Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

Det jag började skriva som aldrig kom med är det här med hårdare krav på hingstar än ston. Nu eftersom fjordhingstarna är så många i förhållande till stona, så vet jag att många hingstar bara får ett fåtal ston, men hingstar kan ändå lämna ett helt annat avtryck i aveln än vad ston har möjlighet till. Ett "poppis" år kan en hingst ha i alla fall 15-18 ston och så många kan ett sto aldrig producera på ett år, utan det är ett, möjligtvis i teorin två (om vi inte räknar med embryotransfer). 15 avkommor är vad ett sto kan få ca på en livstid, men då är det under 15 år, och på den tiden hinner man se hur avkommorna artar sig - blir det skräp av dem och man ändå fortsätter avla, då är det inte längre avel utan förökning, och det kan vi aldrig stoppa - då behöver ju faktiskt inte heller hingsten vara godkänd? Då börjar vi närma oss det som är rätt vanligt i småhundskretsar, jag har en gullig hund, min granne har en gullig hund, om de får valpar måste de bli JÄTTEGULLIGA - tragiskt, men svårt att göra något åt.
Sen vet jag att det är få fjordhingstar som får så många ston på en gång, men de har möjlighet att sätta spår i aveln fortare och tydligare än vad ston har, och därmed att det är logiskt att börja reglera där, precis som i alla andra raser. Sen premieras ju bra avelsston på olika vis, för att man vill behålla bra ston i avel, vilket kanske är viktigare än att i första hand bli av med de dåliga, för som sagt, de flesta får bara ett eller två föl i livet, tar man fler så är det oftast för att det har visat sig bli nåt hyfsat vettigt av det hela..

Jag tycker att det viktigaste när man bestämmer sig för att avla på sitt sto, är att man har ett MÅL med aveln. Då menar jag inte att målet skall vara att få ett föl, utan att man faktiskt har tänkt igenom varför man betäcker.

Är den här hästen en högpoängare och jag vill se om den nedärver det?
Har hästen presterat riktigt bra på tävlingsbanan och jag hoppas på en lika bra avkomma?
Har hästen en udda stam som behöver bevaras, där stofamiljen kanske börjar försvinna?

Kanske stämmer alla tre av dessa frågor in på stoet (då äger man nog Taffsnäs Yackie :p ) och då har man ju verkligen en anledning att betäcka. På unga ston får man ser mer bakåt, vad BORDE hon lämna med tanke på hennes förfäder lämnat och dessutom se framåt, vad har hennes släktingar som är i aveln nu lämnat?

När väl fölungen är ute är det dags att UTVÄRDERA sitt mål. Blev det som man tänkt sig? Varför/varför inte? Skall jag fortsätta testa med fler betäckningar eller skall jag nöja mig redan nu?

Brynjes test är nu klart och han lämnar grått men inte rött, så då vet vi.

Har inte Taffsnäs Åhle taffsnäs Yackie som moster eller är jag fel ute där??
För jag har två hästar efter Åhle och de är riktigt bra.

Jag håller med dig i det mesta, men precis som du säger - de unga stona då? Ganska många ston betäcks ju som treåringar, och då innan de både hunnit med treårspremieringen (som anses ganska viktig) och innan de hunnit prestera nåt? Hur vet man då att ens sto har i aveln att göra? Borde man över huvud taget betäcka då?? För högpoängare och bra släktingar är ingen garanti på bra hästar (se på mina egna..). Och om första avkomman inte blir bra - ska man sluta då?
Varför ska man betäcka bara för att man har en udda stam? Om en viss linje håller på att försvinna så borde det väl finnas en orsak? Folk har av någon anledning inte velat använda hingstarna - för att de inte är tillräckligt bra? Någon har inte velat betäcka stona - för att de inte är tillräckligt bra? Även om man vill behålla en bred bas - varför ska man absolut behålla nåt som faktiskt väldigt få verkar intresserade av, och därför inte har velat bevara?
Nu spånar jag ju då främst för egen del.. Om mitt sto hade fått de avkommor hon har i omvänd ordning, då borde hon tagits ur avel efter första avkomman, men med facit i hand så är hon A-premierad vilet borde tyda på i alla fall ganska hyfsad nedärvning. När det då inte alls blir bra - är det stoets "fel" är det hingstens "fel" eller är det stoägaren som har noll koll? Jag valde i två fall att chansa på nygodkända hingstar och resultatet blev inte bra - men det kunde jag inte veta innan? Och hingstarna har lämnat bra både bra o sämre, inte bara med mitt sto.
När ska man då våga använda nya ston och nya hingstar i avel?

Senast ändrad:

Ett allmänt inlägg i debatten;
Avelsarbete är när vi människor hittar på instrument för att styra och kontrollera i vilken riktning vi vill se våra djur utvecklas.'
Det är ett långsiktigt arbete.
Och vi är överrens om att vi vet förbannat lite om hur önskade och oönskade företeelser nedärvs.
Det vi har någorlunda koll på, bildar underlag för våra styrinstrument.
Instrumenten vi använder är grova och trubbiga.
1. Vi kollar individens bakgrund - positivt, negativt eller okänt.
2. Vi kollar hur indivden själv är skapt - positivt, mittimellan eller negativt.
3. Långt senare kollar vi indvidens avkommor - positivt, mittimellan eller negativt.
Resultatet - föungarna visar sig som lotter på en lottring - slumpen gör sitt till. Ändå, med lite perspektiv på utvecklingen så har vi i fjordhästaveln gjort stora framsteg på kort tid.

Vi måste skilja på mål och medel.
Mål - att få fram en häst som är behäftade med många plustecken, många gånger en valack i arbete som många människor har glädje av.
Medel - De bästa hingstarna och stona är i avel. Inte därmed sagt att de aldrig arbetar - det går att kombinera, och när det inte kombineras är det faktiskt hästägarens val, frivilligt eller ej.

Vi som äger hästarna har olika kompetens som kommer avelsarbetet till gagn.
Några är ena hejare på att visa hästarna på tävlingsbanorna, några är duktiga på att utbilda unghästar, några har kanonston hemma och bidrar till en hoppfull framtid.
Få av oss har möjlighet eller kompetens att spänna över hela spektrat - var stolt och belåten med din insats.:love:

Många hästar är som lerklumpar, de går att forma, snygga till och då är det snarare handen som format lerklumpen som bedöms än den "råa" hästen.
Jag personligen tror inte på för avancerade testprogram, det betalar sig helt enkelt inte i förhållande till förväntat resultat. Dom pengarna finns inte i fjordvärlden.
Jag tror på på vår samlade kompetens. Du tävlar överallt, jag sköter en hemsida, X tar fram fina hingstar, Y har fina ston, osv,osv.

Fast resonerar man så där blir det ju ingen avel alls. ;)

Att vissa stofamiljer avlas på mindre än andra behöver inte vara ett tecken på att något är fel. Det kan vara en i grunden väldigt liten familj, det kan vara så att hästarna "råkar" hamna hos personer som inte är intresserade av annat än ha en söt häst i hagen, kanske föredrar man att använda hästarna till annat än avel etc.

Det är klart att man som uppfödare kan försöka placera sina avkommor hos ägare som kan förvalta dem (tävlings- eller avelsintresserade), men mycket kan ju hända på vägen. Kanske tröttnar ägaren på att tävla/avla, kanske måste ägaren sälja och hästen hamnar som hagprydnad någonstans. En hagprydnad behöver inte vara en dålig häst, däremot kan man aldrig veta säkert vad en hagprydnad egentligen kan.

Varje gång ett sto betäcks med en hingst lämnar hon 50 % av sina egenskaper till avkomman. Samma med hingsten, vilket gör att avkommorna kan ha allt mellan 0-100 % gemensamma egenskaper. Det gör ju aveln så mycket mer spännande, ibland blir det rätt och ibland blir det helt fel. Inom fjordrasen har vi ju många egenskaper som är gemensamt för hela avelspopulationen (ex black-anlaget, rejäl konstitution), medan andra egenskaper är lättare att modulera med (ex mankhöjd, benställ). Ibland kanske drömkombinationen inte alls blir så som man tänkt sig, men så är verkligheten överlag. Livet blir inte så som man tänkt sig.

Själv har jag tillbringat ett par dagar ihop med en drös av avkommor efter Ringo och med Hugo som morfar. Jag har därmed fått en föraning om vad den kombinationen ger för hästar, men jag kan inte vara säker på att jag får en sådan häst om jag betäcker Ariel med Ringo, eftersom hon har en helt annan uppsättning av egenskaper än de ston som hittills betäckts med Ringo. Sannolikheten är stor att det blir så som jag tänkt mig, men det finns ingen garanti, gener kan alltid spela en spratt.

*KL*

Nytt jobb, nya hästar och laddning inför Vetlanda begränsar numera ens "Buke-tid"....Har dock hunnit skummat igenom tråden och har lite tankar....

Ibland lutar diskussionen åt att vackra hästar = knäppa/obrukbara medan exteriört svaga = fantastiska brukshästar. Alla hästar har sin lott och roll i livet men jag skulle nog vilja påstå att de flesta högpoängarna vi i har i Sverige också är mkt trevliga hästar. Kika på deltagarlistan från SM....jag har ännu inte träffat på en högpoängare som inte har ett rastypiskt temperament, visst finns det individer som är mer eller mindre energiska, men detta är ju också ngt som är användbart när vi använder dem till tävling?

De som såg vår högpoängare Raska på SM 08 kan kanske tycka att hon är "knäpp", dock har jag aldrig träffat en snällare häst. Hon visste dock vem som satt på ryggen och som ridskolehäst fungerade hon trots sin energi, idag tävlas och tränas hon av en 12-årig tjej.

Mumin: Jag förstår besvikelsen över poängen, Raska har rasat 4p på 2 veckor...Dock är hon bedömd flera gånger av olika domare m 1-2p skillnad och det kan jag ta, då får man iaf ett hum om vilken kvalité hästen håller. Samt vilka starka resp svaga sidor den har exteriört.

Behåll ditt sto och visa henne igen, inte alla hästar är som bäst när de är 3 år och jag tror att du har mer att hämta på dina hästar, och 37 p på prem är återigen inte fasansfullt dåligt! Allt över 35 är egentligen ok - dock håller fjordrasen en hög standard vilket gör att vi får en snedvriden bild av poängens värde....

Sen tycker jag att det är extremt viktigt m matchningen, vi trimmar våra hästar närmare en månad innan premiering och utställning och försöker alltid att visa dem i bästa tänkbara skick - och det ger resultat. En lite sommarrund häst tappar i både typ och rörelser - speciellt på en utställning där dagsformen räknas. (Trots detta kommer vi troligen komma m en liten tjockis till Vetlanda då vårt ena 3-årssto håller hårt i sina kilon.....:angel:)

De som ofta betäcker sina 3-årsston är ju uppfödare som använder sina ston i avel och som kanske redan vet att de har ett förärvningssäkert sto.....jag tror också att det som skiljer oss "vanliga" uppfödare från de "större" är deras förmåga att kunna se vilken hingst som kompletterar deras ston allra bäst - där har jag fortfarande en lång väg att gå!:D

Läste precis Jejans inlägg och håller med om mkt!

- Idag lönar det sig tyvärr inte att plocka fram en tävlingsfjord - det får man göra för sitt egna nöjes skull.
- Vi behöver alla TYPER av fjordägare, dvs. tävlingsmänniskor, avelsmänniskor, skogsmullemänniskor etc....

Men här måste jag inflika! Varför lönar det sig inte att ta ram en tävlingsfjord, när efterfrågan FINNS men vi inte kan svara på denna?
Det är ju dem som har fjordhäst som kan styra priset, efterfrågan är där och ÄR fjordhästen vettigt utbildad så kan man få betald för den. Även om det kanske är 5 stycken tävlingsfjordingar som efterlyses på ett år så måste man ju kunna få fram dessa?

Det är VI som har fjordhäst som säger saker i stil som det ni skrev, det finns inte pengar i fjordhästvärlden, det är inte lönt att plocka fram tävlingsfjord osv, det är SÅNT som får folk utifrån att titta ner på fjordhästen. Om inte vi är medvetna om deras värde (om det nu är i pengar eller ej) vem ska då vara det?

Men här måste jag inflika! Varför lönar det sig inte att ta ram en tävlingsfjord, när efterfrågan FINNS men vi inte kan svara på denna?
Det är ju dem som har fjordhäst som kan styra priset, efterfrågan är där och ÄR fjordhästen vettigt utbildad så kan man få betald för den. Även om det kanske är 5 stycken tävlingsfjordingar som efterlyses på ett år så måste man ju kunna få fram dessa?

Det är VI som har fjordhäst som säger saker i stil som det ni skrev, det finns inte pengar i fjordhästvärlden, det är inte lönt att plocka fram tävlingsfjord osv, det är SÅNT som får folk utifrån att titta ner på fjordhästen. Om inte vi är medvetna om deras värde (om det nu är i pengar eller ej) vem ska då vara det?

:bow::bow: Jag kan bara instämma!

Många kloka ord och tankar som disskuterats!
Själv tillhör jag ju den kategorin som inte är ute och tävlar med min hingst och borde ju då få mindre ston, eller? Men hur många ston har Gusten Cabri, Cheen, Daler haft? Det är ju hingstar som verkligen visat framfötterna!
Hårdare bruksprov, kvalitets test osv det kostar pengar, om jag ska ställa upp på det med min unghingst så får ju språngavgiften upp på ex 7000 kr och den färdiga avkomman/individen som kanske är en vallack bör ju kosta uppemot 45000 tror ni verkligen att det finns en marknad för det. Vem betäcker+ ultr+ betesavgift och hamnar kanske på 10 000kr INNAN fölet ens är fött;) Vi som uppfödare kommer ju inte att ha råd att hålla på som vi gör, utan då blir det nog så att folk i allmänhet tar 1 föl på sitt sto och satsar helhjärtat på det och då betäcks det ju ännu miondre.....Om vi ställer dessa krav så kommer rasen definitivt att bli en specialras!

Men vad är 45000kr för en färdig "produkt"??? En piss i havet om man jämför med halvblod mm. Dessutom är "vår" färdiga produkt då fullstammad, visad, inkörd, riden och mycket mer, hur många 100000kr halvblod är det???

Opps lite föll bort:angel: Många av de som håller på med fjordhästar är ju inte intressersde av tävling i "högreklasser" utan vill ha en bra användbar "hemma"häst som fungerar i familjen och kanske åker på någon utställning och någon klubbtävling och är nöjda med det. Av alla föl som jag fött upp under åren så är det 2 st som tävlas i lite"högre" klasser ALLA andra är just som jag nämnde underbara hästar som deras familjer använder till"allt möjligt" och dom älskar sina hästar:love: Och dessa familjer hade inte haft råd att lägga bortåt 40-50 000 kr utan hade då köpt någon billig "slakthäst" istället.

men jag säger ju inte sluta producera den sortens häst, men var är variationen om ingen orkar utbilda hästarna så de någonsin får stiga i värde?

Självklart skall vi ha ambitionen att höja värdet på våra hästar MEN idag får man inte ut några pengar för sina gulingar! Det håller jag fast vid....

Själv har jag tagit fram 3 fjordingar till "SM-nivån", dvs. LA-dressyr och LC/LB hoppning - och knappt fått något betalt för dessa när de sålts. Den sista fick vi ett bra pris för, efter närmare 1 års annonsering....Då håller jag inte med om att det finns en sådan extrem efterfrågan för då borde vi kunnat hålla våra priser...

Vet dessutom fler hästar som sålts för på tok för låga summor men där folk inte är villiga att betala....En körd och riden, ev även tävlad fjord bör man kunna få 35´ för - men det är svårt! En häst som gått "SM" bör ju åtminstone ligga i 45' kr klassen......

Det är skillnad på vad vi önskar oss här i världen - och vad som är verklighet! Vi värderar våra gulingar högt - betalar bra för dem när vi köper dem - och säljer dem för det vi vill ha - dock tar det tid och efterfrågan är inte så hysteriskt stor - tyvärr.....

Variationen tycker jag är jätte viktig! Inom många andra raser finns ju duktiga tävlingshästar, medelmåttor och gårdshästar.. Många väljer kanske att köpa fjordhästen för att den är billig, precis som Myckle skriver om barnfamiljen på landet, och visst - jag håller med om att fjordhästen är en kanonbra familjehäst med sitt underbara temperament, men hur ska uppfödare få bättre betalt för sina hästar om man själv inte sätter ribban högre pris mässigt? Är man inte villig att betala mer än 10 tusen för en trevlig unghäst så kanske man ska låta bli att köpa? Jag blev chockad över priserna när jag började leta efter fjordhäst år 2007...

Samma här! Har aldrig sett likalåga priser bland några andra raser, plus har man ju sett en del när man arbetat i försljningsstall och det är svårast att hitta bra och ffa "rätt" köpare när hästarna kostar 10-20000kr, just för att då köper folk för att det är billigt! Säljer man för 30tusen och uppåt så vet folk oftast att de vill ha just det dem tittar på.-..

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 958
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka