Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Grattis! Vacker och användbar, precis vad jag vill ha när vi tar fram nya individer! Kanonkombination!

Härlig koll mumin! Själv har jag ju basen när jag skall kolla dina hästar. :angel:

Eli: Förstår att du tror att vi luras, men FATTAR DU hur glad jag är nu! :banana::banana::banana:

Han har jag ju som granne nästan. Sett an många gånder, Dalar och Lysluggen också. Vad olika det är i vårt avlång land.

Jag såg att det fanns en bild på Cherano på Stall Björkhems sida! :D
Det var min första fjord som jag hade på foder! Det var han som fick mig att börja älska fjordhästar! ♥ Det är min gamla gymnasie kompis som äger honom nu. Va kul det var att se honom på ett foto där han va lite yngre! :D Lite kuriosa är ju att han är släkt med Charlie. Cherie är ju Charlies mormors mor, fast det har du säkert redan koll på Tingeling... ;)
F.ö. så är Charlie även släkt med Lyndi 3056 (Fyndig Saluuts mamma) som jag också haft på foder! :D

Senast ändrad:

och just för att alla 'r släkta med alla (nästan iaf :P) så är det så roligt med fjordhäst, för man känner nån som känner nån som har sett si o så ut :P eller är det bara något jag fått för mig? :D

och just för att alla 'r släkta med alla (nästan iaf :P) så är det så roligt med fjordhäst, för man känner nån som känner nån som har sett si o så ut :P eller är det bara något jag fått för mig? :D

Lite så är det nog, på Sm gick jag och log för mig själv över alla fina Inter-hästar som presterade så bra! Dels älskar jag Inter himself :d både som avelshingst och den häst han är innerst inne! En underbar herre, och sen är det ju faktiskt Celines pappa =)

Grattis till Åsa, Barbro och Karin, som också visade mycket fina hästar med bra poäng!:banana:

*KL* förra sommaren gick dessa hästar (Anni e.Fredrik Skovå, Lyztra e.F.Sarik och Solero e.Roar) tillsammans med "min" skönhet till ettåring (Amarula e.Trollfin). 3 av dessa är enda avkomma i Sverige till resp hingst (vet inte om fredrik fått fler i år eller tidigare men åtmionstone enda 08an) och 3 fick 40p exteriört i år den 4e fick 39...

En ganska speciellt flock med bebisar som alla håller så hög kvalité och där de dessutom är lite unika med stammen. Framförallt Lyztra och Solero då de aldrig kommer få några halvsyskon med samma pappa eftersom de hingstarna är kastrerade nu...

KL

I Vetlandakatalogen står det en infotext om efter visningen, och jag undrar hur detta menas?
"För en hingst som ej uppnår godkännandegränsen men som upplåts till allmän avel är ägaren skyldig att låta DNA-testa hingsten och det föreligger rapportskydlighet gentemot hästkontrollen avseende antal betäckta ston och resultatet av betäckningarna. Denna typ av hingst har möjlighet att lösa betäclkningsbevis, så att avkommorna kan föras in i rätt register och slippa blodtypning mm. Hingstägaren betalar avgifter för hästkontrollen till registraturen och Sh vilka grundar sig på antalet betäckta ston."

Dessa avkommor kan väl inte hamna i stamboken med grönt pass? Eller gör de? :confused: Någon får gärna FÖRKLARA DETTA FÖR MIG...

De gör det alltså, så då får de varken delta på sm eller annan sff-aktivitet?

Nja, nu var jag tydligen lite för snabb på knapparna. Jag antog att en renrasig fjordhäst med ej godkänd pappa skulle vara lika "fint" som en fjordhäst med för kort stam, men så var det tydligen inte. :crazy:

Om hästen har för kort stam har den raskod 24 och vita papper, men om den har hur lång stam som helst fast ej godkänd pappa får den raskod 74 och röda papper. :crazy:

Bägge varianterna är givetvis inte välkomna på de evenemang som kräver gröna papper (ex. SM/Vetlanda), men sedan är det ju upp till varje lokalförening att bestämma vad som gäller för sina evenemang.

Ja jag fick ett svar även på mailen så nu har jag fattat :) vilken tur att jag inte satsar på avel i första hand och då kan luta mig tillbaka i lugn och ro, även om argus inte går igenom. Skulle inte få för mig att avla utan godkännandet men samtidigt har jag undrat länge inom andra raser där det avlas hit o dit med papper i alla möjliga färger...

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 956
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka