Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Tack för tipsen alla.

Ja jag har ett eget släp från tidigt 80-tal. Har en helbom i den framtill och i den är mellanväggen fastsatt så om man ska göra om den på någotvis med säkerhetsbom så är ju mellanväggen ett problem, eller? Inte törs man köra två hästar i den heller om Orvar skulle hoppa över och man måste ta ner bommen.

När vi kört honom så band vi honom i halsrem jättekort och grimskaft i grimman så att han inte kunde svänga med huvudet åt något håll (band i bommen och inte fram i väggen) OBS hade inte någon mellanvägg i då. Kanske hade han inte haft så mycket plats att hoppa över på om vi hade haft mellanväggen i men han fick sådan panik när han kände kättingen i rumpan (har ingen bakbom utan kätting) Det hela slutade med att på hemvägen så fick han så lös utan frambom och då stod han så snällt bak och fram. Vi däremot satt som på nålar och maken som brukar vara kolugn jämt var också nervös.

Orvar hoppade inte ner själv heller då han höll på att tippa över på hemvägen + att han voltade över på ditvägen (att han inte bröt nacken eller ett ben är helt otroligt.

Jag kommer att investera i ett släp med säkerhetsbom, fronturlastning(?), dörr bak istället för bom och kamera så snart jag har råd :D. Sen får vi hoppas på att Orvar vill gå in i transporten sedan. Är också lite lätt stirrig när det gäller att transportera hästar.

Kamera är guld! Jag ska fixa ihop nån snålvariant med med en backkamera tänkte jag, är lite för fattig för att lägga 3000 på en kamera att ha i släpet.

Jag skulle aldrig våga ha kamera i transporten, jag vill inte veta vad min häst har för sig o skulle ofelbart köra av vägen om jag skulle sitta och kolla på monitorn hela tiden... :angel: Jag får helt enkelt fortsätta med att köra på känsla och stanna och titta till min häst om den lever om i transporten. Jag har å andra sidan fönster i fronten så att jag kan se om hästen skulle hoppa över eller så, men det hade jag nog känt..

Dock så har jag hästar som är snälla att transportera, det underlättar nog..

Jag hade ju nästan rätt.
Juwel f08 e S.Myckle u Carolina-Nambus. Är visad på "hemmaplan" ej poängbedömd, utan för att få ett tips;). Snygg, mkt bra ben, rörlig. Rekommenderas att sparas, så han kommer nog till Vetlanda nästa år! Har redan lovat ägaren att matcha honom på bästa sätt:banana: Och jag som inte skulle ha någon häst till nästa år;);)

kamera i transporten är oslagbart! Har man vant sig vid att ha det kan man inte vara utan, det blir ett handikapp :laugh: Jag skulle inte gärna köra bebisar utan kamera just för jag vant mig vid det, man känner inte så lätt vad dom små liven har för sig och de kan lätt klättra runt utan att det rör sig så mycket i släpet om mamma står snällt och stilla.

Fast man klarade sig bra utan förr :grin: världen blir mer och mer teknisk...

Jag håller helt med!

Ponnyn vi körde klättrade ju dessutom ner, så han stod ju ner så fort vi stannade. Hade vi inte haft kameran hade vi ju inte vetat att han klättrade och kunnat plocka ner när han verkligen satt fast med grimskaftet runt halsen och ena benet. Alltså hade pållen med all säkerhet kvävts innan vi hade märkt nåt:crazy:

Så kamera, ja tack! :D

Ja det låter som om det helt klart blir en kamera till transporten :laugh:.

*KL*

Björkhems Yra, AB-premierat sto f.2003, deltog i utställningen i Håcksvik där hon belönades med 98889=42p! Hon gick 1:a i fjordhästringen och fick till slut en 3:e plats i BIS-ringen.

Yra är e. Ringo 184 och u. Björkhems Tycka 3319 ue. Björkhems Primus 199, tävlar till vardags i div II ponnyhoppning med siktet inställt på SM 2010.

Här på träning, hindret ligger på 1.05, och Yra är C-ponny...

Vacker, och användbar!;)

Grattis till Åsa, Barbro och Karin, som också visade mycket fina hästar med bra poäng!:banana:

kl
idag kom katalogen till Vetlanda!

Oooh vad härligt! Om jag inte fått katalogen på fredag så får du lova att jag får veta vilka ston som kommer. Börjar bli lite bekymrad över hur jag skall hinna sammanställa all information i tid. :crazy:

Vilka 2-års-hingstar är anmälda?? Nyfiken :laugh:. Om du inte vill lägga ut här kan du väl pm mig?

Stiligt sto det där :love:. Verkar vara duktig som ridhäst också.

*KL*

Efter lite knep och knåp har vi nu lyckats göra en hemsida till Stall Björkhem. Där har det ju kommit och gått lite hästar genom åren och vi har haft en härlig nostalgitripp de senaste veckorna. För den avelsintresserade så finns nu lite info och bilder över gamla hingstar!:laugh:

Hemsidan finner man genom att sätta ihop stuterinamnet med suffixet zoomin.se!:angel:

Lämna gärna en hälsning eller kommentar om ni hittar något ni gillar, eller om ni saknar något?

Jag har fått katalogen!!! :banana: Har inte hunnit bläddra i den, utan blev helt hysterisk lycklig när jag såg inslaget "4 generationer och en sladdis". Trodde ALDRIG att jag skulle få se den hingsten! Gråter av lycka här hemma! :cry:+:rofl:

Åh vad spännande! Jag skall surfa förbi där så snart Vetlanda är över, just nu är det lite mycket på agendan. ;)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 956
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka