Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

Vad skönt att infot hjälpte dig :) är du med i någon fjordförening? Det kan du ju alltid bli så kan du vara med på fjordaktiviteter och lära dig mer om rasen. Var finns ni i landet?

Jag är inte med i någon fjordförening, än ;) Vi bor i blekinge :)

*kl*

Har oxå en fölbild att bjuda på :)

31274591.jpg

Gandalf och Halling passar på när inte Muska ser...

Knapplån:

Lite Sindarve-fölisar att rapportera om. Mirja fick en fin liten son 29/5 tror jag det var och idag fick Trixi (mamma till Kallblodsettan Hilda) en liten dotter!

Mirjas son heter Mirk men det är inte bestämt vad Trixis ska heta ännu.

Vad gulligt klikompisar!:laugh:

Hur har alla det i värmen? Här hemma har det inte kommit regn på snart 4 veckor.Vi har miljarder med bromsar,någon som har nåt bra tips vad man kan använda på ston o föl??Förrutom switch pour on.

Köpte nåt flugmedel på hööks mot bromsar,men det kunde man inte använda på digivande ston.:crazy:

Jag använder RB 86 på mina, funkar rätt bra.

Ska någon till vetlanda och med vad i såfall?

*kl*

Hej fjordvänner! ;)

Jag har införskaffat en ny fjorddam, tänkte höra om någon vet något om henne? Hon heter Zäta f: 2002 e: Knast Halsnaes 173 u: Lektra 2847 ue: Loke 78 Undrar främst om någon känner till vad hon gjort tidigare i livet. :) Är uppfödd i Uppsala och jag tror hon har funnits i Rimbotrakten också.

//Camilla

*KL*

Jaha lite får man ju ta å joina in här då mitt sto är beräknad att föla 10 maj nästa år :D
även i år betäckt med Cristall 203, har redan en liten hingst e. cristall som är 1 år nu och som har ett underbart temprament och är hur trevlig som helst, dessutom har han visst totalt missat den lilla detaljen att han är hingst ;)

Jag är den som står som uppfödare till Zäta, dock är hon inte född hos mig. Det blev något fel och uppfödaren tyckte att eftersom det var jag som "tillverkat" henne kunde jag stå kvar. Jag överlät hennes mor Lektra, som alltid kallades för Tina, under dräktigheten.

Tina köpte jag från Taffsnäs. Jag fick henne någon gång 1992, hyrde henne något år och köpte henne sedan. 1995 fick hon sonen Thjodolf (e. Sindarve Tulo) och det var i samband med stamboksföringen som jag valde att "ta tillbaka" hennes ursprungliga namn. Jag hade ju alltid kallat henne för Tina, eftersom jag inte visste att hon hetat Lektra från början, men jag tyckte att det fanns så många "tinor" så det var roligare att stamboksföra henne som Lektra som också kopplades samman med hennes mammas namn (Lemir).

Tina var en riktig bussig häst som var lite hetlevrad och tittig i sin ungdom, men en verklig kompis. Vi gjorde precis allt, provade på tornerspel, Hubertusjakt, tränade dressyr m.m.. Hon hoppade bra, men jag gick inte vidare i det utan det var till husbehov i skogen. Frisk och sund, inga konstigheter i hantering utom att hon var lite känslig och avskydde hårda borstar samt var väldigt spruträdd.

När hon blev äldre blev hon en riktigt bra "barnponny" som själv tuffade runt små hoppbanor, bara ryttarna styrde.

tina.jpg

Efter Zäta fick hon en son till hos sin nya ägare. Tina togs bort vid 19 års ålder. När hon var 13-14 drabbades hon av fång och även om hon var fullt ridbar några år efter det så förkortade det nog hennes liv. Hon var så himla oproblematisk i många år, så jag trodde verkligen att det var en häst som skulle bli 25, men så blev det inte.

Zäta är född i Håbo, några mil från Skokloster. Jag har hennes uppfödares mail och FB, så om du vill ha det så PM:a.

*kl*

Hur har det gått för alla i år? Med fölningar och betäckningar?

Gandalf kommer äntligen hem i veckan (antagligen), tänk att det redan är höst! :eek:

Sevi 3016 fick 11/7 en hingst efter Mykletind 261.

Twix (Björkhems Xerxes 234 - Furubäcks Seger 159) är dräktig med Vessmer (hjärnsläpp på numret just nu..)

Här går det finemang! :) Argus har varit hemma i 2 veckor och det är underbart!
Kände inte igen den snygga hästen som klev ur lastbilen nästan och jisses vilken biff! Vältrimmat också, hoppas kunna bibehålla den formen hos honom nu...
Alla ston verkar blivit dräktiga så jag håller alla tummar att det blir 6 välskapta fölungar nästa år.

Hur har det gått med Gandalfs ston? :) Visst gick det fort?!

Här har Brynje varit hemma i två dagar men han tar det mesta med ro, talade bara om att han nu var hemma sen var det bra.
Resultatet av sommaren i skåne blev 10 ston och 8 kollade med ultraljud och två med hingst så det ser i dag ut som om alla är dräktiga men det är ju ett tag kvar innan det blir föl, så nu är det bara en lång väntan på resultat.
Brynjes faster Björg 3131 är dräktig med Hirthegutten och var så även i dygn 35 med fina hjärtljud på fostret så där hoppas vi också på fortsatt välgång.
:laugh: :love:;)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 367
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka