Fler med samma inställning????

Sv: Fler med samma inställning????

:confused: Detta låter helt främmande för mig. Och vem rider sin häst bara 15 minuter om dagen? :confused:

Om allt går jättebra och vi uppnår det mål jag hade för det ridpasset, så avslutar jag det även om det "bara" gått en kvart.

Det handlar inte om att rida hästen svettig till varje pris :)

Om allt går jättebra och vi uppnår det mål jag hade för det ridpasset, så avslutar jag det även om det "bara" gått en kvart.

Det säger då jag med.

Det var därför jag slutade som skötare/medryttare på en häst för så där 15 år sen, när ägaren skaffade sig två medryttare till på en 19-årig häst, som var "utdömd" pga "artros", bara för att hästen inte var flåsig och svettig när jag ridit, vare sig jag red en kvart, en halvtimme, en timme eller en och en halv timme.

Ibland blir man förvånad över folks synsätt.

"Ska du inte galoppera idag?" är också en sån där stående fråga.... Det är därför jag om och om igen försöker säga, att man inte MÅSTE rida enligt varenda rid-abc-q-bok man hittar. Utan det viktiga är att man hittar metoden till en bra, funktionell och rolig träning, för just den hästen och den ryttaren.

Fast att "rida en kvart" tolkar jag som att man "rider aktivt" en kvart. Har jag fel?? Jag rider aktiv dressyr på ridbanan/ridhuset i 15 - 30 min men då skrittar och joggar hästen ute en halvtimme först (och skrittar 15 - 20 min efter).

OT:
På grundkursen Strömsholm var dressyrlektionerna 20 min långa, men då var iofs hästarna hoppade på förmiddagen och ordentligt framridna före passets början.

Hm, inte jobbar mer med musklerna i bakdelen än lederna i framdelen?!?!?! Jag förstår inte formuleringen om jag ska vara ärlig.

Om hästen lär sig att gå i en bra, "avslappnad" samling där den vinklar under sig bak och avlastar sin framdel, då är ju själva poängen att hästen ska jobba mer med musklerna i rumpa, mage och bakben, än som det normalt sett blir på en spänd/framtung häst - lederna i framdelen får ta största belastningen.
Om hästen alltså lär sig en bra teknik där den i huvudsak kan jobba med muskler istället för leder/senor/ligament så låter det iaf för mig som att hästen inte borde ta stryk på samma sätt som om man t ex konditionstränar.

absolut, självklart ska man inte stirra sig blind på tiden!
jag rider rent generellt sällan ett längre pass än 30-40 minuter jag heller. dock rider jag inte under 20 minuter om jag trimmar, nej. av anledningar jag skriver nedan. Och då pratar jag aktiv ridning, räknar ej skrittning före och efter på lång tygel.

är helt enkelt jäkligt tveksam till om man kommer ngn vart i egentlig bemärkelse om man KONSTANT generellt anser att 15 minuter är tillräckligt. Man måste ju a) värma upp, b) känna igenom lite och c) även, när det är dax, faktiskt kunna pressa ribban lite - för att någongång komma till nästa steg. det hinner man inte om man generellt tycker att en kvart är tillräckligt. Om jag generellt skulle sluta varje gång jag tycker det gått bra och hästen gjort det jag vill, så skulle jag nog lura mig själv lite tror jag. tror man samtidigt som man inte stirrar på en exakt tid, måste ha ett upplägg där man inte blir för nöjd med bara att det känns bra för stunden. men det är jag det :D. Och jag inser också att man har olika mål och syfte med sin ridning och då kan sånt skilja sig också, det förstår jag, och det kanske är det som är anledningen till att åsikterna går isär helt enkelt!

Senast ändrad:

Ja, den här inställningen gillar jag. Hästens psyke och inlärning känns viktigare än att hästen verkligen "jobbat" fysiskt.
Lär sig hästen en bra teknik borde den automatiskt slita mindre på sig som utgångsläge, så lite kan man ju vinna fysiskt också.

Nu rider ju jag som sagt inte så korta pass rent generellt, men har vi haft en dålig period kan jag sitta av ganska tidigt som belöning när hästen varit duktig. För att hästen då blir hundra gånger mer positiv till nästa dag och vips har man ett bättre utgångsläge för kvalitet i jobbet. Hade jag haft tid och möjlighet så hade jag troligen tränat ett till pass lite senare samma dag eller gjort något annat som "jobb" också. Brukar utnyttja vilodagarna till mycket korta och positiva pass (men där snackar vi snarare 5 minuter väldigt lätt träning och resten röra sig fritt).

en kompletterande synpunkt till det du skriver om motivation och inställning från hästens sida:
man kan rida ett längre pass än 15 minuter och fortfarande få den motivationen och inställningen utan att avsluta passet.
det bästa sättet är tex. att rida övningar som korta korta övningar, med omedelbar eftergift och väldigt frevkenta pauser i form av lång tygel klapp och skritt emellan. Jag använder mig av detta på rutin, från början av att rida unghäst mycket, men det är en bra metod rent allmänt tycker jag. Hästen får en omedelbar belöning och denna triggar ivern , arbetsglädjen och intresset för arbetet, så att den är med på noterna och positiv när tygeln sen kortas igen och man plockar upp en övning eller fortsätter den aktiva ridningen över lag.
för mig handlar det ofta om så lite som ett halvt varv eller en kortsida paus. så man behöver inte rida 15 minuter för att åstadkomma detsamma i fråga om inställning och arbetsglädje. bara en kommentar, inte till dig utan generellt. Det mesta beror på hur man lägger upp ett ridpass och ens metodik och tanke runt det.

Cillaw: tycker nog att det är lite av en grov överdrift att gå till den andra extremen som du gör och säga att man endera rider 15 minuter eller så betyder det att man flårider sin häst svettig för att man ibland vill jobba den längre pass : )

Man måste ju a) värma upp,

Rider man väldigt "mjukt" och börjar i skritt på en nivå som för hästen känns ganska kravlös, då tror jag inte det krävs någon större uppvärmning. Om hästen inte av någon anledning behöver extra tid på sig att komma igång. Så länge man inte gör något som för hästen är "jobbigt" så ska man inte behöva värma upp (och börjar man med något "lätt" så blir ju det uppvärmningen). Jämför med personer som joggar som uppvärmning - för mig känns det nästan överkurs, jag behöver gå en bit för att få upp pulsen och flåset innan jag börjar jogga. Medans nästa person joggar SOM uppvärmning och då börjar jogga direkt (ofta i ett betydligt högre tempo också än mitt normala joggtempo :angel: )

b) känna igenom lite och
Mja. Snarare kan man ju köra på som vanligt och inte kräva så många steg om något känns jobbigt för dagen? Under tiden känner man hur hästen rör sig och reagerar.

c) även, när det är dax, faktiskt kunna pressa ribban lite - för att någongång komma till nästa steg.

Det hinner man göra relativt snabbt ändå. Oftast så är övningarna inom AR ändå ganska lika upplever jag (grunderna är ju till för att byggas på), att det där "pressa lite mer" kan innebära att gå några fler steg öppna för dagen, lägga lite större krav i samma övning som man jobbat på tidigare, eller helt enkelt bygga på ett litet steg på det jobb man gjort tidigare. Ser inte varför det skulle ta så lång tid att komma vidare, kan ju räcka med några sekunder om det bara gäller att kräva lite mer kvalitet i en övning några steg som exempel.

det hinner man inte om man generellt tycker att en kvart är tillräckligt. Om jag generellt skulle sluta varje gång jag tycker det gått bra och hästen gjort det jag vill, så skulle jag nog lura mig själv lite tror jag. tror man samtidigt som man inte stirrar på en exakt tid, måste ha ett upplägg där man inte blir för nöjd med bara att det känns bra för stunden. men det är jag det :D. Och jag inser också att man har olika mål och syfte med sin ridning och då kan sånt skilja sig också, det förstår jag, och det kanske är det som är anledningen till att åsikterna går isär helt enkelt!

Nu är väl jag som sagt inget bra exempel, men nej - de flesta tänker inte att man slutar så snart det går bra. Däremot kan man sätta upp ett mål för dagen och uppnår hästen det så slutar man som belöning. Oavsett om det tog 10, 15, 20 eller 30 minuter att uppnå det. Börjar det bli mycket längre än så är frågan om man är redo att uppnå det målet för dagen, åtminstone tror jag många AR-ryttare tänker så. Risk att harva.
Planer är till för att brytas och anpassas, men det är ändå bra att dom finns där. Självklart skulle jag inte sluta rida efter två minuter om hästen känns ovanligt fin för dagen utan passa på att försöka komma vidare ett snäpp. Men om hästen faktiskt ÄR så duktig, då kanske det är onödigt att bara jobba, jobba, jobba i det läget så man riskerar att pressa mer än hästen egentligen är redo för eller få en massa onödig mjölksyra/överanstränga muskler. Hellre kvalitet.

det är nog ingen som argumenterar emot dig i fråga om att man inte ska nöta, harva eller rida kvantitativt snarare än kvalitativt :D

så jag avstår detalj kommentarer som svar på ditt senaste inlägg för det leder ingen vart att börja tjafsa på detalj nivå.

Jag tror nog att jag har koll på att man rider med konkreta mål inför varje pass jag också : ) Du blir lite föreläsande ibland : )

Senast ändrad:

så man behöver inte rida 15 minuter för att åstadkomma detsamma i fråga om inställning och arbetsglädje. bara en kommentar, inte till dig utan generellt. Det mesta beror på hur man lägger upp ett ridpass och ens metodik och tanke runt det.

Såklart inte! :)
Finns säkert många varianter på pedagogiska upplägg, huvudsaken är ju att man får rätt resultat dvs en arbetsvillig häst.
Upplever dock att övningarna inom AR nästan "kräver" att man inte harvar på för länge - dels är de ganska krävande ändå rent fysiskt, när man t ex börjar med öppna och sluta så ska man ju helst inte kräva mer än ett par steg åt gången om man vill ha KVALITET, blir för jobbigt för hästen annars, sen får man bygga på lite i taget. Om det riktiga "jobbet" för dagen bara består av totalt 7-8 steg så blir ju resten uppvärmning/utfyllnad. Och dels för att det kan bli rätt tråkigt och enformigt att sitta och harva på, svårt för hästen att hålla fokus och för ryttaren att hålla hästen motiverad. Man löper större risk för kvantitet istället för kvalitet. För ofta är man inte redo att börja med så många övningar utan håller på med 1-3 övningar per pass. Det skulle bli ganska tråkigt i längden.
Man vill ju att det ska hända något hela tiden att hästen hela tiden ska få en uppgift, går i princip aldrig bara rakt fram eller utan syfte. Ganska jobbigt för både häst och ryttare att hålla på länge då...
Men med många pauser går det såklart bättre. Bara man tänker på dom andra bitarna.

Sen är det såklart trevligt om hästarna tränas lite allsidigt och får göra andra saker, för att hålla motivationen uppe och få hållbara häster.

Senast ändrad:

vi är nog ganska överrens om de generella motiveringar respektive skola anser sig ha.

jag tycker dock som tidigare användare kommenterat i tråden redan, att jag inte ser hur saker skulle vara extremt krävande för just AR hästar och därmed motivera kortare pass för den skull. Att man rider korta sekvenser när man introducerar ngt nytt är en självklarhet oavsett skola. Över huvud taget är korta sekvenser att rekommendera rent allmänt, dvs inget nötande eller harvande.

det avspeglar sig inte som redan kommenterats, rent generellt, i AR hästars muskulatur eller uppbyggnad att de skulle tränas extraordinärt intensivt jämfört med andra hästar, utan snarare tvärtom vad det verkar, så ser denna aspekt snarare ofta ut som de utför extremt lågintensivt arbete.

Senast ändrad:

vi är nog ganska överrens om de generella motiveringar respektive skola anser sig ha.

jag tycker dock som tidigare användare kommenterat i tråden redan, att jag inte ser hur saker skulle vara extremt krävande för just AR hästar och därmed motivera kortare pass för den skull. Att man rider korta sekvenser när man introducerar ngt nytt är en självklarhet oavsett skola. Över huvud taget är korta sekvenser att rekommendera rent allmänt, dvs inget nötande eller harvande.

det avspeglar sig inte som redan kommenterats, rent generellt, i AR hästars muskulatur eller uppbyggnad att de skulle tränas extraordinärt intensivt jämfört med andra hästar, utan snarare tvärtom vad det verkar, så ser denna aspekt snarare ofta ut som de utför extremt lågintensivt arbete.

Om du hade ridit en halvskolad AR-häst för en hyfsat krävande tränare så kanske du förstått bättre vilken intensitet jag pratar om :p
Kan ta min egen häst som exempel;
Tränaren vill att hästen ska öva på böjd rakt fram. Hästen pallar inte det (eller så är jag för dålig på att "förklara" för hästen, men det var uppenbart att den även tyckte det tog emot fysiskt), fick knappt till ett steg. Tränaren inser att det är för svårt för oss just då och *poff* så har vi uteslutit i princip allt förutom ridning på volter i skritt :crazy: eftersom man strävar efter att alltid ha hästen lite böjd, till en början åtminstone (säkert olika på olika stilar också). Hur kul skulle hästen tycka det var att traggla omkring på en volt i en timme? :crazy: Oavsett hur mycket man än försöker variera med halvhalter, varvbyte, försöka flytta inåt och utåt på volten osv.
När hästarna väl lärt sig gå böjd rakt fram (vilket som sagt ändå är ganska krävande, många hästar som inte klarar av att gå jämnt böjd) så ska ju det befästas. För att sen bli i princip ett utgångsläge, ungefär som "arbetstrav" kan vara i ett vanligt dressyrpass :p För att det ska bli bra kräver det en del fysiskt av hästen gällande koordination, stretching/användande av normalt sett lite svaga muskler, koncentration.
När man så äntligen lyckats befästa böjd rakt fram och då har det som utgångsläge så lägger man till skolorna, som man ju bara kan ta ett par steg i taget till en början.

Bara dom här punkterna kan ta ganska lång tid att ta sig igenom och få ett såpass bra resultat att det är någon idé att ta sig vidare. Och med tanke på att man ändå ska försöka variera jobbet och få det att hända något hela tiden så kan man i princip inte hålla på så länge. Det skulle bli för enformigt och krävande.

Nu finns det säkert massor med "riktiga" AR-ryttare som inte känner igen sig eller inte håller med, men själv har jag mycket svårt att hålla disciplinen och hålla hästen alert, intresserad och koncentrerad om man red för långa pass. Känner jag någon dag för att rida längre så fuskar jag i regel och tränar sitsträning för mig själv i trav t ex. Lägger till mer kvantitet eftersom hästen inte pallar mer kvalitet för dagen.

Och ja, i "riktig" dressyr så blir det oftast mer laid back och varierat. Samtidigt så ÄR det ur AR-synpunkt mycket mer kvantitet än kvalitet. Inte lika krävande övningar lika tidigt och inte samma krav på bärighet (och alla kriterier för det som följer med) så tidigt, ofta man börjar med övningar som "vi" anser är avancerade och krävande "för tidigt" och då måste ställa betydligt lägre krav i momenten. Skrittpiruett/bakdelsvändning är ett ganska bra exempel. Sen blir kraven såklart vad man gör dom till.

Senast ändrad:

Det är lite både och med det där. Min häst blir t ex alltid mycket mer svettig när jag ridit för en "vanlig" dressyrtränare än när jag ridit själv alt. för AR-tränare. Men det pga att den får mer kondisträning och blir lite mer stressad.
På AR-träningen upplever jag däremot att hästen blivit mer mör i kroppen. Att den verkligen uppskattar att få vila (kan t o m skritta efter travarbetet och stå stilla! ;) :rofl: ) och kanske framförallt mer mör i huvudet. Svettig, men långt ifrån lika svettig.
På de "vanliga" träningarna har det snarare känts som att hästen kunnat springa på en timme till, t o m blivit mer uppe i varv. Men så är det ju en häst som är avlad för att springa...

Så det är min teori. Mör i kroppen men snarare kombinerat styrketräning/gymnastik än konditionsträning/gymnastik. De är ju inte vana att arbeta med dom musklerna i vardagen, snarare går man ju emot hästens egenvalda rörelsemönster ganska mycket ganska tidigt i utbildningen. Ju mer van hästen blir vid den typen av träning desto mer krävs det såklart för att hästen ska bli lika mör.

Senast ändrad:

Jag pratar inte om hur du upplever att hästen känner sig i kroppen.

jag pratar om vad som återspeglas, fysiskt, i dess muskulatur och utseende. Återigen: det högintensitets arbete du pratar om tillhör AR, återspeglas ej i den högst intetsägande och fattiga muskulatur jag sett på flertalet.

Jag pratar inte om hur du upplever att hästen känner sig i kroppen.

jag pratar om vad som återspeglas, fysiskt, i dess muskulatur och utseende. Återigen: det högintensitets arbete du pratar om tillhör AR, återspeglas ej i den högst intetsägande och fattiga muskulatur jag sett på flertalet.

Då har de förmodligen haft andra problem som ställt till det (fysiskt i hästen, icke ändamålsenlig och anpassad foderstat) eller så har de inte fått riktig "kvalitet" i jobbet. Eller kanske har de inte kommit så långt att de börjar få till någon bärighet och har fått en mjuk häst helt enkelt. Att en häst är "fet" har knappast enbart med jobbet att göra, hästen kan ju helt enkelt få för mycket energi i foderstaten. Och nej, det kan man inte träna bort enbart genom att bygga muskler. Man kan få det lite mer harmoniskt format, men inte bränna bort allt fläsk om det är så mycket som det låter på dig.
Hästar som är muskelfattiga kan också som bekant ha proteinbrist.

Känns dumt egentligen att sitta och försöka "försvara" ekipage som man inte sett, för det du beskriver känner jag inte igen :p Att det finns dom som inte lyckas trots god vilja, att det finns dom med dålig foderstat eller hästar som är lite för spända/stela för att ta sig vidare, hästar som blir feta bara av att titta på mat osv, det finns det såklart. Och är det så märks det givetvis snabbare och tydligare på en häst som inte konditionstränas och motioneras någon längre tid (när jag cyklade 2 timmar till och från stallet flera gånger i veckan kunde jag äta nästan vad som helst! ;) ) men på hästar som kommit en bit i utbildningen upplever jag det inte vara muskelfattigt.

Angående högintensivt så är det ju intensivt på ett helt annat sätt än "motion" i den vanliga bemärkelsen. Från början är det ungefär jämförbart med yoga. Mycket stretching, användande av andra muskler än man är van vid= jobbigt fysiskt, och mycket koncentration. Men knappast något jag skulle använda mig av för att bygga bulliga muskler eller träna bort fläsket. Senare i utbildningen blir det lite mer styrketräning över det hela vilket hänger ihop med tekniken - ju bättre teknik (och lydigare häst) desto mer högintensivt kan man rida.

Senast ändrad:

Exempel:

Precis efter köp (klicka för att förstora)

ca 3 veckor efter köp

ca 9-10 månader efter köp

Strax innan bilden togs var den i princip bara AR-tränad två månader med stuket 15-20 minuter per pass (dock två pass per dag ibland). Givetvis är det inte bara träningen som påverkat, men jag tycker man kan se tydlig skillnad i muskelmassan "trots" att det var AR-träningen som fick sätta musklerna :p

du läser som :devil: läser bibeln.
jag har aldrig nämnt ett ord om fett och fetma.

vad dina bilder visar avstår jag från att analysera. jag förstår inte vad de illustrerar som motbevis när jag säger att majoriteten av AR hästar jag sett, här på forumet och IRL har varit mycket muskelfattiga i ryggen. Men nu tänker jag sluta tjafsa om detta då det var avsett som en deltagande kommentar i tråden och vid detta laget är det enbart tjafs och ingen annan vill skriva i tråden, så jag avviker här och släpper detta då det känns som om du till varje pris MÅSTE motbevisa allt och inget jag säger : )

Senast ändrad:

Jag håller med helt och fullt. Gör likadant, men det lät som om TS pratade om någon som alltid rider sin häst i 15 minuter.

Jag gick lite snabbt in på din hemsida och jag såg mest fläskiga pållar faktiskt, och några helt neutrala, typ otränade liksom. Jag såg ingen som var MUSKLAD om du förstår hur jag menar.

Du har nog inte tittat ordentligt. Det verkar inte så i alla fall. Den enda häst som tränas akademiskt på hemsidan är min egen. Hon är i lite väl gott hull men inte tjock. Hennes muskulatur är det heller inget fel på. (Jag pratar om välutvecklad normal ridmuskulatur, inte något Belgian Blueaktigt.) De inhyrda hästarna här har jag inte skrivit ett dugg om. De välmusklade hästar jag syftade på är de jag bla ser när vi är på kurs.
Det har stått ett par ponnyer här som var fruktansvärt tjocka när de kom hit, men efter en bra foderstat har de alla blivit i fint hull efter ett tag. Att barnponnyerna inte varit vältränade är inte så konstigt när de haft dem som "skogsmullar". Halvblodet var gammalt och promenadreds bara så hon var heller ingen atlet. Men som sagt de hästarna är inte mina och de har jag inte pratat om i mina inlägg.

Senast ändrad:

Djurjouren!
Jag var inne och kollade extra på hemsidan för att se vilka bilder jag har där egentligen och en massa "fläskiga" hästar finns det inte. Någon äldre bild på min häst där hon är väl tjock finns och sen en ponny som skillnaden visas på hur han såg ut när han kom (smällfet) och hur han såg ut sedan med rätt foder.
Dessutom har hästarna på hemsidan ingenting att göra med den här diskussionen. Den enda jag nämnt är min egen häst. Håll dig gärna till saken.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar