Sv: Fjordhästavel 2010
Den "fula" insidan du skriver om, är ju troligtvis en häst/hund som är lite vassare/har mer motor. I 99% av fallen så handlar det om djur som inte fått veta sin plats - det kan vara en ägare som inte vet hur den ska hantera djuret från början, och då tar djuret över ledarrollen. Det händer inte lika ofta att en "mildare" individ ifrågasätter ledarskap.
Förr avlade man ju mycket på tuffa hästar ex. för att de skulle klara av att bära sin ryttare genom eld och vatten i krig bland annat. En sådan häst hade dagens ryttare troligtvis inte klarat av p.ga avsaknad av kunskap för detta. Samma sak med hundar.
Charlie testade verkligen vårt tålamod när han flyttade till oss. Vissa stunder var han inte rolig alls, men tack vare att min sambo hanterat häst sen han lärde sig gå, så lärde jag mig _hur_ jag skulle gå tillväga för att klara av att hantera Charlie på ett bra och säkert sätt. Charlie har världens härligaste psyke och en arbetsvilja utan dess like, men hos en okunnig person hade han säkerligen kunnat bli farlig (som de flesta hästar).
Allteftersom tiden flyter på så går vi på större och större utmaningar, Charlie och jag. Bara häromdagen red vi ut tillsammans med en kompis och hennes sto (vi rider sällan ut tillsammans med andra p.ga avsaknad av sällskap i närheten av vårt stall). Stoet brunstade och Charlie skrittade till slut med långa tyglar bakom henne... Detta hade garanterat inte funkat om jag aldrig visat honom vem det är som bestämmer av oss två.
Ang. MH så tyckte jag inte att det sa så mycket om min hund (han fick b.la en 2a på skottet - han är helt oberörd av skott), korningen däremot var väldigt spännande! Min hund visade sig ha ett sju h-vetes gripande (inte speciellt vanligt bos boxer)! Det var inget jag hade gissat på förhand. Visst, ett helt okej gripande, men han flög fast i bitstocken och släppte inte!