Sv: Fler med samma inställning????
*kl*
Ser att min gamla tråd vaknat till liv igen.
Har ögnat igenom lite snabbt bara vad som skrivits i slutet, och kan väl inflika mina åsikter igen.
1, De flesta AR-hästar jag sett (har iofs inte träffat på överdrivet många) har dåliga ryggmuskler (väldigt svankryggiga) och hängbuk. Detta i kombination med broiler-framdel och lika kraftiga bakdelar. (Har sett mest hbl). Jag har uppfattat detta mer som att hästarna inte jobbar som de ska med ryggen än som rent fläsk, men det är ju synd att påstå att de (i mina ögon) varit i normalhull. Om man ska bygga muskler på en häst för hästens skull, borde inte ryggen vara högprioriterad då??
2, Leder borde ju slitas mer under dessa korta pass, då det krävs mer intensivt arbete av en ännu inte uppvärmd häst. (självklart beroende på vilken nivå vi pratar om inom AR). På en varm sommardag kan jag hålla med om att det inte krävs lika lång uppvärmning, men mitt i vintern? Hur som helst så måste ju hästen använda sina leder när den skall vinkla in bakbenen under sig och bära mer tyngd där, och visst sjutton sliter väl det?
3, Allsidighet är viktig i all typ av ridning, tror fortfarande bestämt att det inte finns någon häst som, om den själv fick välja, skulle föredra korta arbetspass på en ridbana 4-5ggr/vecka (och stå övrig tid) framför att iaf då och då komma ut på skogsturer och se något annat än ridbanans staket och grus.