Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Mmm vet detta och för mig och Celine är det inget hinder att åka båt, det har vi gjort förr

Och det gick ju bra ;)

Stort grattis till Tingeling, Ljulius, Indiv och lycka till era fina hästar med fina poängrader!

Tingeling: Efter att ha sett dig visa häst efter häst under helgen är jag ganska säker på att en viss liten dam får återvända till er för premiering nästnästa sommar :laugh:
Mina pengar satt också på Malva som riksetta faktiskt. Hon ser precis ut som den typ av fjording som jag vill ha. Men Ässa är också en riktig godbit! :D

*KL*

Rykten flyger och far, men sist jag pratade med ägaren så var ingenting bestämt, det får framtiden utvisa. Kenzo var en hingst med stort H, och då menar jag hans utstrålning! Han vill vi så jättegärna se mer av, oberoende av i vilket land det blir. Jag sänder mina tankar till ägarna och uppfödarna som kämpat och slitit så hårt, det är riktigt tungt när drömmar och förhoppningar krossas på något som är utom ens kontroll. :(

Nira: Det är ett åtagande som jag hade tagit med stor glädje!:D Tack för trevligt sällskap, du och din "lilla Rullta" kommer bli ett jättefint ekipage i framtiden - det kunde inte ha blivit bättre hem för Rulltan!:banana:

Citronen: Visst var helgen minnesvärd! Vi håller tummarna för fler sådana helger...

Malva var vi många som trodde på, även "innersta" kretsen kring våra hästar, dock var det lite extra kul att Ässa, "den ständiga tvåan" och den goaste häst vi har, fick lite extra ära. Det är en snygg häst, men av annan modell än Malva. Plus för Ässa är hennes fina ben, grova och fina medan Malva ÄNTLIGEN fick den där efterlängtade 9:an på trav...:bump:

Det roliga i det hela är att de hela tiden fått samma poängsumma, dvs. vi kan alltså inte säga att den ena är bättre än den andra, utan de har olika plussidor båda två.

Ser man också till dagsformen, dvs. utställningsskick så var Ässa ett strå vassare med kort, blank päls medan Malvis har börjat förbereda sig inför en kall vinter.

Återigen tack för allt stöd, peppning och gratulationer, att visa häst är något bland det roligaste jag vet. Hyperkoncentrerad på mig och min häst försöker man få en viss harmoni i sin visning - kul att Jejan noterade signalerna man försöker sända ut. Sen har jag fått många års träning - och bra material att träna på! :angel:

Imponerad själv är jag över handlers som Sigge och Jörgen som så fint plockar fram gången på sina hästar!

Mer Vetlandabilder!! Jag vill se pausprogrammen, Knast med söner och mer, mer, mer.... Jag som inte var där och såg vill ha bilder, bilder, bilder!!!

*KL*

Rykten flyger och far, men sist jag pratade med ägaren så var ingenting bestämt, det får framtiden utvisa. Kenzo var en hingst med stort H, och då menar jag hans utstrålning!

Mmm en hingst som vi vill se mer av, absolut! På efterhand har jag fått reda på att danskarna inte bara var förtjusta i honom... min lilla pärla fångade visst deras intresse med, ska man va stolt då??:o Han kom åtminstone ihåg hennes mamma och hennes vistelse i danmark för 2 år sedan, frågade om det var Celines första dotter, de gillade iofs henne oxå när hon var där :angel:

*kl*

Så... När alla intryck från Vetlanda börjar sjunka in, hur tänker ni kring hingstval nästa år? Blev det lättare eller svårare efter Vetlanda?

Själv känner jag mig tillbaka på ruta 1, hade en så bra plan för Ariel och så gick hingsten inte igenom. :grin: Däremot gick en annan intressant hingst igenom så nu är det alldeles snurrigt på hjärnkontoret. :p

Eftersom jag inte har avelsdugliga hästar så blev det klart värre efter Vetlanda eftersom suget att kolla på trevliga hingstar återkom..

Eftersom jag inte har avelsdugliga hästar så blev det klart värre efter Vetlanda eftersom suget att kolla på trevliga hingstar återkom..

Det vet ju inte jag om jag har heller. :o Men jag spanar och planerar ändå. :p

Insåg först häromdagen att jag inte måste visa Ariel för stamboksföring med fölet vid sidan, utan jag kan vänta och visa senare, bara jag har veterinärintyg på levande fölunge. :D

Måste man ha veterinärintyg? Kan man inte visa passet på att man har en levande avkomma? Det räcker väl med att fölet är levande fött och efter de nio dygnen eller vad det är? Den behöver väl inte leva ett visst antal år?
Men varför tänker du inte stamboksföra med föl vid sidan?

Idag flög tanken faktiskt genom mitt huvud att korsningsavla - jag som inte tycker om korsningar :o Men eftersom många är noga med att påpeka vilka hästar som ska vara i fjordaveln och inte, så kan jag faktiskt på det viset få den typ av avkomma jag vill ha, utan att det berör fjordsläktet, eftersom märren inte behöver stamboksföras osv. Jag kommer alltid att vara av åsikten att renrasigt är bäst för att veta vad man får, men för fjordsläktets skull så kanske inte, det finns ju trots allt vissa fördelar för ett sto att få föl oavsett vilken ras och med en korsning smutsar vi inte ner den fina fjordhästvärlden genom att leta matchande hingst och visa skräpet i fjordhästsammanhang. Tragiskt att tanken ens dök upp, och jag tror inte att jag kommer att göra det, men ibland undrar man.

Måste man ha veterinärintyg? Kan man inte visa passet på att man har en levande avkomma? Det räcker väl med att fölet är levande fött och efter de nio dygnen eller vad det är? Den behöver väl inte leva ett visst antal år?
Men varför tänker du inte stamboksföra med föl vid sidan?

Enligt reglerna måste man kunna visa upp ett veterinärintyg, men eftersom jag har Ariel på en gård vars andra hästar ägs av en veterinär så känns det ganska enkelt. :p

Av flera skäl vill jag inte visa med föl. Jag har nog svårt att komma iväg på saker med en enda häst, att hålla reda på två hästar samtidigt känns omöjligt. Att dessutom visa upp stoet för bedömning när hon kanske inte är i bra skick (pga laktation) känns inte juste. Slutligen gillar jag inte tanken på att göra ridprov med en fölunge springandes vid min sida.

Personligen har jag absolut ingenting emot korsningsavel, så länge man har ett mål med sin korsning.

Okej, jag har nog inte läst på det regelverket för vi har stamboksfört med föl, så jag har inte tänkt på vilka papper de som inte haft föl visat.
När vi höjde Sevi till A visades hon ju med föl vid sidan, men den dåvarande ettåringen var inte visad och därmed anonym så jag hade med mig han pass för att "bevisa" hans existens, men de trodde på mig och ville inte se det.
Fast vad skriver man på veterinärintyget "härmed intygas att fölet lever" - behöver man vara veterinär för det? :p

Förstår din tanke men jag har väl tänkt att jag i den mån jag kan visar med föl, eftersom det är det stambokföring går ut på - att visa att hästen kan få föl.
Eftersom vi gjort körprov tidigare behöver vi inte visa ridning med föl, vilket känns bra om man skulle hamna i det läget´trots allt nån gång, men skulle märr och föl ändå vara redo så kan man göra det ändå och få riden och körd i stamboken.

Mål ska man alltid ha, men det känns lättare att motivera ett mål inom en ras än över gränserna - å andra sidan har jag ingen erfarenhet av korsningsavel heller.

*kl*

Så... När alla intryck från Vetlanda börjar sjunka in, hur tänker ni kring hingstval nästa år? Blev det lättare eller svårare efter Vetlanda?

För min del hade jag som sagt en favorit som vi inte riktigt vet vad som kommer hända med... men sen blev jag imponerad av en annan som jag inte ens tittat på tidigare! Nu har jag spanat runt lite och inser att detta verkligen är något för Celine... han uppfyller tom kraven om minst 9-9 på trav-galopp! (MEN inte betäcka 2010 Elin! :angel:)

nja mumin, om jag känner dig rätt så har vi verkligen inte spanat in samma hingst. Knast du vet :p jag har ju mina planer...

Du skrev ju att du inte tittat åt dne tidigare - då kan det ju inte bara vara Knast! :p Har du inte hittat en tillräckligt jätteknastig hingst än? ;)

Å andra sidan - kan jag tänka mig att korsningsavla om det skulle behövas kanske jag till o med kan tänka mig en liten knast om det krisar, så ingen vet vad jag planerar :p

eftersom min dam har knast som farfar har jag hållit mig borta från hingstar som innehåller knast men också Dalar för att få en avkomma som är lättare att betäcka,(hugo och trollfin) därför har jag inte tittat på Vessmer innan då hans mamma är dansk men efter att sett den hingsten röra sig så tror jag att det blir tillräckligt knastrigt för mig :d j-lar vilken gång! Sen har han en bra stostam i Mimer bakåt som är stark...

sen när man sett knast himself så måste jag försöka få fram det där hos en uppfödning, det är målet i mitt liv ;) 24 bast och bäst av ALLA!

Gissa varför jag har försökt hålla mig borta från Knast? En avkomma med Lilla My, Violette och Knast betäcker man med vad?

I know what you mean - hade man haft en avelsduglig häst så.. Vessmer har lite myror i skallen, men verkar ändock samarbetsvillig o röra sig kan han!

Mumin, din märr är avelsduglig! Men om hon inte lever upp till förväntningarna så gör ett försök med hennes dotter. Det är ju så med vissa individer att dom förärver sej "sämre" än vad dom själv är= svag förärvning. Och andra gör ju tvärtom. Och i din ungmärr finns ju det bästa av det bästa och bara väntar på att släppas ut! Gör ett försök, så ska du se hur bra det kan bli! Har några tänkbara kanidater till henne.;)
HABiNA jag kommer att maila dej (igen) för ytterligare planering inför 2010 års säsong! Jag gillar verkligen dina funderingar :love:och du får mej att tänka på ett annat sätt ibland

Problemet är ju att dottra är en exteriör katastrof, det är ju inte modern :crazy: Dessutom vet vi ju inte än om Sevi är dräktig, dte som känns tråkigt är att jag inte riktigt vet om jag kan glädjas åt det om det skulle vara så ändå :cry:

Men visst, den lille är ju härstamningsmässigt lite mindre hopplös att hitta hingst till men, hon är likväl en 37-poängare (eller 35) - ska man avla på såna?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 939
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka