Fläkskador?

Jennijames

Trådstartare
Jag läste tråden om broddar på eller av i hagen, och där så gott som alla broddar pga de inte vill att hästen ska fläka sig. Hur ofta händer det, egentligen? Hur många av er har egen erfarenhet av häst som fläkt sig på halt underlag i hagen, dvs inte att det hände systerns arbetskamrats mammas häst....? ;)

Jag läste tråden om broddar på eller av i hagen, och där så gott som alla broddar pga de inte vill att hästen ska fläka sig. Hur ofta händer det, egentligen? Hur många av er har egen erfarenhet av häst som fläkt sig på halt underlag i hagen, dvs inte att det hände systerns arbetskamrats mammas häst....? ;)
jag såg en häst gå omkull pga obroddad för 2 v sedan.
Jag har lett obroddade hästar som inte kan bete sig ut och in från hagen varannan dag denna vintersäsong, varje gång halkade minst en av hästarna 1 m med ett bakben.
En av hästarna i stallet behandlas med oklar utgång för si-ledsproblem som enligt vet kommit av att den halkat omkull i hagen

Jag broddar mina eller har dem barfota. halkbekämpar till/från hagen och i hagen. blir tokig på folk som har sina hästar obroddade, när de står i stall där många hanterar deras hästar. Jag vill inte få 600 kg häst halkandes över mig för att ägaren tycker att det är bökigt att pilla smuts ur broddhålen.

Jag har ridit en häst som tidigare hade haft en fläkskada. Tror den stod helt i minst 6 månader efter skadan. När jag red kanske det var 1 1/2 år sedan skadan och den hade inte ridits i alla gångarter speciellt länge..

Såvitt jag vet var ingen som såg, men jag (och flera andra) har hört skriet från en obroddad häst som förmodligen gick ner i spagat och det glömmer jag aldrig. Jag var med och fick in hästen i stallet och höll ägaren sällskap tills veterinären kom.

Bäckenet var i "många" delar så det blev nödslakt.

Det var säkert därifrån, men jag skulle som sagt vilja veta om sådana som setts med egna ögon.
Vad gör det egentligen för skillnad om man sett vad som hänt eller ej? Har hästen fläkt sig har den ju inte haft fäste nog, är ju inte svårare än så.
Min stora kluns har iaf halkat framåt med ett underben (när någon såg på) och stukat röven såpass att han behövde veterinär behandling och 2 månader innan han var bra igen.
Han var då skodd, hade inte fått brodd(hål) än och det hann frysa till så det blev halt på betongplattan(i hagen).
Normalt har vi blindbrodd bak och tycker att de har ganska bra fäste med det, vi får inte ha skarpa brodd bak och jag vet inte om jag skulle vilja det heller.

Förlorat en egenuppfödd. Halkade i hagen som 1.5 åring. Jag kämpade i flera år men hon togs bort en vecka efter sin fyraårsdag.

Jag har skott unghästar i samma ålder efter det, om det krävts för att de ska kunna stå på benen. (Långa perioder med glansis). Jag önskar av hela mitt hjärta att jag hade skott henne, åldern till trots...

Sen en som inte var min men som stod i samma stall, en stor drasut till halvblod, fläkte isär rejält på is (tänk Bambi) på stallplanen som treåring. Togs bort som fyraåring då han var farlig att ha att göra med. Så grav slinger och ataxi att han kunde trilla över dig när som helst.

Hovslagaren har en unghäst som står ju nu med en rejäl sträckning i ryggen efter att ha halkat i hagen.

En häst i stallet hade ingen brodd, långa hovar och halkade i hagen. Kom inte upp själv utan hon som släppte ut hästarna fick försöka hjälpa honom upp (var bara hon i stallet). Vad jag vet kollades inte ens hästen upp, så vet inte om han blev skadad. Men han ser i alla fall okej ut vad man kan se med bara ögat, som tur nog är. Sånt är riktigt obehagligt.

Nu hör jag till dem som INTE broddar för att hästen ska gå i hage pga skadorna som blir med brodd, och då menar jag inte spark och ttrampskador utan skador på leder som blir iom att de får för bra grepp och det naturliga glidet försvinner.
Dock har jag haft en fläkning, denna hände dock på gräs, men hästen gled isär med frambenen och fick en artärblödning, 5 månader i box och nu 7-8 månader efter så är det fortfarande osäkert om hästen fått nervskador och kommer funkar normalt.

Anledningen till att man som tur är inte hör så mycket om fläkskador är nog att de flesta broddar när det är halt. De hästar i vårt stall som inte är broddade är de som tävlar höga klasser men de får å andra sidan inte gå ut alls om det är halt.

När den första halkan kom den här vintern hade vi bara två broddhål och fick nöja oss med traktbrodd. Ponnyn gick omkull promenerandes från hagen men det hade ju lika gärna kunnat bli en fläkskada om oturen varit framme.

Nu hör jag till dem som INTE broddar för att hästen ska gå i hage pga skadorna som blir med brodd, och då menar jag inte spark och ttrampskador utan skador på leder som blir iom att de får för bra grepp och det naturliga glidet försvinner.
Dock har jag haft en fläkning, denna hände dock på gräs, men hästen gled isär med frambenen och fick en artärblödning, 5 månader i box och nu 7-8 månader efter så är det fortfarande osäkert om hästen fått nervskador och kommer funkar normalt.
Jag har under hela mitt hästliv, egen häst sedan 1985, aldrig någonsin träffat på en häst som fått ledskador av brodd. Broddtramp och broddsparkar; ja, andra skador pga brodd; nej.

Jag har under hela mitt hästliv, egen häst sedan 1985, aldrig någonsin träffat på en häst som fått ledskador av brodd. Broddtramp och broddsparkar; ja, andra skador pga brodd; nej.

Jag har själv, peppar peppar ta i trä, inte haft någon allvarlig broddskada på någon av mina (nåt balltramp och några rispor). Men har stått i några inackstall, och ena stället fick en unghäst tas bort pga broddspark rakt på carpus. Punkterade leden och gick åt skogen. Så söker man kan man nog hitta de flesta skador (jag har en som skar av sig halva benet på skarsnö - med prof choiceskydd och boots..)

Men broddsparkar ser jag som något man faktiskt kan påverka en hel del med flocksammansättning. Att ha väl sammansatta grupper av hästar som dessutom inte är svinhungriga när de ska fodras i hagen alt tas in minskar risken enormt för otäcka broddsparkskador. För att hästen ska orsaka en ledskada genom att punktera sin egen led med sin egen brodd, den risken lär vara pytteliten.. Inte obefintlig, men där är vi på samma risk som allt möjligt annat.

Jag har förresten haft en lednära sparkskada på en av mina. Den hästen som sparkade var dock obroddad och det var sommar...

mitt sto fläkte sig, det gick bra. "bara" mjukdelsskador. Det är nu tre år sen det hände, och man ser fortfarande en liten stelhet i början av ridpassen. Hon var oskodd (gick med föl) och den som hade intaget den kvällen hade inte vett att gå i vägkanten, utan gick på vägen där det var blankis.
Jag har aldrig varit med om förslitningsskador eller andra ledskador p.g.a. brodd. Enda broddskadorna jag "träffat på" är tramp och någon enstaka spark.

Just det ja.. en häst som stod i samma stall som min häst fläkte sig också. Han blev aldrig helt bra.

Vi hade en häst som fick en fläk skada under våren/sommaren. Ingen trevlig syn, vi visste inte om stoet (med föl vid sidan) skulle klara sig. Som tur va gjorde hon det.
Hade det varit vinter och hon fläkt sig på båda sidor hade hon nog inte klarat sig alls.

Så alltid brodd! Både fram och bak, helst 4 i varje om jag får välja.

Vi har som tur är klarat oss från fläk skador på vinter pga de går MED brodd i hagen. =)

Jag har själv, peppar peppar ta i trä, inte haft någon allvarlig broddskada på någon av mina (nåt balltramp och några rispor). Men har stått i några inackstall, och ena stället fick en unghäst tas bort pga broddspark rakt på carpus. Punkterade leden och gick åt skogen. Så söker man kan man nog hitta de flesta skador (jag har en som skar av sig halva benet på skarsnö - med prof choiceskydd och boots..)

Men broddsparkar ser jag som något man faktiskt kan påverka en hel del med flocksammansättning. Att ha väl sammansatta grupper av hästar som dessutom inte är svinhungriga när de ska fodras i hagen alt tas in minskar risken enormt för otäcka broddsparkskador. För att hästen ska orsaka en ledskada genom att punktera sin egen led med sin egen brodd, den risken lär vara pytteliten.. Inte obefintlig, men där är vi på samma risk som allt möjligt annat.

Jag har förresten haft en lednära sparkskada på en av mina. Den hästen som sparkade var dock obroddad och det var sommar...

Fast jag tror @Mia_R syftade på inflammationer/skador på leden pga uteblivet glidmoment, inte sparkar på leden eller vid sidan om.

Fast jag tror @Mia_R syftade på inflammationer/skador på leden pga uteblivet glidmoment, inte sparkar på leden eller vid sidan om.
Stämmer bra det, en spark kan ju ta olyckligt oavsett om det är hästen själv som lyckas snubbla på sina egna hovar eller en annan häst som med flit eller av misstag kommer åt med en brodd. Jag kände även en häst som lyckades sparka sig själv på en sena så illa att han senare fick avlivas. Sommartid och i beteshagen! :eek:

Så visst kan de små liven ställa till det för sig, men inte ens med långa gräsbrodd har mina fått några senskador, ej heller med vinterbrodd vintertid.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv