Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja (som svar på det första fetstilade). det handlar det bland annat om. I intervaller, och längre sträckor. Det är det som tränar hjärta och lungor och styrka = konditionsträning.
Nej, (som svar på det andra fetstilade): det är inte det som är konditions träning, det kallas för uppvärming.
NEJ- INTE RENT ÖVERLAG. Det är din egen generalisering och antagande. Självklart förutsätter även konditionsträning att hästen arbetar i en väl balanserad och avvägd form? ser du framför dig slätlöp i sjuttio knyck eller? Du drar otroligt många slutsatser som är oförståerliga, och baserar alltför mycket av dina påståenden på just dina egna individer. I alla diskussioner blandar du tex. in stress i ekvationen, för att, som du redogjort för, dina egna hästar är stressiga av sig. Det blir helt missledande att dra slutsatser utifrån enbart ett par sådana individer. Alla hästar, långt därifrån fungerar likadant som dina.
Migo:
vem har sagt att det inte finns gott om omusklade hopp och dressyrhästar?
Man behöver inte se världen i svart eller vitt för att man debatterar ngt eller kommer med ett påstående : )
Och jag antar ATT man kräver god form på hästen i allt arbete, inklusive konditionsarbetet! Det du kallar för konditionsarbete kallar jag för avslappningsjogging inför arbete (för att göra av med överskottsenergi som hästen kan ha byggt upp) Eller som min tränare brukar kalla det, "ett kort urladdningspass innan allvaret tar vid" Hade en häst som fick börja sina ridpass (efter sedvanlig framskrittning) med att galoppera ett par minuter i lågt tempo och låg form för att kunna slappna av (mest i skallen) under resten av ridpasset. Denna häst gick nationella medelsvåra hoppklasser samt tävlades senare upp till LA-dressyr, men utan avslappningsjoggingen i galopp så var han som en spänd stålfjäder att sitta på.
Varför skulle det ena "sakta, bäriga" vara konditionsträning men inte det andra?
Samling har över huvud taget inte nämnts när vi pratar konditions träning, utom av dig. Balans och bärighet däremot.
För mig är det just balans och bärighet som är samling.
Ang lederna, även om hästen använder sin kropp korrekt och använder musklerna i bakdelen kommer lederna alltid att belastas.
Iaf så länge de har benen i marken, det finns leder i bakbenen också och även om man förflyttar vikt bakåt är det MÅNGA kilos belastning på ett framben när hästen sätter benet i marken.
Ser inte hur hästen arbetar under den övning du beskriver, då du använder den enbart i avslappnande/gymnastiserande syfte för att minska stress och bråk som du skriver. Det är omöjligt att bli både övertränad och få mjölksyra under sånt arbete, så det behöver du inte oroa dig för.
När man talar om träning talar man först och främst om styrka uthållighet och teknik. Teknik är oftast är det främsta eftersom det gör att muskler används på rätt sätt och på så sätt undviks att bli onödigt trötta. Man talar ofta om aerob och anaerob träning. Aerob träning är när man sparar på krafter för att klara t.ex. ett längre arbete och anaerob är när man kör max från början och därför bara klarar kortare distanser och tid. (ex ett löp lopp - trav/galopp).
Samling har över huvud taget inte nämnts när vi pratar konditions träning, utom av dig. Balans och bärighet däremot. De är en nödvändighet och en förutsättning för att musklerna som sagt skall ansträngas korrekt, och formen stärkas.
Sträckor där man jobbar högintensivt behöver inte vara långa i konditions träning. Oftast sker det i form av intervall träning, dvs med täta frekventa vilopauser emellan tex jogg intervaller, precis som Boccia redogjort för. Inte heller är det farten som avgör, så skyffel effekten du tänker på ser jag inte som relevant i det hela. En förutsättning för att det skall kallas konditions ridning är att det som sagt sker i en för kroppen ändamålsenlig form, då du vill stärka ändamålsenlig muskulatur, inte bara ökad blodgenomströmning/intensitet hjärta-lungor.
Du har inte fått ngra påhopp, däremot ställer jag mig kritisk till vissa påståenden du gör då du gör antaganden och rinner iväg på saker som ingen nämnt utan det är du själv som är inne på spår som samling här. Det blir oerhört svårt att diskutera i och med att du plockar upp spår som inte nämnts, och sen presenterar som att det HAR nämnts. Kanske därför jag tappar tålamodet och framstår som att jag fräser i.
Det som spelar roll är väl inte i vilket syfte det utförs utan vilken effekt det faktiskt får på hästen?
Att man har som mål att en häst ska gå avspänd och i lungt tempo (inte såsigt eller oengagerat för det) kan knappast vara en paradox till konditionsträning.
Ja. Och så finns det träning där man förbättrar konditionen helt enkelt. Konditionsträning är uppenbarligen olika beroende på hur skicklig man är och vad man har för syfte. Träningen är densamma oavsett - det du beskriver här.
Skyffel-effekt?
Ja, och nu innan vi släpper den här diskussionen som jag inte förstår vad du hakat upp dig på (jag har framfört en åsikt/uppfattning som inte på något sätt motsägs av det ni skriver, däremot verkar åsikten/uppfattningen misstolkas och diskussionen blir för min del rätt meningslös).
Blir lite meningslöst när du som du uttrycker dig i skrift, är stensäker på din sak utan att ha verkat träna på det sättet som beskrivs särskilt ofta och likväl bildat dig väldigt specifika åsikter. Men vi släpper det eftersom du verkar uppfatta mina kommentarer på fel sätt och verkar ta det som personligt!
Ja självklart är det en grad av samling. Fast T får det att låta som om man försöker hoppa runt på en känguru när man konditions tränar, - dvs att den skulle vara så otroligt samlad på bakdelen att det inte går att rida framåt i lite tempo utan att den då tappar "samlingen" ramlar på näsan.
Ett starkt ben är ett stabilt ben, muskler gör att lederna inte behöver påfrestas då musklerna sätter stopp för extrema rörelser.
Lederna påverkas och mår bäst av en hästkropp i balans. Sen är det farten som dödar, vilket tex Arhästar som oftast arbetas i skritt/lugn trav är ett bra exempel på.