Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Det bästa kanske vore att låna/hyra en boggie istället, då har du inga problem alls att få med dig grejer...?

Mindre kul om han krafsar under färd och får in höbalarna bland sina ben....

Ljosen är en bra "morfarshingst" har jag för mig, kolla tex. startlistorna för årets SM så finns han med lite här och var....

Min stora idol Nelly av Espeli har Ljosen just som morfar. Jag har en liten dröm om att betäcka Ariel med Vilje, då blir ju Ljosen farfar men det borde fungera lika bra. :angel: Synd bara att Vilje med största sannolikhet kommer att hinna trilla av pinn innan dess. :(

Just det som har varit problemet, har jagat släp i ett halvår snart :) Nu fick jag äntligen tag i ett i närheten, så vi får försöka lösa det, är bara så himlans pirrig så det finn inte!

Lite pirrigt är bara bra för prestationen!

Men nog måste det går att hyra ett boggiesläp nånstans? Varenda mack har ju släp, måste finnas ngn som har ett boggie? Om inte annat kan man ju sätta ut en sökesannons, då får man massor med napp :)

Åk på fredagen, då kan man ta det lungt och låta unghingstarna bekanta sej med miljön, och redan tidigt på lördagen finns möjlighet att miljöträna lite, alltid bra. Vi har åkt med sto och hingst i samma transport, satte en "sj-pall" vid frambommen och fick lastutrymme till hö och lite halm, samt div andra grejor, funkade jättebra för oss då.

Ljulius: har försökt men att lägga 1500kr för att hyra ett släp i 2 dygn har jag inte råd med...
Myckle: Ja det blir nog så, annars lär det gå helt åt skogen med all tidspress! Ska bli kul att träffa alla o snacka fjord! :D

DET är ju en annan sak, att det kostar ;) Det går ju inte att göra så mkt åt. Om man inte långtidshyr, då kostar det runt 800 i månaden och då ingår allt.

Jag vet, fanns en ledig transport en bra bit härifrån för den kostnaden och att långtidshyra ingår tyvärr inte i student-ekonomin. Men det ska noggå bra, känner mig nästan bortskämd med denna fina enhästars henra från 08 ;)

*kl*

Tyvärr så kommer ju inte jag och Orvar till Vetlanda. Hade ju tänkt åka nästa år men tyvärr så har han ju cirka 25 vita hår i pannan :( som sätter stopp för detta. Vet inte hur han hade ställt sig i konkurrensen heller men det hade varit roligt att veta. Supersnäll och trevlig är han i allafall och det räcker långt för mig.

Hoppas att det kommer att gå bra för alla er andra som ska visa 2-års hingst.

Tingeling- Ska inte Björkhems Örnar(?) visas?

:eek: Har helt missat att jag inte är med i något fjordförening nu när jag flyttat upp till norrland. Måste ta tag i detta. Vet någon om man betalar för hela kalenderår eller om man betalar för ett år från det man gick med? Tyvärr så är det inte så mycket aktivitet i föreningen som ligger i Jämtland. Får hoppas att det går att dra igång något framöver när vi (Orvar) har åldern inne.

P.S Maken har hängt på Orvar och det gick jättebra, han stod och sov nästan :laugh:. Snacka om att jag är avis på er andra som redan har suttit på era 2-åringar. Får ta igen detta från och med januari när jag är lite smidigare i kroppen (ska få smått i december). Man vill ju inte äventyra något heller.

Det bästa kanske vore att låna/hyra en boggie istället, då har du inga problem alls att få med dig grejer...?

Nyfiken, varför måste det vara ett boggiesläp? Räcker det inte med ett vanligt tvåhästars?

Appropå transporter så har Orvar fortfarande inte åkt transport sedan han gjorde sin volt över bommen och jag är inte så sugen på att prova köra honom heller men antar att jag måste om jag vill åka iväg på träningar :crazy:. (Han åkte hästbuss upp till Jämtland, och det gick bra)
Vill/ska köpa mig en nyare transport med säkerhetsbommar och fronturlastning men har tyvärr inte pengar till detta just nu. Är det någon har någon smart ide hur man kan göra när man har ett äldre släp (-80) och vill åka så säkert som möjligt. Vill INTE att han hoppar över bommen igen :eek:

PS -Kom på att detta kanske inte ska ligga under avel.

Jo, klart man kan ha ett enaxlat om man vill. Bara jag som är så nojjig och vill absolut ha boggie att jag tänker inte ens i de banorna. Jag förstår mig inte på enaxlade om jag ska va helt ärlig...

Men absolut, det kan man ju oxå ha såklart :)

Gandalf hoppade ju över bommen i somras. Jag är helnojjig och hysterisk som det är med transporter (se mitt blogginlägg...) vilket ju inte är att föredra. Att jag dessutom alltid är själv gör juinte saken lättare/bättre.

För mitt hjärtas skull och för att jag ska klara att köra honom, har jag kört utan bom (halshugg mig inte , tack) och bara haft en grov gummigrunka (modell tjockt gummirep) framför honom. Han har ett psykiskt hinder framför sig och nånting som kanske bromsar liiite om jag måste tvärnita.
Sen har jag kört en bit, stannat och satt upp bommen.

Man kan ju även sätta fast ringar i golvet på transporten för att binda i med ex två halsringar runt manken (då kommer de inte upp och över). Det gjorde vår granne med sin häst, funkade kanon för henne.

Att ha sällskap av en lugn trygg läromästare är ju guld värt och se till att han är TRÖTT i huvet när ni ska åka. Gärna efter arbete, så han inte är helt uppe i varv.

Lite tips från mig :)

Ett tips bara, jag köpte mitt enkelaxlade Boj för 11 000:-

Där är säkerhetsbommar på det och skickat var helt okay, lite småfix som att bytta lampa till innerbelysningen och sånt. Det är från -91..

Tack för tipsen både Julius och Bismark.

Har läst i annan tråd om att ha något över manken så att de inte kan resa sig och det kanske kan vara något. Men helst vill man ju ha säkerhetsbom när man testar nästa gång.

Någon läromästar har jag tyvärr inte att tillgå då Mimir bara är ett år äldre och har åkt lika lite som Orvar.

Jag behöver ju inte ha ett supernytt släp så en begagnad är helt ok. Helst så ser jag att det är ett boggiesläp då vi har ganska dåliga grusvägar här uppe. Har funderat på att man kanske kan köpa ett släp på avbetalning, känns inte så dyrt då ;), men då måste det kanske bli ett nytt? Får kolla upp företagen som säljer släp här uppe.

Jag lånar ibland en axlat och ibland boggie. Boggie är ju skönare att köra med både för häst och bil.
Problemet som en del gör när dom binder upp hästarna är att dom inte "surrar" i bommen utan bara binder framme i bindringen och då har ju hästen en enorm frihet och kan ju hoppa över utan problem. Jag binder alltid i bommen och ganska kort antingen i halsrem eller grimma, just för att dom inte ska kunna hoppa över!

Jo visst är det bra att binda kort!

Men på tal om det så var jag med en kompis och hämtade hem en ponny hon hade köpt förra helgen. Vi band honom efter alla konstens regler och på alla möjliga sätt. På de 20 milen vi körde hoppade han över bommen ca 20ggr varav han klättrade ner själv de flesta av gångerna.

Vi provade binda kort i bommen, binda framtill, vända honom så han åkte baklänges och lkikväl är han uppe på inredningen och klättrar. Han var uppe på mellanväggen, över bommen, klättrade upp på ribborna på baklämmen när han åkte baklänges. Detta ska tilläggas att som tur var så var han lugn hela tiden och hoppade glatt ner när vi öppnade framtill.

Hade full koll på honom med kameran hela tiden så vi visste ju när han var uppe och så. Lösningen blev att binda kort i bommen, binda ett grimskaft i grimman ner under bommen och efter 5 mil i denna mundering så gav han upp och stod snällt de sista 5 milen..

Tack för att kameran fanns!

Som jag skrev,så kan det va bra att ha över manken, då kommer de inte upp.

Har du ngt släp alls? Du kan ju göra en egen "säkerhetsbom" på lite finurliga sätt om ifall att han provar direkt...
Gandalf hoppade ju över i somras, men inte sen dess peppar peppar (ska iväg till ridhuset im igen...)
Man måste ju ge sig ut, ju längre man väntar desto värre blir det... Iaf för mig, är ett nervvrak...

Uppsamlingsprem i Åstorp 7/9
Lovalie f 07 e S.Myckle225 u Biena 3275. 87897= 39p
Wilma f 02 e enar 135 uSkruttan el vilje-enar ( ej helt säker på stam) 99788 =41p.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 956
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka