Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Habina? Har du någon mer info om fler generationer i stostammen?

Jag har kartlagt hela stofamiljen, vill du ha den excelfilen? Jag håller på med ett projekt att kartlägga alla stofamiljer som lämnat diplomsto eller godkänd hingst, men det går lite långsamt. :p

Vet att några har pm:at mig med frågor, lovar att svara efter Vetlanda, men det är lite mycket nu. :crazy:

jag berättade för min något okunnige mor att Sintro (min förra häst) hade en viss procent med dölöhäst i sig, hon tyckte detta skulle vara något extra... jo lika bra i avelssammanhang som att hennes hund är 50%golden 37,5% labbe och 12,5 border collie :crazy:

jag ser fram emot att få lite mer detaljerad info om min lilla fröken men ta den tid du behöver Habina, vill gärna ha Sintros stam med :angel: är smått avundsjuk på din kunskap!:o

Det hade varit jättekul om det går bra? Börjar bli lite tveksam nu, enligt registratorn kunde inte Solero gå igenom eftersom nordalsön f.-50 var korsningshäst, men nu när man har gått igenom den info man själv har, då hänger det kanske inte upp sig på Nordalsön längre. hm, får gå ut nu, ser en toaborste sitta i liten vit hunds mun!

Kort Vetlandarapport!

Gandalf har fått en tia hos veterinären, mäter 145 i mankhöjd. Hann ser fin ut säger Helena.

Ismo höjdes till A och Haldol gick årgångsetta med 41 p.

Återkommer när jag vet mer.

Senast ändrad:

Habina har en bra blogg ;) Kika där, hon uppdaterar från Vetlanda.

Elin, Lyckas dotter, är också på plats med datorn. Länk till båda finns från fjordhästföreningens gästbok!

Tack tjejer! Vad vore vi här hemma utan er!

Habina har en bra blogg ;) Kika där, hon uppdaterar från Vetlanda.

Elin, Lyckas dotter, är också på plats med datorn. Länk till båda finns från fjordhästföreningens gästbok!

Tack tjejer! Vad vore vi här hemma utan er!

Säger det samma!
Bugar och tackar för infon för oss som missar kalaset.:bow:

Fick just sms om att, håll i er nu!

GANDALF ÄR ÅRGÅNGSETTA!!!

Grattis gumman, efter allt du haft är så så värd det!

Kopierat från Habinas blogg (förlåt gumman om det inte var okej)

Gandalf. 9-8-7-9-8 = 41 poäng och tillstånd till 2011.

e. Leirdals Odin 260 u. Møyfrid av Hassum N 2584 - Kvernbu N 1984. Mbl. Stofamilj: Norsk.

Argus Frö. 9-8-8-8-8 = 41 poäng och tillstånd till 2011.

e. Morke 237 u. Mumsas Athena 2916 - Sindarve Mykke 156. Ljbrbl, stj. Stofamilj: Gerd 679.

Pronomen. 8-7-8-9-8 = 40 poäng och tillstånd till 2011.

e. Priffe 161 u. Monett 3035 - Knast Halsnaes 173. Stofamilj: Nory 92.

Hirtheguten. 8-8-8-8-8 = 40 poäng och tillstånd till 2011.

e. Lunner Per N 03-2611 u. Luna Hirthe N 03-2780 - Lunnar N 94-2789. Mbl. Stofamilj: Norsk.

Bilbo. 8-7-7-9-9 = 40 poäng och tillstånd till 2011.

e. Rimbo 178 u. Fellina 3106 - Knast Halsnaes 173. Stofamilj: Nory 92.

Ej godkända tvåårshingstar

Belgarion. 7-7-7-8-8 = 37 poäng.

e. Max D 691 u. Belona 3332 - Tonic 147. Mbl. Stofamilj: Pia 1097.

Björkhems Örnar. 8-8-8-8-7 = 39 poäng.

e. Temperament 227 u. Björkhems Tessa-Mi - Botvid 196. Stofamilj: Bella-Mi 381.

Caruso. 7-7-8-8-7 = 37 poäng.

e. Romeos Cabri 238 u. Jubirka 2775 - Torjus 150. Stofamilj: Sölvi 471.

Gulmåras Ebel. 7-7-8-7-7 = 36 poäng.

e. Tamlin Grönkulla 226 u. Trine 3341 - Ismo Kry 208. Rbl. Stofamilj: Ulla 13.

Indor Kry. 8-7-7-8-8 = 38 poäng.

e. Ingvar Halsnaes 242 u. Desolett Kry 3271 - Dalar 154. Ljbrbl. Stofamilj: Nory 92.

Izac. 7-6-7-8-6 = 34 poäng.

e. Allman 204 u. Isabell 2795 - Siljar 157. Stofamilj: Gullan 554.

Kenzo. Struken.

e. Kim Hero 221 u. Glensa 3014 - Dalar 154. Ljbrbl. Stofamilj: Gerd 679.

Leon. 7-7-7-8-8 = 37 poäng.

e. Lemir 223 u. Vilja 3329 - Viggen 177. Stofamilj: Anette 103.

Yatzy. 7-7-8-8-7 = 37 poäng.

e. Tamlin Grönkulla 226 u. Taffsnäs Yackie 3159 - Knast Halsnaes 173. Rbl. Stofamilj: Lene 168.

Tack gode gud för internet & mobiltelefoner för oss som inte är med nere i Vetlanda!!! :laugh:

Håller med Ljossa,stort grattis till Emely,vilken tur att du kom iväg efter allt som varit!!! :love:

Naturligtvis också grattis till alla övriga ägare till godkända hingstar!! :banana:

Håller nu tummarna att livet gör så att vi nästa år kan delta i denna fjordingarnas helg,kanske tom med häst.....:grin:

Säger det samma GRATTIS LJULIUS till din underbart fine Gandalf!

:bow::bump::banana::bump:

och lika stort grattis till Lycka med Etna :bump::banana::bump:

I övrigt så må min lille skrot va lite små ful,
men att han gjorde ett godkänt körprov tycker jag var jätte bra med tanke på omständigheterna och att han inte hade varit för vagn innan stuteri Frö fick ta honom!!!!
Bra gjort Anna :bow:
(och bra framtida tävlingkompis för mig i Tiger, med det psyket)

*kl*

Grattis till er som i helgen lyckades få igenom era 2,5års hingstar! :)

Jag kan meddela att Tingelings Ässa-Mi och Malva gick etta och tvåa i 3års ringen. Båda med 10a på typ och totalt 45p! :love: Jag hörde dessutom från Bismark att Ässa-Mi blev BIS! :) Grattis till två fina ston!

Stämmer in i hurra-kören, fy så kul det har varit idag!

Fick nästan tårar i ögonen när Gandalf & Ässa-Mi sprang ärevarv, många varv blev det! Ljulius & Gandalf fick in en avbytare i snöret och "stackars" Tingeling fick springa, springa och springa! Underbart att se er :love:

En annan häftig grej tycker jag var när hela publiken stod upp och applåderade Knast som sprang och visade sin härliga trav:love:

Åh vad roligt att snygge Gandalf blev godkänd :bump:

Och förstås att :love: Tiger :love: gjorde godkänt bruksprov, men nåt annat hade jag inte väntat mig :laugh:

Men jag vill se BILDER från helgen, när kommer de :bump:

Grattis till alla vackra fjordhästar! Till alla som åkte hem med framgångar, stort grattis! Till alla som fick till ett bra bruksprov, grattis och bra jobbat!
Många är de som kommit fram i helgen, och till alla som inte hade så stor framgångar; vad din häst är för dig är ändå viktigast!

Jag åkte hem med Ljass förra året, 35 poäng, men för mig är och förbli han en 50-poängare!

Em - puss gumman vad glad jag är för dig! Du är bäst!

Grattis till alla, både hingstägare och stoägare :banana:.
Det ser ut som om det är rätt höga poäng på alla hästar genomgående och det är ju roligt.
Kanonroligt för Tingeling och Ljulius för BIS och ReservBIS.

Önskar man hade varit på plats och sett allting live.

Grattis Grattis Grattis :banana:

Vilken showdag! Helgen fick ett outstanding slut och det har varit ett känslomässigt virrvarr och fyrverkeri utan dess like. Hjärtlig tack för alla gratulationer såväl IRL som på nätet, det värmer och glädjer en oerhört!

Ljulius och jag tyckte att det var härligt att stå med två "bukehästar" som reservBIS och BIS!;) Gandalf försökte flirta lite m Ässa men eftersom hon redan träffat Brynje i somras och inte riktigt responderade som G hade tänkt sig så droppade han d, han e för fin för att behöva krusa!:D

Grattis till övriga "bukehästar" för riktigt goda resultat! Personligen fick jag en favorit i "lille" Bilbo som rörde sig härligt, och fine Aslan som gjorde ett så bra bruksprov efter så kort tid som körhäst! Grattis - och bra jobbat av "Frö"!

Etna Grönkulla - Bj. Xerxesdottern kammade hem 42p!:banana:

Sen lyfte ju "showen" ytterligare ett snäpp när "the king" kom in i manegen! OH MY GOD! Yes, Dalar på Grevagården (96?) över diagonalen med sin 10-mässiga trav gav rysningar men visst fasen är Knast en underbar gångartshingst han med!:love: Jösses! Och vilken förärvning sen!

Lille sladden Arnie-Barnie hade "the-time-of-his-life", mycket lattjo att få leka med de stora grabbarna...:rofl:

Och Chalander åter på svensk mark, han blir bara finare med åren!

En minnesvärd Vetlandahelg med både motgångar och framgångar, men en helg som jag hoppas att de besökande kommer minnas - vilka hästar vi har fått se!

Om och om igen såg jag dig från ovan, visandes den ena hästen efter den andre, så proffsigt och så ledigt. Stort grattis till alla framgångar!
Det är inte varje år vi får se de hästar som lagt grunden till de hästar vi har idag. Att få se Knast Halsnaes och Grynet gjorde det svårt att tala tydligt, det liksom klumpade sig i halsen. Hoppas innerligt att "våra" fotografer förevigade alla dessa gamla och nya hästar så att vi alla får ta del av dem.

Ja, när Knast Halsnaes gav sig av i trav så var inte tårarna allt för långt borta.. Herreguuud vilken häst! Det är förståeligt att han finns i så många svenska hästars stamtavlor...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 945
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka