Sv: Fjordhästavel 2009
*kl*
Haha, dagens skämt och mest ironiska inslag var våra resultat på dagens utställning, så katastrof att det nästan blir komiskt!
Jag är väl medveten om att vi inte har några topphästar, men det här blev nästan löjligt..
1-åringen fick 36 poäng (visad som föl med 39) men det kan jag köpa, han är föss sent (halva juni) och som domaren sa "en häst fram, en häst bak och en häst på mitten", det kan jag köpa även om 36 poäng kändes surt..
2-åringen fick 36 poäng, han som jag blev rådd av flera att spara som hingst och som flera ojade sig över när densamme belv vallack.. Hans "bra" gångarter blev 76.. Han är dock bara visade som föl, då med 5x8.
3-åringen fick 35(!!!) poäng fördelat på 5x7, hon som fick katastrofpoäng (37) på premieringen som jag ärligt talat inte trodde kunde bli mycket sämre. Okej, nån gångartshäst är hon inte, men riktigt så usel.. tja... Visad tre ggr med 39 p som ung.
Vid det laget kändes ju avkommeklassen lagom intressant... Det belv så klart silver, men hästar över lag med vackra huvuden och bra temperament, men utan gångarter.
Jag ska inte lägga mig i domarens bedömning, men, jag kan reagera på att när hon rabblar upp massa meriter på hästar hon tycker om, bruksmeriter som visserligen är intressant, men sådär relevant just i utställningsringen, särskilt när det är den utställda hästens mammas systers kusins mormor som gjort nånting... det fick vi höra, men i avkommeklassen glömde hon nämna att den fjärde avkomman i ringen (som inte visades på utställningen) var diplomsto, med visad och guldbelönad avkomma på utställningen, samt att stoet, vars avkommegrupp visades, trots allt är A-premierad...
Antingen har vi helt urusla hästar, eller så gillade inte domaren dem alls, förmodligen var det en kombination, halvkassa hästar som hon inte tyckte om.
Känns som om man är ute på fel spår med aveln, men två positiva saker tar jag med mig idag. Jag kan åka till Vetlanda utan att gräma mig över att min 2-åring är vallack (värre för hingsten som gick efter min vallack, som fick 35 poäng och ska till vetlanda) samt att det nog är nån mening med att sevi inte blir dräktig, för hennes ägare kan inte avel över huvud taget.
I utställningsringen hör vi inte hemma, jag och mina hästar, då vi är överfeta och felkonstruerade med taxben allihop!
Grattis till er med bra resultat och med guldhästar!
Jag antar att någon tittar in och berättar vem som belv BIS, för det vet jag inte..