibland räcka med att ta en tankepaus under själva ridpasset som belöning om man *måste* träna lite mer men ändå vill belöna hästen. För mig funkar inte det eftersom stillastående vila är ett övningsmoment i sig :rofl: och just nu aktar jag mig för att sätta upp specifika mål med risk för att det blir ett skräppass där man ändå inte uppnår målet, utan "målet" är helt enkelt att hästen ska kännas stabil, styrbar, avslappnad, i balans (vilket innefattar viss samling) och hyfsat rakriktad, ibland behöver jag traggla länge på detta men ibland funkar det direkt, känns det bra direkt så blir det väldigt lite trav eftersom jag inte vill pusha på för mycket när det redan känns bra :p kan leka lite med svag skänkelvikning/antydan till öppna eller sluta i det läget, och slutar inte alltid passet då utan kan skritta lite på långa tyglar emellan. Men man känner ganska tydligt på hästen när den är less eller när det riskerar att bli sämre om man fortsätter.

Japp, allsidig träning är kanon!

Senast ändrad:

Går inte att jämföra omvänt med tex hopphäst som plötsligt ska utföra dressyrövningar. Eller travare eller promenadhäst. För de är ju inte fokuserade på samma slags muskelarbete.
-Dynamiskt, mothållande o lösgjort arbete genom HELA hästkroppen.

De allra flesta hopphästar tränas ju iofs mer på marken än över hinder, så i mina ögon är även hopphästar tränade på "-Dynamiskt, mothållande o lösgjort arbete genom HELA hästkroppen". Det är mellan hindren man vinner klassen, inte över...;)

Hej! Jag skulle bara vilja göra ett litet inlägg här och säga att sedan jag började rida AR så går allt så himla mkt lättare, nu när jag inte behöver titta på klockan när jag rider dressyr för att rida min jävla timme:( Vet inte vad jag hade fått det ifrån men minst en timme skulle man rida annars var man inte seriös......:crazy:

Känner igen mig precis.

För att inte tala om att, man måste ju rida minst en timme, för att inte tala om att man måste rida alla gångarter, för att ha ridit ett helt igenom seriöst pass. :rofl::rofl::rofl:

O jag som inte brukar rida mer än max 45 min när jag rider markarbete/dressyr, och då är det inkl uppvärmning och avskrittning

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar