Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Habina gör du lista på de hingstar som e kollade med DNA prov ang färg?
Har du listan som fanns förut på sff hemsida med vad hingstarna gett ?
Jag skulle vilja ha den mailad om du har den.

Nej, jag har inte den listan eftersom jag inte kunde drömma om att den skulle försvinna. Däremot så har jag givetvis nyuppdaterade färggenotyper i min databas, vill du ha för alla hingstar som verkat i aveln eller enbart de som verkar nu?

De enda som gjort DNA-prov än så länge är Hugo och Brynje. Jag funderar på att försöka övertala att ta på Ringo och Anar Frö också. Jag betalar ju. :angel:

Jag skrev ut en lista sista januari 08 men hittar bara från Ribo Molbjerg 151 till Fredrik skovå 252 men sen vet jag att det fattas en del info om vissa hästar ex, Hajums Tullman 190 som ger grått men inte står med. Så en lista jag kan spara och hålla kär med alla hingstar vore inte dumt:bow:, så får vi fylla på allt eftersom DNA tas.

Jag tror att Susanne har kvar alla sidor från den gamla sidan, hon skrev något på sin hemsida om att hon kunde lägga ut några vid önskemål :)

Jag vet inte hur uppdaterad Helenas lista är på hennes sida (kry alltså)? Den går iaf till Emil 243... Men hon kanske har koll på resten oxå om man frågar henne?

Jag jobbar på en lista, parallellt med en lista över tänkbara tvåårshingstar. :laugh: Kanske hinner jag fiffla klart med den sista under lunchen, annars dyker den upp ikväll.

Då beror det på vad du har gjort med ditt 3åriga diplomsto exempelvis. Lägger gärna 35000kr om hon är inkörd, grundriden och börjar arbetar i rätt form. Hur många 3års-, 4års- eller till och med 5årsston är det??
Även om hästarna bara ska skogsmulla så ska dem arbeta i en bra form för att vara hållbara. Allt hänger ihop med träningen, och det har inte ett dugg att göra med att vara tävlingsmänniska eller ej, vem pratar om att slänga allt och bara behålla tävlingshästarna lilksom.

Men dem som VILL kunna visa sina hästar mer måste likförbaskat få chansen att göra det. Känns som vissa bara kan se svart eller vitt, varför inte blanda in lite grått och jobba för en modern ras UTAN att tappa ursprunget? Det är inte rasen som behöver ändras utan fjordfolket kanske behöver bli lite mer öppna för hur hästvärlden egentligen ser ut. Vi behöver inte själva sätta stopp för våra hästar bara för att det alltid har varit så...

Men är inte det typ det enda faktiskt alla verkar ha varit överens om hela tiden? Att det viktigaste - oavsett vad det är för häst - är en vettig utbildning? Att man ser till att utbilda de fjordingar som finns? I princip vilken häst som helst, så länge den har fyra ben, kan gå de lättare LA-programmen i dressyr med en vettig utbildning (i rätt tid, det är inte alltid lätt att lära gamla hundar sitta..), grundutbildningen som man har nytta av som du säger, vare sig man rider i skogen eller vill tävla. Gällande hoppning är det inte lika lätt att säga att "alla fjordingar kan hoppa 1,10" för hoppning är inte fjordingens starkaste gren, men lära sig lyfta på benen över små pinnar kan också alla hästar. Det räcker kanske gott och väl för den som vill skogsmulla eller tävla lätta klasser.
Vill man däremotkomma lite längre, tävla lite högre och få lite högre poäng, visst bör man ha större chans med en häst med bättre gång än den vanliga ordinära, men dte vill fortfarande till utbildning - och alltså utbildning för alla hästar oavsett kapacitet på tävlingsbanan eller ej, och utbildningen sitter inte i aveln, utan ligger på uppfödaren, alternativt den köpare som uppfödaren säljer till.

Mitt ungsto kommer aldrig att kunna bli nån tävlingshäst i några högre (ridna) klasser - men att hon ska få en vettig grundutbildning och kunna gå i form och bära sig ser jag som helt självklart - även om hon inte har några gångater. Bruksformen sitter inte i gångarterna eller halsansättningen - däremot så gör tävlingsformen det, när man kommer upp en bit.

Turligt nog åt vi snabbt, så här kommer listan över unghingstar. Kommentarer?

Förmodligen anmälda:

Argus Frö e. Morke 237 u. Mumsas Athena 2916 - Sindarve Mykke 156.
Belgarion e. Max D 691 u. Belona 3332 - Tonic 147.
Finslands Ringo N 07-2639 e. Leirdals Odin 260 u. Finslands Norigo N 01-2708 - Niklas N 96-2609.
Gandalf e. Leirdals Odin 260 u. Møyfrid av Hassum N 2584 - Kvernbu N 1984.
Yatzy e. Tamlin Grönkulla 226 u. Taffsnäs Yackie 3159 - Knast Halsnaes 173.

Övriga tänkbara:

Abrigo e. Brynje 218 u. Alfa 3182 - Daler 180.
Ahrvid e. Fyndig Saluut 216 u. Sophia 3324 - Bross 172.
Bilbo e. Rimbo 178 u. Fellina 3106 - Knast Halsnaes 173.
Björkhems Örnar e. Temperament 227 u. Björkhems Tessa-Mi - Botvid 196.
Caruso e. Romeos Cabri 238 u. Jubirka 2775 - Torjus 150.
Durin e. Denver 235 u. Cazandra - Siljar 157.
Gulmåras Ebel e. Tamlin Grönkulla 226 u. Trine 3341 - Ismo Kry 208.
Hector e. Ringo 184 u. Trixi 2787 - Thor 101.
Indor Kry e. Ingvar Halsnaes 242 u. Desolett Kry 3271 - Dalar 154.
Isaac e. Fyndig Saluut 216 u. Knistra 3325 - Knast Halsnaes 173.
Izac e. Allman 204 u. Isabell 2795 - Siljar 157.
Kenzo e. Kim Hero 221 u. Glensa 3014 - Dalar 154.
Lester e. Lysluggen 194 u. Dalie 2951 - Dalar 154.
Lucidor e. Furubäcks Io 210 u. Magda Unik 3331 - Dalar 154.
Marwin e. Hugo 179 u. Björkhems Neva 3081 - Ljosen 145.
Maximuz e. Lemir 223 u. Tvetas Mastizze 2849 - Torjus 150.
Pronomen e. Priffe 161 u. Monett 3035 - Knast Halsnaes 173.
Timmy e. Temperament 227 u. Essa 2807 - Heiden 132.
Wallton e. Tamlin Grönkulla 226 u. Joyce 2837 - Ljosen 145.
Yazz e. Alexander Lukas 183 u. Björkhems Yra 3346 - Ringo 184.
nn e. Bellman 230 u. Tåghusa Vilja 3034 - Siljar 157.
nn e. Cheen Femtio 207 u. Lavendel - Sindarve Tulo 137.
nn e. Enar 135 u. Vesla Halsnaes D 9579 - Orion Halsnaes D 667.
nn e. Furubäcks Io 210 u. Matilda - Cheen Femtio 207.
nn e. Hugo 179 u. Jorunn 3026 - Knast Halsnaes 173.
nn e. Ingvar Halsnaes 242 u. Flora 3196 - Thor 101.
nn e. Ingvar Halsnaes 242 u. Fridolina - Solhems Nalle 127.
nn e. Ingvar Halsnaes 242 u. Julia 3338 - Fager 50.
nn e. Ingvar Halsnaes 242 u. Lundi 3092 - Peer Gynt 36.
nn e. Kim Hero 221 u. Ronja 2926 - Solhems Nalle 127.
nn e. Kim Hero 221 u. Tulita - Graan 100.
nn e. Kim Hero 221 u. Ängaholms Wanja - Vilje 175.
nn e. Knastro 189 u. Tequila Unik 3266 - Tölve 201.
nn e. Lemir 223 u. Vilja 3329 - Viggen 177.
nn e. Lurifaxe 205 u. Blondie - Ljosen 145.
nn e. Lysluggen 194 u. Åse 3347 - Furubäcks Seger 159.
nn e. Minos 224 u. Nytorps Juliette 3063 - Tuffen 149.
nn e. Mysingen 192 u. Elvira 3078 - Enar 135.
nn e. Mysingen 192 u. Havagårdens Sabina 3199 - Dacke 104.
nn e. Romeos Cabri 238 u. Penny - Sindarve Tulling 143.
nn e. Temperament 227 u. Lyckängs Regina 3282 - Rimbo 178.
nn e. Torps Gusten 197 u. Docka - Siljar 157.

Ja visst är det viktigt att ALLA hästar får en gedigen grundutbildning, men så ser inte verkligen ut tyvärr och då kan man naturligtvis inte kräver större summor och hitta nya köpare... Där ligger problemet anser jag, aveln har jag inget som helst att kritisera, det är ja för dåligt insatt i!

Jag vet precis vilka som är anmälda men vet inte om jag får säga ngt, återkommer....

Gandalf är iaf anmäld, sen får vi se....

Min Abrigo är kastrerad sen ett år tillbaka, han har inte det ! Bättre med hans lillebror Asterix som kan bli farlig han har både det och steg, få se vart livet tar han och om man orkar så långt finns ju hopp om halvbrodern yxnavalls Sheriff som på utställningen i jönköping kammade hem 5 gånger 8

Fick just förfrågan om jag ville närvara på ett möte den 7 sept ang premieringsdommare och div saker här i skaraborg och det tackade jag ju naturligtvis ja till, det kan bli väldigt intressant.

Jag vet m vilka som är anmälda...:D

Kan avslöja att det är MÅNGA fina grabbar som kommer! Det blir en spännande årgång m stor konkurrens...:o:o En annan är ju hysteriskt nervös redan, och då är det ju ändå veckor kvar!:eek:

Jag vet dock att Lester, Marwin och Yass är skurna, Lester ägs ju av kryddelydd här på Buke?

Pettersborg: Abrigo är ju riktigt söt, så himla vacker huvud, självklart håller vi tummarna för lillbrorsan!

Då kan vi gotta oss sålänge tills det är officiellt :D

iaf 5 av dem är ju rätt givna, så det borde folk kunna luska ut :D Och resten är ju eg oxå ganska givna, kanske en eller två som för mig var lite okända (kan ju oxå bero på att jag är rätt ny i fjordvärlden :rofl:

Gulmåras Ebel och Izac ska var anmälda... Det borde jag väl få säga eftersom jag bara spekulerar? :angel:

"nn e. Enar 135 u. Vesla Halsnaes D 9579 - Orion Halsnaes D 667" hette Enzo, han är avliden.

Menade att Emma förlorade båda sina unghingstar samma dag, både Enzo och Floras föl (har fått hjärnsläpp och glömt vad han heter) :(:(

Usch så tragiskt. :(

Har för övrigt fått information om vilka hingstar som kommer och jag tycker att det är ganska löjligt att det skall hållas hemligt. :grin: Men eftersom jag inte vill förstöra för min "källa" så jobbar jag på i tysthet med stofamiljer och andra trevligheter. Kan ju i alla fall avslöja att det kommer två hingstar från Ariels stofamilj (Gerd 679) och en hingst från min favoritstofamilj (Lene 168). :banana:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 957
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka