Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Hon hade förmodligen rullat sig för nära staketet och fastnat med ett bakben och skurit av det mesta.. :(

Ja, verkligen. Veterinären hade tydligen sagt att det finns dem som "lagar" sina hästar efter en sån skada, men för det första, 15 mil i transport på tre ben till djursjukhuset, operation och minst ett års boxvila (för en ettåring!) för att sen bara kanske bli bra, så jag förstår helt ägarens beslut, även om hon är helt knäckt.

Läskigt att det är andra hästen i år jag hört som fått avlivats pga att de fastnat i tråden - man blir ju inte lite nojjig.. :crazy:

Usch va tråkigt:cry: Hon var ju tillverkad här och jag var och tittade på henne i höstas, rund o go va hon då, stackars liten och stackars ägare pappa myckle och familjen tänker på er!

Jag förstår också ägarens beslut, men det kan banne mig inte vara ett lätt beslut att ta!! :(

Jag har förstått att uställning och premiering fungerar så, men en 8a måste väl alltid vara en 8a? Eller en 7a alltid en 7a? Oavsett om det är en utställning eller premiering? För om vi säger så här... En häst får en 8a på typ på en utställning - den domaren tycker att den hästen är värd en 8a för god typ. Sen visar man hästen på en premiering. Där får den också en 8a på typ, men vad baserar man det då på? Vad hästen ifråga ev. kommer att lämna efter sig?? Det verkar ju också lite konstigt eftersom man inte alls vet på förhand vad en individ nedärver...

Förlåt allt babbel, men jag vill verkligen reda ut det här och få svart på vitt! :D

Ingen som känner sig manad? :angel:

*kl*

För den som är intresserad så har Hugos DNA-analys kommit tillbaka och han är AA EE precis som ägaren misstänkte. Jag vet att Brynje testats också, men jag har inte hört något resultat därifrån än. :(

Jag har inte heller fått något än och börjar undra vad som gick fel, finns ju pengar på kontot.:confused:

För mig är en utställning VÄLDIGT beroende av dagsformen dvs är hästen fet så kommer den få lägre poäng för det, är den i strålande form blir poängen därefter. På en premiering tas mer hänsyn till hur hästen egentligen ser ut och den kasseras inte för att den är överviktig, även om man kan få den kommentaren ändå. Sen skall man ju även komma ihåg att två hästar kan se OTROLIGT olika ut. Efwa gjorde en jämförelse i sin blogg för ett tag sedan (letade men hittade inte...) och visade upp två bilder. Bilderna hade inte en likhet nånstans, men det var samma häst fast i helt olika skick. Vilket naturligtvis kommer att påverka poängen även på en premiering, man kan ju inte ge poäng för ngt som kanske finns gömt därunder... Men som ingen har sett. Även om domare kan se att det gömmer sig en diamant under den oslipade ytan och ge poäng som hänvisar till det (tex på 2½ års hingstarna på Vetlanda). Där måste de försöka se även de mindre utvecklade hingstarna och se om de ändå har potential, trots att de inte är lika välutvecklade som många andra.

MEN, som du säger, en 7a är ju en 7a, när poängen väl är satta. Likväl som en 5a eller en 10a. Just DÅ var hästen värd de poängen den fick, även om den kan ändra sig till en annan gång.
Att poängen generellt är LÄGRE på en premiering är en sak, men siffrorna har samma värde. Ngt annat håller jag för helt otroligt, då skulle man ju ha en helt egen skala bara för det.
Måste dock oxå tilläga att ett utställningsdjur (oj vad det lät :D) inte alltid är lika med ett mkt bra bruksdjur. (kolla tex på hundar, de raser som används mkt till utställning, försök att ANVÄNDA den hunden......)

Det var iaf mina tankar och funderingar en morgon.

Tack för att du ger din syn på det hela! :) Mycket intressant!
Men om vi diskuterar brukbarheten då.. Borde det inte vara det som är avgörande? Jag menar, borde man inte vänta tills hingstarna (och stona) kanske är 3-4år så att man kan se vad dem presterar med en ryttare på/bakom? Där kan man ju kontrollera gångarterna, samarbetsviljan och arbetsviljan på ett helt annat sätt än i en utställningsring. För det är väl det som är relevant? Eller är man bara ute efter en "snygg" häst att avla på? Jag tycker inte att man ska bortse från exteriören (absolut inte!), men kanske lägga större vikt på brukbarhet?

Exteriör och brukbarhet hänger inte alltid ihop men exteriör och hållbarhet gör det. Därför har vi premieringar. Utställning är puts och dagsform. En vacker och korrekt häst är inte nödvändigvis en idiot.
Hästens användbarhet beror ofta på vem som utbildar den. Det är otroligt sällan man hittar en "obrukbar" fjordhäst.

Ju tidigare du sätter in avelsdjuren desto fortare ser du resultatet.Man vill alltså ha unga djur i avel för att föra rasen framåt så fort som möjligt.Vore alltså "oekonomiskt" att vänta tills hingsten är fyra år. När stona sätts i avel bestämmer alltid ägaren.Vill man köra/rida så gör man det,vill man avla gör man det, i den ordning man själv väljer.

Du gumman, vad är en utsida jämfört med en insida? Vi vill ha kvar dig härinne, som gul och glad ryttare! Avel är en hel vetenskap och låt inte en eller två domare få dig att ge upp! Insidan är viktigast, alltid! En supersnygg med dum häst vill ingen ha ändå. En ful, men snäll och samarbetsvillig är hundra gånger bättre!

Kram på sig och upp med dig igen! Du kan, du vill och ingen ska någonsin kunna säga annat!

Så, en individ som får 45p på premiering håller bättre än en som får kanske 38-39p? Isf kanske man enbart borde släppa igenom "hög-poängare"? Jag tänker lite att eftersom det finns så många fjordhingstar om man ser till antalet ston. Kanske färre hingstar, men högre kvalité?

Jag tänker lite att eftersom det finns så många fjordhingstar om man ser till antalet ston. Kanske färre hingstar, men högre kvalité?

Fast då har du motargumentet att vi behöver hålla avelsbasen hyfsat bred. Finns inte särskilt många högpoängare bland hingstarna egentligen, de flesta ligger ju på 40-41 poäng. :grin:

Å andra sidan är det ganska snävt att ha så höga krav på unga hingstar som sätts in i avel tidigt, och att inte ha ett enda krav på det sto som skall bära fölet och fostra det. Vilket ju oxå är rätt "oekonomiskt" och inte speciellt "hållbart" heller.

Jag har aldrig förstått varför det inte finns några krav på de ston som sätts i avel, förvisso får de mkt färre avkommor än många hingstar men en del ston hinner få en 15-20 avkommor vilket ändå hinner sätta en hel del prägel; speciellt med tanke på att många (fjord) hingstar inte kommer upp i de antalen.
Det spelar ju egentligen ingen roll om vi har bara 5 hingstar som samtliga har 45 poäng exteriört, om inte stona som hingstarna betäcker är tillräckligt bra. Vad förhindrar ngn med ett sto med en 5a på benen att betäcka tex? Eller för den delen ston som ALDRIG är visade, som man inte vet ett skvatt om (förutom om ev resultat på föräldradjuren).
Jag för min del tycker det är självklart att de ston jag har betäckt haft minst klass 1, och om ngn har mindre skall det vägas upp av tex framstående tävlingsmeriter eller dylikt. För naturligtvis finns det undantag, Cortez på halvblodssidan hade tex 35 exteriört men har lämnat sunda individer som tävlar högt upp i klasserna.
Tyvärr är det ju heller inte så enkelt som att säga, "jag har ett sto med en 6a på benen, om jag tar en hingst med 9 på ben så är det ju lugnt" och inte heller med två individer med vardera 9 på benen, men ni förstår poängen (avel är ju ingen exakt vetenskap...

Stimulanspaketet som finns på halvblod tycker jag är en mkt bra morot för att sätta bra ston i avel tidigt.

Väldigt bra skrivet! Tanken ang. stonas prägel på avkommans exteriör (och brukbarhet också dessutom) slår mig ofta... Man ska ju betäcka det bästa med det bästa.. Eller?

Habina: Jag håller med om att man inte ska ta bort bredden på avelsbasen, men de flesta hingstarna är ju mer eller mindre släkt med varandra...

Jag tycker du har helt rätt där, det är ytterligare ett moment jag inte riktigt förstår.

En 2½ åring är långt ifrån färdig, jag förstår inte varför de skall visas på HÖSTEN, de kan ju ändå inte betäcka förrän våren därpå. Varför inte vänta med att visa dem tills på våren som 3åringar, det blir mer jämt och rättvist. Sen att vissa har svårt att hålla hingst ett halvår till, det är en annan femma...

För vad jag vet så vill ju de flesta som ha fjordhäst ANVÄNDA sin häst, varvid temeperament, arbetsvilja och samarbetsförmåga hos en hingst borde vara av yttersta vikt. Av typen 3årstest kanske? Vilket igen kanske blir för dyrt och för svårt (har ju visat halvblod för bruksprov och *GULP* säger jag bara över DE kostnaderna)...

Jag har oxå väldigt svårt att förstå varför bruksprovet för våra hingstar är så förenklat? I Norge testas de ju under 6 veckor i det mesta mellan himmel och jord....

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 958
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka