Fjordhästavel 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pettersborg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Fjordhästavel 2010

Läste lite intressant fakta i senaste Ridsport om släktskapsgrad, får en att tänka till om tex Hingstlinjer...

Helsyskon 50 %
Halvsyskon 25 %
Kusiner 12,5 %
1:a generationsledet 50 %
2:a generationsledet 25 %
3:e generationsledet 12,5 %
4:e generationsledet 6,25 %
5:e generationsledet 3,125 %
6:e generationsledet 1,563 %
7:e generationsledet 0,781 %
8:e generationsledet 0,391 %
9:e generationsledet 0,195 %
10:e generationsledet 0,098 %
11:e generationsledet 0,049 %

Ganska intressant!

Säger ganska mycket tycker jag. Man lär tänka både en och två gånger när man väljer hingst till sitt sto tycker jag, både på egenskapet, temperament, vad man saknar hos stoet och linjer. En fråga som återigen blir intressant är den klassiska, linjeavel eller inavel, vi har ju ganska smalt redan...

Ja, och det roliga är att jag roade mig med att titta på utländska hingstar häromdagen med Å och vi konstaterade att ett par generationer bakåt så är allt detsamma iaf... Då tittade vi iof bara i tyskland, holland och belgien, men ändå.

Men en annan aspekt är ju att det blandas ut ganska fort och att påverkan av en viss hingstlinje måste anses som noll (eller nästan iaf...) Om man däremot har mkt samma på båda sidor då plussas det på ganska fort...

Precis, synd att det var lika utomlands, dock inte samma linjer som vi har kanske eller?

Det är inte lätt att hitta "rätt" hingst till sitt sto precis...

Det måste väl vara fler som e på G nu.... Belona hur går det för henne?? Här väntas det fortfarande, har inte vakat de sista nätterna, kära Silla har varit cooool lugn som hon e i vanliga fall när det närmar sig natt. Men nu börjar det nog närma sig, juvert har nästan blivit rakt om man tittat bakifrån, det har sipprat liiiite ljröd slemaktig sen i förrgår och idag var det mer blod färgade, såg lite ut som "rester". Från spenarna hänger det gula kristaller och när de trillar av samlas/smådroppar det typ minimjölk. Kanske blir det ett aprilskämta
...:p

lägger till några bilder
P3310008.jpg

P3310025.jpg
tidigare idag
P3310005.jpg
ikväll efter intag, ena hade släppt o ut kom minijölk typ

Japp spännande, men fortfarande fundersam om det blir nåt inatt... Spenarna har däremot blivit större, var precis ute och nattade, men hon är fortfarande coollugn och mumsar hö... (hon har ätit dåligt de 3 sista dagarna, mest rotat rundor i höet)

Passa dig bara, hon hinner säkert föla de tio minuterna du vänder ryggen till :D

P4010012.jpg

Morgonens bild, hade rätt inget inatt, har dock ändå varit vaken då min dotter kräkt hela natten

OJ nu fölar hon snart ,vad spännande .Håller tummarna att det blir inatt.:laugh:

Tror att det blir inatt..lättmjölken sprutar bara man nuddar juvert :crazy:

Tror att det blir inatt..lättmjölken sprutar bara man nuddar juvert :crazy:

Kanske inte...hon är alldeles cool lugn i stallet, däremot har hon varit elak till gammelman, smörade sig fram o ville bli kliad, när han skulle klia skrek hon och skrämde livet av honom... Mjölken fortsätter förvisso att sputa bara hon rör sig, men tycker iallafall att det är för lugnt...:(

När det ser ut så, så är det nära förestående jag hade absolut gått ut flera ggr! Lycka till! väntar med spänning. Pepsi är 5dgr över..........

När det ser ut så, så är det nära förestående jag hade absolut gått ut flera ggr! Lycka till! väntar med spänning. Pepsi är 5dgr över..........
Jag har lite lyx och ser i princip hela boxen fr både köks och sovrums fönstert(sängen står upp till fönstret), så jag slipper gå ut :p Brukar kolla henne om hon legat mer än 5 min. Spännande är bara första namnet, mitt första egna föl :love: Tänkt att bli min och dotterns blivande tävlingshäst:bump:

natten till idag var fruktansvärt orolig för min dam, men det blev inget, hoppas och håller tummarna att det blir inatt även om hon ser alldeles lugn ut. Hennes ben är fullkommligt karamelliserade av all mjölk det runnit. Mjölken är tjockare nu så det rinner inte längre. Spenarna har blivit mer utfyllda, så det återstår att se vad som händer inatt.

Grattis ! Årets första fjord föl vad vi vet ännu :rofl::bump::banana::banana::banana::banana::banana::banana:

Här hemma har vi 1 månad och tio dagar kvar, men så kom Åhle i går och vilket liv det blev på stona, Blicka är över öronen förälskad men jag vet inte om jag vågar betäcka henne än då jag inte vet hur mycket plats som finns i vinter för stona. Alva är också helt betagen av Åhle men där är det stopp då hon har knast på sin fars sida så ev Bellman men det återstår att se hur mycket plats det blir.

:):) Våren är på G !:love

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: trazel
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 367
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka