Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

Bilder

Pigge-liten "mamma kom o rädda mig!!!"

piggeut1.jpg

piggeut2.jpg

7-7-8-7-7 = 36 p :crazy:

Tobbe - gångartshästen ;) :crazy:

tobbeut1.jpg

8-7-7-8-6 = 36 p. Jag mindes fel på hans gångartsbetyg så min egen bedömning var till och med sämre än vad jag trodde! :crazy:

*kl*

Köttbulls-twixen - helt ointresserad av att göra sig snygg på bild! ;)

twix-2.jpg

twix2.jpg

5x7 = 35 p :crazy:

Fjordhästavel är icke vårt område helt enkelt, vi får satsa på nåt annat! Häst-agility? :p

Avkommegruppen

alla.jpg

O ja, jag vet att Sevi ser ut som en belgisk blå - men vi har bara haft henne hemma i en vecka så hon har bara hunnit banta några enstaka gram..

Vem var det som dömde?
Den som dömde den utställningen vi visade Charlie på i våras la bedömnings skalan väääldigt låt. Vissa hästar fick 30-33 poäng... :crazy: Likadant var väl på den utställningen som var i Brunnstorp såg jag på resultat listan...

Jag tror inte att domaren, vad det nu var hon hette, låg lågt över lag, däremot så kändes det som om det var antingen guldhästar (alltså 40+) eller hästar med 37 och neråt, flertalet 35-36-poängare... i spannet 37-39 där det oftast brukar finns en del, de "halvbra" hästarna, var väldigt få kändes det som, förutsom i typ gallsto-klassen där det fanns en del. Men nu har jag inte allas resultat så jag ska inte säga för mycket.
Jag kunde konstatera att vår typ av häst inte för domaren i smaken, och efter de diskussioner som funnits i bland annat dessa trådar tidigare, där det har handlat om att aveln ska gå ut på heta högställda hästar med ett helsikkes temperament o gångarter, då är ju också min hästar helt fel. Vackra huvuden, lugna och coola och snälla hästar, dessutom lågställda, det vill säga allt som en fjordhäst inte ska vara!

Jag tror inte att någon i fjordtrådarna vill ha en fjordhäst med ett helsikkes temperament, för då hade dem inte valt en fjording. Jag själv föredrar en trygg, stabil och tålmodig fjordhäst, men ändå med motor och viljan att arbeta. Sen tycker jag att ett nättare huvud, bra ben och bra gångarter en häst i min smak ska "innehålla".

Själv vill jag ha en nättare typ av fjordhäst, gärna högställd, men som har fjordhästen coola och lugna temperament. I Ariel har jag verkligen funnit den hästen. :love: Hon kan ju tända till (som när vi busade i paddocken igår), men i grund och botten är hon lugn och stabil (som när matte stoppade benen i vattenhinkar igår!).

Ser jag till Ariels härstamning så har man lagt grunden men lugna, stabila ston som är något för lågställda och grova. Sedan har man lättat upp det med hingstmaterialet (Knast, Hugo etc.) och på så sätt fått fram det bästa av två världar. Nu är ju inte avel alltid så enkelt, men i Ariels fall blev det riktigt, riktigt bra. Fast nu har jag ju inte visat henne, så hon kan säkert vara 36 poäng ändå. :angel:

Tja, när jag köpte mitt sto hade jag noll koll på fjording och var inte avelsintresserad.. När jag hörde mig för med "folk som kan" så fick jag veta att jag inte kunnat få nåt mer förvärvningssäkert.. Därför försökte vi lätta upp med yngre "modernare" hingstar.. men hittills har vi misslyckats kapitalt i alla fall tydligen. Jag har dessutom inte ens legat bakom alla hingstvalen, så andra har tydligen inte heller lyckats :angel:

Här kommer en som gärna vill skicka lite uppmuntran till mumin.
Du har en av Sveriges förärvningsäkraste och bästa stostammar.Det är ingen åsikt,det är ett faktum.Denna stostam radar upp massor av godkända hingstar och diplom och klass I ston.Du är helt rätt ute när du vill lägga "modernare" hingstar på ditt sto men avel är ett långsiktigt arbete och ibland tar det lite tid att hitta den optimala partnern.
Dina hästar har en trevlig modell och uppenbarligen ett gott lynne, du är alltså på rätt väg. Gångarterna skiftar allteftersom hästen växer, ibland blir de "valpiga", ingenting att bekymra sig för. Det är inte alltid man lyckas "toppa formen" på en växande häst till en viss dag.Dina hästar är lite betesrunda men det är väl bra med unghästar som får en betesperiod utan arbete så de kan leka äta och få vara hästar.Tids nog blir det arbete,"slimning" och större krav.
Dina hästar är välmående,välhanterade och snälla.VAR STOLT!
En utställning är vad en speciell domare tycker för dagen.Nästa utställning är en ny dag en ny domare och en häst i annan växfas. Ge inte upp jobba vidare med dina trevliga hästar,sätt näsan i vädret och anmäl till utställning igen när du känner dig redo för "revanch".
Det fina med fjordhästen är att den finns i olika "typer" färger och storlekar, alltså en häst för varje önskemål. Vi behöver behålla bredden i avelsarbetet.Om alla avlar på högställda grunda "ridhästmodeller" förlorar fjordingen snart sin speciella karaktär. Ston som Sevi behövs också i aveln, ingen behöver en ny gul ridponny, fjordhästen skall behålla sin speciella karaktär.
Jag förstår om du känner dig besviken, alla har höga förväntningar när man åker på utställning eller premiering.Men tänk på att 37p på premieringär inte en dålig häst. 35p på utställning är vad det är, föll kanske inte domaren i smaken just idag.Ryck på axlarna och gå vidare. Nästa gång kan det vara annorlunda. Domare är bara människor, de har egna idealhästar och tycke och smak.OK de har en rasbeskrivning att jobba efter men utställning ger lite utrymme för en personlig åsikt. Och du, du behöver inte tycka att hon har rätt,du får också ha en åsikt.
Allt är inte svart eller vitt,det finns nyanser.Lycka till med dina fina hästar och ge inte upp.

*kl*

Vill bara gratulera Julla till ett fantastiskt resultat med sina två ston :)

BIS blev Humira Kry med 99998 ch Res Bis Blev Malla 99898

Ni är väl värda det efter alla motgångar!

Ser fram emot bilder!

Oavsett poäng så har du bra bruksindivider som uppenbarligen går att använda, vilket är nog så viktigt i sammanhanget.

Vad spelar det för roll om man har en vacker häst med bra gång som man inte kan hantera/använda?

Det fina med fjordhästen är att den finns i olika "typer" färger och storlekar, alltså en häst för varje önskemål. Vi behöver behålla bredden i avelsarbetet.Om alla avlar på högställda grunda "ridhästmodeller" förlorar fjordingen snart sin speciella karaktär. Ston som Sevi behövs också i aveln, ingen behöver en ny gul ridponny, fjordhästen skall behålla sin speciella karaktär.

Väldigt bra skrivet!

Det finns ju dem (ex. jag) som tycker att en fjordhäst ska behålla sin kallblodskaraktär. Vill man ha en ridponny så är det enklare att köpa en direkt :angel:

Vet att det har diskuterats flera gånger här inne men jag håller fast vid vad jag tycker. Hade jag velat ha en häst med supergång hade det funnits många andra raser som hade haft det lättare för sig. Fjordhästen är en bra allroundhäst och jag tycker att det ska förbli så utan att göra avkall på raskaraktären.

Sen är väl jag partisk, jag har ju än så länge en häst av "körmodell" :love:

Men alla vill väl ha en vacker tomburk - full med kärlek? :p :love: Man kan vara vacker och klok - som Julla´s hästar - det måste inte vara antingen eller, även om såna som jag tydligen får nöja sig med just eller..

*kl*

Tack för era uppmuntande ord, ni är verkligen jättesnälla, men det känns ändå förbannat ruttet att så kapitalt fullständigt misslyckas med sin avel - särskilt när det är ett "hyfsat" förärvningssäkert och välstammat sto man utgår ifrån.. :crazy: Sen att vi inte har material att komma upp i några 44-poängare var jag fullt medveten om..

Jag är ju helt på Bismarks linje att en fjording är en fjording är en fjording och ska förbli en sådan även om man alltid ska sträva efter att det ska bli bättre (vilket jag uppenbart misslyckats med) så som sagt, var det en jätteädel, smäcker, högrest ridponny aktig fjording med megagång jag var ute efter - då hade jag köpt just en ridponny. Så min avel går inte ditåt, utan endast mot trevliga lättare fjordhästar med bra rörelser och mycket hjärna, men mitt mål var ju inte 35-poängare :crazy:

Till Julla när hon dyker upp: Jättestort grattis till era fantastiska poäng och fantastiska hästar! Där är nån som verkligen lyckats! :D

Sen kan jag ju vara helt ärlig och erkänna att idag är det förbannat tufft att vara fjordhästägare när 80% är sågade jäms med marken som fullständiga katastrofhästar exteriört och resterande 20% står på box och vill inte röra sig :cry:

Det behöver ju absolut inte vara någonting fel i att det finns både "högställda" och "lågställda" hästar, men borde inte uppfödarna sträva åt samma håll? En "enad" fjordhäst?
Sen kan jag hålla med om att det inte ska gå så långt att dem blir "gula ridponnier". Ville jag haft en ridponny så hade jag ju köpt en med desamma... Näe, tacka vet jag gulisar! ♥ :)

Men borde det inte funka att ha en högställd häst i skogskörning/bruks körning/körning överlag också?

Jamen, första visningen är ju alltid mest spännande, just för att man inte vet hur de kommer att bete sig.
Jag ska alldeles snart mejla över bilderna till dig så att du får kolla igenom dom själv, jag vill ju inte lägga upp en massa bilder om inte du vill det :)

Men en bild vill jag visa, för den blev jättefin på din lilla flicka (tycker jag iaf) :love:

*delvis kl*

Jo tydligen är det dit vi går. Mitt A-premierade lågställda sto platsar ju uppenbart inte längre i aveln. Och visst att alla ska sträva åt samma håll - men vilket är rätt håll då? Vi vet ju att hästar som hyllas i norge sågas i sverige och tvärtom, det är ju inte direkt ovanligt. Vilken linje är i så fall den rätta och vilken ska vi gå på? Ska vi ha norsk fjordhäst, eller ska vi uppfinna svensk fjordhäst?

Och vad är det som säger att det är en högställd fjording som är det enda rätta för att vissa vill ha en sån? En körhäst för skogen är lågställd av en anledning, liksom en gångartsavlad halvblodshäst är högställd av en anledning. Det är ovanligt med dressyravlade klenbenta brunisar i skogskörning, för att de inte är byggda för drag.

Jag är inte emot en "modernisering" av fjordhästen för visst, de äldre fjordhästarna kan vara rejält tunga så att rasen ska lättas upp, självklart, men att en fjordhäst som i grunden är en brukshäst - varför är det plötsligt självklart att ridhästmodell är det enda rätta? :confused: Som att plötsligt bestämma sig för att göra skogshästar av Briar-avkommor..

Jag har själv inga hästar som fått skyhöga poäng, så det känns dock mer relevant att höra hur de som lyckats med sin avel tänker när de avlar och vilka mål de har. Vill de ha en rid- eller körhäst, eller kanske en allroundhäst, eller bara en snygg häst? Det kan vi med sämre hästar kanske ta lärdom av!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 936
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?