Fjordhästavel 2009

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ljulius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 959
  • Visningar Visningar 82 313
Sv: Fjordhästavel 2009

*kl*

Vill bara gratulera Julla till ett fantastiskt resultat med sina två ston :)

BIS blev Humira Kry med 99998 ch Res Bis Blev Malla 99898

Ni är väl värda det efter alla motgångar!

Ser fram emot bilder!

Tack för alla gratulationer! Vi svävar fortfarande på moln :D.

Ville bara säga att Humira och Malla är inte "bara" vackra utan duktiga användbara hästar. Vi utbildar dem kontinuerligt och båda är lätthanterade och väldigt trevliga med fint fjordhästtemperament. Att dom sen har bra ext och rörelser gör ju inte saken sämre ;).

Dom är absolut inga hagprydnader utan används och ger oss så mycket glädje varje dag :love:.

Jag har aldrig påstått att en högställd fjordhäst är det bästa, men jag själv vill ha fjordhästar av den modellen! :) Dem passar mig och till mina användhets områden. Sen undrar jag om det inte är så att dem går att använda till div. körning också? Det var alltså en fråga som jag ställde...
Jag har själv haft en lågställd fjordhäst tidigare, som ändå ansågs att ha bra gångarter (han har fått 39p på premiering, men han är gammal, född -88), dock inget rolig alls att rida.. Han hade inget "krut" att komma med, och han var väldigt markbunden (enligt mig)... Därför letade jag efter nåt helt annat innan jag köpte Charlie! :)

Även vi var på utställning igår:banana:
Vi fick inte heller några "skyhöga" poäng Diva78787=37,Capella77878=37,Dinkel87788=38,Penny88887=39,Paula77799=39,
Afrodite 87889=40! men på det stora hela är vi ändå jätte nöjda! Lilla Diva var jätte trött och orkade inte att trava så bra, Penny fick inte till sin trav eftersom hon bromsades av Diva och Paula tappade lite i typ poäng, eftersom hon faktiskt var dödssjuk för 3v sedan!! Att åka iväg med så många hästar som vi och Mumin gjorde, det är ju värt en guld medalj;) Att kunna visa en avkommegrupp och själv va ägare och uppfödare till samtliga det gör mej jättestolt! Lilla Diva är ju min 5e generation!!
Avkommegruppensbedömning: Rastypisk avkommegrupp med vackra huvuden och bra kors. samtliga avkommor visar bra rörelseschema med takt och bra hasarbete. Vi fick också silver i avkommegruppen och det är jag glad för!
Paula är mamma till Capella, Penny och Afrodite och det var ifrån dessa 3 som hon fick sin avkomme bedömning. Jag tror att jag är på rätt väg vill bara ha dom lite högre i mankhöjd.
Dessutom är ju ett medelvärde 5x7 =35

Men det är ju det jag menar, det är så du anser att en fjording ska se ut, jag anser nåt annat, men eftersom vi inte är dem som sitter med sveriges bästa avelshästar så kan inte heller vi bestämma hur fjordingen ska se ut, det var då jag ställde en fråga - vem är det som bestämmer hur en fjording ska se ut?

Att en fjording rä utan "krut" bör inte vara förknippat med att den är lågställd... Tobbe är lågställd - han är där ett :devil: krut i - Twix är lågställd, henne är där inte lika mycket krut i.
Om hästen sen upplevs markbunden kan självklart delvis ha med exteriören att göra, men även vilken form den arbetas i osv..

Aveln borde väl gå ut på hästar som folk vill ha, och det verkar som om folk vill ha både hög- och lågställda hästar, både "ridhäst" och "körhäst"-modeller, vem är det då som ska bli utan när vi ska "ena" fjordhästen är en intressant fråga.. Eller de som tycker att vi ska ändra på fjordhästen för att nå en annan målgrupp. Jag är inte förtjust i halvblod (nu gör jag en sån där livsfarlig generalisering som vi själva hatar i fjordhästsammanhang, men det gör jag för att få fram min poäng), men ingen halvblodsuppfödare är intresserad på att ändra sin avel för att få sälja en halvblodshäst till mig!
Jag säger inte att vi ska köra på inbördes beundran, utan självklart ska bra fjordhästar nå ut till allmänheten och göra "icke-fjordfolk" intresserade och visa att fjordhästar kan - något som faktiskt även mina exteriöra katastrofer verkar lyckas med (därmed inte sagt att de lämpar sig till avel) - men det viktigaste är väl att få fram bra fjordhästar till de som är intresserade av dem?

*kl*

En sak jag glömde när jag skrev det jag tycker är viktigt på en fjordhäst, som jag försöker vara noga med och som jag fått massor av kritik för - BENEN :devil:
Eftersom jag tycker att benen är otroligt viktiga, inte minst för hållbarheten, så kollar (kollade..) jag mycket på benen när jag tittar på hingstar, väljer en hingst med bra men före en "likvärdig" med sämre ben, och väljer bort hingstar med alltflr konstig kritik på benen. Detta har jag som sagt fått massor av kritik för från olika håll med bland annat motiveringen "fjordhästen har mycket bättre ben än många andra raser" och det håller jag med om, helt klart, och så tycker jag det ska förbli! Jag har själv en häst som inte är helt korrekt i benstället, därför har jag ansett att bra ben på hingsten till det stoet är viktigt eftersom 8 dåliga ben inte med största sannolikhet ger 4 bra?! Bara för att halvblodsaveln dras med många katastrofala benställ så behöver väl inte jag också sträva dit?
Jag vet att t ex "veka kotor" på låg nivå i dressyr rent av kan vara en fördel - men - där kommer en baksida också - hållbarheten.. Jag vill inte ha en häst där jag måste tänka att jag kan bara hoppa ett visst antal cm, jag kan bara rida si och så många dagar på rad, jag kan bara galoppera på vissa underlag, allt för att hästens ben inte pallar mer. Jag förstår att det kanske inte spelar så stor roll på en häst som inte lever så länge - men min plan var en gång att göra som Robin och starta Tobbe i NM dressyr för fjordhästar om 20 år (vid det laget har jag kanske lärt mig rida tänkte jag :angel: ) och då vill det ju till att han HÅLLER så länge!

Är jag verkligen så totalt helt fel ute och cyklar på den biten? :confused: Resten av aveln kan vi lämna därhän, för det känner jag ju redan till vilken koll man har :p

Ett stort grattis till ett UDDA avelstänk som står sig bra både i förhållande till domares kritik och de som vill ha bra avels-och brukshästar.

Fjordhästföreningen= Vi medlemmar och vi arbetade mkt med rasstandarden när vi var i Holsljunga för 1,5 år sedan! Och där påtalade jag vikten av att behålla "bredden" i avlen! Sen är det ju så att även om rasvisa "krav" finns att följa så varierar poängen mellan domarna och om det sen är premiering eller utställning så skiljer det mer. Jag visade för några år sedan på 2 olika utställningar, 5v emellan och olika domare resultat 40p och 35p. Är det så att domarna är för dåligt pålästa eller har dom sina "favoriter", eller dömer dom för lite? Sen har vi ju avelsvärderingsnämnden (hingst) där jag är en stark förespråkare av rullande schema eller utländska ledamöter Detta just för att få en större bredd på vårt avelsmaterial!!

Tack Jejan! man är ju lite UDDA;), och det är jag stolt över!

Okej, då är jag med! :p

Det var också en intressant sak jag fick erfara i helgen.. Twixen som är allt annat än en gångartshäst som fick omdöme typ "travar o travar o kommer ingenstans" fick 7 på traven vilket inte är så bra - men - jämfört med Tobbe - som gärna glider ett par decimeter över marken när han travar när jag jobbar med honom (det jag nog skulle kalla krut i gången ;) ) han fick 6a på traven, och 6a har jag redan konstaterat att då borde de rimligtvis snubbla över sig själv.. Lite trist på en tilltänkt dressyrhäst - Twix fick avstå dressyrkarriären på grund av bristande gångarter för att ersättas med en med ännu sämre gångarter :devil: :angel:

Äsch, skit i vad domaren säger! :) Var glad över dina hästar, även om det känns skit trist med låga poäng. (Jag vet precis hur det känns!!) Trevliga individer måste väl trots allt va det viktigaste? :) Hellre det än en toppmässigt exteriört fjordhäst med noll personlighet..

Jag skiter egentligen i de individuella poängen, men det faktum att hela högen sågades med marken och alltså är totalt fel gör det värre.. Twix är bäst även om jag alltid vetat att hon inte har några gångarter (jag hade hellre tagit att hon hade fått 35 p med 6-6 på gång än 35 p o 7 på typ o ben, för så kassa ben har hon inte..) och pigge växer massor och inget att säga om.. En tvååring är alltid svårt men som sagt - vi valde att sluta att annonsera ut Tobbe till salu just därför att ahn såg ut att kunna bli något värt att spara på som ridhäst. Det är ju hela den helheten som gör det trist - jag tycker inte sämre om mina hästar för det - de är precis lika tjocka och knäppa nu som innan :p

Att man däremot får börja fundera på om man ska sätta fler lågpoängare till världen, det blev ju en stor fråga, men inget som påverkar de hästar som redan finns, mer än eventuellt Sevi då.
För när man ska försöka "toppa" en dålig häst - tänk om man tar en flådig gångartshäst med myror i skallen till världens coolaste twix t ex, med hopp om att få en rörlig o cool häst - och man istället får en 35-poängare som dessutom är knäpp i huvudet! :p Det känns helt enkelt tryggare att överlåta aveln till nån annan och det verkar som om Sevi håller med eftersom hon inte verkar som om hon vill bli dräktig mer..

Det har väl ingen betydelse om hästen är låg eller högställd så länge den vill och kan arbeta som draghäst. Jag har div hästar(flest högstälda tror jag) men vill bara ha en större fjording som kan och vill jobba med allt.
Håller som bäst på att köra Melvin 256 (räknas väl som högstäld) men han går som en klocka i skogen bryr sig inte om något, i går var det någon som drog av några skott i skogen och Melvin brydde sig inte för fem öre. Vill ju ha en arbetskompis som man kan lita på annars kan jag lika gärna skaffa en opersonlig och död traktor.:rofl:

Hörru - en gammal död traktor kan faktiskt också vara väldigt personlig :angel: det gäller bara att lära känna den! :rofl:

Kul att höra dina åsikter och erfarenheter! :) Jag kategoriserar helt klart Melvin som högställd!

Avel är ett lotteri:bump: Ta ett jättebra sto (42-43p)och betäck henne med 10 olika hingstar och få ett par "stjärnskott" och resten i klass 1.
Ta ett klass1 sto(38p) och betäck henne med 10 olika hingstar och få ett par "stjärnskott" och resten i klass1. Ok det känns säkrare med ett toppsto men hur är förärvningen på stoet och hingsten, tyvärr så föds det för lite föl efter hingstarna för att snabbt kunna få reda på det! Drömmen är ju att alla unghingstar hade vars 25 sto de första åren, för att snabbt kunna bilda sej en uppfattning.
Ex om Stoet förärver sej svagare än vad hon själv är så bör man kanske bortse från i mitt fall benen på hingsten och leta efter en hingst med stark genomslagskraft i stället? En del hästar förärver ju bättre egenskaper och en del sämre. Håll med om att det är detta som gör avlen så otroligt spännande, jag menar hur kul hade det varit om man visste att det stoet och den hingsten ger den avkomman?? Har fött upp helsyskon med 17 cm skillnad i mankhöjd den ena blev jättelik farmors mor och den andra liknade ingen av de närmaste 3 leden i stammen! och nästa liknade mamma. Jag har nu 5 generationer och har förbättrat typ och ben rejält, men förlorat en del av mankhöjden trots att jag valt stora individer. Jag väntar fortfarande på min "drömhäst" och tänker fortsätta att avla för att få den. Jag kan, men vill inte köpa den, utan att själv föda upp den är mitt mål:banana:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Någon som har testat den nya tekniken och kan bekräfta? Så här 30 år efter puberteten börjar jag bli sjukt trött på rakning och stubb...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Yeah but
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
34
Senast: Gunnar
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 289
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka