Fler med samma inställning????

Sv: Fler med samma inställning????

Av ngn anledning syns inte dina bilder, men oavsett så självklart fett :rofl:

skämt åsido: din häst är en av de ekipage jag hade i åtanke när jag sa att jag hade sett ett fåtal väldigt fina trevliga på Buke.

Alltså, inte för att vara tskig men den hästen är FET. Jag såg nån film du la ut för länge sen när ni åkter runt i ett ridhus. Hela pållen DALLRADE av fetman.
Men den är söt i varj efall:love:

Normalt ser min häst ut att vara tjockare under vintern, eftersom hon har så otroligt mycket päls, hon är ju inte kallblod för intet :cool:
Trots det känner man revbenen tydligt.

Filmen du såg var från november 2006, och då var hon fet. Så fet att hon fick fång ett halvår senare, i samband med foderbyte. Sedan dess är hon nedbantad ordentligt, jag tror hon gick ner bortemot 100 kilo under sommaren/hösten.

Immer

Senast ändrad:

Mackan, Jag bugar & tackar :bow:

Man gör så gott man kan.
Skämt å sido, bra foder & varierad ridning i kuperad terräng. Sliter inte på fyrkantspåret i onödan.

Ja (som svar på det första fetstilade). det handlar det bland annat om. I intervaller, och längre sträckor. Det är det som tränar hjärta och lungor och styrka = konditionsträning.

Nej, (som svar på det andra fetstilade): det är inte det som är konditions träning, det kallas för uppvärming.

Varför skulle det ena "sakta, bäriga" vara konditionsträning men inte det andra?

NEJ- INTE RENT ÖVERLAG. Det är din egen generalisering och antagande. Självklart förutsätter även konditionsträning att hästen arbetar i en väl balanserad och avvägd form? ser du framför dig slätlöp i sjuttio knyck eller? :confused: Du drar otroligt många slutsatser som är oförståerliga, och baserar alltför mycket av dina påståenden på just dina egna individer. I alla diskussioner blandar du tex. in stress i ekvationen, för att, som du redogjort för, dina egna hästar är stressiga av sig. Det blir helt missledande att dra slutsatser utifrån enbart ett par sådana individer. Alla hästar, långt därifrån fungerar likadant som dina.

Migo:
vem har sagt att det inte finns gott om omusklade hopp och dressyrhästar?
Man behöver inte se världen i svart eller vitt för att man debatterar ngt eller kommer med ett påstående : )

Men SJÄLVKLART måste jag gå utifrån egna erfarenheter. Skulle det låta mer seriöst om jag utgick enbart från böcker?
Sen att många har helt olika erfarenheter, olika syn på vad som är idealet, olika mål osv - är inte det rätt självklart på ett sånt här forum? :confused:

Jag ser inte framför mig ett släplöp i 70 knyck, för den skulle ser jag inte heller att en häst skulle kunna gå i SAMLAD form såpass långa sträckor som det verkar vara frågan om i den konditionsträning du syftar på. En form som inte är bogtung - ja, och det finns säkert undantag, starka vältränade hästar som faktiskt skulle klara att gå samlade med lätt framdel längre sträckor utan att riskera att fuska pga trötthet.

Skulle tro att antingen har vi olika defenition på samlad i det här fallet, eller "lätt i framdelen" vs. "bogtung".

Eller så kan vi skita i att diskutera det här helt enkelt, det är ganska kränkande att få påhopp som person när man försöker diskutera seriöst.

Och jag antar ATT man kräver god form på hästen i allt arbete, inklusive konditionsarbetet! Det du kallar för konditionsarbete kallar jag för avslappningsjogging inför arbete (för att göra av med överskottsenergi som hästen kan ha byggt upp);) Eller som min tränare brukar kalla det, "ett kort urladdningspass innan allvaret tar vid":p Hade en häst som fick börja sina ridpass (efter sedvanlig framskrittning) med att galoppera ett par minuter i lågt tempo och låg form för att kunna slappna av (mest i skallen) under resten av ridpasset. Denna häst gick nationella medelsvåra hoppklasser samt tävlades senare upp till LA-dressyr, men utan avslappningsjoggingen i galopp så var han som en spänd stålfjäder att sitta på.

Nja. Jag missformulerade nog "joggingen" lite :p Det är inte frågan om att trava en stund i början av ett ridpass, utan att dedikera ett ridpass till trav - för att få hästen lite mer mör i musklerna, då brukar den även vara lugnare i skallen ett par dagar efteråt (får för mycket energi i fodret :angel: ) det kan röra sig om ca 40 minuters trav allt som allt, i lugnt tempo men inte stelt/oengagerat utan bara själva tempot som är lågt för att den då jobbar mer än av att bara springa runt. I övrigt ska det vara avslappnat och så bärigt som möjligt utan att kräva så mycket styrka att den skulle få mjölksyra och bli övertränad. Lite som jag ser det när man "cantrar" t ex fast i trav. För mig som i själva dressyrträningen normalt sett bara lägger in 5-10 minuters trav blir det här konditionsträning.

Tror som jag skrev till mackan att vi har lite olika syn på antingen vad som krävs för att hästen ska vara lätt fram (hyfsat hög samlingsgrad enligt mig och förstörs lätt om det blir för mycket skjutkraft) och den biten tror jag är väldigt svår att hålla tillräckligt länge för att få konditionsträning.
En dålig form behöver det inte vara för det, allt är inte svart eller vitt. Att en form inte är samlad är ju knappast lika med dålig form :p (samlad som i samlad galopp/trav t ex) Bara att en häst inte är bogtung (som ju de flesta är innan de formats till något ärligt vettigt) är ett mycket bra utgångsläge enligt mig och det jag skulle klassa som "i bra form". Med tanke på hur lätt det är att missa just framdelen trots att allt "ser" ok ut i övrigt.

Senast ändrad:

Varför skulle det ena "sakta, bäriga" vara konditionsträning men inte det andra?

Ser inte hur hästen arbetar under den övning du beskriver, då du använder den enbart i avslappnande/gymnastiserande syfte för att minska stress och bråk som du skriver. Det är omöjligt att bli både övertränad och få mjölksyra under sånt arbete, så det behöver du inte oroa dig för.

När man talar om träning talar man först och främst om styrka uthållighet och teknik. Teknik är oftast är det främsta eftersom det gör att muskler används på rätt sätt och på så sätt undviks att bli onödigt trötta. Man talar ofta om aerob och anaerob träning. Aerob träning är när man sparar på krafter för att klara t.ex. ett längre arbete och anaerob är när man kör max från början och därför bara klarar kortare distanser och tid. (ex ett löp lopp - trav/galopp).

Samling har över huvud taget inte nämnts när vi pratar konditions träning, utom av dig. Balans och bärighet däremot. De är en nödvändighet och en förutsättning för att musklerna som sagt skall ansträngas korrekt, och formen stärkas.
Sträckor där man jobbar högintensivt behöver inte vara långa i konditions träning. Oftast sker det i form av intervall träning, dvs med täta frekventa vilopauser emellan tex jogg intervaller, precis som Boccia redogjort för. Inte heller är det farten som avgör, så skyffel effekten du tänker på ser jag inte som relevant i det hela. En förutsättning för att det skall kallas konditions ridning är att det som sagt sker i en för kroppen ändamålsenlig form, då du vill stärka ändamålsenlig muskulatur, inte bara ökad blodgenomströmning/intensitet hjärta-lungor.

Du har inte fått ngra påhopp, däremot ställer jag mig kritisk till vissa påståenden du gör då du gör antaganden och rinner iväg på saker som ingen nämnt utan det är du själv som är inne på spår som samling här. Det blir oerhört svårt att diskutera i och med att du plockar upp spår som inte nämnts, och sen presenterar som att det HAR nämnts. Kanske därför jag tappar tålamodet och framstår som att jag fräser i.

Samling har över huvud taget inte nämnts när vi pratar konditions träning, utom av dig. Balans och bärighet däremot.

För mig är det just balans och bärighet som är samling.

För mig är det just balans och bärighet som är samling.

Ja självklart är det en grad av samling. Fast T får det att låta som om man försöker hoppa runt på en känguru när man konditions tränar, - dvs att den skulle vara så otroligt samlad på bakdelen att det inte går att rida framåt i lite tempo utan att den då tappar "samlingen" ramlar på näsan.

Ang lederna, även om hästen använder sin kropp korrekt och använder musklerna i bakdelen kommer lederna alltid att belastas.

Iaf så länge de har benen i marken, det finns leder i bakbenen också och även om man förflyttar vikt bakåt är det MÅNGA kilos belastning på ett framben när hästen sätter benet i marken.

Ang lederna, även om hästen använder sin kropp korrekt och använder musklerna i bakdelen kommer lederna alltid att belastas.

Iaf så länge de har benen i marken, det finns leder i bakbenen också och även om man förflyttar vikt bakåt är det MÅNGA kilos belastning på ett framben när hästen sätter benet i marken.

Ja, såklart. Dock borde man med ändamålsenig träning kunna ändra graden av muskelansträngning vs. ledansträngning ganska rejält.?
Bakknäna är ju också en del i det hela. Tror jag skrev den hästen som exempel, men den hade iaf lindriga upphakningar i ett bakknä. När den musklat upp sina bakknän och lärt sig gå med en bättre teknik där den använde den muskulaturen bättre, då fanns det inte ett spår kvar av upphakningarna.

Ser inte hur hästen arbetar under den övning du beskriver, då du använder den enbart i avslappnande/gymnastiserande syfte för att minska stress och bråk som du skriver. Det är omöjligt att bli både övertränad och få mjölksyra under sånt arbete, så det behöver du inte oroa dig för.

Det som spelar roll är väl inte i vilket syfte det utförs utan vilken effekt det faktiskt får på hästen?
Att man har som mål att en häst ska gå avspänd och i lungt tempo (inte såsigt eller oengagerat för det) kan knappast vara en paradox till konditionsträning.

När man talar om träning talar man först och främst om styrka uthållighet och teknik. Teknik är oftast är det främsta eftersom det gör att muskler används på rätt sätt och på så sätt undviks att bli onödigt trötta. Man talar ofta om aerob och anaerob träning. Aerob träning är när man sparar på krafter för att klara t.ex. ett längre arbete och anaerob är när man kör max från början och därför bara klarar kortare distanser och tid. (ex ett löp lopp - trav/galopp).

Ja. Och så finns det träning där man förbättrar konditionen helt enkelt. Konditionsträning är uppenbarligen olika beroende på hur skicklig man är och vad man har för syfte. Träningen är densamma oavsett - det du beskriver här.

Samling har över huvud taget inte nämnts när vi pratar konditions träning, utom av dig. Balans och bärighet däremot. De är en nödvändighet och en förutsättning för att musklerna som sagt skall ansträngas korrekt, och formen stärkas.
Sträckor där man jobbar högintensivt behöver inte vara långa i konditions träning. Oftast sker det i form av intervall träning, dvs med täta frekventa vilopauser emellan tex jogg intervaller, precis som Boccia redogjort för. Inte heller är det farten som avgör, så skyffel effekten du tänker på ser jag inte som relevant i det hela. En förutsättning för att det skall kallas konditions ridning är att det som sagt sker i en för kroppen ändamålsenlig form, då du vill stärka ändamålsenlig muskulatur, inte bara ökad blodgenomströmning/intensitet hjärta-lungor.

Skyffel-effekt?

Du har inte fått ngra påhopp, däremot ställer jag mig kritisk till vissa påståenden du gör då du gör antaganden och rinner iväg på saker som ingen nämnt utan det är du själv som är inne på spår som samling här. Det blir oerhört svårt att diskutera i och med att du plockar upp spår som inte nämnts, och sen presenterar som att det HAR nämnts. Kanske därför jag tappar tålamodet och framstår som att jag fräser i.

Ja, och nu innan vi släpper den här diskussionen som jag inte förstår vad du hakat upp dig på (jag har framfört en åsikt/uppfattning som inte på något sätt motsägs av det ni skriver, däremot verkar åsikten/uppfattningen misstolkas och diskussionen blir för min del rätt meningslös). Liten grad av samling = hästen kan orka gå i den formen trots att det ska ske såpass intensivt/lång sträcka att hästen får konditionsträning (kräver dock rätt mycket om hästen ska träna sin explosivitet för att inte bli bogtung). Högre grad av samling där man i mina termer börjar prata om bra bärighet = då känns det i mitt huvud för ineffektivt att träna kondition i den formen.
Att alla hästar inte är "ur form" för att man tränar konditionsträning är jag med på så det behöver du inte argumentera för.

Det som spelar roll är väl inte i vilket syfte det utförs utan vilken effekt det faktiskt får på hästen?
Att man har som mål att en häst ska gå avspänd och i lungt tempo (inte såsigt eller oengagerat för det) kan knappast vara en paradox till konditionsträning.

Nej. Och jo. Absolut inte ang syftet per se skulle konfliktera på det sättet du frågar om, - men typen/effekten av arbete du beskriver är snarare avslappnings och lite stretch arbete, vilket även i detta fall är ditt syfte som beskrivet. Ligger inte på en nivå som kan räknas som konditions träning - varken anaerobt eller aerobt sådant. Att oroa sig för överansträngning/mjölksyra är totalt obefogat och är inte aktuellt.

Ja. Och så finns det träning där man förbättrar konditionen helt enkelt. Konditionsträning är uppenbarligen olika beroende på hur skicklig man är och vad man har för syfte. Träningen är densamma oavsett - det du beskriver här.

Ja - det jag beskrivit är bägge träning som räknas som konditions träning och bägge varianter förbättrar konditionen.

Skyffel-effekt?

Ja du använde termen Skotta dock, och jag skrev Skyffla. My mistake.

Ja, och nu innan vi släpper den här diskussionen som jag inte förstår vad du hakat upp dig på (jag har framfört en åsikt/uppfattning som inte på något sätt motsägs av det ni skriver, däremot verkar åsikten/uppfattningen misstolkas och diskussionen blir för min del rätt meningslös).

Blir lite meningslöst när du som du uttrycker dig i skrift, är stensäker på din sak utan att ha verkat träna på det sättet som beskrivs särskilt ofta och likväl bildat dig väldigt specifika åsikter. Men vi släpper det eftersom du verkar uppfatta mina kommentarer på fel sätt och verkar ta det som personligt!

Blir lite meningslöst när du som du uttrycker dig i skrift, är stensäker på din sak utan att ha verkat träna på det sättet som beskrivs särskilt ofta och likväl bildat dig väldigt specifika åsikter. Men vi släpper det eftersom du verkar uppfatta mina kommentarer på fel sätt och verkar ta det som personligt!

Det är inte lika mycket att jag är tvärsäker på min sak som att jag inte fattar vad det är du ifrågasätter och vad som är "rätt" enligt dig. Det kan absolut tyda på motsatsen- att jag inte har en aning om vad jag skriver. Uppenbarligen eftersom jag inte förstår vad dealen är! ;)

Förstår inte hur du vill ha det - SKA en häst använda mestadels skjutkraft för att kunna konditionstränas? Du verkar inte vilja se det som att hästen är lite samlad, men ändå ska den gå bärigt och i balans - det känns som en paradox. Samtidigt får den inte gå för bärigt eller för "avslappnad" för då räknas det inte som konditionsträning..

Men som sagt, vi skippar det.
Förmodligen blir det för stor krock bland termerna.

Ja självklart är det en grad av samling. Fast T får det att låta som om man försöker hoppa runt på en känguru när man konditions tränar, - dvs att den skulle vara så otroligt samlad på bakdelen att det inte går att rida framåt i lite tempo utan att den då tappar "samlingen" ramlar på näsan.

Ok. Jag ska erkänna att jag inte följt er diskussion helt så jag missade nog sammanhanget. sorry!

Ett starkt ben är ett stabilt ben, muskler gör att lederna inte behöver påfrestas då musklerna sätter stopp för extrema rörelser.

Lederna påverkas och mår bäst av en hästkropp i balans. Sen är det farten som dödar, vilket tex Arhästar som oftast arbetas i skritt/lugn trav är ett bra exempel på.

Ett starkt ben är ett stabilt ben, muskler gör att lederna inte behöver påfrestas då musklerna sätter stopp för extrema rörelser.

Intressant. Så har jag inte sett på det hela. Det borde ju också tyda på att tekniken är synnerligen viktig FÖR ATT hästarna ska använda musklerna, skulle de gå på ett vis som innefattar "extrema rörelser" (t ex vrida bakknät utåt) så kan ju inte rätt muskler gå in och jobba?
Ganska självklart att teknik och muskler hänger ihop, men ändå.

Lederna påverkas och mår bäst av en hästkropp i balans. Sen är det farten som dödar, vilket tex Arhästar som oftast arbetas i skritt/lugn trav är ett bra exempel på.

Menar du i banan att AR-hästar går sönder i högre fart eller att de håller tack vara lågt tempo? :angel:

Om man ska jämföra med oss människor så vrickar vi inte våra leder om vi har starka muskler i knän/vrister. Jag tror att det funkar likadant på hästar.

Oftast beror ledinflammationer på antingen en akut händelse, typ vrickning eller pga överansträngdhet. För att överanstränga en led krävs hög fart. Alltså belastas lederna mindre på hästar som arbetas i lågt tempo.

Men då jag tränade, så blev jag "för stark" för min kropp, vilket tex ledde till att jag kunde hoppa högre, sätta ifrån starkare etc - och detta gav då mig en hel del skador, vrickningar, uttänjda ledband mm.
Men förutom vid riktigt extema rörelser är det klart att muskler stabiliserar lederna, plus att de väl fungeerar bättre om man rör mycket på sig, näringstillförsel etc.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar