Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

ljulius jag hann se en skymt av dig i brunnstorp,skulle heja men du visade nån häst då.:laugh:Kul att du är här på buke igen.
Heartstring; jag var i brunnstorp på utställningen.åkte med våra ettåringar,men fick visst en känguru med mig,min vitblacka åring fick spunk eller nåt.:o

Du är hjärtligt välkommen när det än blir !:)

Ooo, hade missat det ! Bra du påminde mig.

Ja, det ligger ju en rejäl bit bak. :angel: Sedan handlar det ju hela tiden om vad man själv tycker är okej att ha längre bak. Skall det vara helt fritt från Dalar, Knast och Lilla My 532, ja då måste man leta långt bak också. Men jag blev positivt överraskad över hur många det ändå fanns att tillgå. :laugh:

Nu har jag lagt ut en massa annonser på olika ställen om att låna ut magen på Ariel. Jag hoppas verkligen att någon nappar, skulle så gärna vilja se henne med föl vid sidan 2011, för hennes skull och så jag kan stamboksföra och sedan rida på med gott samvete. :laugh:

Lite sent kanske... Men jag ville bara meddela Habina att Denver 235 och Pandora 3314 fick en hingstunge.

Senast ändrad av en moderator:

Mer om föl-08
Hugo- Pepsi 2963, kastat
Hugo-Mysan- stoföl
Hugo-Winnie- Stoföl
S.Myckle- Carolina-Hingstföl, Juvel heter han, ska visas nästa höst om planerna håller!!
Kan varmt:rofl: rekommendera Tunisien till er som går i semestertankar! Har fått både sol och bad och ökensafari med kamel ridning i Sahara öknen, en otrolig upplevelse med alla sanddyner. Eller att gå och handla på marknaden i staden där man drogs in i stånden och saker hängdes över en, allt för att försöka att sälja. Besök i en dadel odling (oas i öknen) med 50 000 palmer som alla skulle pollineras med en mänsklig hand!!Gamla Amfi teatern (gladiator arena), från antikens Rom, eller människorna som valt att bo i fina "jordgrottor" för temperaturens skull. Eller de små åsnorna som drog grönsaker till marknaden, ja intrycken är många.
Ska nu ladda inför utställningen på Lördag! Har fått klartecken av vetrinären att åka, det var inte något virus och även stoet har nu tillfrisknat:banana:

Ja, han är anmäld, men har som sagt lite kris i privatlivet, så vi får se hur det blir med allt...

Jamen, det var det stoet som vägrade gå väl?
Inte så kul för dig kan jag tänka mig, men jag fick mig ett litet skratt :angel: Och lite kul bilder på henne när hon håller på och busar :D
(Jag kan lägga upp lite bilder här, om du vill? ;) )

Hejsan!
Det var inte så roligt men hon är ju bara 1år,var första visningen:angel:
Det går bättre nästa gång (Shit happends)
Skulle vara jätteglad om du ville skicka bilderna till mig,vill gärna se dom innan du lägger ut dom.Jag skickar pm till dig.:D

Nää.... Vi andra vill ju se också, skratta med dig, inte åt dig. Vi har ju också gula hästar! :)

*kl*

Haha, dagens skämt och mest ironiska inslag var våra resultat på dagens utställning, så katastrof att det nästan blir komiskt!
Jag är väl medveten om att vi inte har några topphästar, men det här blev nästan löjligt..
1-åringen fick 36 poäng (visad som föl med 39) men det kan jag köpa, han är föss sent (halva juni) och som domaren sa "en häst fram, en häst bak och en häst på mitten", det kan jag köpa även om 36 poäng kändes surt..
2-åringen fick 36 poäng, han som jag blev rådd av flera att spara som hingst och som flera ojade sig över när densamme belv vallack.. Hans "bra" gångarter blev 76.. Han är dock bara visade som föl, då med 5x8.
3-åringen fick 35(!!!) poäng fördelat på 5x7, hon som fick katastrofpoäng (37) på premieringen som jag ärligt talat inte trodde kunde bli mycket sämre. Okej, nån gångartshäst är hon inte, men riktigt så usel.. tja... Visad tre ggr med 39 p som ung.

Vid det laget kändes ju avkommeklassen lagom intressant... Det belv så klart silver, men hästar över lag med vackra huvuden och bra temperament, men utan gångarter.
Jag ska inte lägga mig i domarens bedömning, men, jag kan reagera på att när hon rabblar upp massa meriter på hästar hon tycker om, bruksmeriter som visserligen är intressant, men sådär relevant just i utställningsringen, särskilt när det är den utställda hästens mammas systers kusins mormor som gjort nånting... det fick vi höra, men i avkommeklassen glömde hon nämna att den fjärde avkomman i ringen (som inte visades på utställningen) var diplomsto, med visad och guldbelönad avkomma på utställningen, samt att stoet, vars avkommegrupp visades, trots allt är A-premierad...
Antingen har vi helt urusla hästar, eller så gillade inte domaren dem alls, förmodligen var det en kombination, halvkassa hästar som hon inte tyckte om.

Känns som om man är ute på fel spår med aveln, men två positiva saker tar jag med mig idag. Jag kan åka till Vetlanda utan att gräma mig över att min 2-åring är vallack (värre för hingsten som gick efter min vallack, som fick 35 poäng och ska till vetlanda) samt att det nog är nån mening med att sevi inte blir dräktig, för hennes ägare kan inte avel över huvud taget.

I utställningsringen hör vi inte hemma, jag och mina hästar, då vi är överfeta och felkonstruerade med taxben allihop!

Grattis till er med bra resultat och med guldhästar! :D Jag antar att någon tittar in och berättar vem som belv BIS, för det vet jag inte..

Senast ändrad:

Trist med låga poäng... Det är väldigt konstigt att det kan skilja så mycket från gång till gång!!? Vad var det för hingst som du träffade på som skulle till Vetlanda?

Var det inte Humira Kry som blev BIS? Mumin, jag vill bara säga att jag tycker det är synd att dina hästar fick så låga poäng. Jag tycker du visar dina hästar väl. Jag förstår besvikelsen du känner då jag själv fick 36 p på mitt treåriga sto på Bollerup, hade i alla fall hoppats och trott på 38 då alla sa att det får hon minst!!! Man blir ju helt klart besviken. Men du, ge inte upp! Det är ju trots allt också så att smaken är olika och någon annan kanske skulle ge dina hästar 38 p i stället för 36....;) Nä, upp med hakan och var stolt över att dina hästar är så välhanterade och trevliga.

Mycket möjligt att det var Humira som blev BIS - tror i alla fall att det var Humira Kry o Malla som var kvar till sist? :confused:

Tack så mycket! :) Det är kul att folk uppmärksammar ens tafatta försök till visning trots att jag inte själv har optimala förutsättningar för att visa häst - undrar om man själv ens nåt upp till brons? :angel:
Men mina försök i fjordhästaveln är oavsett vilket härmed avslutade, då vi inte har kunskap eller material till att få fram halvbra hästar.

Eli: Det var en annan avkomma efter Allman, men just nu minns jag inte vem som är mamma, tror hingsten heter Isac i alla fall!

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 936
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?