Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

När du säger fång, är det både "vanlig" fång och förlossningsfång inräknat?

Fång är ett samlingsnamn för inflammationer i hoven. Precis som kolik är ett samlingsnamn för magont. Fång kan ha ett flertal olika orsaker, men tyvärr är det så att en häst som fått förlossningsfång sedan också är mer känslig för vanlig fång. :(

Av de fjordhästar jag har i databasen som fått fång, är det ingen jag säkert kan säga haft förlossningsfång. Dock är det många som jag vet inte haft det, utan istället haft andra orsaker (förgiftning, foderrelaterat, hovproblem). Många gånger är det ju en överviktig hagprydnad som får fång, en häst som har anlag för fång behöver regelbunden motion, vara i normalvikt och få så lite socker som möjligt (ex. bra grovfoder enbart).

ok. Jag har fått veta av tidigare ägare att Sara haft förlossningsfång. :( Men hon har inte haft några som helst tecken på fång här hos mig. Kanske du vill lägga in i basen tänkte jag.

Ja, sköter man dem väl brukar man oftast klara av att inte få sjukdomen igen. I Saras fall är hon ju verkligen ingen hagprydnad, med tanke på distans-tråden. :laugh:

Men tack för info, det åker direkt in i basen!

btw, vad har hon för avkomma då? Kom ju på när jag skrev in i databasen att de oftast fått föl när de får förlossningsfång. :angel::rofl:

Jo, hehe, det har de ju! ;) Men tyvärr är det en korsning....:crazy:
Jag fick höra när jag köpte henne att hon hade en avkomma hos ägare innan dem, så det var bara att premiera henne! Sen när jag hittade förrförra ägaren så var det ett engelskt fullblod som är pappan.. :crazy: det var då jag fick veta om fången också, de som jag köpte av sa att neej, hon har aldrig haft fång när jag frågade! Det var mer saker som inte stämde också men då hade jag redan haft henne ett år när jag fick veta det. Men men, hon är ju toppen ändå! :idea: Förrförra ägare blev dessutom mkt förvånad när jag ringde och sa att jag ägde Sara, för de hade skrivit kontrakt på att de skulle bli kontaktade först vid ev försäljning.. :crazy:
Så kan det gå! ;)

Men jag är intresserad av korsningar också! :D Kommer du ihåg vad hingsten hette, när fölet föddes och vad det blev för kön? *hoppfull*

Ja, det där med förköpsrätt vid försäljning är intressant. Det hade jag sagt muntligt till Hampus köpare, även om jag inte skrivit det i kontraktet. Sedan hade jag ringt bara några månader innan och frågat om jag fick köpa honom, men nej de skulle inte sälja. Och så får jag plötsligt (tack vare folk här på buke) veta att han är till salu. :angel:

Jag hoppas verkligen att nuvarande ägare hör av sig om de vill sälja, men det känns lite mer hoppfullt i alla fall. :laugh:

Hej Habina !
Brynje fick 3 föl 08 Heddas Happie 24-08-1047 u. Hedda 3364
Tuva 24-08-? u. Tekla
hingstföl 24-08- ? u. Emma
Har du mer frågor ang 07 finns nog bara två hingstföl vad jag vet
Abrigo och Följe.
Finns även info på hemsidan http://pettersborg.zoomin.se

Glömt Brynje eller vilken anledning av att du tog bort han ???

Tummelina 3157 resorberat med Julius 211. Stoet dog 8 Maj 2009 min Timma är sista fölet.

kl
Hade jag inte varit strängt upptagen när jag var hinknisse på Billingeritten i lördags, hade jag hälsat på dig och kollat in min hästs halvbrorsa.
Jisses vad fint det är på Billingen!

Nejmen tack så mycket! :laugh:
Jag trodde alla missat lilla mig när ingen skrev, men tänk så fel man kan ha :d

Jag var bara där en stund, så det beror på vad du visade för någon...
Jag såg 1-års hingsten (det var ju bara en i den gruppen) och så hann jag se 3-års stona innan jag gick.
Så jag såg tyvärr inga finaler eller så (hade en kompis med mig som inte var lika fascinerad över det hela som jag var...:angel:)

Men vad är det för något troll du har? Jag försöker bli lite mer insatt i hingstar och så, men det är då inte lätt alls :crazy: Speciellt inte när man har minne som en annan köttbulle..

Var det till mig? Billingen var jättefint, men första slingan på vår sträcka var lite mycket sten och lera, gick inte att trava.. Men naturen var ju underbar! :)
Förresten, din hästs halvbrorsa, då kanske det inte var till mig ändå, jag hade ju ston med mig!?

Såg förresten en häst som måste ha varit en fjordkorsning, men det fanns ingen stam på den i startlistorna.

Hmm, jag kommer inte ihåg såhär på rak arm, men jag har nog skrivit ner det nånstans, får rota i mina papper.. :)
Det enda jag minns nu är att det är en valack.

Förresten, är det någon som har bilder på Solhems Myckle? Hittade bara två-tre st, skulle vilja se fler. :)

Du var nog inte många km bort då Billingeritten brukar gå av stapeln ca 7 km ifrån oss, synd jag inte viste ni var där men ni kanske kommer under karolinerritten också som går av stapeln runt i kring axevalla med omnejd skulle jag tro.
Är Alltid välkommen in för en titt !:laugh:

Hej !
Såg du varit inne på vår hemsida och tittat på våra Billinge troll:D Du är Välkommen om du har vägarna förbi !

Har en fin bild på Solhems Myckle då han ägdes av Josefine Blad från 05 i mitt galleri på hemsidan samt ett som jag fått på Myckle och L-G i våras då de harvade över hagarna.
Bilderna ligger under Hästar och Blicka

Haha, ja, jag kunde inte låta bli :D
Man tackar så mycket för inbjudan! Men se upp, för en vacker dag står jag där utanför och knackar på dörren ska du se :laugh:
(Jag ringer nog och förvarnar först, ska du se ;))

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 935
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III