Sv: Fjordhästavel 2009
Jepp, I know - men fortfarande - bara för att halvblodsben är mycket sämre än fjordhästben, så måste man väl inte sträva efter dåliga ben?!
Min häst fick 8a på benen på premieringen (nöjdaktigt korrekt, obetydligt inåttåad) och inför detta var det ett väldigt tjat om att det var katastrof att jag inte hade min häst skodd - för att de får sååå mycket bättre gång med skor...
På utställningen var hon skodd, fick 7a på benen och var´parallellförskjuten, betydligt tåtrång, hängde i knäna o f-n o hans mormor, död med andra ord! Det intressanta var att då fick jag höra att det var fel på min hovslagare - undrar vem det var som verkade henne inför premieringen - och inför alla andra gånger hon haft 8or på benen
*kl*
Jag är inte bitter för att mina hästar belv totalsågade - jag är grymt besviken. Något som kanske växt fram med tiden och som nog fick mer vatten på sin kvarn nu - det är inte fjord jag ska hålla på med, och inte heller avel.
Som domaren noga påpekade hade alla avkommor olika fäder, och samtliga har misslyckats. Med ett äldre sto har jag försökt välja yngre hingstar bland annat årgångsetta resp -tvåa, i hopp om nåt bra, men misslyckats. Vår nu yngre sto är en exteriör katastrof, och ska inte vara i avel.
En potentiell fodervärd kommer och hälsar på Sevi i slutet av veckan (o Bismark, du har still första tjing om du vill...!!), o avelskarriären är sannolikt slut, hon får nöja sig med sitt A, det som krävs för en höjning är förutom föl att jag kan göra en rejäl insats för hennes avkomma, och det tror jag tyvärr inte att jag är kapabel till längre.
Pigge är till salu och det har varit planen hela tiden, twix är mammas häst no matter what, vad som händer med resten får tiden utvisa.
Fjording är längre inte så kul som det var en gång, och det här var väl mest droppen som satte fart på det hela igen...