Fjordhästavel 2009

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ljulius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 959
  • Visningar Visningar 82 313
Sv: Fjordhästavel 2009

29133678.jpg
29133677.jpg
29133670.jpg
29133669.jpg
Här kommer lite bilder från utställningen i brunnstorp.Fotografen är Heartstring
29133663.jpg

Håller med att det är roligare att ta fram en bra häst än att köpa en.
Jag har redan ett kanonbra sto men vill ha lite mer grovlek i ben då hon är nästan 150 cm i mankhöjd, har provat några olika hingstar men har i de flesta fall tappat något annat om jag fått de ben jag vill ha.
Men jag har hitils lyckats få 39p på mina egenuppfödda och det duger för mig för de är snälla till tusen och har motor så det räcker så jag kan inte få allt.

Traktorn har ett fel ! Den kommer inte när man ropar :rofl:

Vadå ! här är ju en som övar inför de högre skolorna ,vänta ni bara !
Måste ju va lite show över en dötrist tillställning :laugh:

Ja eller hur!
Gissa vem som är mamma till denna Cirkushäst haha.
Hon heter Bitte 3256.:love:

Ja, det är ju typiskt likt att Björgs dotter dotter ska showa lite, har ju en syster till Bitte som heter Blicka som gillar att hitta på lite div cirkuskonster hon med. Bitte fick ju en halvbror i år som e grå han gillar att öppna grindar den lille filuren. Så pass opp du har häst med hjärna

KL

Inom Fjordrasen så finns ju gulanlaget (tänker Isabellblack eller Vitblack) men finns det någon som har blivit dubbelgul ?
jag har iaf aldrig sett det.

*KL*

lite angående BEN... Bra ben på hästen är väldigt bra om man vill kunna använda sin häst och minskar självklart risken för att de ska gå sönder pga överträning, felbelastningar osv. MEN om man med våra gula hästar börjar gråta för en 6a eller 7a på benstället ska man veta att detta inte går att jämföra med en bedömning på ett halvblod där "vår" 7a säkerligen lätt når upp i minst en 8a på ett halvblod och ett halvblodsställ med en 6a inte skulle få mer än 4-5 på en fjord. De är så fruktansvärt mycket sämre i sina ben överlag att poängen ligger på en annan skala.

Sen måste man se skillnaden på var den där 6an/7an ligger. Var är felet och vad har det för betydelse egentligen för användbarheten? En häst som är tät och tåvid håller för väldigt mycket (om det inte är extremt) medan en tåtrång eller parallelförskjuten mycket möjligt får problem med att hålla i träning då framknäna lättare trasar sönder. Fast dessa benställ på en bedömning kan få samma poäng, så stirra inte er blinda på siffror utan kolla på VARFÖR det är en 7a på benen och fråga er vad det har för betydelse, kanske kan man ta lite tåvida/gracila/osv hingstar med en bra hals som lätt arbetar i form istället för en som har riktigt bra ben men en halsansättning som varken tillåter en bröstsele eller krökning på nacken:idea:

bara lite kuriosa från en som konstigt nog ser fötterna på hästen först:angel:

Ett ämne för Spanska ridskolan, helt klart;) Så underbart vackert huvud hon har:love:, fantastisk uppsyn!!

Jepp, I know - men fortfarande - bara för att halvblodsben är mycket sämre än fjordhästben, så måste man väl inte sträva efter dåliga ben?!

Min häst fick 8a på benen på premieringen (nöjdaktigt korrekt, obetydligt inåttåad) och inför detta var det ett väldigt tjat om att det var katastrof att jag inte hade min häst skodd - för att de får sååå mycket bättre gång med skor...
På utställningen var hon skodd, fick 7a på benen och var´parallellförskjuten, betydligt tåtrång, hängde i knäna o f-n o hans mormor, död med andra ord! Det intressanta var att då fick jag höra att det var fel på min hovslagare - undrar vem det var som verkade henne inför premieringen - och inför alla andra gånger hon haft 8or på benen :angel:

*kl*

Jag är inte bitter för att mina hästar belv totalsågade - jag är grymt besviken. Något som kanske växt fram med tiden och som nog fick mer vatten på sin kvarn nu - det är inte fjord jag ska hålla på med, och inte heller avel.
Som domaren noga påpekade hade alla avkommor olika fäder, och samtliga har misslyckats. Med ett äldre sto har jag försökt välja yngre hingstar bland annat årgångsetta resp -tvåa, i hopp om nåt bra, men misslyckats. Vår nu yngre sto är en exteriör katastrof, och ska inte vara i avel.
En potentiell fodervärd kommer och hälsar på Sevi i slutet av veckan (o Bismark, du har still första tjing om du vill...!!), o avelskarriären är sannolikt slut, hon får nöja sig med sitt A, det som krävs för en höjning är förutom föl att jag kan göra en rejäl insats för hennes avkomma, och det tror jag tyvärr inte att jag är kapabel till längre.
Pigge är till salu och det har varit planen hela tiden, twix är mammas häst no matter what, vad som händer med resten får tiden utvisa.

Fjording är längre inte så kul som det var en gång, och det här var väl mest droppen som satte fart på det hela igen... :crazy:

Tack vännen! Men du vet vad jag har sagt, kommer det en perfekt människa till Sevi så strunta i mig :laugh:

hrm, jag väntar ju på hon som är perfekt, som inte bestämmer sig :angel:

hon verkar bra, förutom att hon rider AR ( ;) ), men vi får väl se, har varit fler bra människor som gått upp i rök...

Hon som är perfekt, som inte bestämmer sig, har ju lite mycket att tänka på för tillfället:angel:

Du är la för söt du! :p

Jag vet, o det har hon all rätt i världen att göra, därför har vi inte så bråttom... Den andra n ågon skulle ringa idag, o har så inte gjort nämligen...

Det är jätte viktigt att skilja på utställningspoäng och premieringspoäng!! Då utställningen bara ser till "dagsformen" utan några avelsfunderingar kring bedömningen. Medans Premierings poängen ger både en individ och avels bedömning, alltså ska en premieringsförrättare se så mycket mer än en utställnings domare, vad tillför denna häst till avlen starka sidor svaga sidor osv., så för mej är alltid premieringsvärderingen mycket värdefullare;)

Jag har förstått att uställning och premiering fungerar så, men en 8a måste väl alltid vara en 8a? Eller en 7a alltid en 7a? Oavsett om det är en utställning eller premiering? För om vi säger så här... En häst får en 8a på typ på en utställning - den domaren tycker att den hästen är värd en 8a för god typ. Sen visar man hästen på en premiering. Där får den också en 8a på typ, men vad baserar man det då på? Vad hästen ifråga ev. kommer att lämna efter sig?? Det verkar ju också lite konstigt eftersom man inte alls vet på förhand vad en individ nedärver...

Förlåt allt babbel, men jag vill verkligen reda ut det här och få svart på vitt! :D

*kl*

En fjording har fått lämna livet alldeles för tidigt..

Ditte född 2008 - död 24/8 2009
e Solhems Myckle 225
ue Thor 101

En systerdotter till Robin.. R I P Ditte

Jag är glad så länge mina hästar lever.. oavsett exteriör i alla fall.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Någon som har testat den nya tekniken och kan bekräfta? Så här 30 år efter puberteten börjar jag bli sjukt trött på rakning och stubb...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
34
Senast: Gunnar
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 278
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur