Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

*delvis kl*

Det här med prestationsmeriterna var väl något att det skulle vara "lika för alla" eller nåt? Det fanns ju en hingstkatalog på nätet förr som gjordes på privat basis där hingstägaren kunde skicka vilka bilder eller skriva vilken info de ville i princip, typ tävlingsresultat eller andra prestationsmeriter. Något som jag tyckte var väldigt intressant. I samband med detta har jag för mig att det var diskussioner om att alla hingstars "sidor" skulle se likadana ut, alltså innehålla typ födelseår, stam, mått o prempoäng. Har jag helt fel för mig?

I fjol trodde jag (hoppades kanske) att det blivit nåt misstag att där var hingstar utan bild men eftersom det ser likadant ut i år är det väl för att ingen bild skickats in. Himla tråkigt, har man inte sett hingsten i verkligheten är det ju inte så sannolikt att man vill använda en hingst som man inte ens ser hur den ser ut..

Mjölken droppade igår kväll och i morse strax efter 05 så kom det ut en STOR hingstunge. Mamma Pepsi 2963 0ch fader Cirkus 251. Ett riktigt krutpaket som tog galopp i boxen innan han tog sin första mjölkslurk.;)

det är ju upp till hingstägaren att få med bilder i katalogen alltså ingen inskickad bild= ingen bild tyvärr ser det illa ut men annars hade det inte blivit någon katalog alls. Tyvärr så tog dom in en äldre bild på Myckle men men jag hade själv inte kollat upp........
Desvärre var det en del uppgifter som inte stämde och inte alla hingstar som fått med sina premresultat som 4åringar heller......Men vi har fått en katalog och är man intresserad av en viss hingst så tycker jag att man ska ringa till hingsthållaren eller ägaren för att kolla alla uppgifter och givetvis åka och titta på den för i verkligheten så är hingsten kanske inte alls som du tänkt dej1 bättre/sämre:banana:

självklart tar man reda på mer om man är inttresserad, men om hingsten pga avsaknad av bild, eller felaktiga uppgifter inte intresserar mig när jag kollar i katalogen så bryr jag mig inte om att forska vidare heller. Är inte intresserad av att gräva i alla alldeles för många hingstar.. då kollar jag på dem som intresserar mig o sållar bland dem istället.

STOORT grattis till fölet, Bilder kanske?? Det är så roligt och se de små miraklena komma till liv...:bump: P.s Lycka fick ett stoföl innan midnatt.

Grattis Mr Udda till en ny juvel. Härligt! Törs man fråga om färg? Det blev inte vitblackt? Jag är rätt kass på genetik, så det kanske inte ens är möjligt att få vitt i den kombinationen...

Bilder? Mailar du så lägger jag ut.

Läste just att Knast och Dalar åter är i avel och på Grevegårdens visades de bara veterinärt med godkänt. De tar emot ett begränsat antal ston och källan är gästboken på SFF's hemsida. Inlägget är skrivet av Elisabeth själv. :D

Lägger in lite bilder från Mr Udda. Uddas Eros tror jag. Om inte annat får han rätta mig, stam kan vara kul som komplettering också.

Underbart söt lite guling! :)

Samma inlägg finns i fjordtråden, hoppas jag inte blir för tjatig!

Tack söta Ljossa för hjälpen:bow: Ja Udda´s Eros heter han! e Cirkus 251 u Pepsi 2963 ue Enar 135 uee Tonic 147 är hans stamtavla.

Vad söt han var. Tur att man står med hästarna uppstallade så man inte kan skaffa flera, två får räcka. Men man blir väldigt sugen när man ser ett fjordisföl.

*kl*

Jag måste bara beklaga mig lite över hur folk är....

Kan någon förklara för mig hur man tänker om man har en SHETTIS och tycker jag är dum som säger att jag INTE tänker låta Gandalf betäcka den. Hon förstod inte alls och tyckte jag var besvärlig.
Naturligtvis finns det massor med aspekter, men de viktigaste är väl ändå att shettisar ofta har svåra fölningar även med en hingst av normalstorlek, hur diar en unge som ganska snabbt växer om sin mamma?

Inget viktigt inlägg egentligen men jag blir bara så ledsen över hur folk "avlar".

Skulle vilja påstå att personen i fråga är totalt korkad! (Hade det nu varit tvärtom stort sto och liten hingst) Jag är ju av den åsikten att man inte ska korsningsavla, oavsett ras. Det finns så många raser så folk bör ju faktiskt hitta vad dom söker ibland dom renrasiga hästarna. Nu tror jag att fölisen hade fixat att dia ändå för dom är kluriga.

Håller helt med, jag tycker det finns tillräckligt med hästar som det är utan att man måste blanda hejvilt. Tyvärr vill nog folk ha "en gullig fölunge efter gamla bettan, det vore väl sött??!" Jag blir galen på hur ogenomtänkta folks val är. Avel är ett lotteri ÄNDÅ utan buskavel.
Ja, de hade antagligen löst difrågan men ändå.
*muttrar och blir på allmänt dåligt humör*

Vi har pratat om detta förut och jag tycker som du. Det finns många som inte borde syssal med avel och dessutom många avels- och rasföreningar som inte heller borde det. Alltför många individer slinker genom med avelsgodkännande som inte borde. Just hingstbiten är ju den enda en förening kan kontrollera. Ston behöver ju inget godkännande för att betäckas. För att inte tala om all "buskavel" med mitt sto och grannens hingst bara för att de råkar stå nära och vara söta!

Samtidigt, varför bry sig? Man kommer ändå aldrig att kunna styra andra människors val. Du slösar bara onödig energi på att gå runt och irritera dig på det. Du vill inte låta din hingst betäcka deras sto, punkt. Strunta i vad dem tycker om det.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 369
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka