Sv: Fjordhästavel 2010
Jag är den som står som uppfödare till Zäta, dock är hon inte född hos mig. Det blev något fel och uppfödaren tyckte att eftersom det var jag som "tillverkat" henne kunde jag stå kvar. Jag överlät hennes mor Lektra, som alltid kallades för Tina, under dräktigheten.
Tina köpte jag från Taffsnäs. Jag fick henne någon gång 1992, hyrde henne något år och köpte henne sedan. 1995 fick hon sonen Thjodolf (e. Sindarve Tulo) och det var i samband med stamboksföringen som jag valde att "ta tillbaka" hennes ursprungliga namn. Jag hade ju alltid kallat henne för Tina, eftersom jag inte visste att hon hetat Lektra från början, men jag tyckte att det fanns så många "tinor" så det var roligare att stamboksföra henne som Lektra som också kopplades samman med hennes mammas namn (Lemir).
Tina var en riktig bussig häst som var lite hetlevrad och tittig i sin ungdom, men en verklig kompis. Vi gjorde precis allt, provade på tornerspel, Hubertusjakt, tränade dressyr m.m.. Hon hoppade bra, men jag gick inte vidare i det utan det var till husbehov i skogen. Frisk och sund, inga konstigheter i hantering utom att hon var lite känslig och avskydde hårda borstar samt var väldigt spruträdd.
När hon blev äldre blev hon en riktigt bra "barnponny" som själv tuffade runt små hoppbanor, bara ryttarna styrde.
Efter Zäta fick hon en son till hos sin nya ägare. Tina togs bort vid 19 års ålder. När hon var 13-14 drabbades hon av fång och även om hon var fullt ridbar några år efter det så förkortade det nog hennes liv. Hon var så himla oproblematisk i många år, så jag trodde verkligen att det var en häst som skulle bli 25, men så blev det inte.
Zäta är född i Håbo, några mil från Skokloster. Jag har hennes uppfödares mail och FB, så om du vill ha det så PM:a.