Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Om hästen har för kort stam har den raskod 24 och vita papper, men om den har hur lång stam som helst fast ej godkänd pappa får den raskod 74 och röda papper. :crazy:

Vad räknas som tillräckligt lång stam? för en "vanlig fjording"? Med tanke på vad som gäller för hingstarna framöver så ska de va godkända i X-antal led (har inte exakt koll men vet att det ska bli hårdare där med godkännandet av hingstar...) Är det samma antal led eller skiljer det mellan att godkänna en hingst och vara godkänd som fjording dvs gröna papper???

Gröna papper betyder att hästen har en pappa, morfar och mormors far som är stamboksförd fjordhingst. Är det en godkänd hingst krävs dessutom att mamman är stamboksförd, och hon kan ju inte bli stamboksförd med vita papper, så en godkänd hingst har en pappa, morfar, mormors far och mormors morfar som är stamboksförd fjordhingst.

Vita papper hade ex. Habina, vars mamma förlorat sina papper och därför räknades som vilken korsningsponny som helst. I Habinas fall visste vi att hon hade fjordhäst som morfar och mormors far, men utan papper på mamman blev det vita papper för Habina. Att sedan hennes mormors mor var welshponny, det spelade ingen roll. :p

Gott! Jag har ju aldrig riktigt "sett" honom. Det blev ju med Ala som han blev extra spännande... Kul att han klarat av Danmark också. Törs man hoppas på dansk gång och svenskt utseende nu kanske? ;)

Nä, lilla Ala får flytta hit bara hon har en svans och fyra ben! :) 3 månader kvar!!!

Andersson - Kom inte här och snacka om avundsjuka för att andra rider. Jag har inte ens en gul att borsta på! ;) 3 månader kvar!

men hur många led kommer krävas på hingstarna? 4?

råkar veta en vacker liten ettåring som inte kommer kunna godkännas då mammans stam inte räcker, tror där i 4e led finns ett sto som de inte har vidare stam på eller något sånt. funderade mest på om det skulle vara samma som att få gröna papper (vilket han har) men det är det ju inte då...

Tanken med att utöka det till fem led är bland annat att det är så det ser ut internationellt och den tanken gillar jag även om några hästar på det viset "offras". Avelsbasen för fjordhästar är mycket större än det vi i lilla Svedala sysslar med. Vi vill ju inte bara importera bra hästar - varför inte exportera några goda svenska hästar som uppfyller internationella standardkrav?:idea:

Stänga stamboken på samma sätt som ex. engelskt och arabiskt fullblod. Om hästen ifråga inte har härstamning som finns i stamböckerna, räknas de inte som fjordhäst. En häst som till exempel Habina skulle då inte vara välkommen alls, eftersom hon har främmande blod i sig. Givetvis skulle det enklaste nu vara att bara stänga stamboken rakt av och strunta i att en del med kort stam får vara med.

I teorin kan ju en häst med ett arabsto som mormors mor (12,5 % arab) stamboksföras som fjordhäst och samtidigt vara registrerad som arabkorsning. :crazy:

Och du tänker lite att vi får en större avelsbas om vi stänger stamboken? Eller förstår jag fel?

Spontant så tycker jag att det finns både för- och nackdelar. Nackdelen är ju att avels släpps lite för fri, att det går att betäcka vad som helst. Å andra sidan så tycker man ju att uppfödare trots detta, tänker sunt och förnuftigt och väljer en hingst med lite eftertanke. Fördelen är ju, som jag skrev innan, att man kanske får en lite bredare avelsbas och att man vågar testa lite "udda" kombinationer och kanske betäcka med en hingst som har både för- och nackdelar exteriört, men kanske är en extremt brukbar häst eller har ett utomordentligt lynne... Ja, det finns mycket spännande banor att fundera i! :)

Och du tänker lite att vi får en större avelsbas om vi stänger stamboken? Eller förstår jag fel?

Nja, om vi enbart stänger stamboken och fortsätter med att godkänna hingstar för aveln så smalnar vi snarare av avelsbasen. Men samtidigt ställer jag mig tveksam till om avelsbasen skall bestå av hästar som inte har fjordhästar i fjärde, femte generationen bakom sig (behöver ju inte vara så, men vet man inte så kan det vara så).

Väljer man att dessutom släppa aveln helt fri, ger man uppfödaren en enorm frihet att själv styra över sin verksamhet. Kanske vill en uppfödare testa sin unghingst med ett par förärvningssäkra ston, för att om det blir bra meritera unghingsten vidare.

Jag tycker att welshaveln är en fantastisk förebild, där buskaveln minimerats och uppfödare nu vågar prova nya spännande kombinationer på ett litet avelsmaterial, just för att se vad som är värt att satsa vidare på och vilka hingstar man faktiskt skall lägga ned pengar på att få exteriört och prestationsmässigt meriterade. :laugh:

Mycket intressant tänkande, men tror jag är för trött i skallen för att hänga med runt alla hörn här. Kan du ge exempel på welshaveln? Deras stambok är inte stängd väl?`

Men går man tillbaka på de flesta svenska hästar så hittar man tillslut botten där det inte är någon känd stam vidare, vissa har fler generationer än andra med godkända hingstar/stamboksförda ston än andra. Detta kan ju bero på bla att ett sto betäcktes en gång och sedan tog det massa år innan den avkomman betäcktes osv osv. De första fjorden kom till sverige på mitten av 1900-talet (om jag minns rätt ;)) och vissa hade inte känd stam men avlades på ändå...

Min kompis har ett sto f.98 som inte kommer kunna få sina avkommor godkända, dock har hon fått två fina hingstföl varav det senaste absolut är ett hingstämne. Bakåt i stostammen finns ELIT och diplom bak till den där 4e stoet som de inte har någon bakgrund på... Om vi hade väntat några år med att ändra hur många led som ska va godkända hade hon kunnat få en dotter som i sin tur kunde få godkända söner... det känns som att man försöker rätta till misstag som redan är gjorda. Eller??

Dessutom finns det Dölöhäst i våra fjord och den får vi aldrig bort :grin: därifrån kommer troligen de vita små tecknen...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 953
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna