Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

Jag håller helt med om att det finns alldeles för mycket "vi avlar på vår häst för att den är så underbart söt och snäll", men samtidigt så finns det precis lika mycket "jo men våra hästar är så vackra så dem passar varandra som handen i handsken" och det tycker jag är precis lika illa.

Vet hur det är, första året jag hade Brynje ringde en familj med två ston den ena fjording och den andra arab, nu ville de betäcka båda med Brynje.
Jag sa som det va Friska och RENRASIGA FJORDSTON var välkommna inget annat, dom kom aldrig med fjordstoet heller men det kunde kvitta.
Men jag lovar att du kommer få många konstiga förslag genom åren !

All avel som inte har ett genomtänkt syfte och mål med avkomman är egentligen skräp. Hundavel kan också vara helt galet, helt galet! Det finns många tokiga människor där ute som inte borde vare sig pyssla med avel eller ha egna barn!

Jag håller med dig! Men samtidigt, skulle du själv avla på en hingst som var "ful" i dina ögon, men hade ett otroligt bra psyke, en god hälsa och en enorm kapacitet för div. olika grenar inom brukbarhet?
Det finns ju tusen och åter tusen individer av alla former av djur som folk anser vara gudomligt snygga/vackra, men som bara har ett vackert skal - ingenting mer. Dessutom kan det ju vara så att en häst som jag tycker är vacker, inte faller någon annan i smaken. Det här med snygghet är ju verkligen något som uppfattas olika hos olika människor. Och det verkar ju vara okej att avla på "snygghet" enligt majoriteten... Det är därför jag tycker det är konstigt när man avelsvärderar utefter en individs utseende. Som på hund - där räcker det (tom på bruksraserna) att den tilltänkta avelsindividen är "snygg". Psyket, arbetsviljan, dådkraft etc kvittar ju för otroligt många människor som sysslar med avel. Det är därför vi i Sverige har problem med att psyket på våra hundar inte håller. Vi reder inte ut hundar med lite motor i!
Sorry, nu hoppade jag visst in på hundspåret igen.... ;)

Om jag tvingas välja mella ett snyggt skal eller en bra brukshund/häst, då väljer jag det senare. Hellre en "ful" hund eller häst som fyller en funktion, än en snygg som man inte kan använda. Sen har vi en baksida till, en häst eller en hund som är kass mentalt kan bli riktigt farlig... Sämre rörelser är ju inte farligt, inte en "ful" utsida heller, men en "ful" insida kan vara riktigt läbbigt.

Vi hade en häst inhyrd med en "ful" insida, det slutade med en handskada och 8 stygn. För att inte tala om all oror och allt magknip den förmodligen orsakade familjen. Nä, hellre en ful med bra häst eller hund! Här ligger funktionell hund och hästavel ganska nära, så förlåt alla om vi snöar in å dubbla spår.

Ps. Eli - troligen MH Krist-flygare, appråpå mentalitet. Hur det går? Jag tror jag vet vad jag har...

Den "fula" insidan du skriver om, är ju troligtvis en häst/hund som är lite vassare/har mer motor. I 99% av fallen så handlar det om djur som inte fått veta sin plats - det kan vara en ägare som inte vet hur den ska hantera djuret från början, och då tar djuret över ledarrollen. Det händer inte lika ofta att en "mildare" individ ifrågasätter ledarskap.
Förr avlade man ju mycket på tuffa hästar ex. för att de skulle klara av att bära sin ryttare genom eld och vatten i krig bland annat. En sådan häst hade dagens ryttare troligtvis inte klarat av p.ga avsaknad av kunskap för detta. Samma sak med hundar.
Charlie testade verkligen vårt tålamod när han flyttade till oss. Vissa stunder var han inte rolig alls, men tack vare att min sambo hanterat häst sen han lärde sig gå, så lärde jag mig _hur_ jag skulle gå tillväga för att klara av att hantera Charlie på ett bra och säkert sätt. Charlie har världens härligaste psyke och en arbetsvilja utan dess like, men hos en okunnig person hade han säkerligen kunnat bli farlig (som de flesta hästar).
Allteftersom tiden flyter på så går vi på större och större utmaningar, Charlie och jag. Bara häromdagen red vi ut tillsammans med en kompis och hennes sto (vi rider sällan ut tillsammans med andra p.ga avsaknad av sällskap i närheten av vårt stall). Stoet brunstade och Charlie skrittade till slut med långa tyglar bakom henne... Detta hade garanterat inte funkat om jag aldrig visat honom vem det är som bestämmer av oss två.
Ang. MH så tyckte jag inte att det sa så mycket om min hund (han fick b.la en 2a på skottet - han är helt oberörd av skott), korningen däremot var väldigt spännande! Min hund visade sig ha ett sju h-vetes gripande (inte speciellt vanligt bos boxer)! Det var inget jag hade gissat på förhand. Visst, ett helt okej gripande, men han flög fast i bitstocken och släppte inte! :)

Visst är det så, mycket beror på fel hantering. Fast en del är ju för veka också, det är nästan värre. Osäkra djur är farliga djur och därär det både arv och miljö. För tuffa individer i fel händer är också farligt, speciellt om det blivit en vana, vilket det ofta blir. De bygger ju på sig lite självförtroende också om de får vinna.

MH ska bli spännande mest för att se hur han klarar sig utan "storebror". Sen är det kul också och visst är det så, allt där i är ju inte sanning! Sanningen om sin hund eller sin häst har man nog själv, utan protokoll.

Ljass var en ganska mjuk hingst tror jag, vilket jag var tacksam för. Positiv, ganska mjuk och arbetsvillig. Linnea är toppennöjd med honom, som valack. Han har kvar positiv och mjuk och arbetsvillig, vilket jag anser var hans bästa sidor.

Hur som, det finns många där ute som varken skulle pyssla med avel eller med djur.

Jag håller med dig om allt i ditt föregående inlägg! :)

Charlie är nog också en relativt mjuk hingst i jämförelse. För hårda hästar är inte min melodi och jag inser mina egna begräsningar.... :) :p
Härlig att hon trivs så bra med sin fina Ljass! :D

Vad kloka vi är du tjejen! ;) Gillar inte heller tuffingar till hästar och gillar att kunna vara mjuk med bestämd och låta det räcka där.

Jag har sålt båda mina uppfödningar till underbara tjejer, ingan kan vara mer glad och nöjd än jag tror jag.

En liten fölunge har det blitt hos Frö, vi var och lämnade Argus i helgen och det var inget född än, men ack så bra det blev tidigt på söndag morgon! Stoföl undan philippa e Glibings Ajs (stavning osäker). Ljus var hon med, mer får tiden avslöja... har bilder i kameran men orken är slut efter en lång helg, mer i veckan! Mycket hästsnack, många fina fjords och god mat, kan det bli bättre??!!

Och Mr Udda: Lycka till med den nyblivna snygga skåningen du fått med dig, hoppas han sköter sig och visar sig från sin vackra sida hela tiden nu!

Härligt med fölrapporter så här i vårtider. Jag går fortfarande med ett leende efter helgens islandstur. Det är inte vare dag man sitter på en islandshäst som gått SM. :D Hoppas det kan bli en eller två gånger till! Kanske fem? :)

Jag red också en SM isis för några år sen - då var han gammal, runt 30, så han lever nog inte längre. Men vilken pärla! :D En galopp rundare än stora hästars! :love:

Jag upplevde denna ganska lilla herre 1,35 cm, som vilken stor häst som helst. Han hade en jätteskritt! Helt fantastisk, och ja, nu ler jag igen. :) Åh, vilken liten häst!

Ny ullboll är född!

Stoföl, Malexia. u:Malva e:Alexander Lukas .

Grattis stall TheMa! :bump:

En till!!
Det är Ceserina e. Botvid 196 som fått ett hingstföl e. Denver 235 :love:!

Tror att han skulle heta Ceron.

Nu väntar vi på Denvers sista avkomma som är u. Saga e. Ernarsson 176.

Woho nu börjar de trilla fram bebisarna!

Grattis till "barnbarnet" Julla! :laugh:
Nu håller jag tummarna för att Saga får ett stoföl:angel:

Nu vill vi ha nya rapporter. Det ska ju bli varmare i början av nästa vecka, då borde de börja titta fram!

Kom ut nu små bollar, vi här ute är ju nyfikna!

Tack för gratulationerna och stort grattis till alla ni andra som oxå har små gula ullbollar hemma i stallet!:D

Precis som Ljulius skrev har MALEXIA e. Alexander Lukas 183 u. Malva ue. Kim Hero 221 kommit till världen.

En mkt social, orädd liten tjej med mkt energi, dvs. inte helt olika sin mor...:angel:

Några timmar gammal:love:

Här börjar vi traggla "uppställning" tidigt...:D

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 370
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025