Fler med samma inställning????

Sv: Fler med samma inställning????

De allra flesta hopphästar tränas ju iofs mer på marken än över hinder, så i mina ögon är även hopphästar tränade på "-Dynamiskt, mothållande o lösgjort arbete genom HELA hästkroppen". Det är mellan hindren man vinner klassen, inte över...
Ja, jag menar ju det, att de hästar som gymnasticeras MELLAN hindren, alltså dressyrrids torde hoppa bättre.

För det finns ju en hel drös hästar med dressyrointresserade ryttare, de kan hoppa hyfsat bra och ta sig runt en bana i hög fart, men ser gräsliga ut i kroppen o formen.
Med finare rörelser o muskling på marken borde de klara högre höjder/klasser o hoppa mer ekonomiskt. Iaf vara trevligare att rida o manövrera.

För att inte tala om att, man måste ju rida minst en timme, för att inte tala om att man måste rida alla gångarter, för att ha ridit ett helt igenom seriöst pass.
Oh no, igår tränade vi bara på att skritta med så små steg som möjligt.
Myrsteg och skolor.. Och sedan några korta bitar i saktasakta-trav ur pytteskrittstegen.
Och så underbar hästen kändes i slutet. Tog en spontan suberdubergaloppfattning som gjorde matte lycklig för resten av dagen! :love::banana:
Tur man är lycklig för lite! Livet är ju så kort! :)

Hej! Jag skulle bara vilja göra ett litet inlägg här och säga att sedan jag började rida AR så går allt så himla mkt lättare, nu när jag inte behöver titta på klockan när jag rider dressyr för att rida min jävla timme:( Vet inte vad jag hade fått det ifrån men minst en timme skulle man rida annars var man inte seriös......:crazy:

KL och
Oj oj. Kan inte annat än småskratta lite över hur mkt fördomar folk har (japp - uppenbarligen även AR ryttare verkar det som :angel:)

Tänk, jag rider klassisk dressyr och känner inte EN enda person, bland seriösa tävlingsryttare, hobby ryttare OCH/ELLER tränare/domare, som rider efter exakta minuter och i alla gångarter alla pass.
Min tränare (dressyrdomare) kan rida sin häst 20 minuter ibland, och 40 ibland, och sällan mer än 45. samt alla de tränare jag haft innan det, har alltid nogsamt påpekat hur det inte är tiden utan man slutar när det känns bra, när man uppnått ett mål för dagen, osv osv.

själv "kunde" jag denna princip redan innan jag red för tränare som påpekade det. ;)

Känner igen mig precis.

För att inte tala om att, man måste ju rida minst en timme, för att inte tala om att man måste rida alla gångarter, för att ha ridit ett helt igenom seriöst pass. :rofl::rofl::rofl:

Haha, just det där med att man MÅSTE rida alla gångarter för att det ska räknas som ett pass känner jag igen! :rofl: sitter fortfarande kvar lite i mitt huvud, för jag klassar det som halv-vilodag när det ska fokuseras enbart på skritten, och ibland tror jag folk tycker det är knasigt att man inte övar på galoppen (som ju travarna kan behöva öva mycket på) :p

Oh no, igår tränade vi bara på att skritta med så små steg som möjligt.
Myrsteg och skolor.. Och sedan några korta bitar i saktasakta-trav ur pytteskrittstegen.
Och så underbar hästen kändes i slutet. Tog en spontan suberdubergaloppfattning som gjorde matte lycklig för resten av dagen! :love::banana:
Tur man är lycklig för lite! Livet är ju så kort! :)

Skumt, det gjorde jag också igår! :) inte BARA för jag övade lite trav också efteråt med samma tankesätt, så korta steg som möjligt men försöka hitta balansen utan för mycket hjälp.
Blev så himla imponerad av kusen, det blev nästan skolskritt efter ett tag, och tidigare har jag övat massor på att försöka få ner tempot i skritten men bara lyckats få 3-4 steg sakta och sen har hästen känt sig tvungen att bränna iväg i sitt normaltempo :p

Jo visst är det så allt. Jag var i vintras i Portugal och råkade snubbla över en ridskkola på landsbygden alltså inget flott ridcenter. Och fy farao hur dom hade det där.:cry:

Jomenvisst så är det ju.
Och det sitter ju i skallen ännu så jag kan ju ibland känna att men jag har väl inte ridit ordentligt nu när jag bara har jobbat hästen i skritt. Men en annan dag är vi ju ute och rider i skogen och galopperar långa sträckor, och en annan dag tränar vi skolor i trav....så det blir ju variation ändå. Men det är svårt att lära gamla hundar sitta men jag är på god väg.:)

Ok, men jag har ridit i 40 år och under den tiden har jag då aldrig sett någon som klivit av hästen bara för att den går bra, skrittat en stund, javisst och det är ju också en form av belöning. Men mitt beteende har varit så inrotat och jag har inte tyckt att dressyren varit så där värst kul (15 år tillbaka och tidigare) så då kollade jag klockan med jämna mellanrum för att se om det var legalt att sluta :rofl:

Men det är ju skönt att höra att det inte är så numera, vi blir väl klokare med åren inom alla dicipliner såklart. Framförallt så lär vi oss mer och mer hur en häst egentligen fungerar.

Ok, men jag har ridit i 40 år och under den tiden har jag då aldrig sett någon som klivit av hästen bara för att den går bra, skrittat en stund, javisst och det är ju också en form av belöning. Men mitt beteende har varit så inrotat och jag har inte tyckt att dressyren varit så där värst kul (15 år tillbaka och tidigare) så då kollade jag klockan med jämna mellanrum för att se om det var legalt att sluta :rofl:

Men det är ju skönt att höra att det inte är så numera, vi blir väl klokare med åren inom alla dicipliner såklart. Framförallt så lär vi oss mer och mer hur en häst egentligen fungerar.

Nä, jag fattar. i.o.f så har du väl rätt till en viss gräns, jag känner nog ingen som skulle avslutat passet och bara skrittat på ridbanan, däremot det där med tiden känner jag som sagt inte alls igen.
men det var nog lite mer konservativt för 30 år sen kan jag tänka :D
:bow:

Tänk, jag rider klassisk dressyr och känner inte EN enda person, bland seriösa tävlingsryttare, hobby ryttare OCH/ELLER tränare/domare, som rider efter exakta minuter och i alla gångarter alla pass.

Ja, det är nog bara vissa som har den inställningen, men dom finns, jag lovar! ;) säkert inom fler discipliner. Att inte rida alla gångarter har jag iofs inte varit med om, mer än om någon tagit en skrittur som "vila". Men det finns säkert såna också (uppenbarligen) :p

Detta med att rida en viss tid är väl sprunget ur ridskoleridningen? Där man har ett upplägg planerat på tid och inte på behov eftersom passen skall anpassas efter upp till 10 ekipage. Ridskoleupplägget blir en norm som lägger sig fast i ryggraden och så fortsätter man så fast man rider privat och/eller själv. De flesta ryttare har ju också börjat sin ridkarriär på ridskolan.

Det är ju lite så även på privata pass, att man köper sig 45 minuter av tränaren och då ska man ha gjort si och så mycket under den tiden, oavsett om det går bra eller ej.

Kan ju ibland vara så att man får mer för pengarna om man avslutar tidigare.:idea:

Ja så är det nog.
Första gången jag var på en clinic i Akademisk ridning så tyckte jag att det var rena ockret att bara få rida i 15-20 minuter och betala fullt pris. Men nu kan jag tänka i lite andra banor och se det så som du säger att man kan ju få ut så mycket mer av en sådan lektion än om man absolut ska nöta på i tex 45 min bara för att man har betalat för det och sen kanske hästen ledsnade för 10 min sedan och i själva verket inte alls går så himla bra just när man slutar.

Ja det krävs nog en del av både ryttare och instruktörer för att kunna tänka om och vara lite mer flexibla.

knapplån!
Lite reflektioner bara :o

Själv har jag efter flera års AR-ridning gått tillbaka lite till mer klassisk ridning. I synnerhet när jag rider unghästar.
Att inte kunna använda alla gångarter i skolning begränsar möjligheterna på ngt sätt. Dessutom upplever jag att jag själv blir mycket smidigare, följsammare ju mer jag exempelvis galopperar. :idea: Ju mer man använder en gångart desto bättre känsla för det får man tror jag.

En häst som har en bra kondition, är piggare, finare i kroppen och på ngt sätt mer alert.

Mkt av AR filosofin är bra och jag använder det fortfarande, men tränar också kondition på ridbana och ute. Helst i galopp.
Har blivit lite inspirerad av hopphästarna som under sina träningar galopperar grymt mkt. Ser heller aldrig några bukiga överviktiga hästar ens i lättar hoppklasser, ngt de flesta AR hästar som jag stötte på hade tendens till (inkl min egen). Varför är det så?

OBS! jag vet att det finns undantag givetvis och detta är enbart mina reflektioner,baserat på några års regelbunden AR-träning.

Lite åt det hållet går mina funderingar oxå....

Min ena häst reds AR 2 ggr/vecka (inte av mig, men min medryttare) och jag tränade/tävlade i hoppning samt red MKT i skogen (rider hellre i skogen än på ridbanan). Mkt galopp, eftersom det är i galopp hästen tävlar hoppning, och trav sliter mkt mer på hästen än övriga gångarter.

Min häst var jättefint musklad, och i perfekt hull, alert och uppmärksam. (Efter hästen började ridas AR fick vi mkt finare rumpa på den, innan var den lite omusklad i förhållande till resten av kroppen)

De hästar jag sett som ENBART tränats i AR är (enligt mig iaf) broilers fram och bak och med en bukig hängmatta däremellan (visserligen välmusklade ryggar, men ser ändå väldigt svankryggiga ut), inte lika smidiga som min (visst, mjuka o fina i rörelser i skritt, men klarade inta av att utföra dessa rörelser i trav, vilket min utan problem gjorde). Dessutom tyckte jag att dessa hästar inte hade samma "gnista" när de arbetade.... Vet att det skiljer väldigt mkt mellan individer, men enligt mig är det fel när en häst ser uttråkad ut under arbete...

Jag menar absolut INTE att AR är fel, så detta ska absolut inte ses som något påhopp mot er som utövar detta, vill bara ge min syn på det jag sett (och egentligen borde jag besöka någon AR-träning för att se fler ekipage o kunna få en mer rättvisande bild (?) av AR-ridningen, jag vet....)

Själv försöker jag så att säga plocka "russinen ur kakan", min ridning ska nog ses som en blandning mellan engelsk, western och till viss del även AR... Tar de bitar jag tycker passar min inställning till ridning, och har på så sätt lyckats komma längre i min ridning än vad jag hade när jag enbart tränade engelskt.

De flesta som rider och tränar enligt AR rider mycket i skogen, klättrar, galopperar, hoppar osv också med sina hästar så de får en allsidig träning. Jag känner faktiskt ingen som bara sitter på ridbana varje gång och tränar dressyr. Alla hästar behöver allsidig träning, det är självklart. Man kan träna dressyr bra ute i skogen också. Att rida AR innebär inte att bara träna på bana. Samma ridning tar man med sig i allt arbete med hästen.

Min nuvarande kuse kan jag erkänna är lite väl knubbig :angel: går på fri tillgång på ensilage och innan dess ca 12-13kg hö/dag och lite kraftfoder utöver det. Kallblodstravare som är slutmätt som ponny :p Den rids inte "ren" AR utan bara AR-inspirerat men jag har inte ens kommit till galoppen än, pga min egen feghet mestadels för annars hade jag också gärna galopperat mycket men "fritt" för att vänja in vid själva gångarten. Men den är ändå väldigt smidig och låser sig inte i traven som annars är rätt lätt hänt, är lika smidig och rörlig i traven och jag kan göra i princip samma rörelser i trav som i skritt. Hade pållen INTE fått himla mycket grovfoder tror jag dressyrriddningen med lite AR-inriktning hade räckt för att hålla i trim.

Det är så mycket man får se till, konditionsträning ger ett slankare intryck, men samtidigt tyder ju fettöverskott på att hästen får just - fett. Precis som att vi människor lite beroende på ämnesomsättning och vardagsmotion kan hålla oss i trim utan att konditionsträna fast med rätt diet, så lär ju även hästarna kunna det om de inte får för mycket energi/fett i maten.
Själv tycker jag att de hellre får vara för knubbiga än för magra, särskilt nu när det börjar bli kallt. Den andra pållen har lätt för att bli mager och är i precis lagom hull nu trots att den tränas mycket mindre.

Har sett "AR" hästar som då ryttaren sa att de ridit ut, jobbat på blank stång och utnyttjat energin som utemiljön gav till att fila på skolgalopp o tramp etc.

Det var flera hästar som hade extremt stora magar, jag som mest såg travare då kunde inte begripa hur en häst som tränades och inte var dräktig kunde ha en sån gigantisk mage.. Men de reds som sagt bara strikt "AR"
Enorma bakdelar, bulliga åt alla håll o kanter, men spända ryggar och framdelar.
OBS säger inte att andra gör så, bara att det förekommer.

Känner nu att jag oxå vill träna mer åt det varierade hållet. jobba med alla gångarter, men mest det som stärker skonsammast. Uppleva både misslyckade och lyckade försök för att hitta känslan för det rätta.

Kunna identifiera en dålig galopp direkt för att jag känt på galoppen regelbundet. Så man inte lurar sig själv till att tro att det är bra då man förberett sig läänge läänge i skritt o trav, och sedan blir överlycklig bara för att det blir galopp då man provar det ett par steg.
Hästen går inte sönder av lite variation, bara man lär sig känna igen och upprepa de rätta lägena oftare o oftare.

..Sedan finns ju ridhästarna i ridhus överallt som får fem kg hö och fem kg kraftfoder (hm.. ca), i stället för att motionera ihop magarna.
De blir "för tjocka" av hö så man fyller upp med kraftfoder för att få tillbaka den energi man förlorar genom att inte motionera hästarna ordentligt.

Jag rider enligt AR och tränar konditionen genom skogsturer, både lugna och mer snabba. Märker att min häst blir bättre även på ridbanan med kondition.

Man kan ju även träna AR på vägarna, kring träden, i skogen eller vad som. För mig är AR mest ett förhållningssätt kring hästens form och skolning.

OA

Instämmer!!

Ser också AR som ett förhållningssätt som genomsyrar hela vår ridning, varesig vi är i skogen, hoppar eller dressyrar.
Mer att dressyren är till för ekipaget, på hästens villkor.
Leta harmonin och fråga sig varför det går som det gör, nog så svårt :)

En häst som har en bra kondition, är piggare, finare i kroppen och på ngt sätt mer alert.

Visst är det så. Men man kan ju kombinera AR-träning i skritt på ridbanan med skogsridning i alla gångarter. Så gör jag, och mina hästar är då väldigt pigga och alerta och i lagom hull.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar